! : حرکت خوب
!! : حرکت درخشان
?! : حرکت جالب
!? : حرکت مشکوک
?: حرکت اشتباه
?? : اشتباه بزرگ
حرکات انجام شده در بازی با حروف بلد تایپ شده.
در این پست تصمیم گرفتم نگاهی بیندازم به بازی خودم (سفید) با داریوش(سیاه) که روند دراماتیکی داشت:
daftarche vs arthur_sa in KqJLyx6D : B33 Sicilian Defense, Lasker-Pelikan Variation, General • lichess.org
[ATTACH=CONFIG]4300[/ATTACH]
سیاه فعلا یک سوار جلو است ولی کیش اسب در c7 رخ سیاه را خواهد گرفت:
11. ?+Nc7
از لحاظ روانی وقتی یک سوار عقب هستید می خواهید بلافاصله توازن ماتریال را برقرار کنید ولی این حرکت اشتباه است و ابتکار عمل را به سیاه واگذار می کند. حرکت نیرومند و ساده 11.f3! سیاه را مجبور می کرد تا فکری به حال موقعیت نامناسب وزیرش بکند:
[ATTACH=CONFIG]4301[/ATTACH]
تهدید سفید این است که b3 را بازی کند و وزیر سیاه را به دام بیندازد.(+Qa6 Nc7) سیاه باید به سرعت دست به کار شود:
11...Nxe4!
12.b3
حالا چی؟
12...Nf2!! تنها راه نجات سیاه از مخمصه این حرکت زیبای اسب است
13.Kxf2
Qh4+ و وزیر سیاه نجات می یابد.سیاه یک پیاده بیشتر دارد ولی سفید به خاطر امکان گسترش سریع مهره هایش بدتر نیست.
برگردیم به بازی :
11...Kd8
12.+Nxa8 Qxe4
13.!?Be2 Qxg2
نیازی به این پیاده خواری نبود. حالا سفید فرصت می کند خودش را در بازی نگاه دارد. ادامه زیر برای سیاه بهتر بود:
13... b6 با دو تهدید نیرومند Bb7 و Nd4. سوارهای سیاه به خانه های مرکزی و قطرها مسلط هستند و اسب فلج شده سفید دیر یا زود از دست خواهد رفت.
14.Bf3 Qg6
15.Bxc6! bxc6
15...dxc6 به فاجعه منتهی می شود:
[ATTACH=CONFIG]4302[/ATTACH]
16.Ba5+ Ke7
17.Bb4+ c5
18.Bxc5+ Ke6
19.Nc7+ Kf5
20. Qf3+ Kg5
21.h4 Kh6
22.Bd2+
16. Ba5+ Ke7
17. ?+Bb4
این حرکت اتلاف وقت است و چیزی را نصیب سفید نمی کند. بهترین شانس سفید بردن بازی به سوی آخر بازی بود:
17.Qe2 Qe4
18.Qxe4 Nxe4
سیاه به خاطر مرکز نیرومند و هماهنگی بهتر مهره هایش وضعیت بهتری دارد ولی سفید هم با رخ هایش امکانات متقابل دارد و سیاه راه درازی تا اثبات برتری اش دارد.
18...Ke8
19. ?!+Nc7
برنامه های شطرنج این حرکت را قویا رد می کنند ولی به نظر من این حرکت بهترین شانس سفید است و پیش درآمد طراحی یک دام مکارانه است تا شاید سفید خود را از مهلکه برهاند. پس از ادامه توصیه شده توسط برنامه کامپیوتر سفید وضعیت بسیار مشکلی دارد:
19.+Bxf8 Qe4
20.Kd2 Rxf8
21.+Qe2 Qf4
22.Ke1 d6
با توجه به اینکه بازی بین دو بازیکن آماتور انجام گرفت به نظرمن در این سطح بهترین شانس عملی سفید طراحی این دام بود. این بحث دیگری است که رایانه دام مذکور را در کسری از ثانیه می بیند و به سادگی ردیه آن را نشان می دهد...
19...Kd8
20. +Ba5 Qe4
[ATTACH=CONFIG]4296[/ATTACH]
21. ?!Qe2
دام گسترده می شود حالا سفید باید نفس خود را در سینه حبس کند و منتظر واکنش طرف مقابل بماند.
21... +Qxh1
این حرکت به خودی خود اشکالی ندارد ولی با توجه به محدود بودن زمان بازی(10+15) و تنگی وقت سیاه می توانست از طمع کردن پرهیز کند و راه ساده زیر را بازی کند که هیچ بازی متقابلی به حریف نمی دهد:
21...Bb4+
22.+Bxb4 Qxb4
23. !c3 Qe4
و پس از تعویض وزیرها، اسب به دام افتاده c7 از دست خواهد رفت وسیاه یک آخر بازی برنده خواهد داشت.
گرچه حرکت سیاه قابل درک است: وقتی شما هیچ خطری را احساس نمی کنید دلیلی ندارد که یک رخ مجانی را با کیش نگیرید.
22. Kd2
[ATTACH=CONFIG]4297[/ATTACH]
22... ??Qxa1
شکار طعمه را می گیرد. این حرکت نه تنها پیروزی بلکه مساوی را هم از دست می دهد. سیاه باید نخست 22... !+Ne4 را بازی می کرد. این تنها راه رد کردن ایده سفید است و دام گستری سفید را ناکام می گذارد:
23. Kd3 Qxa1
حالا وزیر سیاه با خیال راحت طمعه را هم می خورد و به ریش دام گستر می خندد!
24. !Qxe4 f6
کیش برخاستی اسب هیچ سودی برای سفید نخواهد داشت و وزیر سیاه فرصت می کند به صحنه بازگردد و آنوقت برتری ماتریال زیاد سیاه تکلیف بازی را مشخص می کند.
22... ?Qe4 هم بهتر نبود:
23. Nd5+ Ke8
24.Nxf6+ gxf6
25. Qxe4
[ATTACH=CONFIG]4298[/ATTACH]
23. !+Nd5 شطرنج بازی بی رحمی است!
23... Ke8
24. +Qxe5
حالا مشخص می شود چرا سیاه باید نخست با اسب در e4 کیش می داد چرا که حالا وزیر سفید نمی توانست با کیش e5 را بگیرد و سیاه فرصت f6 بازی کردن را پیدا می کرد.
24...Be7
25. Qxe7#
1-0
[ATTACH=CONFIG]4299[/ATTACH]
ملکه را ببینید که چگونه در گوشه صفحه اعلیحضرت را به دست فراموشی سپرده است!