دفترچه

نسخه‌ی کامل: آیا خداوند اعمال قبیح را انجام می دهد؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3
متکلمان این دلایل را برای اثبات اینکه خدا عمل قبیح را انجام نمی دهد،می اورند
من می خواستم این دلیل را برای شما اورده و اگر نقدی بران دارید بشنوم:
دلیل اول
کارهای قبیحی که توسط انسان انجام می شود یا منشاش ترس است یا جهل یا عدم قدرت اوست
و اما اینها همه نقص است و برای خدا نقص معنا ندارد(چون نامحدود است)
یا کارهای قبیحی که آدم انجام می‌دهد ریشه‌اشان به خدا بازمی‌گردد یا نه:

اگر بازمی‌گردد:
  • پس خدا در این کارهای قبیح شریک است.


اگر بازنمی‌گردد:
  • پس خدا محدود است.
ahlobit نوشته: متکلمان این دلایل را برای اثبات اینکه خدا عمل قبیح را انجام نمی دهد،می اورند
من می خواستم این دلیل را برای شما اورده و اگر نقدی بران دارید بشنوم:
دلیل اول
کارهای قبیحی که توسط انسان انجام می شود یا منشاش ترس است یا جهل یا عدم قدرت اوست
و اما اینها همه نقص است و برای خدا نقص معنا ندارد(چون نامحدود است)
"اهل بیت" گرامی قبیح یعنی زشت،مقصود شما دقیقن چه کارهاییست؟
بگمانم منظور شما کارهای شرورانه باشد.

http://www.zandiq.com/articles/0000000005.shtml

کارهای نیک انسان برای دیگر انسانها میتواند دلایل زیادی داشته باشد از جمله مهمترین آنها نوعدوستی است،یعنی انسانها بسیار باهوش و نترسی هستند که کارهای شرورانه نسبت به همنوعان خود انجام میدهند.اینست که اینکه خدا اگر برفرض بسیار قدرتمند هم باشد دلیل نمیشود که انساندوست نیز باشد.نمونه اش اینکه سالیانه 9 میلیون کودک زیر 5 سال به دلایل ساده ای مانند عدم دسترسی به اب سالم در دنیا جان میدهند خدای فرضی هم یا قدرتش را ندارد که نجاتشان دهد یا اینکه انساندوستی لازم را ندارد.
تاریخ ادیان نتیجه میدهد:

کارهای قبیحی که به نام خدا (تایید خدا یا فرمان خدا) توسط بیانگزاران دین انجام شده و رنگ تقدس به خود گرفته.

نمونه اش موارد متعدد در دین اسلام ناب محمدی.

مجازات های وحشیانه
قتل عام و چپاول یهودیان و ایرانی ها و رومی ها و مصری ها و ..
برده داری
ترور
برتر شمردن جنگ نسبت به کار و تولید
تبعیض مسلمان و نامسلمان
تبعیض زن و مرد
کشتن اسرا
بچه بازی و بچه آزاری

و...
یا کارهای قبیحی که آدم انجام می‌دهد ریشه‌اشان به خدا بازمی‌گردد یا نه:

اگر بازمی‌گردد:
  • پس خدا در این کارهای قبیح شریک است.



اگر بازنمی‌گردد:
  • پس خدا محدود است.
  • گزینه اول مردود است به دلیل،برهان مذکور
  • گزینه دوم درست است اما سبب محدودیت خدا نیست چون خدا قدرت بر قبیح را دارد اما نمی کند
[color="silver"]

---------- ارسال جدید اضافه شده در 08:11 pm ---------- ارسال قبلی در 08:08 pm ----------

[/color]
russell نوشته: "اهل بیت" گرامی قبیح یعنی زشت،مقصود شما دقیقن چه کارهاییست؟
بگمانم منظور شما کارهای شرورانه باشد.

http://www.zandiq.com/articles/0000000005.shtml

کارهای نیک انسان برای دیگر انسانها میتواند دلایل زیادی داشته باشد از جمله مهمترین آنها نوعدوستی است،یعنی انسانها بسیار باهوش و نترسی هستند که کارهای شرورانه نسبت به همنوعان خود انجام میدهند.اینست که اینکه خدا اگر برفرض بسیار قدرتمند هم باشد دلیل نمیشود که انساندوست نیز باشد.نمونه اش اینکه سالیانه 9 میلیون کودک زیر 5 سال به دلایل ساده ای مانند عدم دسترسی به اب سالم در دنیا جان میدهند خدای فرضی هم یا قدرتش را ندارد که نجاتشان دهد یا اینکه انساندوستی لازم را ندارد.
خدا که این انسانهای گرسنه را سیر نمی کند در عوض در اخرت به انا صد برابرش را می دهد
پس ظلمی رخ نداده
ahlobit نوشته: خدا که این انسانهای گرسنه را سیر نمی کند در عوض در اخرت به انا صد برابرش را می دهد
پس ظلمی رخ نداده

به این میگویند وعده سر خرمن !
ahlobit نوشته: خدا که این انسانهای گرسنه را سیر نمی کند در عوض در اخرت به انا صد برابرش را می دهد
پس ظلمی رخ نداده
گرامی نحست اینکه صحبت ما سر این دنیاست،یعنی ما به این دنیا نگاه میکنیم و میگوییم خدای عادلی نیست،شما نگاه میکنید و میگویید این دنیا را خدای عادلی خلق کرده و در آن دخالت میکند.شواهد بحث بر اساس همین دنیای کنونیست.خیلی از دینداران این رو میگویند که دنیا دار مکافات است و عدالت علاوه بر بهشت و جهنم در همین دنیا هم انجام میشود.
حال سوال ما اینست که این کودکان زیر 5 سال ایا دارند مجازات میشوند؟به چه جرمی؟
اگر بر فرض هم در آخرت خدا بهشان لذت بدهد باز هم معنایی برای عدالت و رنج اولیه آنها نیست.مانند این است که من بروم یک کودک را به قصد کشت همینجوری کتک بزنم بعد به او چند میلیارد تومان پول قرامت بدهم و بعد بگویم کل کار من عادلانه بوده.
اگر خدا توان جلوگیری از گشنگی کشیدن این کودکان را ندارد ناتوان است(خلاف قادر بودن در ادیان ابراهیمی) اگر توانش را دارد و کاری در مقابل آن نمیکند کارش غیر اخلاقی و ظالمانه.
ahlobit نوشته: کارهای قبیحی که توسط انسان انجام می شود یا منشاش ترس است یا جهل یا عدم قدرت اوست
و اما اینها همه نقص است و برای خدا نقص معنا ندارد(چون نامحدود است)
شما باید اول تعریف خود را از خدا اینجا ارائه کنید، اما من احتمال میدهم که مسلمان باشید و خدای مورد نظر شما خدای قرآن است. چون خدای قرآن احتیاج به بحث فلسفی‌ در مورد خیر و شر و این چیز‌ها ندارد ، انقدر اعمال قبیح و شر در قرآن هست که میبینیم خدای مورد نظر شما اعمال قبیح را نیز انجام میدهد.
russell نوشته: حال سوال ما اینست که این کودکان زیر 5 سال ایا دارند مجازات میشوند؟به چه جرمی؟
اگر بر فرض هم در آخرت خدا بهشان لذت بدهد باز هم معنایی برای عدالت و رنج اولیه آنها نیست.مانند این است که من بروم یک کودک را به قصد کشت همینجوری کتک بزنم بعد به او چند میلیارد تومان پول قرامت بدهم و بعد بگویم کل کار من عادلانه بوده.
اگر خدا توان جلوگیری از گشنگی کشیدن این کودکان را ندارد ناتوان است(خلاف قادر بودن در ادیان ابراهیمی) اگر توانش را دارد و کاری در مقابل آن نمیکند کارش غیر اخلاقی و ظالمانه.
حالا اگر این پسر وقتی بهش میلیاردها پول دادی از فقر نجات دهی و و اون پسر را از بدبختی به خوشبختی برسونی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مخصوصا بهشت که سعادت ابدی است و قابل قیاس با دنیا نیست؟
بعد هم یکی از جوابهایی که می دهند این است که خداوند حیم است لابد در این کار مصلحتی بوده که ما نمی دانیم



david hume نوشته: شما باید اول تعریف خود را از خدا اینجا ارائه کنید، اما من احتمال میدهم که مسلمان باشید و خدای مورد نظر شما خدای قرآن است. چون خدای قرآن احتیاج به بحث فلسفی‌ در مورد خیر و شر و این چیز‌ها ندارد ، انقدر اعمال قبیح و شر در قرآن هست که میبینیم خدای مورد نظر شما اعمال قبیح را نیز انجام میدهد.
بحث ما برون دینی است و مفروض است که خدا و معاد اثبات شده است
sonixax نوشته: به این میگویند وعده سر خرمن !
میشه وعده سرخرمن را تعریف کنید
صفحات: 1 2 3