چرا در اسلام مراسم گریه و زاری مثل محرم یا مراسم ختم مسلمونها خیلی با شکوه برگزار میشه! در دینهای دیگه خیلی به ندرت یا کلا اصلا هیچ مراسم مشابهی نیست! دلیل این پیوند اسلام و غم و غصه چیست؟
[ATTACH=CONFIG]4063[/ATTACH]
البته این شکل از عزدارای و گریه و شیون مخصوص شیعیان هست و علت اون رو هم میشه این دونست که از طریق بزرگنمایی شخصیت هایی که داشتن و احیانا کشته شدن ، باعث ادامه حیات مکتب فکری خودشون بشن چون شیعه همیشه در حاشیه بوده و در چند قرن اولیه ظهور اسلام ، قدرت در دست اونها نبوده ... یعنی همواره دوست داشتن مظلوم نمایی کنن ، حتی این رو میشه در متن دعاهای شیعه دید !! توجیهات شیعه در این زمینه :
سنت شدن عزاداری توسط شیعه سنت،سنت نبوی،پاسخ به شبهات،نقد عقاید اهل سنت،شرحی بر تاریخ تحلیل نشده اسلام [URL="http://islamquest.net/fa/archive/question/fa352"]علت این همه عزاداری برای امام حسین (ع) چیست؟
- گنجینه پاسخها - اسلام کوئست - مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی
[/URL] این بخشی از نظرات اهل سنت :
اگر ما مثل برادران شیعه عزاداری نمی کنیم این به علت بی تفاوتی نسبت به اهل بیت نیست - ندای زاهدان
نقل قول:اسلام دستور داده که در وقت مصیبت باید صبر کرد
مولوی عبدالحمید در ادامه افزود: اگر برخی از برادران شیعه فکر می کنند اهل سنت نسبت به امام حسین و دیگر اهل بیت بی تفاوت بوده و از واقعه کربلا متاثر نیستند این ناشی از عدم شناخت آنها نسبت به اهل سنت است، زیرا ما اهل بیت را بزرگان خود می دانیم و آنها سرمشق و الگوی ما هستند و در کتابهای ما فضایل اهل بیت به کثرت وارد شده است. و در خطبه عربی جمعه همیشه حضرات حسنین به عنوان سردار جوانان اهل بهشت و فاطمه زهرا به عنوان سیده زنان اهل بهشت یاد می شوند.
امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: اگر ما مثل برادران شیعه عزاداری نمی کنیم این به علت بی تفاوتی نسبت به اهل بیت نیست، بلکه ما معتقدیم که اسلام دستور داده در وقت مصیبت باید صبر کرد و نباید بی صبری نمود.
وی ادامه داد: اگر ما هر کدام از عزیزان خود را از دست بدهیم لباس ما تغییر نمی کند و لباس سیاه به تن نکرده ایم و این جزو فرهنگ ماست.
اصولا گریه موجب کسب صفای باطن شده و بخصوص گریه برای خاندان عصمت و طهارت موجب افزایش رزق و روزی میشود و ذنوب انسان را پاک کرده انسان را از جهنم دور میکند.
برادران حزب الله خبردار شده اند مقامات آمریکا و اسرائیل تیم تحقیقاتی برای ریشه یابی گریه و عزاداری نزد شیعیان فرستادند که پس از مطلع شدن از فواید آن قبل از برگذاری جلسات سیاسی به این امر پرداخته و از نتایج آن بهره مند میشند. برای مثال گفته شده در زمان آقا سعید جلیلی تیم مذاکرات کفار به رهبری کاترین اشتون از دکترین اشک وفغان استفاده می کردند که نتیجه اش در زمان دکتر روحانی به ثمر نشست.
زنده باد ، مرده های قوم ما ... ! ما برای خاطر مرده ها زنده هستیم ! ما خوش گریه هستیم و گریه بر هر درد بی درمانمان دواست ! ما از غضب مرده ها می ترسیم ! ما مرده پرستیم !
نقل قول:اصولا گریه موجب کسب صفای باطن شده و بخصوص گریه برای خاندان عصمت و طهارت موجب افزایش رزق و روزی میشود و ذنوب انسان را پاک کرده انسان را از جهنم دور میکند.
