11-28-2014, 05:36 PM
sonixax نوشته: درست کردن یک خودروی کاملن الکترونیکی خیلی گرون تمام میشد!!!! ماشینهای الکترونیکی توانِ ماشینهای درون سوز رو ندارند و از همه مهم تر هزینه نگهداریشون خیلی زیاده!ظاهرا درحال حاضر پیشرفت فناوری آنقدری بوده که این گفته های شما دیگر چندان صدق نمیکنند!
بنده قبلا یک تاپیک در یک مورد مشابه زده بودم: خودروهای برقی تسلا
اتفاقا خودروهای الکتریکی از نظر ساختمان و قطعات متحرک (و تعداد قطعات متحرک) بسیار ساده تر از خودروهای درون سوز میباشند و به همین خاطر خرابی و هزینه های نگهداری و تعمیر آنها میتواند از خودروهای درون سوز در کل بسیار کمتر باشد.
شاید هزینهء تولید و قیمت اولیه کمی زیاد باشد و در ابتدا تا فراگیر شوند هزینهء قطعات و تعمیر آنها بالا باشد، اما بعد وضع خیلی بهتر خواهد بود و بنظرم خیلی از اجزای آنها را هم (مثلا باتریهای لیتیومی) را میشود بازیافت کرد که با گسترش تولید و حمایت از آنها این امر مقدور خواهد شد.
از نظر توان هم که همین نمونه که در آن تاپیک مطرح کردم نشان میدهد که این حرف دیگر صدق نمیکند و توان این خودروها در حال حاضر به یاری باتری های بسیار کارا و قوی و الکتروموتورهای پیشرفته قدرتمندی که در دسترس هستند کمتر از خودروهای غیربرقی نیست بلکه میتواند حتی بیشتر هم باشد! (درواقع درمورد خودروهای تسلا چنین حرفی میزدند!)
تنها مسئلهء عمده ای که باقی میماند زمان شارژ باتری هاست.
البته یک مسئلهء دیگر هم این است که کمپانی هایی که در این زمینه پیشتاز بوده اند و پیشرفت خوبی داشته باشند بنابراین انحصارهای فکری زیادی را هم در این زمینه به ثبت رسانده اند و بنابراین دیگران نمیتوانند به سادگی وارد این فیلد شده و از فناوریهای جدید و پیشرفته ابداع شده، گرچه خودشان به آنها برسند و طراحی کرده و بسازند، استفاده کنند.
یک مستند دیگری هم یک بار از یکی از کانال های ماهواره دیدم که نامش فکر کنم «انتقام خودروی برقی» بود که درمورد این بود که یک زمانی در گذشته (سالها پیش) بحث این خودروها داغ شده بود و یک تعدادی کمپانی ها نیز وارد این حیطه شدند و یکسری اتومبیل های کم و بیش با کیفیت و پتانسیل رقابت قابل توجهی هم تولید شد، ولی بصورت تاحدی عجیب و سوال برانگیزی این بحث و تولید این خودروها مسکوت ماند و متوقف شد. یک فرد عادی که یک زمانی یکی از این ماشین ها را داشته صحبت میکرد و میگفت که خیلی از آن اتومبیلش راضی بوده و آن را دوست داشته و افسوس میخورد که چرا آن اتومبیل ها دیگر پشتیبانی و تولید نشدند. تازه این ماجرا مال سالها پیش است (نمیدانم دقیقا چقدر شاید چند دهه قبل) که پیشرفت و امکانات فناوری در این زمینه مثل الان نبود.
یک مورد دیگری هم که شخصا سراغ دارم و البته از نوع موتورهای درون سوز است، موتور دورانی وانکل میباشد که ظاهرا یک کمپانی ژاپنی روی آن کار کرده و اتومبیل هایی را هم مجهز به این موتور تولید کرده است که چند تا از آنها در مسابقات استقامت (از نظر دوام در شرایط سخت در زمان طولانی) مقام اول را آورده بودند که این نشان از پیشرفت این نوع موتور و رفع اشکالات آن توسط این کمپانی دارد و اینکه بخاطر ساده تر بودن مکانیزم/کمتر بودن قطعات متحرک نسبت به موتورهای پیستونی از دوام بیشتری برخوردار است. اما این موتور هم بصورت گسترده جایگزین موتورهای پیستونی نشده، هرچند فکر نمیکنم کاملا در انحصار آن شرکت ژاپنی باشد و تاجاییکه میدانم در موتورهای هواپیما هم از آن استفاده شده است. و شاید دلیل این عدم فراگیر شدن انحصارهای فکری روی فناوریهای تکمیلی آن باشد، اما دلایل سیاسی و همدستی نظام تجارت و سرمایه داران بخاطر منافع مالی بیشتر موجود در موتورهای پیستونی هم به گمانم امکان دارد! البته ما به این شکل میگوییم همدستی و توطئه، ولی درواقع شاید این باشد که به سادگی، تولید این خودروها سود کمتری برای این شرکتها دارد و از طرفی هم ریسک وارد شدن به این حیطه و هزینهء اولیه تحقیقات و توسعه و رفع مشکلات آن، و خب بنابراین این کمپانی ها تمایل و ریسک پذیری زیادی در این زمینه از خود نشان نمیدهند حداقل تا وقتی که بازار خودروهای غیربرقی بقدر کافی برقرار و آباد است و فشار و اجبار زیادی برای تغییر ندارند. شاید حکومت ها در اینطور موارد بهتر است دخالت کنند بخاطر منافع عمومی و محیط زیست و طولانی مدت. بهرحال این میتواند یک نقیصه نظام سرمایه داری و اتکا تنها به روابط رقابت و بازار آزاد باشد. بازار آزاد تا وقتی نفت تمام نشده است و تقاضا هست اتومبیل بنزینی تولید میکند و برایش اینکه تا 50 یا 100 سال دیگر چه میشود آنقدرها مهم و تاثیر گذار نیست! حتما باید به لبهء پرتگاه فاجعه آنقدر نزدیک شوند و برای خودشان هم خطر جدی بشود تا کاری بکنند، و بنابراین معقول بنظر نمیرسد که سرنوشت همه چیز را صرفا بدست بازار آزاد و رقابت و تقاضا و سرمایه داران شخصی بسپاریم. گرچه باید گفت که اتومبیل های با سوخت فسیلی هم نسبت به گذشته در زمینهء میزان مصرف سوخت و میزان آلایندگی پیشرفت های خوبی کرده اند، ولی فکر نمیکنم برای ادامهء طولانی مدت این صنعت این بهبود کافی باشد، و از سوی دیگر تعداد و میزان استفاده از این اتومبیل ها نیز نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده.