دفترچه
یک ایراد منطقی در شیعه - نسخه قابل چاپ

+- دفترچه (https://daftarche.com)
+-- انجمن: تالارهای ویژه (https://daftarche.com/%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87)
+--- انجمن: دین (https://daftarche.com/%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D9%86)
+--- موضوع: یک ایراد منطقی در شیعه (/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87)



یک ایراد منطقی در شیعه - m@hdi - 01-25-2014

شیعیان اعتقاد دارند که پیامبر و ائمه و امام زاده ها را هم میشود برای دعا کردن صدا زد و آنها را واسطه قرار داد بین خود و خدا. به کنار از ایراداتی که اهل سنت به این ادعا دارند یک ایراد منطقی هم این وسط هست.

در هر لحظه شاید میلیونها نفر خدا را صدا میزنند و از او کمک میخواهند. خب خدا موجودی ناشناخته هست (لیس کمثله شی) و میتوان بر همین اساس گفت خدا توانایی این را دارد که حواسش به همه اینها باشد اما پیامبر و ائمه و امام زاده ها چطور؟! آنها مگر مثل ما انسان نیستند؟! مثلا امام حسین در اربعین که ده ها میلیون شیعه او را صدا میزنند چگونه میتواند جواب همه اینها را بدهد؟!

من این سوال را در یک سایت شیعی پرسیدم و به من گفتند خدا این قابلیت را به آنها داده!!! چگونه چنین چیزی ممکن است؟! این ایراد منطقی برای همیشه بر گردن شیعیان آویزان است!


یک ایراد منطقی در شیعه - یه نفر - 01-25-2014

عذر خواهی میکنم. ولی ایراد شما خیلی احمقانه ست!


یک ایراد منطقی در شیعه - m@hdi - 01-25-2014

یه نفر نوشته: عذر خواهی میکنم. ولی ایراد شما خیلی احمقانه ست!

از چه نظر؟!


یک ایراد منطقی در شیعه - kourosh_bikhoda - 01-25-2014

m@hdi نوشته: من این سوال را در یک سایت شیعی پرسیدم و به من گفتند خدا این قابلیت را به آنها داده!!! چگونه چنین چیزی ممکن است؟! این ایراد منطقی برای همیشه بر گردن شیعیان آویزان است!
چه ایرادی از این میتونید بگیرید؟ این یک مساله درون دینیه. وقتی فرد پاسخ میده که خدا چنین چیزی رو جائز دونسته دیگه دهن شما بسته میشه. زمانیکه شما برای طرح این چالش وارد شدید، روشنه که خدای اسلام رو موقتن پذیرفتید. بنابر این باید با استانداردهای همون خدا پیش برید دیگه.


یک ایراد منطقی در شیعه - homayoun - 01-25-2014

کسی که مرده است دیگر در x y z نیست!
در زمان زندگی نمیکند!
به همین سادگی!


یک ایراد منطقی در شیعه - مزدك بامداد - 01-25-2014

m@hdi نوشته: شیعیان اعتقاد دارند که پیامبر و ائمه و امام زاده ها را هم میشود برای دعا کردن صدا زد و آنها را واسطه قرار داد بین خود و خدا. به کنار از ایراداتی که اهل سنت به این ادعا دارند یک ایراد منطقی هم این وسط هست.

در هر لحظه شاید میلیونها نفر خدا را صدا میزنند و از او کمک میخواهند. خب خدا موجودی ناشناخته هست (لیس کمثله شی) و میتوان بر همین اساس گفت خدا توانایی این را دارد که حواسش به همه اینها باشد اما پیامبر و ائمه و امام زاده ها چطور؟! آنها مگر مثل ما انسان نیستند؟! مثلا امام حسین در اربعین که ده ها میلیون شیعه او را صدا میزنند چگونه میتواند جواب همه اینها را بدهد؟!

من این سوال را در یک سایت شیعی پرسیدم و به من گفتند خدا این قابلیت را به آنها داده!!! چگونه چنین چیزی ممکن است؟! این ایراد منطقی برای همیشه بر گردن شیعیان آویزان است!

باید خورده ی درون دینی گرفت:
ب.ن. خورده ای که میشود گرفت این است که تا زمانی که روز رستاخیز
نیامده است، آنها زنده نیستند که بتوانند کاری برای کسی انجام بدهند
یا چیزی را دیده یا بشنوند و روان هایشان بدست عزائیل مانند همه
روانهای دیگر مردگان دربند است تا زمانی که دوباره در رستاخیز
به پیکر ها درآید و بار دیگر زنده شود.



