دفترچه

نسخه‌ی کامل: خبر و گفتگو درباره تکنولوژی های هوافضا
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
در این تاپیک درباره صنایع هوافضا از قبیل انواع ایرکرافت از قبیل هواپیما ، فضاپیما ،هلیکوپتر و ...حتی کایت صحبت خواهد شد.
در اخبار شنیده ام به دنبال تعلیق تحربمها ایران می خواهد هواپیماهای مسافربری صفر کیلومتر بخرد.
اول گفتند ما ایرباس را قبول نداریم و از بوئینگ خرید خواهیم کرد و آخرین خبر خرید از مک دانل داگلاس و شاید دیگر کشورها بوده.
گویا ایرباس فعلا رتبه اول هواپیمای مسافربری است و رتبه دوم بوئینگ است.
احتمالا در مذاکرات ایران باجهایی که داده سهم هر قدرت چیزی بوده. مثلا صنایع اتومبیل نصیب فرانسه شده و صنایع هوایی شاید نصیب چین و روسیه و آمریکا شود.
احتمالا بجای خرید آخرین تکنولوژیها نطیر ایرباس آ-350 و آ-380 و بوئینگ 787 می خواهند تکنولوژی های قدیمی تر مک دانل را بخرند.
روسیه به دنبال فروش هواپیمای مسافری "سوخو سوپرجت" به ایران


روسیه به دنبال فروش هواپیمای مسافری "سوخو سوپرجت" به ایران
[COPY]هواپیمای ایرباس A-350، به دلیل اینکه مستقیماً برای رقابت با بوئینگ 787 طرح ریزی شده است، از مشخصات تقریباً یکسانی با رقیبش از جهات گوناگونی مانند برد، گنجایش و سرعت کروز یا گشت زنی برخوردار است. این تشابه به جایی رسیده است که قرار است هر دوی این نوع هواپیماها، از موتورهای مشابه نسل جدید GEnx ساخت جنرال الکتریک و یا موتورهای Trent 1000 ساخت رولزرویس برای تامین نیروی پیشرانش خود بهره جویند.

ایرباس A-350، از لحاظ به کاگیری مواد کامپوزتی، با میزانی معادل 35%، به هیچ وجه قابل مقایسه با میزان 60% در بوئینگ 787 نیست. در ایرباس A-350 بدنه ی هواپیما قرار است ابتداً از الیاژهای الومینیوم تقویت شده و آویزگاه های موتور تماماً از تیتانیوم ساخته شوند، در حالی که این رویه با فرآیند استفاده حداکثر از مواد کامپوزیتی در 787 کاملاً مغایرت دارد.[/COPY]

[COPY]بوئینگ 787 انقلابی در استفاده از مواد چند سازه ای یا کامپوزیتی می باشد، تا جایی که تفکر بر این است که بالغ بر 60% کل سازه هواپیما بر پایه استفاده از چنین موادی وارد عرصه خواهد گشت. این مسئله، خود به معنای پیشی گرفتن از هواپیماهای ساخت ایرباس است که پنداشته می شد با کمتر از 20% مواد کامپوزیت در بدنه آنان، تحولی در طراحی و تولید سازه های هوایی هستند. مواد چند سازه ای، علاوه بر سبک وزن بودن، از مقاومت بالقوه ای نسبت به مواد دیگر برخوردار هستند که با توجه به قیمت نسبتاً مناسب آنان، مصالحی غیر قابل چشم پوشی در ساخت ایرفریم های هوایی در آینده به شمار می آیند.[/COPY]

[COPY]آخرین وجه پر اهمیت مقایسه، قیمت تمام شده این هواپیماهاست که برای بوئینگ 787 دریم لاینر رقمی حداکثر در حدود 120 میلیون دلار در نظر گرفته شده است، اما هواپیمای ایرباس A-350، دارای هزینه ای معادل 150 میلیون دلار در مدل کوچک تر و 170 میلیون دلار در مدل بزرگتر خواهد بود که این مسئله حساس، به گمان زیاد بازار رقابت خرید را به سمت بوئینگ خواهد کشاند. به هر روی و سخن، آینده ای که پیش روی ماست، سرانجام برنده این رقابت پایاپای را معلوم ساخته مشخص می نماید که موفقیت نهایی با کدام غول هواپیماسازی جهان خواهد بود.[/COPY]

وبلاگ هوانوردی ایر