05-03-2012, 02:08 AM
نمی دانم چرا برای واضح ترین اتفاق تاریخی با اینهمه سند و مدرک دنبال یک تئوری توطئه هستیم و از خود نظریه صادر می کنیم؟ متن ابتدای تاپیک در چندین وبلاگ و سایت پخش شده و با ایمیل میان ملت دست به دست می شود! و چقدر ما جماعت ایرانی به داستان داشتن حقایق علاقه داریم! بی آنکه یکنفر از نویسنده اولیه نامشخص متن بپرسد آقا دو تا مدرکی چیزی بده! آخر از کجا این تخیلات بر تو نازل شده؟ علت واقعی را چگونه کشف کردی؟
[COPY]
● اولین مشكلات
یك ماه قبل از شروع عملیات، یك متخصص نیروی هوایی آمریكا منطقهای را برای فرود هواپیماها آماده كرده و اطراف آن را به چراغهای راهنمای فرود مجهز كرده بود. همچنین یك هواپیمای جاسوسی CIA در پروازی در آن منطقه امواج راداری را در ارتفاع ۳۰۰۰ پایی ردیابی كرده بود. با این وجود به خلبانان بالگردها دستور داده شده بود كه زیر ارتفاع ۲۰۰ پایی پرواز كنند تا از شناخته شدن توسط رادار جلوگیری كنند.
این محدودیت ارتفاع باعث شد تا بالگردها دچار طوفان شن بشوند. این طوفان باعث شد تا دو بالگرد دچار نقص فنی شده و از ادامه عملیات بازبمانند. یكی از بالگردهای سالم بازگشت تا خدمه دو بالگرد معیوب را سوار كند كه با این كار عملا ۲۰ دقیقه از برنامه عقب افتاد. اكنون عملیات با ۶ فروند بالگرد كه حداقل مورد نیاز برای اجرای عملیات بود، بایست ادامه مییافت. اولین گروه ۳ فروندی از بالگردها ۱ ساعت دیرتر از برنامه به Desert ۱ رسیدند درحالی كه گروه دوم نیز با ۱۵ دقیقه تاخیر به محل فرود رسیدند. بعد از استقرار بالگردها، معلوم شد كه یكی از آنها سیستم هیدرولیك خود را از دست داده و از آن جایی كه ادامه ماموریت با ۵ فروند امكان پذیر نبود، ماموریت لغو شد و بالگردها برای بازگشت به پایگاه مشغول سوختگیری از EC-۱۳۰E ها شدند. مشكل دیگری نیز وجود داشت. یك اتوبوس با ۴۰ مسافر كه از جادهای در آن نزدیكی عبور میكردند، راننده و مسافرین تا لحظهای كه نیروهای آمریكایی ایران را ترك كردند، به عنوان گروگان دستگیر شده بودند.
● حادثه اصلی در صحرای طبس
درحالی كه بالگردها وهواپیماها خود را برای بازگشت آماده میكردند، اتفاقی باعث شد كه شرایط بدتر از قبل شود.
یك فروند بالگرد كه سوختگیری كرده بود تیك آف كرد تا جای خود را به بالگرد دیگری بدهد كه به دلیل طوفان شن و عدم دید كافی به یك فروند MC-۱۳۰E برخورد كرد. هر دو بالگرد به تلی از آتش بدل گردیدند و باعث كشته شدن ۸ نفر و مجروح گردیدن ۴ یا ۵ نفر دیگر شدند.
كشته شدگان عبارت بودند از :
كاپیتان هارولد لوییس فرمانده MC-۱۳۰E
كاپیتان لین مكینتاش خلبان MC-۱۳۰E
كاپیتان ریچارد بیك خدمه MC-۱۳۰E
كاپیتان چارلز مك میلیان خدمه MC-۱۳۰E
سروان جویل مایو مهندس پرواز MC-۱۳۰E
ستوان روی جانسون خدمه RH-۵۳D
ستوان جان هاروی خدمه RH-۵۳D
جورج هلمز خدمه RH-۵۳D
به خاطر هرج و مرج پیش آمده پس از برخورد دو بالگرد، نیروهای امریكایی سعی در تخلیه منطقه در اسرع وقت داشتند. از این رو ۵ فروند بالگرد باقیمانده را سالم رها كرده و حتی مدارك و اسناد محرمانه موجود در آنها را نیز از بین نبردند. همین اسناد باعث شد كه اكثر رابطین این عملیات كه از قبل در تهران به سر می بردند، دستگیر شوند.
