12-20-2012, 02:05 AM
Archive: goftegu.com - پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - #20
***
Mazdak Bamdad
10-29-2008
پیک 172
kamran333 نوشته:
شب و
روز
روشنائی شب در
گذشته
( اسری 12 )
« شب و روز را دوتا آیه قرار دادیم. بعد
آیه شب را محو کردیم و آیه روز را روشن گذاشتیم تا دنبال بدست آوردن
نعمتهای خدا بروید و تا شمارسالها و روزها و زمان را بدانید. و هر چیزی
را رفته رفته برای کار خودش قرار دادیم».
http://www.quranology.com/t-ketab/shab-r...zashte.gif
آیه می گوید در گذشته شب و روز هر دو روشن بوده اند، بعدها
روشنائی شب محو کرده شده است. برای روشنائی شب در گذشته دوتا دلیل وجود
دارد. یکی اینکه ماه در ابتدای شکل گیری خود
مشتعل بوده و در حد اشتعال (به تصوری کهانسان در تصویر سمت چپ از آن
دارد) از خود نور داشته است و شبها را تا اندازه ای روشن می کرده است.
دلیل دیگر اینست که پیش از اینکه جو و
کمربندهای دور زمین به شکل کنونی خود شکل بگیرد اشعه های کیهانی و
طوفانهای خورشیدی به طرف زمین می آمده اند و در برخورد با گاغهای اطراف
زمین نور ایجاد می کرده اند. چنانکه امروزه نیز طوفانهای خورشیدی در
مناطق قطبی زمین که کمربندهای مغناطیسی زمین ضعیفتر است وارد جو زمین
می شوند و به شکلی که در تصویر سمت راست می بینیم در شب به روشنائی
تبدیل می شوند و محیط را روشن میکنند.
آنچه
در آیه مورد نظر قرآن است روشن بودن کره ماه در گذشته و بعد خاموش
شدنآن است. چون آیه گفته روشنی ماه را محو کرده تا ما تاریخ و زمان را
بدانیم. و چنانکه میدانیم در صورتی که ماه از خود نور داشته باشد هر
گاه دیده بشود بصورت ماه کامل دیده می شود و هلالهای فعلی خود را
نخواهد داشت، و اول و دوم و سوم... ماه قابل تشخیص نمی
بود.
اینهم بیخود است،
چون ماه در اثر برخورد سهمگین یك سنگ
سترگ آسمانی از زمین،
از جایی كه اكنون خلیج مكزیك هست، گویا جدا شده است
و پیش
از ان ماه نبوده كه شبها ! را روشن كند. ماه نمیتوانسته است
"
مشتعل"! باشد چون برای استعال. اكسیژن نیاز است كه گرانش
ماه، هرگز توان
نگه داشتن اكسیژن و گاز های دیگر را ندارد
و نداشته ( برای همین هم ماه
اتمسفر ندارد). اگر بگوییم كه
دیدگاه نوسینده ی بیسواد این بوده است كه
ماه در حال گداخته
( مذاب) بوده، بازهم پرتو افكنی سنگ های گداخته، هرگز
به
پای پرتو افكنی بدست آمده از جوش هسته ای در خورشید
نمیرسیده و
نمیرسد.
گذشته از این، ایه هم این مزخرفات را نمیگوید و تنها میگوید
كه
( در هر دوره شبانه روز) شب و روز جای هم را میگیرند.
( تفسیر
المیزان)
ما شب و روز را دو نشانه قرار دادیم; سپس نشانه
شب را محو كرده، و نشانه روز را روشنىبخش ساختیم تا (در پرتو آن،) فضل
پروردگارتان را بطلبید (و به تلاش زندگى برخیزید)، و عدد سالها و حساب را
بدانید; و هر چیزى را بطور مشخص و آشكار، بیان كردیم.
بر این
پایه بازهم شارلاتانهای دست اندر كار آن سایت مفلوك،
هم دروغ در چم آیه
بافته و هم از خورده سواد خود، با چند
عكس بیمورد، افسانه ی شبه علمی !
بافته اند كه مردمی بیسواد تر از خود را خر كنند ! •
***
[b]kamran333
10-30-2008
پیک 173
« و ترتیب
کنونی گردش شب و روز را او ترتیب داده. مگر نمی توانید فکر
بکـنـیـد»؟
(مومنون 80 )
نکته آیه: گردش فعلی شب و روز " ترتیب داده شده "
است:
عـلـم نـجـوم
عصر پیامبر می گـفت: زمین مرکز جهان است و خورشید و سیارات بدور آن می چرخند.
این طرز تفکر تا سال 1543 بقوت خود باقی بود. در چهارچوب آن نظریه صحبت کردن
از " تـرتیب داده شـدن بودنِ گردش شب و روز"و استدلال نمودن با آن برای اثبات
وجود خداوند، حرفی بی معنی است، چون در آن تـئوری خـورشید دور زمین می گـشت و
ناگزیر در زمـیـن "شـب و روز" ایجاد میشد. بهـمـیـن خـاطر هم هست که
کـسـانیکه در آن روزگار خود را روشـنفـکـر می پنداشتند این قـرآن را خـرافـات
و حرفـهای بیهوده می دانـسـتند، و بهمین خاطر هم هست که قرآن مکرراً می گوید:
ایـن قــرآن بـرای انـدیـشـیـدن نـازل شـده و مسائل خاص آن را اندیشمندان می
دانند.
گردش فعلی "شب
و روز" چگونه یک مورد "ترتیب داده شده" است؟
گردش فعلی شب و روز نتیجه 3 عامل دست بدست هـم داده
است که در صـورت نـبودن یکی از آنها شب و روز به شکل کنونی خود در زمین
وجودنمی داشت:
1ـ
چرخش زمین به دور محور (فرضی) خود.
2ـ نسبت محور زمین نسبت به
خورشید:
http://www.quranology.com/t-ketab/shab-r...-zamin.GIF
اگـر مـحور زمین نسبت به خورشید در وضعیت دیگری می
بـود شـب و روز در زمین یا در گردش نمی بود و یا به شکل کنونی خود نمی بود.
مثلا اگر قطب شمال رو به خورشید می بود، نیم کره شمالی همیشه روز می بود و
نیم کـره جـنـوبـی همیشه شب، و بر عکس اگر قطب جنوبی رو به خورشید میبود نیم
کره جـنـوبی هـمـیـشـه روز می بود و نـیـم کـره شمالی هـمـیشهشب (هر چند زمین
بدور خود نیز می چرخید). حالات دیگری نیز برای حالت قرار گیری محور زمین نسبت
به خـورشـید میان دو حالت مزبور نیز زیاد است که باعث گـردش فـعـلی شـب و روز
نمی شـد. نـمـونه آن تغـیـیر وضعیت شب و روز در دو قطب در تابستان و زمستان
است که از تغییرِ حالتِ نسبتِ محور زمین نسبت به خورشید ناشی می
شود.
3ـ سرعت زمین بدور خود:
از آنجا که زمـیـن دور خورشید می گردد و به آن نزدیک
و از آن دور نیز می شود، سـرعـت زمـیـن بدور خود می بایست خیلی دقـیـق و حساب
شده باشد تا "شـب و روز" بـتـواند نظم و ترتیب خود را حـفــظ کـنـد. یعنی
اگـر زمـیـن هـر سرعـت دیگری غـیـر از سـرعـت فعلی خود بـدور خـود می داشـت،
وضع شـب و روز بترتیب کـنـونی خـود نـمـی بـود بلکه جابجا می شـد (یعـنی
مثلاً اگر الآن نیم روز باشد، از این ببعد پس از هر 24 ساعت دقـیـقـاً نـیم
روزنمی بود. بـلـکه در صورت کمتر می بودن سرعـت زمین "کم کم به عصر و شب می
خورد" و در صورت کند تر می بودن سرعت زمین به "پیش از ظـهـر و صبح و سپیده"
مـی خورد و هـمـیـنطور بطور نامنظم شب و روز ایجاد می شد).
***
moonspell
11-01-2008
پیک 174
نقل قول:نیاین
مثلاً اگر الآن نیم روز باشد، از این ببعد پس از هر 24 ساعت دقـیـقـاً
نـیم روزنمی بود. بـلـکه در صورت کمتر می بودن سرعـت زمین "کم کم به
عصر و شب می خورد" و در صورت کند تر می بودن سرعت زمین به "پیش از
ظـهـر و صبح و سپیده" مـی خورد و هـمـیـنطور بطور نامنظم شب و
روز ایجاد می ش
*** مغلطه كردن را نه تنها در برهان هاشان بلكه در سخنان و نوشته
های روزانه نیز رعایت میكنند .
شب و روز منظم و نامنظم چرت است . برای
مایی كه در زمین هستیم شب و روز همین است كه هست و اگر بجز این باشد نامنظم
مینامیمش . برای كسی كه در بهرام یا كیوان زندگی میكند شب و روز ما چرت و
نامنظم است و برای نمونه شاید روز او بساعت زمینی 50 ساعت باشد . در نگر ما
شب و روز او نامنظم و در نگر او شب و روز ما نامنظم است .
+++++++++++++
مزدك خان درست گفتم یا نه ؟
ویرایش شد.
سام
***
[b]Mazdak Bamdad
11-01-2008
[color=#DDA0DD]پیک 175
kamran333 نوشته:
« و
ترتیب کنونی گردش شب و روز را او ترتیب داده. مگر نمی توانید فکر
بکـنـیـد»؟
(مومنون 80 )
نکته آیه: گردش فعلی شب و روز " ترتیب داده
شده " است:
[font=Arial]عـلـم نـجـوم عصر پیامبر می گـفت: زمین مرکز جهان است و خورشید
و سیارات بدور آن می چرخند. این طرز تفکر تا سال 1543 بقوت خود باقی
بود. در چهارچوب آن نظریه صحبت کردن از " تـرتیب داده شـدن بودنِ گردش
شب و روز"و استدلال نمودن با آن برای اثبات وجود خداوند، حرفی بی معنی
است، چون در آن تـئوری خـورشید دور زمین می گـشت و ناگزیر در زمـیـن
"شـب و روز" ایجاد میشد. بهـمـیـن خـاطر هم هست که کـسـانیکه در آن
روزگار خود را روشـنفـکـر می پنداشتند این قـرآن را خـرافـات و حرفـهای
بیهوده می دانـسـتند، و بهمین خاطر هم هست که قرآن مکرراً می گوید:
ایـن قــرآن بـرای انـدیـشـیـدن نـازل شـده و مسائل خاص آن را
اندیشمندان می دانند.
[font=Arial]گردش فعلی "شب و روز" چگونه یک مورد "ترتیب داده شده"
است؟
[b][font=Arial]گردش فعلی
شب و روز نتیجه 3 عامل دست بدست هـم داده است که در صـورت نـبودن یکی
از آنها شب و روز به شکل کنونی خود در زمین وجودنمی
داشت:
1ـ چرخش
زمین به دور محور (فرضی) خود.
2ـ نسبت محور زمین نسبت به
خورشید:
http://www.quranology.com/t-ketab/shab-r...-zamin.GIF
اگـر مـحور زمین نسبت به خورشید در وضعیت
دیگری می بـود شـب و روز در زمین یا در گردش نمی بود و یا به شکل کنونی
خود نمی بود. مثلا اگر قطب شمال رو به خورشید می بود، نیم کره شمالی
همیشه روز می بود و نیم کـره جـنـوبـی همیشه شب، و بر عکس اگر قطب
جنوبی رو به خورشید میبود نیم کره جـنـوبی هـمـیـشـه روز می بود و
نـیـم کـره شمالی هـمـیشهشب (هر چند زمین بدور خود نیز می چرخید).
حالات دیگری نیز برای حالت قرار گیری محور زمین نسبت به خـورشـید میان
دو حالت مزبور نیز زیاد است که باعث گـردش فـعـلی شـب و روز نمی شـد.
نـمـونه آن تغـیـیر وضعیت شب و روز در دو قطب در تابستان و زمستان است
که از تغییرِ حالتِ نسبتِ محور زمین نسبت به خورشید ناشی می
شود.