یک ایراد منطقی در شیعه - homayoun - 01-25-2014

مزدك بامداد نوشته: ب.ن. خورده ای که میشود گرفت این است که تا زمانی که روز رستاخیز
نیامده است، آنها زنده نیستند که بتوانند کاری برای کسی انجام بدهند
یا چیزی را دیده یا بشنوند و روان هایشان بدست عزائیل مانند همه
روانهای دیگر مردگان دربند است تا زمانی که دوباره در رستاخیز
به پیکر ها درآید و بار دیگر زنده شود.

به گفته خودتان بیجاست! چون پس از مرگ هومن به جایی به نام limbo میرود.
آنها همیشه نزد خداوند هستند و روزی میگیرند.

تنها دشواری که است این است که برخی مردم به جای پذیرفتن خدا و دینش
تنها اسلام را میباورند انگار کسی که یهودی زرتشتی(دین بهی) یا کریستین است
خداناباور است!
در دین کریستین هم بسیار به کریست باور دارند و میگویند او پسر خداست و....

من خودم مسلمان و خداباور هستم ولی اینگونه نیستم.
هرچند زندگی پیامبران را خیلی دوست دارم و بیشتر آنان را خوانده ام!

پارسیگر


یک ایراد منطقی در شیعه - مزدك بامداد - 01-26-2014

homayoun نوشته: چون پس از مرگ هومن[١] به جایی به نام limbo میرود.
آنها همیشه نزد خداوند هستند و روزی میگیرند.
اینهم بیجاست، چون در قران گفته شده است که دررستاخیز همه زنده میشوند و کسی
که دهان و جان ندارد، نمیتواند روزی بخورد یا با حوری جفت گیری نماید. در برزخ هم
چیزی بنام روزی نداریم: پیش از روز داوری روشن نیست که چه کسی بهشتی است !



یک ایراد منطقی در شیعه - m@hdi - 01-26-2014

ببینید پرسش اصلی من از شیعیان این است که چگونه امام حسین در یک لحظه میتواند جواب ده ها میلیون نفر را بدهد؟! چگونه میتواند به همه سخن ها گوش دهد؟! خب در مورد خدا من چنین ایرادی را نگرفتم چون خدا ناشناخته است اما پیامبر و ائمه و امام زاده ها همگی انسان هایی مثل خودمان بوده اند به آنها که نمیتوانیم صفت ناشناخته بودن بدهیم!!!


یک ایراد منطقی در شیعه - khayyam - 01-26-2014

m@hdi نوشته: من این سوال را در یک سایت شیعی پرسیدم و به من گفتند خدا این قابلیت را به آنها داده!!! چگونه چنین چیزی ممکن است؟! این ایراد منطقی برای همیشه بر گردن شیعیان آویزان است!

پاسخ سایت شیعی: خدا قابلیت شنیدن همزمان صدای میلیون ها انسان (به زبان های گوناگون) را به ائمه داده !
اگر بپرسیم خدا چطور همچین قابلیتی را به انسان هایی مثل ائمه داده, چون این یک صفت الهی و فرا انسانی هست ؟
پاسخ (رایج) شیعه این هست : خدا قادر مطلق است و هر کاری را می تواند انجام دهد
اگر این قابلیت دادن را ادامه بدیم به صفت هایی مثل : فنا ناپذیری , قدرت بی نهایت و ... میرسیم,حالا می پرسیم که خدا می تواند این صفت ها را به ائمه بدهد یا خیر؟
پس در نهایت این بحث بر می گرده به Omnipotence paradox

اگر اسم این قابلیت شنیدن همزمان صدای میلیون ها انسان را بگذاریم -ویژگی الف-, می توانیم استدلال زیر را انجام دهیم:

(1) خدا قادر مطلق است
(2) خدا ویژگی الف (یک ویژگی الهی و فرا انسانی ) را به ائمه داده است
(3) پس خدا می تواند مجموعه ویژگی های ب پ ث ... (که از جنس ویژگی الف هستند) را نیز به ائمه بدهد *
(4) اگر خدا به همین ترتیب همه ی صفت های خودش را به ائمه بدهد, در نهایت ائمه تبدیل به یک خدای جدید (مشابه خدای قدیمی) می شوند

(1) و (2) را شیعه ها قبول دارند
(3) را هم می شود از (1) و (2) نتیجه گرفت
اما (4) مورد پذیرش شیعیان نیست !


* مگر این که استدلال جدگانه ای ارائه شود که :بعضی از اعضای مجموعه ی "ویژگی های ب پ ..." تفاوت اساسی با ویژگی الف دارند; ثابت کنند بازدارنده ای وجود دارد که بعضی از اعضای این مجموعه را نمی شود به ائمه داد !
مجموعه ی ویژگی های ب پ ث ... شامل تمام ویژگی های خدا می شود !