[/COPY]
دنبال یک متن فارسی بی طرف گشتم که توضیحات فوق بخشی از آن بود. اشکال آن کلمه طوفان شن است که در گزارشهای انگلیسی اشاره ای در این مرحله از عملیات نشده است. در واقع سی 130 پروانه هایش در حال چرخش بوده و از پشت بالگرد به او نزدیک می شده تا در موقعیت سوختگیری قرار گیرد. با آنهمه شن به هوا برخواسته بروز خطای انسانی موجب حرکتی نادرست از خلبان بالگرد در آن ارتفاع کم شده و بعد تصادف و انفجار.
[COPY]
● اولین مشكلات
یك ماه قبل از شروع عملیات، یك متخصص نیروی هوایی آمریكا منطقهای را برای فرود هواپیماها آماده كرده و اطراف آن را به چراغهای راهنمای فرود مجهز كرده بود. همچنین یك هواپیمای جاسوسی CIA در پروازی در آن منطقه امواج راداری را در ارتفاع ۳۰۰۰ پایی ردیابی كرده بود. با این وجود به خلبانان بالگردها دستور داده شده بود كه زیر ارتفاع ۲۰۰ پایی پرواز كنند تا از شناخته شدن توسط رادار جلوگیری كنند.
این محدودیت ارتفاع باعث شد تا بالگردها دچار طوفان شن بشوند. این طوفان باعث شد تا دو بالگرد دچار نقص فنی شده و از ادامه عملیات بازبمانند. یكی از بالگردهای سالم بازگشت تا خدمه دو بالگرد معیوب را سوار كند كه با این كار عملا ۲۰ دقیقه از برنامه عقب افتاد. اكنون عملیات با ۶ فروند بالگرد كه حداقل مورد نیاز برای اجرای عملیات بود، بایست ادامه مییافت. اولین گروه ۳ فروندی از بالگردها ۱ ساعت دیرتر از برنامه به Desert ۱ رسیدند درحالی كه گروه دوم نیز با ۱۵ دقیقه تاخیر به محل فرود رسیدند. بعد از استقرار بالگردها، معلوم شد كه یكی از آنها سیستم هیدرولیك خود را از دست داده و از آن جایی كه ادامه ماموریت با ۵ فروند امكان پذیر نبود، ماموریت لغو شد و بالگردها برای بازگشت به پایگاه مشغول سوختگیری از EC-۱۳۰E ها شدند. مشكل دیگری نیز وجود داشت. یك اتوبوس با ۴۰ مسافر كه از جادهای در آن نزدیكی عبور میكردند، راننده و مسافرین تا لحظهای كه نیروهای آمریكایی ایران را ترك كردند، به عنوان گروگان دستگیر شده بودند.
● حادثه اصلی در صحرای طبس
درحالی كه بالگردها وهواپیماها خود را برای بازگشت آماده میكردند، اتفاقی باعث شد كه شرایط بدتر از قبل شود.
یك فروند بالگرد كه سوختگیری كرده بود تیك آف كرد تا جای خود را به بالگرد دیگری بدهد كه به دلیل طوفان شن و عدم دید كافی به یك فروند MC-۱۳۰E برخورد كرد. هر دو بالگرد به تلی از آتش بدل گردیدند و باعث كشته شدن ۸ نفر و مجروح گردیدن ۴ یا ۵ نفر دیگر شدند.
كشته شدگان عبارت بودند از :
كاپیتان هارولد لوییس فرمانده MC-۱۳۰E
كاپیتان لین مكینتاش خلبان MC-۱۳۰E
كاپیتان ریچارد بیك خدمه MC-۱۳۰E
كاپیتان چارلز مك میلیان خدمه MC-۱۳۰E
سروان جویل مایو مهندس پرواز MC-۱۳۰E
ستوان روی جانسون خدمه RH-۵۳D
ستوان جان هاروی خدمه RH-۵۳D
جورج هلمز خدمه RH-۵۳D
به خاطر هرج و مرج پیش آمده پس از برخورد دو بالگرد، نیروهای امریكایی سعی در تخلیه منطقه در اسرع وقت داشتند. از این رو ۵ فروند بالگرد باقیمانده را سالم رها كرده و حتی مدارك و اسناد محرمانه موجود در آنها را نیز از بین نبردند. همین اسناد باعث شد كه اكثر رابطین این عملیات كه از قبل در تهران به سر می بردند، دستگیر شوند.
[/COPY]
دنبال یک متن فارسی بی طرف گشتم که توضیحات فوق بخشی از آن بود. اشکال آن کلمه طوفان شن است که در گزارشهای انگلیسی اشاره ای در این مرحله از عملیات نشده است. در واقع سی 130 پروانه هایش در حال چرخش بوده و از پشت بالگرد به او نزدیک می شده تا در موقعیت سوختگیری قرار گیرد. با آنهمه شن به هوا برخواسته بروز خطای انسانی موجب حرکتی نادرست از خلبان بالگرد در آن ارتفاع کم شده و بعد تصادف و انفجار.
Qui Tacet Consentire