Russell نوشته: اینها بازی با بار اثبات است،مشخص است که هر کس باید از تئوری اخلاقی خود و چرایی آن دفاع کند.شما منتهی با یک «بنداشت» گفتن از بحث اخلاقشناسی (meta-ethics) شانه خالی میکنی !!
اتفاقا این بحث استفاده ایزاری دفاعیات مطرح شده برایش بر پایه خرد است (درست یا نادرست باشند)،به همین خاطر این اتهام از ابتدا مضحک است.
از آن جالبتر اینست که شما هم در چپاندن بنداشت خود ناچار هستید به شهود/ common sense و... ما را حواله بدهی،آنجا شما در برج اخلاق ننشتهای گویا.
نه برادر, شما جوگیر شدهای میپنداری چون واژهیِ "بنداشت[sup][aname="rpa68b144fe906c404ebb000fa3d965bcc7"][[/aname][anchor="pa68b144fe906c404ebb000fa3d965bcc7"]1][/anchor][/sup]" را به کار بردهایم پس همه چی دیگر کشکه (:
ما نخست اخلاق را تعریف کردیم:
سپس گفتیم این پروتکل دو ارزش دارد, این دوارزش نیز بنداشتین هستند:
هوتاد[sup][aname="rpa3a816a9e102f4f8e9f75bedadc364211"][[/aname][anchor="pa3a816a9e102f4f8e9f75bedadc364211"]4][/anchor][/sup] زندگی
یعنی اینکه, من در جایگاه یک جاندار زنده میخواهم بفرازیوم[sup][aname="rpaebb7d09e7aeb442aa6812e5650c15546"][[/aname][anchor="paebb7d09e7aeb442aa6812e5650c15546"]5][/anchor][/sup] + هوتاد زندگی ام بالا باشد, اکنون برای
اینکه من این ٢ را داشته باشم دیگران نیز باید داشته باشند ("باید" اینجا که سختی ندارد)؟
بنداشت هم که روشنه چیست, بنداشت پندارهای[sup][aname="rpaaaa4e715b5b14d2e9538002d3439f612"][[/aname][anchor="paaaa4e715b5b14d2e9538002d3439f612"]6][/anchor][/sup] است که شما آنرا خردتر نمیتوانید بکنید, این ارزشها را هم نمیتوانید خردتر کنید. اکنون هر هومنِ
دیگری آن بیرون که مانند من این ٢ را ارزش بداند سود اش با سود من میهمگراید[sup][aname="rpa70db1e83d4974d86a5a380f3ae0a96fb"][[/aname][anchor="pa70db1e83d4974d86a5a380f3ae0a96fb"]7][/anchor][/sup] و هر دوی ما میکوشیم با بیشیدنِ[sup][aname="rpa890fd2694eff425a8f856e183cf462c7"][[/aname][anchor="pa890fd2694eff425a8f856e183cf462c7"]8][/anchor][/sup] این ٢ ارزش اخلاقیات را میان خودمان بگسترانیم = سود پایاپای
Russell نوشته: نکته دیگر هم اینکه من درباره "اختیار" توضیح دادم چه نوع اختیاری مد نظر من است و بطور واضح گفتن اختیار ضد علیت منظور نیست.شما هستی که با کاهشگرایی و ناموجود گرفتن هر چه که (فعلا) قادر به درک آن نیستیم به common sense متوسل میشوید.اساسا دوستان یا واقعا پوزیتیویست هستند بمعنی واقعی کلمه (که با سخنان فایدهگرایانه جور در نمیاید اصلا) یا ما را در بحث فلسفی دست انداختهاند !!
من جایی به common sense متوسل نشدم. ارزش که common sense نیست! شما میخواهی زنده باشی یا نمیخواهی زنده باشی؟ اگر میخواهی باشی
پس زیستن (فرازیست) برایت یک ارزش است. شما میخواهی در درد و رنج زندگی کنی یا در خوشی و آسودگی زندگی کنی؟ اگر دومی, پس هوتاد هم برایت یک ارزش است.
اینکه چرا اینها را میخواهیم که پیوندی به اخلاقیات ندارد! اخلاقیات میگوید چیزهای خواستنی (برای همگان) را باید گستراند و بس.
