نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

«قُمار پاسکال» Pascal's Wager
#11

اثبات وجود خدا (2)(برهان معقولیت یکی از براهین وجود خدا )


[SIZE=2]آیا باور به وجود خدا، امری معقول است؟ برهان معقولیت از براهینی است که می تواند در توجیه اعتقاد به وجود خدا بکار گرفته شود.
این برهان هرچند نتواند شما را در رسیدن به یک اعتقاد یقینی همراهی کند ولی می تواند به عنوان مویّد [و نه دلیلی مستقل] برای دینداران کارآمد باشد.[SUP]1[/SUP] به بیان ساده تر این برهان می گوید اعتقاد به خدا از عدم اعتقاد به خدا معقول تر است.
[/SIZE]
با رجوع به مقاله ی نخست از این مجموعه، حتماً به یاد خواهید آورید که انسان ها بسته به اینکه گزارش (الف) "خدا
وجود دارد" را قبول کنند و یا گزارش (ب) "خدا وجود ندارد" را بپذیرند به دو
دسته ی"معتقدین به وجود خدا" و "منکرین وجود خدا" تقسیم می شوند. در آنجا به این نکته نیز اشاره کردیم که باور به هریک از گزاره های "الف" یا "ب" زندگی ما را دچار تغییرات بنیادینی خواهد کرد، چرا که اعتقاد و یا عدم
اعتقاد به خدا "باید"ها و "نباید"های مخصوص به خود را دارد که ناشی از جهان
بینی های آنهاست.
اعتقاد به خدا یا عدم اعتقاد به خدا در اینكه فهم ما از جهان باید چگونه باشد، چگونه زندگی كنیم و چگونه عمل كنیم، تأثیری ژرف دارد.
اگر فردی معتقد شود كه باور به خدا امری عقلانی است، باید بكوشد معنا و غایت حیات انسانی را آنگونه كه خواست خداست، دریابد و اگر هم به خدا بی اعتقاد گردد، باز باید به لوازم، توابع و تلویحات این عقیده تندر دهد.
در این برهان تلاش می شود هر یک از این دو اعتقاد به همراه لوازم و تبعاتش مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت نشان داده شود که اعتقاد به گزاره "الف" از اعتقاد به گزارش"ب" معقول تر است.

هرچند در مباحث مربوط به فلسفه دین این برهان به "شرطی پاسکال" معروف شده است ولی این برهان از سخنان امام علی (ع) و امام رضا (ع) نیز قابل استنتاج است. ابتدا به شرطی پاسکال اشاره می کنم و در انتها سخنان
معصومین (ع) را ذکر می کنم.
این برهان امروزه نیز از براهین جذاب و مورد اعتنا در فلسفه دین به شمار می رود. برای نمونه، وقتی در تابستان 1995م جان فون نیومن، نابغه ریاضی، به سرطان درمان ناپذیری مبتلا شد که او را زمینگیر کرد با توجه به همین جمله پاسکال به مذهب کاتولیک درآمد و گفت:
«پاسکال در سخن ظریفی گفته است: اگر این شانس و احتمال باشد که خدایی وجود داشته باشد، و قرعه و اقبال غیرمعتقد به خدا، عذاب دوزخ باشد، در اینصورت باور به وجود خدا معقول است .

«هر كس دینى جز اسلام اختیار كند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانكاران خواهد بود»
قضیه شرطیه پاسکال

