04-25-2013, 08:28 AM
نقل قول:شما اما با اصرار کار را به جایی رساندید که عملا پذیرشِ آن را بر خود بس دشوار کردیدبنده که گفتم منظور من مشکلات منطقی در استدلالهای طرف مقابل بود.
در این زمینه سوال پرسیدم و ایراد گرفتم که هنوز هم کسی بدانها پاسخی نداده است.
اگر شما میتوانید و بنظرتان روشن و ساده است خب بروید پاسخ سوالات و ایرادهای منطقی بنده به استدلالهای مطرح شده را بدهید.
اگر نگاه کرده باشید، بنده حتی پیشنهاد دادم بعضی استدلالهای مطرح شده را بصورت مستقل و کلی در تالار فلسفه/منطق مطرح و روی صحت و میزان اعتبارشان بحث کنیم.
نقل قول:ما خواستید در موردِ یک ویدیو آماتوری توضیح بدهیم که هیچجا و در هیچ محفلی آن را جدی نمیگیرند و در موردش بحث نمیکنند چرا که ممکن است هر چیزی، از جلوههای تصویری گرفته تا بخشی از عملیاتِ مانورِ ارتشِ یک کشور باشد. از این نوع ویدیوها و عکسها، در اینترنت شاید به شمارِ چندصدهزار نیز رسیده باشد. کسی جز آنها که نیاز به سرگرمی دارند یا آنها که به چیزهای اسرارآمیز مثلِ مثلثِ برمودا علاقه دارند ، این ویدیوها را جدی نمیگیرد.خب بنده حقیقتش تاحالا به ندرت دنبال Fun و شایعات و اینطور چیزها بوده ام و از این ویدئوها خیلی کمتر دیده ام و درموردشان اینقدر آگاهی نداشتم.
موضوع هم همین بود که هیچکس درمورد آن ویدئو در تاپیک چیزی نگفت. میتوانستید به سادگی با دلیل/سند بگویید که چنین ویدئوهایی چطور میتواند جعلی باشد و چقدر بی اعتبار است.
بنده حداقل یکی دوباره هم اشاره کردم به این مطلب که دربارهء ویدئو نظر صریح بدهید.
نقل قول:پس شما اگر ذهنِ باز خردگرایی دارید ، اگر بگویید من به حسِ ششم هم اعتقاد دارم یا رویای صادقه واقعیت دارد و... آنوقت نباید اعتراض کنید چرا به این حرف میخندید یا مرا به ریشخند گرفتهاید. چرا که مثل این است که شخصی بیاید و با صدای بلند در میدانِ شهر بگوید من لال هستم. خرد تنها و تنها خودش را قبول دارد و شما اگر خرد را میپذیرید دیگر در کنارش نمیتوانید رویای صادقه و حسِ ششم و حسِ شصت و ششم را هم بپذیرید.مغلطه است.
اولا که بنده نگفتم اعتقاد دارم، بلکه احتمال میدهم؛ یعنی ممکن هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود. مثل خیلی چیزهای دیگر.
دوما خرد هرگز نمیگوید جز من راه و معیار دیگری برای آگاهی و شناخت نمیتواند موجود باشد و هرگز حتی احتیاط هم نکن.
اگر روی ادعای خودتان در این زمینه اصرار دارید، میتوانیم بطور خاص رویش بحث کنیم (احتمالا در تاپیک جداگانه ای).
نقل قول:این کاری بود که دوستان در آن جستار کردند اما شما نپذیرفتید و اصرار کردید که بیاییم بیشتر رویش بحث کنیم.آنجا توضیح دادم اینجا هم توضیح دادم که دلیل اصرار ظاهری ام چه بوده و درواقع بیشتر روی ضعف استدلالها و میزان قطعیت برداشت شده مشکل داشتم.