3ـ سرعت زمین بدور
خود:
از آنجا
که زمـیـن دور خورشید می گردد و به آن نزدیک و از آن دور نیز می شود،
سـرعـت زمـیـن بدور خود می بایست خیلی دقـیـق و حساب شده باشد تا "شـب
و روز" بـتـواند نظم و ترتیب خود را حـفــظ کـنـد. یعنی اگـر زمـیـن
هـر سرعـت دیگری غـیـر از سـرعـت فعلی خود بـدور خـود می داشـت، وضع
شـب و روز بترتیب کـنـونی خـود نـمـی بـود بلکه جابجا می شـد (یعـنی
مثلاً اگر الآن نیم روز باشد، از این ببعد پس از هر 24 ساعت دقـیـقـاً
نـیم روزنمی بود. بـلـکه در صورت کمتر می بودن سرعـت زمین "کم کم به
عصر و شب می خورد" و در صورت کند تر می بودن سرعت زمین به "پیش از
ظـهـر و صبح و سپیده" مـی خورد و هـمـیـنطور بطور نامنظم شب و روز
ایجاد می شد).[/quote]
« تفسیر المیزان »
[color=royalblue]حركت شب و روز به
امر او استشب و روز به
امر او است[/b] آیا باز هم عقل خود را به كار نمى گیرید (80)
http://www.ghadeer.org/qoran/almizan/j15/miza_106.htm#link49شب و روز به
امر او است
نخست اینكه شب و روز نمی گردند.
دیگر اینكه پدید آمدن شب
و روز پیوندی با گردش زمین
بدور خورشید ندارد، بلكه با گردش زمین بگرد
خود
در پیوند است. سوم اینكه ما با پریود های شب و روز،
ماه و زمین
(ماه۷ پریود زنان )، زمین و خورشید (سال)
انحراف محور زمین ( تابستان و
زمستان ) در روند تكامل ،
خو گرفته ایم و اگر هر جور دیگری هم بود، شاید
جاندارانی
همساز با آن پریود ها تكامل میكردند.
دیگر اینكه بازهم
بازگردان آیه نادرست است و " ترتیب"دادن ، یا " ترتیب كنونی " !! در آن
نیست.
***
kamran333
11-01-2008
پیک 176
به علت چرت بودن این بخش( شب و روز) سه بخش باقی
مانده را یکجا می آورم(ارزش ندارد که زمان بیشتری بگیرد+در پست های قبل بعضی
موارد پاسخ داده شده)
جابجا شدن شب و
روز
( نور 44 )
«خدا شب و روز را جابجا می کند. در این رابطه برای
اندیشمندان نکتهآموزشی وجود دارد»!
نکته آیه: جابجا شدن شب و روز نکته آموزشی
دارد:
پیش از این
دیدیم که جابجا شدن شب و روز نتیجه نحوه قـرار گرفتن محور زمین نسبت به
خورشید است. طوریکه اگر در وضعیت فعلی خود نمی بود همه جای زمین شب و روز
بخود نمی دید (هـر چند زمین بدور خود نیز می چرخید). و استناد به جابجائی شب
و روز (یعنی: شب و روز شدن مرتب و منظم) به این معنی است که شب و روز ناشی از
گردش خورشید بدور زمین نیست (چنانکه در گذشته چنین گمان می رفت)، بلکه عوامل
حساب شده دیگری دارد که راجع به آن
صحبت کردیم.
"گردش شب
و روز" یکی از مواردی است که قـرآن بارهـا آن را تکرhttp://www.quranology.com/t-ketab/shab-r...-farsi.GIFار
کردهو "حساب و کتاب داشتن هستی و بودن خالق" را با آن استناد می کند. که این
ادعا ادعای بجا و منطقی است. وضعیت محور زمین و شب و روز شدن در وضعیت کنونی
خود، بهترین وضعیت ممکن از میان سایر وضعیتهای احتمالی دیگر آن
است.
.............................................
[b]« شب روز را می پوشاند درحالیکه با سرعت فوق العاده
زیادی پیوسته آنرا دنبال می کند»!
( اعراف 45 )
[b]« شب روز را می پوشاند درحالیکه با سرعت فوق العاده زیادی پیوسته آنرا
دنبال می کند»!
نکته
آیه: شب با سرعت فوق العاده زیادی پیوسته روز را دنبال می
کند:http://www.quranology.com/t-ketab/shab-r...e-rooz.GIF
شب با سرعـتی تـقـریباً معادل 1669 کـیـلـومـتر در
ساعـت در خـط استوا پیوسته روز را دنبالمی کند و آنرا می
پوشاند.
....................................
(قصص
71-72 )
« به آنها بگو: به من خبر بدهید
که اگر خدا شب را تا روز قیامت بر شما سرمدی بکند کدام خدای غیر از او هست که
نوری را برای شما بیآورد؟ مگر نمی توانید بشنوید؟ ـــ به آنها بگو: اگر خدا روز را تا روز قیامت بر شما سرمدی
بکند کدام خدای دیگر هست که شب را برای شما بیآورد که در آن بیارامید؟مگر نمی
توانید بفهمید».