اکنون نقش common sense در این میان چه بود؟
Russell نوشته: خیر ،توضیح کامل داده میشود که اینطور نیست.اساسا اینها 180 درجه در تضاد با آنچه نسیم طالب میگوید (درست یا نادرست) است و اصل سخن اتفاقا در جبه گیری در برابر این ساینتیسم(از نگر نویسنده) است.نسیم خودش را پاره میکند که بگوید در تئوری و عمل تفاوتی نیست وقتی ما یک پدیده را نمیتوانیم بشناسیم.به خود اسپاگتی این واضح است که شکاکیت در برابر این سخنانت است.
من که با نگرههایِ[sup][aname="rpad32a47d80edf49dab963b156ec6f5fa9"][[/aname][anchor="pad32a47d80edf49dab963b156ec6f5fa9"]9][/anchor][/sup] نسیم طالب همسری نکردهام! (:
اینکه ازگذر[sup][aname="rpa5b95c374fca9430c90eae441ae8136f2"][[/aname][anchor="pa5b95c374fca9430c90eae441ae8136f2"]10][/anchor][/sup] نایی[sup][aname="rpab374048c09204c1f81aa7c81964a220b"][[/aname][anchor="pab374048c09204c1f81aa7c81964a220b"]11][/anchor][/sup] (via negativa) میشود یک نگرهیِ سپتر هم فرآورد[sup][aname="rpa2d1e6132cb8f4d2b8bfa26286c3ad5ad"][[/aname][anchor="pa2d1e6132cb8f4d2b8bfa26286c3ad5ad"]12][/anchor][/sup] بسیار خوبه, ولی من سودمندیای
در تعریف اخلاقیات براه آن نمیبینم, بویژه هنگامیکه نگرهیِ کنونی ما چگونگی کارکرد آنرا بخوبی و بی کاستی توضیح میدهد.
شاید باید بیشتر بنویسی که فردیدت اینجا از کاربرد «ازگذر نایی» چیست و چگونه میخواهی اخلاقیات را براه آن تعریف کنی؟
Russell نوشته: من این کتاب رابرت رایت را نخواندهام هنوز (جای دیگر دربارهاش از مطالب دیگران خواندهام) و در آینده میخوانم،البته با نگاه تئوری بازی درباره منشا اخلاق هم مخالفتی ندارم که خیلی هم جالب میدانمش.ولی خیلی بامزه است که تو منرا اینجا مرا به دفاع از اختیار و چه میدانم مادیگرا نبودن و حسی بودن و ... متهم میکنی،بعد مرا به رابرت رایت حواله میدهی
من چیزی نمیگویم برو خودت سرچ کن ببین من به کس و شعرهای ماورایی معتقدم یا این رفیق شما که آویزان بنیاد تمپلتون است و خدا را در حال تکامل میبیند !!
تا آنجاییکه من در کتاب خواندم نویسنده ناخداباور است یا ندانم گراست که در بنمایهیِ[sup][aname="rpa5336cc9cf3a848c39fd861655045e655"][[/aname][anchor="pa5336cc9cf3a848c39fd861655045e655"]13][/anchor][/sup] ویکی هم همین آمده:
Wright described himself as agnostic when he appeared on The Colbert Report,[22] and opposes creationism, including intelligent design. Wright has a strictly materialist conception of natural selection; however, he does not deny the possibility of some larger purpose unfolding, that natural selection could itself be the product of design,[23] in the context of teleology.[24] Wright describes what he calls the "changing moods of God", arguing that religion is adaptable and based on the political, economic and social circumstances of the culture, rather than strictly scriptural interpretation.[25]
در کنار آن در همین کتاب نامبرده نویسنده میکوشد بگوید که جهان میتواند آماجمند باشد
چراکه بسوی پیچیدگی و هوشمندی میپیشرود (سوگیریِ[sup][aname="rpa1303d0eb46a143f5853bceebb0fa0120"][[/aname][anchor="pa1303d0eb46a143f5853bceebb0fa0120"]14][/anchor][/sup] فرگشتیک), که در این چهره میتوان آفریدگاری هم انگاشت.