برادران حزب الله خبردار شده اند مقامات آمریکا و اسرائیل تیم تحقیقاتی برای ریشه یابی گریه و عزاداری نزد شیعیان فرستادند که پس از مطلع شدن از فواید آن قبل از برگذاری جلسات سیاسی به این امر پرداخته و از نتایج آن بهره مند میشند. برای مثال گفته شده در زمان آقا سعید جلیلی تیم مذاکرات کفار به رهبری کاترین اشتون از دکترین اشک وفغان استفاده می کردند که نتیجه اش در زمان دکتر روحانی به ثمر نشست.
دوست گرامی این سخنان در کدام سرچشمه آمده؟ بیشتر ایران راه نرمش کن نرمش کن را در پیش گرفته است آن هم به علت گریه عاقا
کوشا نوشته: روایت ان لقتل الحسین حراره فی قلوب المومنین لن تبرد ابدا. از پیامبر رحمت است که
همانا با شهادت حسین حرارتی در قلوب مومنین ایجاد میشود که هرگز سرد نخواهد شد.
پس حسین هم بازیچه الله و اسلام بوده ا فقط حرارتی در قلب مومنین ایجاد شود !!
ضمنا بررسی سندی روایت هم فراموش نشود استاد ... چون این را امام جعفر صادق شما گفته ، اما خودش از کجا فهمیده که محمد بن عبدالله چنین حرفی زده ، معلوم نیست ...
نقل قول: (12084) 13 - مجموعة الشهید: نقلا من كتاب الانوار لابی علی محمد بن همام، حدثنا أحمد بن أبی هراسة الباهلی قال: حدثنا ابراهیم بن اسحاق الاحمری قال: حدثنا حماد بن اسحاق الانصاری، عن ابن سنان، عن جعفر بن محمد (علیهما السلام)، قال:. نظر النبی (صلى الله علیه وآله) إلى الحسین بن علی (علیهما السلام) وهو مقبل، فأجلسه فی حجره وقال: إن لقتل الحسین حرارة فی قلوب المؤمنین لا تبرد أبدا، ثم قال (علیه السلام) بأبی قتیل كل عبرة، قیل: وما قتیل كل عبرة یابن رسول الله ؟ قال: لا یذكره مؤمن إلا بكى.
@
کوشا
اینها را هم داشته باشید برادر !!
[h=1]
صبر و تحمل در برابر از دست دادن عزیزان[/h]
عن الرضا (علیه السلام ) عن ابیه (علیه السلام ) قال : راءى الصادق رجلا قد اشتد جزعه على ولده فقال : یا هذا جزعت للمصیبة الصغرى وغفلت عن المصیبة الكبرى ولو كنت لما صار الیه ولدك مستعدا لما اشتد علیه جزعك فمصابك بتركك الاستعداد اعظم من مصابك بولدك .[SUP](1)[/SUP]
از امام رضا (علیه السلام ) از پدر بزرگوارش (علیه السلام ) روایت است كه امام صادق (علیه السلام ) مردى را دید، بر مرگ فرزند خویش سخت مى نالید. فرمود: اى فلان ، براى مصیبت كوچك اینگونه ناله دارى ، در حالى كه از مصیبت بزرگ غافل مانده اى و اگر آن راهى كه پسرت رفته ، تو آماده و مستعد طى كردن آن باشى ، هیچوقت اینگونه ناله نمى كنى ، پس مصیبت آماده نبودن تو براى مرگ بزرگتر از مصیبت فرزندت خواهد بود.