فرض کنید ما نتوانستیم با دلایل عقل نظری خداوند را ثابت کنیم [هرچند در سنت فلسفه اسلامی برهان صدیقین ما را از این فرض مستغنی می کند]. آیا باز هم می توان به وجود خداوند اعتقاد معقول داشت؟
درواقع، ما در این مرحله در مقابل سوال خطیری قرار گرفته ایم و باید از ومیان دو وضعیت کاملاً متمایز یکی را برگزینیم. اعتقاد به خدا یا عدم اعتقاد به خدا.
پاسکال گزینه نخست را برمی گزیند و معتقد است می توان به شکلی معقول از این گزینه دفاع کرد. به نظر او اعتقاد به وجود خداوند آنقدر می ارزد که حتی با نبود دلایل متقن، انسان زندگی خود را بر سر آن شرط بندی کند.
در هر شرط بندی احتمال برد و باخت است ولی از آنجایی که شرط بندی بر سر اعتقاد به خدا از ریسک بسیار کم و سود بسیار زیادی برخوردار است پس امر معقول و منطقی است. اگر خدایی نباشد، آنچه از دست میدهیم بسیار ناچیز و اگر خدایی باشد، آنچه بدشت می آوریم بسیار عظیم خواهد بود.

سوال یک فرد ملحد از پاسکال این است: چرا باید به خدا، دنیای دیگر، قیامت و ... ایمان آورده و خود را به سختی بیاندازم؟ پاسخ شرطی پاسکال به این پاسخ چنین است:

یا دنیایی پس از این جهان هست آنگونه که پیامبران گفته اند یا نیست آنگونه که تو می گویی. اگر دنیای پس از این
نباشد من که به خود سختی داده ام و تو که به خود سختی نداده ای هر دو خواهیم مرد و نیست خواهیم شد. با این فرق که من اندکی سختی عبادت را بر خود تحمیل کرده ام اما اگر دنیای پس از این باشد که پیامبران گفته اند
آنگاه من از نعمت پروردگارم متنعم و تو در عذاب خواهی بود.

بیان تفصیلی این برهان چنین است:
مقدمه1: خدا یا وجود دارد و یا وجود ندارد
مقدمه 2: عقل در پاسخ دهی به سوال ازوجود خدا یا نبود خدا ناتوان است.
مقدمه 3: اگر خدا وجود داشته باشد، در آنصورت معتقدان به او زندگی ابدی سعادتمندانه ای خواهند داشت.
مقدمه 4: اگر خدا وجود نداشته باشد، زندگی هر کس با مرگ طبیعی پایان می پذیرد.
مقدمه 5: ما ناگزیر از شرط بندی بر یکی از دو طرف وجود یا نبود خدا هستیم.

نتیجه:
احتمال برد و باخت 50 درصد است ولی پاداش برنده شدن بسیار بیشتر از زیان باختن است پس انسان مصلحت اندیش گزینه خداباوری را انتخاب خواهد کرد (pascal 2003, pp66-69).
درواقع پاسکال در پی بیان این مطلب است که حتی اگر دلایل و استدلال های عقل نظری از اثبات وجود خدا ناتوان باشند، باز هم باور به وجود خدا و دیگر باورهای دینی از جمله باور به زندگی پس از مرگ، و زندگی بر اساس این باورها، گزینه ی معقول و محتاطانه این است که ما در پیش روی خود داریم. دوراندیشی، احتیاز و مصلحت اندیشی اقتضاء می کند که
در مقام عمل و تصمیم گیری، وجود خداوند و حقانیت باورهای دینی را مورد اذعان قرار دهیم. باور به وجود خدا به لحاظ عملی معقول است.
در این برهان بیش از آنکه دغدغه ی "صدق" باورهای دینی وجود داشته باشد دغدغه ی سود و کارآمدی آنها مدّنظر است.
باید احتیاط پیشه کرد تا از سود احتمالی فراوان محروم نماند. درواقع یه نظر پاسکال، عقل (راه نظری) در اثبات وجود خدا ناتوانایی هایی دارد که می توان از راه دل و ایمان (راه عملی) آنها را جبران کرد.