یکی
از نکات آیه اینست که می گوید در صورت دائمی شدن شب چه
کسی می خواهد نور را بیاورد و نمی گوید خورشید را بیاورد. و این به این معنی
است که گوینده آیه می دانسته که شب و روز شدن در واقع ناشی از آمد و رفت
خورشید نیست بلکه دلیل دیگریدارد(یعنی چرخش
زمین).
و نکته دیگر آیه این است که گوینده می دانسته که "امکان ایجاد شب و
روز دائمی" وجود دارد. و آن در حالی است که محور زمین رو به خورشید قرار
بگیرد که در آن صورت علی رغم چرخش زمین بدور خود نیز شب و روز نخواهد شد، که
پیش ازاین از آن صحبت کردیم.
و
نکته دیگر اینکه آیه از واژه ضوء استفاده کرده که بمعنی نور اصلی است (یعنی
نوری که از خود شئ می تابد نه نور بازتابی)، و چنانکه میدانیم در صورت چرخش
قطبی از قطبهای زمین بطرف خورشید نیمکره قطب دیگر خورشید را بخود نخواهد دید
ولی ماه (که نور آن بازتابی است) می تواندوجود داشته باشد. به این خاطر گفته
چه کسی ضوء نور اصلی را برای شما می آورد.
[/B]
***
moonspell
11-02-2008
پیک 177
نقل قول:وضعیتاین سخن در پی همان سخنیست كه اگر محور زمین
محور زمین و شب و روز شدن در وضعیت کنونی خود، بهترین وضعیت
ممکن از میان سایر وضعیتهای احتمالی دیگر آن است.
فلان بود یا گردش زمین فلان جور شب و روز نامنظم میشد .
همانگونه
كه مزدك گفت شب و روز همین است و اگر از اغاز جز این بود ما هم با ان خو
میگرفتیم و انگونه شب و روز را منظم ( و بهترین ) میپنداشتیم .
در برهان
نظم هم پس از منظم پنداشتن جهان هستی ان را بهترین نظم میپندارند . در اینجا
هم از همین مغلطه سود برده اند و شب و روز كنونی را بهترین دانسته اند
.
+++++++++++++
***
Mazdak Bamdad
11-04-2008
پیک 178
kamran333 نوشته:
به علت چرت بودن این بخش( شب و روز)
سه بخش باقی مانده را یکجا می آورم(ارزش ندارد که زمان بیشتری بگیرد+در
پست های قبل بعضی موارد پاسخ داده شده)
جابجا
شدن شب و روز
( نور 44
)
«خدا شب و روز را
جابجا می کند. در این رابطه برای اندیشمندان نکتهآموزشی وجود
دارد»!
نکته
آیه: جابجا شدن شب و روز نکته آموزشی
دارد:
پیش از
این دیدیم که جابجا شدن شب و روز نتیجه نحوه قـرار گرفتن محور زمین
نسبت به خورشید است. طوریکه اگر در وضعیت فعلی خود نمی بود همه جای
زمین شب و روز بخود نمی دید (هـر چند زمین بدور خود نیز می چرخید). و
استناد به جابجائی شب و روز (یعنی: شب و روز شدن مرتب و منظم) به این
معنی است که شب و روز ناشی از گردش خورشید بدور زمین نیست (چنانکه در
گذشته چنین گمان می رفت)، بلکه عوامل حساب شده دیگری دارد که
راجع به آن صحبت
کردیم.
"گردش
شب و روز" یکی از مواردی است که قـرآن بارهـا آن را تکرhttp://www.quranology.com/t-ketab/shab-r...-farsi.gifار
کردهو "حساب و کتاب داشتن هستی و بودن خالق" را با آن استناد می کند.
که این ادعا ادعای بجا و منطقی است. وضعیت محور زمین و شب و روز شدن در
وضعیت کنونی خود، بهترین وضعیت ممکن از میان سایر وضعیتهای احتمالی
دیگر آن است.
.............................................
[font=arial]« شب روز را می پوشاند درحالیکه با سرعت فوق
العاده زیادی پیوسته آنرا دنبال می
کند»!
[font=arial]( اعراف 45
)
[b]« شب روز
را می پوشاند درحالیکه با سرعت فوق العاده زیادی پیوسته آنرا دنبال می
کند»!