پیشامدانه سخنی که در کتاب داریم نیز در پیوند با نیکی و بدیای ست که فلسفهیِ زرتشتیگری آورده; رونوشت[sup][aname="rpa4ea01e54aaa043b097044928eee9e244"][[/aname][anchor="pa4ea01e54aaa043b097044928eee9e244"]15][/anchor][/sup] از کتاب:
Some thinker have solved the problem of evil straightforwardly, by denying its
premise. Ancient Zoroastrians said God is not omnipotent, but rather is in pitched battle
with an evil spirit, and is doing His best. More often, theologians have finessed the issue:
God is good and omnipotent, so all the seemingly bad things He tolerates must have
redeeming qualities that make them ultimately good. For example, maybe suffering is a
prerequisite for “soul building.”
This argument has often drawn the obvious rejoinder: If God is omnipotent, why
doesn’t He rewire the universe so that suffering isn’t necessary for “soul building”? What
would be wrong with prefab souls?
Personally, I prefer the Zoroastrian scenario. Or, perhaps, a scenario in which a
good God, though not confronting an active, satanic force, is in some other sense of
limited power. Maybe in creating the universe, He (She, It) faced metaphysically
imposed design constraints.
Anyway, the aim of this chapter is not to describe God or explain God’s ways, a
task that is above my pay grade. I’m using “God” as convenient shorthand for something
vaguer than what the word generally connotes. The point here is just to ask: Are there
signs of any divinely imparted meaning in the evidence immediately before us: the
history of life on earth? Granted directionality in the sense of growing complexity, is
there any directionality along what you might call a spiritual or moral dimension? For
that matter, is there anything you might call a spiritual or moral dimension?
Russell نوشته: این سخنانت درباره اخلاق بیش از اینکه به رابرت رایت یا چه میدانم تئوری بازی مربوط باشد بتمام معنا نوعی فایدهگراییست که بحثش متفاوت است.
کتاب The Moral Landscape سم هریس دفاعیه و توضیحی کامیست در همین باره که حداقل یک دفاع اخلاقشناسی نصفه نیمه هم از آنچه میگوید میکند بجای حمله به بقیه و متهم کردنشان به سکونت در کاخ اخلاق !!
سخن را وارونه گرفتی, من کارت را نکوهیدم که از کاخ اخلاقی میکوشی دیگران را بخاموشانی, نه اینکه خواسته باشم خاموش بمانی!
همچنین من بارِ پیش اشتباه کردم و گفتم تعریف کلاسیک سودگرایی چیزی است که من گفتم, هنگامیکه تعریف کلاسیک آن بر خوشیگرایی (hedonism) استوار است.
تعریف نوین از سودگرایی ولی همانی است که در بنمایهیِ[sup][aname="rpa3048927978684e9e90cb1aafbc5c90c7"][[/aname][anchor="pa5336cc9cf3a848c39fd861655045e655"]13][/anchor][/sup] ویکی آمده:
Utilitarianism is a theory in normative ethics holding that the proper course of action is the one that maximizes utility, specifically defined as maximizing happiness and reducing suffering
سودگرایی = بیشیدین سود و کمیدن[sup][aname="rpac7a0532748494f8eaf2ba41e0b5325e8"][[/aname][anchor="pa3048927978684e9e90cb1aafbc5c90c7"]16][/anchor][/sup] زیان
سود =
[indent]
١. فرازیست[sup][aname="rpa8763b16d1a0a47019736890f3cefade2"][[/aname][anchor="pa958839cbd43946fda959b7b5570dcde7"]3][/anchor][/sup]
٢. هوتادِ[sup][aname="rpa79958cdf5f0947f0b583e957699d532a"][[/aname][anchor="pa3a816a9e102f4f8e9f75bedadc364211"]4][/anchor][/sup] زندگی