او در جمله ی معروفی می گوید: دل برای خود دلایلی دارد که عقل آنها را نمی شناسد».
همانطور که پیشتر اشاره شد این برهان از منابع دینی ما نیز قابل استخراج است. آیات و روایات فراروانی وجود دارد که
وعده خسران عظیم به کافرین می دهد، برای نمونه در آیه 85 سوره آل عمران می خوانیم:

«من یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل‏منه و هو فی الاخرة من الخاسرین‏» .
«هر كس دینى جز اسلام اختیار كند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانكاران خواهد بود»

امام رضا علیه السلام در روایتى به همین معنا اشاره مى‏فرمایند:
نقل قول:
دخل رجل من الزنادقة على ابی الحسن و عنده جماعة. فقال ابو الحسن علیه السلام :

ایها الرجل! ارایت ان كان القول قولكم و لیس هو كما تقولون ا لسنا وایاكم شرعا سواء ، لا یضرنا ما صلینا و صمنا و زكینا و اقررنا؟
فسكت الرجل، ثم قال ابو الحسن: ان كان القول قولنا و هو قولنا افلستم قد هلكتم و نجونا؟

یكى از زنادقه وارد مجلسى شد كه امام رضا علیه السلام در آن حضور داشت. امام فرمود: اى مرد اگر اعتقاد شما صحیح باشد در صورتى كه در واقع چنین نیست، آیا ما و شما مساوى نیستیم و نماز، روزه، زكات و اقرار و تصدیق، زیانى به ما نمى‏رساند. آن مرد ساكت‏شد، سپس امام در ادامه فرمود:
و اگر اعتقاد ما بر حق باشد، در صورتى كه در واقع اعتقاد ما بر حق است، آیا چنین نیست كه شما به هلاكت مى‏رسید و ما به رستگارى.
بنابراین از این كلام امام رضا علیه السلام به خوبى برمى‏آید كه اعتقاد به خدا و لوازم آن معقولتر از بدیل آن است.
پاسخ
#12

کوشا نوشته: این برهان هرچند نتواند شما را در رسیدن به یک اعتقاد یقینی همراهی کند ولی می تواند به عنوان مویّد [و نه دلیلی مستقل] برای دینداران کارآمد باشد.

و دقیقا این برهان فقط به درد شما دینداران میخوره برای دلخوشی و زمانی که دستتون خالی از هر استدلال دیگری بود !!



کوشا نوشته: نتیجه:
احتمال برد و باخت 50 درصد است ولی پاداش برنده شدن بسیار بیشتر از زیان باختن است پس انسان مصلحت اندیش گزینه خداباوری را انتخاب خواهد کرد (pascal 2003, pp66-69).

یک ساعتی در این جستار سرگردان بودید دست آخر هم که باز کپی پیست کیلویی مسخره کردید برادر کوشا !! دوستان در همون پست اول تاپیک برهان رو شسته و رفته و فارغ از این روده درازی های پامنبری بیان کرده بودن و به دنبالش هم نقدش کرده بودن...

فکر کردم آی کیو شما بالاتر از این حرف ها باشه چون ایراد اصلی برهان این هست که اصولا احتمال برد و باخت 50-50 نیست و حالت های دیگری هم وجود داره که در نظر گرفته نشده !! البته تلاش بیهوده شما قابل تحسینه ، اما پاسخ شما باید به این پست میبود ، نه تکرار بخش هایی که خودمون از قبل میدونستیم !!
پاسخ
#13

Anarchy نوشته: و دقیقا این برهان فقط به درد شما دینداران میخوره برای دلخوشی و زمانی که دستتون خالی از هر استدلال دیگری بود !!

فرض کنید ما نتوانستیم با دلایل عقل نظری خداوند را ثابت کنیم [هرچند در سنت فلسفه اسلامی برهان صدیقین ما را از این فرض مستغنی می کند]. آیا باز هم می توان به وجود خداوند اعتقاد معقول داشت؟



نقل قول:یک ساعتی در این جستار سرگردان بودید دست آخر هم که باز کپی پیست کیلویی مسخره کردید برادر کوشا !! دوستان در همون پست اول تاپیک برهان رو شسته و رفته و فارغ از این روده درازی های پامنبری بیان کرده بودن و به دنبالش هم نقدش کرده بودن...

فکر کردم آی کیو شما بالاتر از این حرف ها باشه چون ایراد اصلی برهان این هست که اصولا احتمال برد و باخت 50-50 نیست و حالت های دیگری هم وجود داره که در نظر گرفته نشده !! البته تلاش بیهوده شما قابل تحسینه ، اما پاسخ شما باید به این پست میبود ، نه تکرار بخش هایی که خودمون از قبل میدونستیم !!
اگر معنای اسکاتی بودن این برهان را درک می کردید این مقدار آسمان و ریسمان نمی بافتید !
فرض بحث روی وجود و عدم وجود خداست و این فرض حتی اگر 99 به یک به نفع عدم وجود خدا باشد باز با توجه به بزرگی محتمل نیتجه احتمالی به نفع باورمند به وجود خداست.
پاسخ
#14

کوشا نوشته: فرض کنید ما نتوانستیم با دلایل عقل نظری خداوند را ثابت کنیم [هرچند در سنت فلسفه اسلامی برهان صدیقین ما را از این فرض مستغنی می کند]. آیا باز هم می توان به وجود خداوند اعتقاد معقول داشت؟

اعتقاد میتوان داشت ، اما اعتقاد معقول خیر !! مثل حالتی که الان شما دارید...

منتظر برهان صدیقین شما هم هستیم استاد تا این استغنای شما رو هم راهی زباله دانی کنیم... در تاپیک جداگانه و بدون کپی پیست کیلویی !!



کوشا نوشته: اگر معنای اسکاتی بودن این برهان را درک می کردید این مقدار آسمان و ریسمان نمی بافتید !
فرض بحث روی وجود و عدم وجود خداست و این فرض حتی اگر 99 به یک به نفع عدم وجود خدا باشد باز با توجه به بزرگی محتمل نیتجه احتمالی به نفع باورمند به وجود خداست.

شما هم اگر ایراد وارده به برهان رو متوجه میشدی این حرف خنده دار رو نمیزدی !! اتفاقا تمام مانور روی درستی این برهان ، همین فرض 50-50 اش هست... وقتی جمیع حالات مفروض نشون میده کفه ترازو به نفع عدم باور به خداست ، کدوم احمقی میاد باز بگه نفع در اعتقاد به خداست ؟ شما 6 حالتی که در اون لینک هست رو نقد کن اگر میتونی...

و گرنه برو از بزرگترات بپرس و دوباره بیا E415 !!
پاسخ
#15

Anarchy نوشته: اعتقاد میتوان داشت ، اما اعتقاد معقول خیر !! مثل حالتی که الان شما دارید...
این عقل که میفرمایید چی هست ؟
از کجا می شه تهیه کرد؟
کیلوییه؟ مثقالیه؟
فی بازار چنده؟

نقل قول:منتظر برهان صدیقین شما هم هستیم استاد تا این استغنای شما رو هم راهی زباله دانی کنیم... در تاپیک جداگانه و بدون کپی پیست کیلویی !!
من اینجا نیومدم خدا رو برای کسی اثبات کنم چرا که وجود خدا آنقدر بدیهی است که نیاز به اثبات ندارد
حضور من فقط برای نشان دادن سستی پایه باورهای مدعیان ناباروی است
لذا می تونید برهان صدیقین رو از منابع معتبر نقل کنید و عیوبش رو بیان کنید البته آرش بیخدا قبلا این لقمه رو برای امثال شما گرفته می تونید مراجعه کنید.
بعد من به شما می گم که کجای کارتون می لنگه.

نقل قول:شما هم اگر ایراد وارده به برهان رو متوجه میشدی این حرف خنده دار رو نمیزدی !! اتفاقا تمام مانور روی درستی این برهان ، همین فرض 50-50 اش هست... وقتی جمیع حالات مفروض نشون میده کفه ترازو به نفع عدم باور به خداست ، کدوم احمقی میاد باز بگه نفع در اعتقاد به خداست ؟ شما 6 حالتی که در اون لینک هست رو نقد کن اگر میتونی...

