به نظر من باید در کنار نقد اسلام زررتشت و زرتشتیان رو هم نقد کنیم.
زیرا این روزها گروهی به اسم ملی گرای و وطن پرستی دارند دین اجدادی
ایرانیان رو زنده می کنند. به همین خاطر این گفتمان را اغاز کردم که زرتشت
و زرتشتیان را نقد کنیم تا فردا روزی که از اسلام رها شدیم در دست پدر بزرگ
او(زرتشتیان)گرفتار نشویم
بهتر است به گوشه ای از خرافات زرتشی که به نظر من یکی از دلایل اصلی
که ما از اعراب شکست خوردیم همین خرافاتی بود که بوسیله مغ ها(اخوند های امروزی)
به مردم ما تحمیل شد.
اگر زنی بچه اش مرده بدنیا بیاد ببینید این زرتشتیان چه بلای بسرش می اوردند
اهوره مزدا پاسخ می دهد:
باید سه یا شش یا نه جام "گمیز"(شاش گاو)آمیخته با خاکستر بیاشامد تا گور درون زهدان وی شسته شود
اوستا گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه ص715
دوستان مواردی دیگر هم است که در روزهای اینده
بدانها اشاره خواهم کرد و نیازمند کمک عزیزان نیز هستم
پاینده ایران
بایستی نگاه کرد که سرچشمه این خرافات از کجا میآید تا ارزش و اعتبار آن روشن باشد.
برای نمونه در اسلام ما میدانیم که سرچشمه مهادین و اصلی برای احکام و اصول قرآن میباشد، در زرتشت نیز
اگر ریفرنس شما
گاثاها از اوستا یا سرچشمه معتبر دیگری باشد، آنگاه این نقدها پذیرفتنی خواهند بود، اما اگر از اینکه یک شماری
یک جایی فلان چیز را از زبان زرتشت گفتهاند و یا یک نویسنده اسلامگرایی فلان چیز را نوشته میآیند، خوب منطقا ارزشی نخواهند داشت.
هر آینه تا آنجایی که خود من گاثاها را خواندهام، هرگز چنین احکام نابخردانه و خرفتواری ندیدهام و
بلکه بوارونه، در آن زرتشت پیروان خود را همواره به نیکی و نیکسرشت بودن در زندگی فراخوانده است.
خیلی جالبه جریانات ضد ایرانی وارد معرکه شدند ومتاسفانه!
ازجناب مهربد گله نیست ولی از ان دوستی که زمانی به ملیگرا بودن و... شهره بود واسلامگرایان چپ وراست به خاطرعقایدش به وی حمله میکردند باید پرسید دلیل این سپاس چه بود؟
2567 نوشته: به نظر من باید در کنار نقد اسلام زررتشت و زرتشتیان رو هم نقد کنیم.
مقایسه آیین زرتشت واسلام کاردرستی نیست زرتشت هیچ وقت برای ترویج دینش به شمشیر متوسل نشد رمز پیروزی دین زرتشت در سه اصل بود گفتار نیک.کردار نیک.پندارنیک
2567 نوشته: زیرا این روزها گروهی به اسم ملی گرای و وطن پرستی دارند دین اجدادی ایرانیان رو زنده می کنند. به همین خاطر این گفتمان را اغاز کردم که زرتشت و زرتشتیان را نقد کنیم تا فردا روزی که از اسلام رها شدیم در دست پدر بزرگ او(زرتشتیان)گرفتار نشویم
بسیار خوشحالم که شمااز همین الان از آگاه شدن جوانان این مرز وبوم از آیین نیاکان وفرهنگ غنی شان به وحشت افتاده اید وسعی میکنید به نوعی جلوی این پیشرفت را بگیرید شمااگر ایرانی بودید هیچ وقت نباید این جستاررا ایجاد میکردید از قدیم الایام میگفتندکارد دسته خودرانمیبرد ولی امروز این اتفاق افتاده تا به کی باید ببینیم مردم این سرزمین بر ضد ارزش های خود عمل میکنند دوستان دست از دشمنی با ارزشهای خویش بردارید گول امثال پورپیرار ها وآرش بیخداها و این افراد بی بهره از علم ودانش را نخورید اینها دشمنان کشورماهستند که بعضی مواقع هم ژست ناسیونالیست ها رابه خودمیگیرند ولی در حقیقت بویی ازایرانیت نبرده اند برای ما بهترین گزینه بیداری آیین کهن زرتشت است وبس!هرکس غیراین گفت بی شک در گم راهی به سر میبرد.
sonic نوشته: خیلی جالبه جریانات ضد ایرانی وارد معرکه شدند ومتاسفانه!
ازجناب مهربد گله نیست ولی از ان دوستی که زمانی به ملیگرا بودن و... شهره بود واسلامگرایان چپ وراست به خاطرعقایدش به وی حمله میکردند باید پرسید دلیل این سپاس چه /بود؟
آن دوستمان این چند ماهی که "هوادار دموکراسی" اینجا نیستند
وظیفه ایشان را به عهده گرفته و زیر همه پیکها سپاسگزاری میزنند، سخت نگیرید
sonic نوشته: مقایسه آیین زرتشت واسلام کاردرستی نیست زرتشت هیچ وقت برای ترویج دینش به شمشیر متوسل نشد رمز پیروزی دین زرتشت در سه اصل بود گفتار نیک.کردار نیک.پندارنیک
من با اینکه خودم را زرتشتی نمیدانم، ولی این سه اصل بسیار ساده و زیبا، برای من همه اخلاقیات را در خود کوتاه میکنند.
sonic نوشته: بسیار خوشحالم که شمااز همین الان از آگاه شدن جوانان این مرز وبوم از آیین نیاکان وفرهنگ غنی شان به وحشت افتاده اید وسعی میکنید به نوعی جلوی این پیشرفت را بگیرید شمااگر ایرانی بودید هیچ وقت نباید این جستاررا ایجاد میکردید از قدیم الایام میگفتندکارد دسته خودرانمیبرد ولی امروز این اتفاق افتاده تا به کی باید ببینیم مردم این سرزمین بر ضد ارزش های خود عمل میکنند دوستان دست از دشمنی با ارزشهای خویش بردارید گول امثال پورپیرار ها وآرش بیخداها و این افراد بی بهره از علم ودانش را نخورید اینها دشمنان کشورماهستند که بعضی مواقع هم ژست ناسیونالیست ها رابه خودمیگیرند ولی در حقیقت بویی ازایرانیت نبرده اند برای ما بهترین گزینه بیداری آیین کهن زرتشت است وبس!هرکس غیراین گفت بی شک در گم راهی به سر میبرد.
در یک همانندی ساده و منطقی، بدون هیچ شک و گمانی زرتشت هزاران
هزار بار بهتر و خردمندانهتر از اسلام است و هر کس پر پاد این بگوید، دروغ گفته است.
مهربد نوشته: من با اینکه خودم را زرتشتی نمیدانم، ولی این سه اصل بسیار ساده و زیبا، برای من همه اخلاقیات را در خود کوتاه میکنند.
مهربد جان دعوت به نیکی و دوری از بدی و شر با تقسیم بندی اعمال انسان به رفتار گفتار و پندار چیز جدیدی نمیگه که بخواد دستور اخلاقی باشه،البته تشویق به نیکی آنهم بعنوان شعار بسیار پسندیده ست.
در این مورد مثلاً قانون طلایی کنفسیوس که با دیگران کاری نکن که دوست نداری با تو بکنند بسیار کاربردی تر هست.
sonic نوشته: خیلی جالبه جریانات ضد ایرانی وارد معرکه شدند ومتاسفانه! ازجناب مهربد گله نیست ولی از ان دوستی که زمانی به ملیگرا بودن و... شهره بود واسلامگرایان چپ وراست به خاطرعقایدش به وی حمله میکردند باید پرسید دلیل این سپاس چه بود؟
sonic نوشته: بسیار خوشحالم که شمااز همین الان از آگاه شدن جوانان این مرز وبوم از آیین نیاکان وفرهنگ غنی شان به وحشت افتاده اید وسعی میکنید به نوعی جلوی این پیشرفت را بگیرید شمااگر ایرانی بودید هیچ وقت نباید این جستاررا ایجاد میکردید از قدیم الایام میگفتندکارد دسته خودرانمیبرد ولی امروز این اتفاق افتاده تا به کی باید ببینیم مردم این سرزمین بر ضد ارزش های خود عمل میکنند دوستان دست از دشمنی با ارزشهای خویش بردارید گول امثال پورپیرار ها وآرش بیخداها و این افراد بی بهره از علم ودانش را نخورید اینها دشمنان کشورماهستند که بعضی مواقع هم ژست ناسیونالیست ها رابه خودمیگیرند ولی در حقیقت بویی ازایرانیت نبرده اند برای ما بهترین گزینه بیداری آیین کهن زرتشت است وبس!هرکس غیراین گفت بی شک در گم راهی به سر میبرد.
وقتی میگوییم ما منتقد دین هستیم ، منظورمان مفهوم و فلسفه ی وجودی و ماهیت دین است نه یک روش و منش و مذهب و ... با اسمی خاص !
ما یک دین داریم به اسم دین زرتشت ، و یک شخصیت تاریخی داریم به نام زرتشت . زرتشت هرگز خودش رو پیامبر معرفی نکرده پس دینی هم نداره - آنچه که بعدها مُغ ها به نام دین به خورد مردم داده اند خودش یک بی ارزشی تمام عیار است و برای شخصی مثل من هیچ ارزشی ندارد و نقد به آن را واجب هم میدانم .
کسی که به دینی باور دارد یعنی به خدا باور دارد ، از آنجایی که فردی مثل من به خدا باور ندارد پس نمیتواند ارزشی برای ادیان قایل باشد حتا از جنس ایرانیش .
و اگر شما خدا را باور دارید بگذارید یک داستانی را برایتان تعریف کنم :
پدری در بستر مرگ بود و سه فرزند داشت ، وی تصمیم گرفت انگشتری که بسیار گرانبها بود را به محبوب ترین فرزندش بدهد ولی وقتی که بررسی کرد متوجه شد که هر سه فرزندش را به یک اندازه دوست دارد پس انگشتر اصلی را نابود کرد و 3 تا بدلی از آن انگشتر را به فرزندانش داد .
در این داستان :
پدر = خدا
فرزندان = انسان
انگشتر = دین
نتیجه گیری پای شما .
میلاد گرامی
2567 نوشته: که زرتشت و زرتشتیان را نقد کنیم
میبینی که هدف استارتر کوبیدن زرتشت است وبعد کوبیدن آیین او اندکی ملاحظه بفرما!
sonic نوشته: میلاد گرامی
میبینی که هدف استارتر کوبیدن زرتشت است وبعد کوبیدن آیین او اندکی ملاحظه بفرما!
منظور از زرتشت دین زرتشت و منظور از زرتشتیان پیروان آن دین است .
مثل اینکه بگوییم اسلام و مسلمین را نقد کنیم - تصادفن نام زرتشت با دینی که منصوب به اوست یکی شده !
Russell نوشته: مهربد جان دعوت به نیکی و دوری از بدی و شر با تقسیم بندی اعمال انسان به رفتار گفتار و پندار چیز جدیدی نمیگه که بخواد دستور اخلاقی باشه،البته تشویق به نیکی آنهم بعنوان شعار بسیار پسندیده ست.
در این مورد مثلاً قانون طلایی کنفسیوس که با دیگران کاری نکن که دوست نداری با تو بکنند بسیار کاربردی تر هست.
درود، البته من با قانون طلایی کنفسیوس که گفتید مشکل
چندانی ندارم، ولی خوب چندجایی هم درست کار نمیکند، برای نمونه:
- من دوست ندارم دیگران به من کمک کنند، ولی آیا من هم نباید به دیگران کمک کنم؟
- من دوست ندارم در زندگی به کسی وابسته باشم، آیا کسی هم نباید به من وابسته باشد (بچههایم برای نمونه)؟
اما این سه بندِ «پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک» (که پشت سر یکدیگر هم میآیند) از آنجاییکه بسیار باز
و جهانشمول هستند و به چیز ویژهای اشاره نمیکنند، برای من با دیدگاه خردگرایی بسیار بیشتر همخوانی دارند.
در دیدگاه خردگرایی میدانیم که همه چیز نسبی است و هیچ قانون ویژهای در همه زمانها و شرایط درست نخواهد بود،
از همینرو اگر بدانیم در هر موقعیتی نیک چیست و شر کدام است، آنگاه میتوانیم با برگزیدن راه نیک در زندگی به رستگاری برسیم.
مهربد نوشته: درود، البته من با قانون طلایی کنفسیوس که گفتید مشکل
چندانی ندارم، ولی خوب چندجایی هم درست کار نمیکند، برای نمونه:
- من دوست ندارم دیگران به من کمک کنند، ولی آیا من هم نباید به دیگران کمک کنم؟
- من دوست ندارم در زندگی به کسی وابسته باشم، آیا کسی هم نباید به من وابسته باشد (بچههایم برای نمونه)؟
اما این سه بندِ «پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک» (که پشت سر یکدیگر هم میآیند) از آنجاییکه بسیار باز
و جهانشمول هستند و به چیز ویژهای اشاره نمیکنند، برای من با دیدگاه خردگرایی بسیار بیشتر همخوانی دارند.
در دیدگاه خردگرایی میدانیم که همه چیز نسبی است و هیچ قانون ویژهای در همه زمانها و شرایط درست نخواهد بود،
از همینرو اگر بدانیم در هر موقعیتی نیک چیست و شر کدام است، آنگاه میتوانیم با برگزیدن راه نیک در زندگی به رستگاری برسیم.
من هم نمیگم که صد در صد این قانون اخلاقی هست،ولی معیار خیلی خوبی بوده و هست برای انسانها و اخلاق انسانی که نتیجه فرگشت اوست را تا حدودی بیان میکند.
مشکل شعار زرتشت دقیقاً همین است که به چیز خاصی اشاره نمیکند.من نمیدانم چطور قرار است این قانون به تنهایی کمکی به اخلاقی تر شدن جامعه کند،بر عکس قانون طلایی برای مثال.