04-15-2014, 06:42 PM
Mehrbod نوشته: خود دیدگاه و خود ویر هم فراروییدهیِ ماده هستند که میتوانند ویژگیهایِ فراروییین همچون روانی و زُلالی آب را دریابند.حالا به ذهن هم میرسیم فعلا صبر کن.
ویر هر جور بنگریم یک چیز باشنده است و همان اندازه عینی است, که مولکول آب: بیانگاریم ماده از جنبش بازمیایستد, مولکول آب چه میشود؟
پ.ن.نِپاهستن = مشاهده کردن = to observeپارسیگر
نپاهش = observation
نپاهشگاه = observatory
نپاهشگر ≈ observer
نپاهاگ ≈ observant
نپاهنده ≈ observing
...
تعریف چیز ذهنی این هست که خارج از ذهن وجود نداره.آب از به هم پیوستن مولکول های h2o ایجاد میشه ولی با نمونه میکروسکوپ میشه اثبات کرد که ویژگی هایی مثل روان بودن خارج از ذهن وجود ندارند.
دقت کن که اتم و موکول با هم تفاوت "عینی" دارند،یعنی بدون مشاهده گر هم دو چیز متفاوت هستند،ولی مولکول های آب(در ساختارمایع) و خود آب تفاوت عینی ندارند،یعنی بدون مشاهده گر و وجود "دیدگاه"تفاوتی با هم ندارند.
خب حالا آیا چیزی که عینی هست میتونه "بستر"ی برای یک چیز ذهنی باشه،البته که میشه،حالا آیا چیز عینی بدون وجود "مشاهده گر" میتونه تفاوت ذهنی رو پدید بیاره؟!خیر.
بنابراین "دلیل"تفاوت آب و موکول هاش(در ساختار مایع) برای ما این نیست که دو چیز عینی متفاوت هستند(چیزی که این اصل ادعا میکنه)بلکه دلیلش وجود ما به عنوان مشاهده گر هست.
بنابراین ویژگی های ذهنی اون بیرون وجود ندارند و "منتظر" یک مشاهده نیستند!بلکه این مشاهده گر هست که اون ها رو می آفرینه!
حالا چطور میشه که ذهن ما که خودش مشاهده گر و "پدیده آورنده" مفهوم ذهنی هست رو ناشی از یک چیز "تماما فیزیکی" دونست!
+البته ذهنی بودن به معنای "ناموجود"بودن نیست.
To ravage, to slaughter, to usurp under false titles, they call empire; and where they make a desert, they call it peace
Tacitus-
Tacitus-