و گرنه برو از بزرگترات بپرس و دوباره بیا E415 !!
خوشبختانه تعداد احمق هایی ! که می گویند نفع در اعتقاد به خداست خیلی زیاده !
بالا بری پایین بیایی
طبق بیان امام رضا علیه السلام دست ناباور به هیچ کجا بند نیست !
پاسخ
#16

کوشا نوشته: این عقل که میفرمایید چی هست ؟
از کجا می شه تهیه کرد؟
کیلوییه؟ مثقالیه؟
فی بازار چنده؟

حالا دیگه یه چیزی گفتی ما هم بر اساس همون جوابتو دادیم پر رو نشو !! گفتی بدون دلیل معقول هست به چیزی باور داشته باشیم ، گفتیم نه...

شما هم دنبال عقل نگرد ، تو بازار که بری از روی قیافت میفهمن مشتری نیستی E415 !!



کوشا نوشته: من اینجا نیومدم خدا رو برای کسی اثبات کنم چرا که وجود خدا آنقدر بدیهی است که نیاز به اثبات ندارد
حضور من فقط برای نشان دادن سستی پایه باورهای مدعیان ناباروی است

خب اگر وجودش بدیهی هست چرا این وجود بدیهی رو ما درک نمیکنیم ؟ نکنه فی قلوبمون مرض E404 ؟؟

اتفاقا از حضور شما به شدت استقبال میکنیم استاد...

بمانید و سستی باورهای ما رو نشون بدید لطفا !! تا الان که چیزی ندیدیم...



کوشا نوشته: لذا می تونید برهان صدیقین رو از منابع معتبر نقل کنید و عیوبش رو بیان کنید البته آرش بیخدا قبلا این لقمه رو برای امثال شما گرفته می تونید مراجعه کنید.
بعد من به شما می گم که کجای کارتون می لنگه.

شما اگه مالی بودی ، نوشته آرش بیخدا رو نقد میکردی میذاشتی اینجا !! خودت پیشاپیش فهمیدی هوا پسه و برهانت تو زباله دونیه ، داری رجز میخونی فقط E412 !!



کوشا نوشته: خوشبختانه تعداد احمق هایی ! که می گویند نفع در اعتقاد به خداست خیلی زیاده !

مغلطه توسل به اکثریت... تعداد احمق هایی که میگفتن زمین صاف هست یا خورشید دور زمین میچرخه هم زیاد بود !! تازه کجاشو دیدی ، هنوز تعدادی احمق هستن که میگن زمین صافه :

Flat Earth Society - Wikipedia, the free encyclopedia



کوشا نوشته: بالا بری پایین بیایی
طبق بیان امام رضا علیه السلام دست ناباور به هیچ کجا بند نیست !

طبق بیان آنارشی (علیه السلام) هم دست شما و امام رضاتون به جایی بند نیست و گرنه چند تا پست مشغول فرار از اصل مطلب نبودی که میگم 6 حالت نوشته شده رو نقد کن اما جوابی نداری بدی و جنگولک بازی در میاری همش !!
پاسخ
#17

Anarchy نوشته: حالا دیگه یه چیزی گفتی ما هم بر اساس همون جوابتو دادیم پر رو نشو !! گفتی بدون دلیل معقول هست به چیزی باور داشته باشیم ، گفتیم نه...

شما هم دنبال عقل نگرد ، تو بازار که بری از روی قیافت میفهمن مشتری نیستی E415 !!
حالا برای امتحان هم شده سعی کن عقل رو تعریف کنی ببینی چند مرده حلاجی !

نقل قول:خب اگر وجودش بدیهی هست چرا این وجود بدیهی رو ما درک نمیکنیم ؟ نکنه فی قلوبمون مرض E404 ؟؟
اگر راه به راه به جای اینکه نیشتو واکنی و دندانهای مامانی تو نشون بدی سعی می کردی عقلت رو از آکبندی در بیاری حتما درک می کردی !
نقل قول:اتفاقا از حضور شما به شدت استقبال میکنیم استاد...

