10-23-2013, 12:51 PM
Mehrbod نوشته: هر کنشی برای اینکه انجامیده به شمار رود نیاز به خوشنودسازی (satisfaction) یک شُماری سامه (condition, terms) دارد.من نمیدونم چرا لقمه رو میپیچانید! انگیزه تنها در بعضی موارد قابل اندازه گیری هست ولی نتیجه اغلب در همه موارد قابل اندازه گیری هست. نتیجه یک برونداد سیستم هست و از نظر ناظر خارجی، موجود و کمی است. ولی انگیزه درون سیستمی و کیفی (گاهی کمی) ست و برای دریافت و درکش باید به درون سیستم وارد شد و در واقع جزئی از سیستم شد.
برای نمونه کُنش «خوابیدن» زمانی انجامیده است که یکی سامههایِ زیر دستکم آنجا خوشنود شده باشد:
از دست رفتن خودآگاهی (یا کاهش آن)
رویابینی (بهتر و بیشتر از daydreaming)
...
در اعدام هم سامهیِ مهادین نیست/عدم شدن بزهکار است, زمانیکه این سامه برآورده نشد, پس کُنش هم بدرستی انجام نپذیرفته.
پس آنجا یک objective دارید, یک شماری سامه و یک راه برای ارزیابی انجام شدگی/نشدگی آنها.
در زندانی کردن و بخشایش دادن هم objectiveای ورتنده داریم, یعنی به آن پروانه میدهیم با بازارزیابی در آینده براه یک objective
دیگر بازنویسی شود (گاهی هم این پروانه را نمیدهند و زندانی هر اندازه b.n. خوشرفتاری کند تخفیف و بخشایش نمیگیرد).
پارسیگر
شما اگر به جای انگیزه میگفتید نتیجه و فرجام اونوقت درست میشد. اگر در اعدام انگیزه نیست شدن بزهکار هست پس چطور احکام چندبار اعدام توجیح میشوند؟ روشنه که با یکبار اعدام فرد بزنکار معدوم میشه!
[COLOR="royalblue"]
چو بخت عرب بر عجم چیره گشت --- هـمـه روز ایـرانیـان تـیـره گـشـت
جهـان را دگـرگونه شـد رسم و راه --- تـو گـویـی نتـابـد دگـر مـهر و مـاه
ز مـی نشئه و نغمه از چـنگ رفـت --- ز گل عطر و معنی ز فرهنگ رفت
ادب خــوار شــد، هـنـر شـد وبــال --- بـه بستـنـد انـدیشـه را پـر و بــال
«توصیف فردوسی بزرگ از تازش اسلام به ایران»
[/COLOR]جهـان را دگـرگونه شـد رسم و راه --- تـو گـویـی نتـابـد دگـر مـهر و مـاه
ز مـی نشئه و نغمه از چـنگ رفـت --- ز گل عطر و معنی ز فرهنگ رفت
ادب خــوار شــد، هـنـر شـد وبــال --- بـه بستـنـد انـدیشـه را پـر و بــال
«توصیف فردوسی بزرگ از تازش اسلام به ایران»
خردگرایی و ایمان ستیزی