[b]نکته آیه: شب با سرعت فوق العاده زیادی پیوسته روز را دنبال می
کند:
http://www.quranology.com/t-ketab/shab-r...e-rooz.gif[/B]
[font=arial]شب با سرعـتی تـقـریباً معادل 1669
کـیـلـومـتر در ساعـت در خـط استوا پیوسته روز را دنبالمی کند و آنرا
می
پوشاند.
....................................
(قصص
71-72 )
« به آنها بگو: به
من خبر بدهید که اگر خدا شب را تا روز قیامت بر شما سرمدی بکند کدام
خدای غیر از او هست که نوری را برای شما بیآورد؟
مگر نمی توانید بشنوید؟ ـــ به آنها بگو: اگر خدا
روز را تا روز قیامت بر شما سرمدی بکند کدام خدای دیگر هست که شب را
برای شما بیآورد که در آن بیارامید؟مگر نمی توانید
بفهمید».
یکی از نکات آیه اینست که می گوید در صورت
دائمی شدن شب چه کسی می خواهد نور را بیاورد و نمی گوید خورشید را
بیاورد. و این به این معنی است که گوینده آیه می دانسته که شب و روز
شدن در واقع ناشی از آمد و رفت خورشید نیست بلکه دلیل
دیگریدارد(یعنی چرخش زمین).
و نکته دیگر آیه این است که گوینده می دانسته که "امکان ایجاد
شب و روز دائمی" وجود دارد. و آن در حالی است که محور زمین رو به
خورشید قرار بگیرد که در آن صورت علی رغم چرخش زمین بدور خود نیز شب و
روز نخواهد شد، که پیش ازاین از آن صحبت
کردیم.
و نکته دیگر
اینکه آیه از واژه ضوء استفاده کرده که بمعنی نور اصلی است (یعنی نوری
که از خود شئ می تابد نه نور بازتابی)، و چنانکه میدانیم در صورت چرخش
قطبی از قطبهای زمین بطرف خورشید نیمکره قطب دیگر خورشید را بخود
نخواهد دید ولی ماه (که نور آن بازتابی است) می تواندوجود داشته باشد.
به این خاطر گفته چه کسی ضوء نور اصلی را برای شما می آورد.
[/b][/quote]
نخست
اینكه شب و روز نمی گردند.
بلكه با گردش زمین بگرد خود می گردند.
دوم
اینكه ما با پریود های شب و روز،
ماه و زمین (ماه۷ پریود زنان )، زمین و
خورشید (سال)
انحراف محور زمین ( تابستان و زمستان ) در روند تكامل
،
خو گرفته ایم و اگر هر جور دیگری هم بود، شاید جاندارانی
همساز با آن
پریود ها تكامل میكردند.
سوم اینكه ، كند و تند بودن این گردش هم امری ذهنی است
و
اگر كند بود هم میگفتیم كه چه خوب است كه كند است
و یا اگر تند تر از این
هم بود، باز هم میگفتیم چه تند است،
كه ارزشی در راستای "خوب و بد " بودن
ندارد، چون یك جهان و یك تندی دیگر كه بتوان با ان سنجید هم نداریم.
•
***
kamran333
11-06-2008
پیک 179
ابـر ــ بـاران ــ تگـرگ - آب
مراحل شکل گیری ابر و بارش باران و تگرگ
( نور 43 )
[color=black]«آیا نمی بینی خدا ابرها را برای جمع و مرتب شدن می چرخاند، بعد
آنها را با هم مألوف می کند، بعد آنها را رویهم انباشته می کند، و بعد می
بینی که از میا[font=Arial]نhttp://www.quranology.com/farsi/abr-baran-tagerg-ab.htm"[color=#000000] ا[/color[font=Arial]متداد آنها قطره بیرون می آید. و از ابرهای کوه مانند که
ریزه های یخ دارند نیز با چرخاندن آنها تگرگ نازل میکند و آنها را بر سر هر
که بخواهد می ریزد و هر که را نخواهد نمی ریزد. برق آن نزدیک است دیدگانها را
بگیرد».
نکات
آیه:1ــ ابرها برای برای
جمع و مرتب شدن چرخانده می شوند.