بمانید و سستی باورهای ما رو نشون بدید لطفا !! تا الان که چیزی ندیدیم...
قرار نیست شما چیزی ببینی
اونی باید ببینه می بینه

نقل قول: شما اگه مالی بودی ، نوشته آرش بیخدا رو نقد میکردی میذاشتی اینجا !! خودت پیشاپیش فهمیدی هوا پسه و برهانت تو زباله دونیه ، داری رجز میخونی فقط E412 !!
آرش بیخدا اگر مالی بود در گفتگو دات و رو تخته نمی کرد و دمش رو نمی گذاشت رو کولش و فرار و بر قرار ترجیح بده و تو وبلاگشم تنها نظرات کسایی که مجیزش رو می گن تایید کنه !

نقل قول:مغلطه توسل به اکثریت... تعداد احمق هایی که میگفتن زمین صاف هست یا خورشید دور زمین میچرخه هم زیاد بود !! تازه کجاشو دیدی ، هنوز تعدادی احمق هستن که میگن زمین صافه :
یکبار گفتم صد بار دیگم می گم با این مغلطه یابی ها راه به جایی نمی برید !
پاسخ
#18

Mehrbod نوشته:
[TABLE]
[TR]
[TD]با زندگی اتان چه میکنید / هنگام مرگ چه میابید
[/TD]
[TD]قمار روی «خدا هست»
[/TD]
[TD]قمار روی ناخداباوری و شک‌گرایی/ندانم‌گرایی

[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]خدا هست و تنها ندانم‌گرایان و شگ‌گرایان را پاداش میدهد.
[/TD]
[TD]زیان بیکران
[/TD]
[TD]سود بیکران
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]خدا هست و همه‌‌یِ خداباوران را بی نگرش به دین اشان پاداش میدهد.
[/TD]
[TD]سود بیکران
[/TD]
[TD]زیان بیکران
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]خدا هست و به همه‌یِ آدمها عشق میورزد و همگی را پاداش میدهد!
[/TD]
[TD]سود بیکران
[/TD]
[TD]سود بیکران
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]خدا هست و همه را, مگر کسانیکه خدایِ دروغین را در زندگی پرستیده‌اند پاداش میدهد.
[/TD]
[TD]زیان بیکران (مگر آنکه شانسی دین درست را گزیده باشید)
[/TD]
[TD]سود بیکران
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]خدا هست و همه‌یِ کسانیکه باورهای نادرستی داشتند را به دوزخ ابدی میاندازد.
[/TD]
[TD]زیان بیکران (مگر آنکه شانسی دین درست را گزیده باشید)
[/TD]
[TD]زیان بیکران
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]خدایی نیست یا خدا اهمیت نمیدهد.
[/TD]
[TD]زیان کرانمند (زندگی از دست رفته‌یِ زمینی)
[/TD]
[TD]سود کرانمند (زندگی از دست نرفته‌یِ این جهان)
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
دو حالت بیشتر قابل فرض نیست و بقیه فرضها من درآوردی هستند:
1-خدا نیست
در این صورت هیچکس هیچ ضرری نکرده و با فرارسیدن مرگ و متصل شدن به عدم، سرانجام بیخدا و باخدا به یک جا ختم می شود و تنها با خدا یکسری عباداتی انجام داده که ضرری برای او نداشته و بیخدا بیش از آنچه با خدا از زندگی بهره برده نصیبی نبرده است و تنها مثل سایرین زندگی کرده است .

2- خدا هست.
در این صورت تنها خدای معرفی شده از سوی ادیان است که امر و نهی او قابل اعتناست و هر کس بر اساس راهنمایی پیامبران بدون عناد و لجاجت سعی در اطاعت از او داشته سعادتمند و غیر او مستحق عذاب است.
پاسخ
#19

کوشا نوشته: حالا برای امتحان هم شده سعی کن عقل رو تعریف کنی ببینی چند مرده حلاجی !