زیان = پادِ سود
[/indent]
----
[aname="pa68b144fe906c404ebb000fa3d965bcc7"]1[/aname]. [anchor=rpa68b144fe906c404ebb000fa3d965bcc7]^[/anchor] bon+dâšt::Bondâšt || بنداشت: بدیهی; خود-گواه Ϣiki-En axiom
[aname="pa4bf4a2b636814817ad816de2618d0eec"]2[/aname]. [anchor=rpa4bf4a2b636814817ad816de2618d0eec]^[/anchor] hu+man::Human || هومن: آدم; هو+منش همچون دُژ+منش (دشمن), کسیکه کارکتر و منش والای دارد. human
[aname="pa958839cbd43946fda959b7b5570dcde7"]3[/aname]. ^ [anchor=rpa958839cbd43946fda959b7b5570dcde7]آ[/anchor] [anchor=rpa8763b16d1a0a47019736890f3cefade2]ب[/anchor] farâ+zist::Farâzist || فرازیست: بقاء; بجا ماندگی; Ϣiki-En survival
[aname="pa3a816a9e102f4f8e9f75bedadc364211"]4[/aname]. ^ [anchor=rpa3a816a9e102f4f8e9f75bedadc364211]آ[/anchor] [anchor=rpa79958cdf5f0947f0b583e957699d532a]ب[/anchor] hu+tâd::Hutâd || هوتاد: کیفیت Ϣiki-En quality
[aname="paebb7d09e7aeb442aa6812e5650c15546"]5[/aname]. [anchor=rpaebb7d09e7aeb442aa6812e5650c15546]^[/anchor] farâ+zistan::Farâzistan <— Farâzividan || فرازیستن: بقاء یافتن; بجا ماندن Ϣiki-En to survive
[aname="paaaa4e715b5b14d2e9538002d3439f612"]6[/aname]. [anchor=rpaaaa4e715b5b14d2e9538002d3439f612]^[/anchor] pendâr+e::Pendâre || پنداره: مفهوم Ϣiki-En concept
[aname="pa70db1e83d4974d86a5a380f3ae0a96fb"]7[/aname]. [anchor=rpa70db1e83d4974d86a5a380f3ae0a96fb]^[/anchor] ham+gerudan::Hamgerudan <— Hamgerâyidan || همگرودن: گراییدن به یک نقطهیِ مشترک Ϣiki-En to converge
[aname="pa890fd2694eff425a8f856e183cf462c7"]8[/aname]. [anchor=rpa890fd2694eff425a8f856e183cf462c7]^[/anchor] Bišidan || بیشیدن: به بیشترین رسانیدن Ϣiki-En to maximize
[aname="pad32a47d80edf49dab963b156ec6f5fa9"]9[/aname]. [anchor=rpad32a47d80edf49dab963b156ec6f5fa9]^[/anchor] negar+e::Negare || نگره: فرضیه Ϣiki-En theory
[aname="pa5b95c374fca9430c90eae441ae8136f2"]10[/aname]. [anchor=rpa5b95c374fca9430c90eae441ae8136f2]^[/anchor] az+gozar::Azgozar || ازگذر: از طریق; توسط Ϣiki-En via
[aname="pab374048c09204c1f81aa7c81964a220b"]11[/aname]. [anchor=rpab374048c09204c1f81aa7c81964a220b]^[/anchor] Nâyi || نایی: -; منفی negative
[aname="pa2d1e6132cb8f4d2b8bfa26286c3ad5ad"]12[/aname]. [anchor=rpa2d1e6132cb8f4d2b8bfa26286c3ad5ad]^[/anchor] far+âvardan::Farâvardan || فراوردن: حاصل کردن Ϣiki-En to produce
[aname="pa5336cc9cf3a848c39fd861655045e655"]13[/aname]. ^ [anchor=rpa5336cc9cf3a848c39fd861655045e655]آ[/anchor] [anchor=rpa3048927978684e9e90cb1aafbc5c90c7]ب[/anchor] bon+mâye::Bonmâye || بنمایه: منبع Ϣiki-En, Ϣiki-Pâ resource || بنمایه: منبع زیستی biological resource
[aname="pa1303d0eb46a143f5853bceebb0fa0120"]14[/aname]. [anchor=rpa1303d0eb46a143f5853bceebb0fa0120]^[/anchor] su+gereftan::Sugereftan || سوگرفتن: تعصب داشتن; پیورزیدن; تمایل بسوی ویژهای داشتن to be biased
[aname="pa4ea01e54aaa043b097044928eee9e244"]15[/aname]. [anchor=rpa4ea01e54aaa043b097044928eee9e244]^[/anchor] ru+nevešt::Runevešt || رونوشت: کپی Dehxodâ, Ϣiki-En copy
[aname="pa3048927978684e9e90cb1aafbc5c90c7"]16[/aname]. [anchor=rpac7a0532748494f8eaf2ba41e0b5325e8]^[/anchor] Kamidan || کمیدن: به کمترین رسانیدن Ϣiki-En to minimize
.Unexpected places give you unexpected returns