2ـــ ابرها مألوف می شوند. 3ـــ ابرها روی هم متراکم می شوند. 4ـــ قطره
ازخلال امتداد ابـر (از امتداد تراکم ابر) می ریزد. 5ـــ ابرهای کوه مانند
وجـود دارد. 6ـــ در ابرهای کوه مانند ریزه های یخ وجود دارد کهبا چرخش آنها
تگرگ تشکیل می شود. 7ـــ برق تگرگ نزدیک به گرفتن چشم است.
1ــ ابرها برای جمع و مرتب شدن چرخانده می
شوند:
http://www.quranology.com/t-ketab/abr.ba...--f--a.GIF
این تصاویر با ماهواره در طی 11 روز گرفـتـه
شده. چنانکه در تصویرها می بـیـنـیـم گـردبـادها ابرها را می چرخانند و گرداب
ابری شکل می گیرد و ابرها را جمع می کند. قطر این ابر حدوداً 200 کیلومتر است
و سوراخ مرکز آن کـه مـانند چـشـم میماند حـدوداً 10 کـیـلـومـتـر است. («زجو» از
جمله به معنی: هـل دادن یا پیچاندن یا گرداندن چیزی برای مرتبشدن یا شکل
گرفـتن است).
2ــ
ابرها مألوف می شوند:
http://www.quranology.com/t-ketab/abr.ba...--f--a.GIF
به شکلی که در تصویر می بینیم ابرها با هم
مألوف می شوند.چرا قرآن از
واژه تآلیف استفاده کرده است؟ تآلیف بمعنی سازگار نمودن و آشتی دادن دو یا
چند چیز مختلف و متفاوت است. علت اینکه قرآن واژه تآلیف بکار برده اینست که
پاره ابرها از نظر دما و غلظت بخار آب و ترکیبات و غیره با هم فرق میکنند.
http://www.quranology.com/t-ketab/abr.ba...-abrha.GIF
3ـــ ابرها روی هم مـتـراکم
میشوند:
ابرها روی هم انباشته و متراکم می شوند. گاهی تراکم آنها به چند
صد متر هم می رسد.
4ـــ قطره از خلال امتداد ابر (از امتداد تراکم ابر) می
ریزد:
http://www.quranology.com/t-ketab/abr.ba...hatreh.GIF
وقتی وضعیت جوی به نقطه بارش برسد ابتدا ذرات
آب در بخشهای بالائی ابر با هم ترکیب می شوند و قطره های ریز در حد سقوط کردن
تشکیل می شـوند. وچنانکه قـرآن گفـته از بالا در امتداد تراکم ابر
سقوط می کنند. در مسیر سقوط خـود با میلیونها مولکولهای دیگر آب برخورد
می کنند که جذب آنها می شود و رفته رفـته بزرگ و بزرگ تر می شوند. تا اینکه
به نهایت پائین ابر می رسند و آن را ترک می کنند. قطره ای که ابر را ترک می
کند تقریبا 2000 بار بزرگ تر از ذرات موجود در ابر است. (پس از ترک ابر نیز
در مسیر خودمی توانند با قطره های کوچکتری که پیش از آنها از ابر
جدا شده اند و بخاطر سبک تری خود سرعت کمتری
دارند برخورد کنند و بزرگتر شوند).
5ـــ ابرهای کوه مانند وجود
دارد:http://www.quranology.com/t-ketab/abr.ba...manand.GIF
این نوع ابرهای کوه مانند البته فقط با رفتن با هواپیما در محیط
ابرها مشخص است. و تا پیش از پرواز انسان کسی از آنها خبری
نداشت.
6ـــ در
ابرهای کوه مانند ریزه های یخ وجود دارد که با چرخش آنها تگرگ تشکیل می
شود:
http://www.quranology.com/t-ketab/abr.ba...tagerg.GIF
دانه تگرگ همانطور که آیه گفته در اصل ریـزه
های یـخ اسـت کـه در بـخـش بالائی ابـر است. دانـهتگـرگ وقـتی تشکیل می شود
که بلورهای یخی در بالای ابر، قطره های آب را که سردی آنـها در دمای زیر صفر
است ولی یخ نمی زنند جمع می کند. آن قطره ها که تا زیر درجه انجماد سرد هستند
به مجردی کـه بـلـورهـای یخی آنـهـا را لـمـس می کـنـنـد سریعاً یخ می زنند.و
بلورهای یخی توسط بادهای تند خشونت بار در ابر بالا و پائین برده می شوند،
(یا به تعبیر قـرآن گـردانـده یـا چـرخـانـده می شـونـد) کـه باعـث بـرخـورد
و تـمـاس آنـهـا با قـطـره های بیشتری می شود. و این عـمل باعث می شود که
قطره های بیشتری دور آنها یخ بزند، و دانه تـگـرگ بـزرگ و بزرگتر بشود. تا
جائی که وزن آنها قدری سنگین می شودکـه بـاد دیگـر نمی تواند آنـهـا را با
جـریـان خود به بالا ببرد و در نتیجه سقوط می کنند. (واژه «زَجْو» که آیه
برای بیان شکل گیری ابر بکار گرفته و نحوه نزول تگرگ نیز به آن معطوف نموده،
از جمله به معـنی: هـل دادن یا پیچانـدن یـا گـردانـدن چـیـزی برای مرتب شدن
یا شـکـلگرفـتـن است).
7ـــ برق تگرگ نزدیک به گرفتن چشم
است:
http://www.quranology.com/t-ketab/abr.ba...r--abr.GIF
در ابـر "باد و بوران"جریان برق مثبت و منفی
درست میشود. به ایـن شکل که با بادهای قوی "ذره ها" و "قطره هـای ریز آب" و
مخصوصاً "ذره های یخی" موجود در ابر، در ابر بالا و پائین برده می شـوند کـه
باعـث ایجـاد جـریان مثبت و منفی برق می شود. جریان مثبت و مـنـفـی اغـلـب
دور از هـم شـکل می گیرند. دست آخر تـفـاوت مـیان یک مـنـطـقـه با برق مثبت
با مـنـطـقـه دیگر با برق مـنـفـی، خواه در ابر یا بر زمین آنقدر زیاد می شود
که برق آنها بـشکـل جـرقـهبـسـیـار بزرگ (آسـمـان درخـش) آزاد می
شود.
همینطور وقتی
تگرگ از میان یک ناحیه زیر صفر و ناحیه ذره هـای یخی در ابر میافـتد ابر
الکتریسیته می شـود. وقـتـی قـطره های مایع با دانه های تگرگ برخورد می کنند
سریعاً هنگام تصادم یخ می زنند. و بدنبال آن گـرما را رهـا می کنند. ایـن
عـمل سـطح دانه تگرگ را از ذرات یخ دور تا دور گرم تر نگه می دارد. وقـتی کـه
یک دانـه تگـرگ بـا یـک ذره یـخ تصادم می کند: الکـترونها ازبخش سردتر به بخش
گرمتر جریان پیدا می کنند. پـس از آن دانه تگرگ برق منفی می شود. همین اثر
نیز وقتی قـطـرهای با دمای زیر صفـر با دانه های تگرگ و ذره های ریز دارای
برق مـثـبت برخورد می کنند رخ می دهد. این فـندکهای دارای برقمـثـبت توسط باد
به بخش بالائی ابر برده میشوند. و تگرگ دارای برق منفی به ته ابر می افتد و بدین گونه بخش
پائین تر ابر منفی می شود. این برق منفی بصورت نور تخـلیه و آزاد می شود. نور
آن نیز چنانکه آیه گفـته قـوی است.
و
آب اساساً وقتی تغییر حالت میدهد، مثلاً از مایع به جامد یا از آب به بخار
تبدیل میشود انرژی آزاد میکند.
***
Mazdak Bamdad
11-07-2008
پیک 180
مگر ندانى كه خدا ابرى براند و سپس میان آن
پیوستگى دهد و سپس آن را فشرده كند و باران را بینى كه از خلال آن برون شود و
از كوههایى كه در آسمان هست تگرگى نازل كند و آن را به هر دیارى كه بخواهد مى
رساند و از هر دیارى كه بخواهد دور مى كند و نزدیك باشد كه شعاع برق آن چشم
ها را بزند (43)
title html
بازگردان درست این آیه كه از تفسیر المیزان آوردیم،
تنها
چیز هایی را میگوید كه برای آدمیان آن زمان
دانسته بوده، كه باران از ابر
های فشرده ( متراكم)میبارد. هیچ جای این گزاره ، معجزه علمی !
نیست.
در باره ی تگرگ هم تازه جفنگ گفته كه در آسمان كوه
هست ! ( چون چگونگی آمدن یخ را نمیدانسته )
•