برادر من نیازی ندارم تعریف کنم ، چون پرسش شما تعریف عقل نبود !! پس حرف مفت نزن... شما گفتی بدون دلیل معقول هست به چیزی باور داشت ، گفتیم نه !!



کوشا نوشته: اگر راه به راه به جای اینکه نیشتو واکنی و دندانهای مامانی تو نشون بدی سعی می کردی عقلت رو از آکبندی در بیاری حتما درک می کردی !

موندم اگر وجود خدا انقدر بدیهی هست ، شما چرا انقدر زور میزنی !! مواظب باش ، خطر داره برات E415



کوشا نوشته: قرار نیست شما چیزی ببینی
اونی باید ببینه می بینه

فعلا که اینجا کسی چیزی ندیده !!



کوشا نوشته: آرش بیخدا اگر مالی بود در گفتگو دات و رو تخته نمی کرد و دمش رو نمی گذاشت رو کولش و فرار و بر قرار ترجیح بده و تو وبلاگشم تنها نظرات کسایی که مجیزش رو می گن تایید کنه !

اول اینکه مغلطه تو هم بدی هست ، ما میگیم اگر مالی هستی برو نوشته آرش بیخدا رو نقد کن ، جواب نداری بدی خب حرف نزن !!

بعدم به شما ربطی نداره آرش بیخدا چرا کاری میکنه یا نمیکنه... فعلا که این انجمن هست و شما هم در حال زایمان های زودرس و پی در پی هستی E00e !! ایشونم وقتش رو از فاضلاب نیاورده پاسخ هر ننه قمری رو بده... انرژیش رو میذاره برای کارهای مهم تر و تاثیر رو کسانی که مغزشویی نشدن !!



کوشا نوشته: یکبار گفتم صد بار دیگم می گم با این مغلطه یابی ها راه به جایی نمی برید !

باز یک زایمان زودرس دیگه E011 !! اصل مطلب رو پاسخ ندادید...
پاسخ
#20

کوشا نوشته: دو حالت بیشتر قابل فرض نیست و بقیه فرضها من درآوردی هستند:

واقعا زاییدی کوشا جان !! اول گفتیم فرض ها 50-50 نیست ، گفتی 90-10 هم باشه به نفع خدباوران هست... بعد که فهمیدی چه شکری خوردی ، حالا حرفت رو عوض کردی E415 !! برادر خب اول یه کم فسفر بسوزون ، بعد حرف بزن...

خب بگو چرا فرض های دیگه درست نیست ؟



کوشا نوشته: 1-خدا نیست
در این صورت هیچکس هیچ ضرری نکرده و با فرارسیدن مرگ و متصل شدن به عدم، سرانجام بیخدا و باخدا به یک جا ختم می شود و تنها با خدا یکسری عباداتی انجام داده که ضرری برای او نداشته و بیخدا بیش از آنچه با خدا از زندگی بهره برده نصیبی نبرده است و تنها مثل سایرین زندگی کرده است .

چطور کسی ضرری نکرده ؟ گرسنگی و تشنگی احمقانه ماه رمضان یا سینه زنی و گریه های بیخود شما و نگاه نکردن به نامحرم و پیاده و پا برهنه رفتن تا فلان حرم و خوردن آب آلوده به بروماید زمزم و تربت کربلا و محروم شدن از هزار و یک لذت دیگه ، ضرر نیست ؟

البته درک ندارید که ببینید نوشته زیان کرانمند ( محدود ) !!



کوشا نوشته: 2- خدا هست.
در این صورت تنها خدای معرفی شده از سوی ادیان است که امر و نهی او قابل اعتناست و هر کس بر اساس راهنمایی پیامبران بدون عناد و لجاجت سعی در اطاعت از او داشته سعادتمند و غیر او مستحق عذاب است.

زاییدی داداش !!! هیچ اطمینانی نیست ، خدا همان خدای ادیان باشه... اگر کسی باور قطعی به خدای ادیان داشته باشه که اصلا نیازی به قمار پاسکال و اثبات معقول بودن باور به خدا نداره...
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان