09-11-2014, 06:30 PM
بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه که نظر علمای شیعه است در مورد این مبحث،این است که نه جبر کامل است و نه اختیار کامل که امام معصوم فرمایند«لا جبر و لا تفویض.بل الامر بین الامرین»اولین مبحث آنکه مشخصا جبری خارجی بر انسان حاکم است مثلا قانون جاذبه.آنچه که انسان به عنوان اختیار دارای آن هست خود نوعی جبر است.در واقع این بدان معناست که انسان مجبور است به اختیار کردن.پس انسان اگر چه دارای اختیار است به این معنا که می تواند از بین الف و ب یکی را برگزیند ولی جبر بودن آن این است که انسان باید حتما اختیار کند،پس اگر انسان چه از بین الف و ب یکی را انتخاب کند یا انتخاب نکند در هر صورت اختیار کرده است و این است معنای جبری بودن اختیار.پس منسوب کردن جبرگرائی به شیعیان سخن گزافی بیش نیست.
آنچه که نظر علمای شیعه است در مورد این مبحث،این است که نه جبر کامل است و نه اختیار کامل که امام معصوم فرمایند«لا جبر و لا تفویض.بل الامر بین الامرین»اولین مبحث آنکه مشخصا جبری خارجی بر انسان حاکم است مثلا قانون جاذبه.آنچه که انسان به عنوان اختیار دارای آن هست خود نوعی جبر است.در واقع این بدان معناست که انسان مجبور است به اختیار کردن.پس انسان اگر چه دارای اختیار است به این معنا که می تواند از بین الف و ب یکی را برگزیند ولی جبر بودن آن این است که انسان باید حتما اختیار کند،پس اگر انسان چه از بین الف و ب یکی را انتخاب کند یا انتخاب نکند در هر صورت اختیار کرده است و این است معنای جبری بودن اختیار.پس منسوب کردن جبرگرائی به شیعیان سخن گزافی بیش نیست.