شما خودتان دارید مدام ادعاهایی را نسبت به بنده تکرار میکنید که قادر به اثباتشان نیستید، بعد برای من فلسفه و منطق آموزش میدهید؟
اگر قادر به اثبات روشن و محکمی نیستید و فقط برداشت شماست، پس دیگر نباید اینقدر روی باور خودتان اصرار کنید درحالیکه بنده صریحا گفتم نه هارپ را باور کرده ام و نه منظورم مختص اصرار روی آن بوده است.
نقل قول:همچنان دلیلی برای پذیرفتنِ توضیح غیر علمی مخصوصا حسِ ششم و رویا و الهام که همه را علم مردود دانسته، وجود ندارد.بازهم مغلطه است.
بنده نگفتم یک توضیح غیرعلمی را بپذیریم؛ گفتم عمل به احتیاط میکنم وقتی معیار و آگاهی علمی/عقلانی و محکمتری در دسترس نیست.
این دو با هم خیلی تفاوت دارند.
شما گفتار بنده را تحریف میکنید یا برداشت سطحی خودتان است.
نقل قول:فرض کنید یک تئوری علمی ارائه شده که فعلا قابل آزمایش نیست یعنی امکاناتش نیست و تا آزمایش نشود، نمیتوان از صحتش اطمینان داشت . حال در صورتی که ما نتوانیم از این متد علمی(آزمایش) استفاده کنیم، باید خواب کسی که دیشب دیده و میگوید در آن فهمیده این تئوری درست است را قبول کنیم؟این هم باز مبهم یا مغلطه است.
این پارامتر تئوری علمی ارائه شده ولی غیرقابل آزمایش را وسط کشیدید.
خب تئوری علمی هم یک منطق و پایه ای دارد و گرچه نشود بصورت عملی آزمایش کرد، ولی حتما یک منطق و احتمال و شواهدی ولو تئوریک داشته که بوجود آمده است؛ بنابراین در اینجا بطور معمول عمل بر اساس آن تئوری از خواب یک نفر دیگر معتبرتر است. بخصوص که مورد مهمی باشد.
اما اگر هیچ تئوری معقولی درکار نبود، و نه دیگری، بلکه خود بنده خوابی دیدم که برایم واقعا معنادار بود و بنظرم نمیتوانست یک خواب آشفتهء معمولی و تصادفی باشد، آنوقت ممکن است بر اساس خواب خودم حداقل یک احتیاطهای بکنم. بستگی به موردش باشد که چه باشد و چقدر مهم باشد و خطا در آن بتواند چقدر خسارت ببار بیاورد یا عدم خطا در آن چقدر سود داشته باشد.
طبیعتا وقتی معیار دیگری در دسترس نیست، یا باید بصورت کم و بیش 100% رندوم عمل کرد یا به احتمالاتی مثل خواب و حس ششم و غیره هم بهایی داد. من فکر نمیکنم یک تصمیم رندوم اغلب برتری خاصی بر گزینهء دیگر داشته باشد که حالا بخواهیم سرش بحثی هم بکنیم.
حال حساب کنید تازه هرکس ممکن است تجربه ها و استنباط های شخصی خودش را داشته باشد از مسائلی مثل خوابها و حس ششم و غیره. اینجا شما نمیتوانید ادعا و قضاوت قاطعی داشته باشید.
مثلا بنده بارها شده در خواب از احوال کسانی که میشناختم مطلع شده ام و روز بعد یا چند روز بعد متوجه شده ام که چیزی که در خواب دیده ام براستی تقارن عجیبی با احوال و حوادث گذشته بر آن فرد داشته است. بنابراین بنده حداقل بعضی خواب های خودم را که از آن دسته بنظرم میرسند بیشتر از خواب دیگرانی که تاکنون نشانه ای بر صحت خوابهایشان نداشته ام معتبر میدانم و نمیتوانم به سادگی نادیده بگیرم و سعی میکنم حتی المقدور حداقل احتیاط کنم. مگر اینکه معیار و شواهد محکمتری مثل علم و عقل و تجربهء عملی موجود باشند برخلاف آن خواب که اعتبار آنها درنظر سنگینی کند.