عن الرضا عن ابیه قال : نعى الى الصادق اسماعیل وهو اكبر اولاده وهو یرید ان یاءكل وقد اجتمع ندمائه فتبسم ثم دعا بطعامه فقعد مع ندمائه وجعل یاءكل احسن من اكله سائر الایام ویحث ندمائه ویضع ایدیهم ویعجبون منه لا یرون للحزن فى وجهه اثرا، فلما فرغ قالوا یابن رسول الله لقد راءینا منك عجبا اصبت بمثل هذا الابن وانت ترى كما ترى . فقال : مالى لا اكون كما ترون وقد جاءنى خبر اصدق الصادقین انى میت وایاكم ، ان قوما عرفوا الموت فلم ینكروا ما یحفظه الموت منهم وسلموا الامر خالقهم عزوجل .[SUP](2)[/SUP]
امام رضا (علیه السلام ) از پدرش نقل مى كند كه وقتى خبر در گذشت اسماعیل به امام صادق (علیه السلام ) رسید، حضرت با یاران خود نشسته و آماده صرف غذا بودند. امام لبخندى زد و غذاى خود را طلبید و شروع به خوردن كرد. امام صادق (علیه السلام ) در آن روز بهتر از روزهاى دیگر غذا تناول كرد. همچنین یاران خود را بیش از پیش به خوردن غذا تشویق فرمود و برایشان غذا آورد. آنان از اینكه هیچ اثرى از غم و اندوه در چهره امام مشاهده نمى كردند: سخت شگفت زده شده بودند. هنگامى كه از غذا دست كشیدند، به آن حضرت عرض كردند: امروز عمل عجیبى از تو مشاهده كردیم . شما به مصیبت چنین فرزندى دچار شده اید، اما روحیاتتان مانند گذشته است . حضرت فرمود: چرا اینگونه نباشم ، در حالى كه از راستگوترین راستگویان به من خبر رسیده كه من و شما نیز خواهیم مرد. سپس فرمود:
همانا گروهى (از مردم وارسته دنیا) مرگ را مى شناسند و آنچه را كه مرگ از آنها به خاطر سپرده ، انكار نمى كنند. همچنین به سبب برخوردارى از صفت توكل امور زندگى خود را به خالق عزوجل واگذار مى كنند.
عجبا لمن عقل عن الله كیف یستبطى ء الله فى رزقه ؟ وكیف لا یصطبر على قضائه .[SUP](3)[/SUP]
در شگفتم از كسى كه خدا را مى شناسد، چگونه از او روزى مى طلبد و چگونه بر قضاى او صبر نمى كند!!
عن على بن الاسباط، عن ابى الحسن الرضا (علیه السلام ) قال : كان فى الكنز الذى قال الله ((وكان تحته كنزلهما[SUP](4)[/SUP] )) لوح من ذهب فیه :
بسم الله الرحمن الرحیم محمد رسول الله ، عجبت لمن ایقن بالموت كیف یفرح ، وعجبت لمن ایقن بالقدر كیف یحزن ، وعجبت لمن راءى الدنیا وتقلبها باهلها كیف یركن الیها؟ وینبغى لمن عقل عن الله لا یتهم الله فى قضائه ، ولا یستبطئه فى رزقه .[SUP](5)[/SUP]
از على بن اسباط روایت شده است كه حضرت امام رضا (علیه السلام ) فرمودند:
در گنجى كه خداوند در قرآن از آن یاد كرده و فرموده است ((و زیر آن دیوار گنجى براى آن دو برادر بود)) آن گنج ، لوحى زرین بوده است كه بر آن نوشته شده بود: به نام خداوند بخشایگر مهربان ، محمد (علیه السلام ) رسول و فرستاده خدواند است . در شگفتم از كسى كه به مرگ یقین دارد،
چگونه شادى مى كند؟ و عجب دارم از كسى كه به مقدرات الهى یقین دارد، چگونه اندوهناك مى شود؟ و عجب دارم از آن كس كه دگرگونى هاى دنیا را به ساكنان دنیا مى بیند، چگونه به دنیا دلبسته مى شود، و سزاوار است از براى كسى كه خداوند به او عقل كرامت و فرزانگیش از اوست ، خدا را در حكم و قضایش متهم نكند و به او در دیر رسیدن تهمت و افترا نبندد.
1-عیون اخبار الرضا، جلد 2، ص 5.
2- وسائل الشیعه ، جلد 2، ص 901.
3- بحارالانوار، جلد 68، ص 150.
4-سوره كهف / آیه 182.
5- تفسیر نور الثقلین ، جلد 3، ص 287.
--------------------------------------------------
این را هم بخوانید ، شاید کمی همان مسلمان واقعی شدید !!
صبر در قرآن
Anarchy نوشته: پس حسین هم بازیچه الله و اسلام بوده ا فقط حرارتی در قلب مومنین ایجاد شود !!
ضمنا بررسی سندی روایت هم فراموش نشود استاد ... چون این را امام جعفر صادق شما گفته ، اما خودش از کجا فهمیده که محمد بن عبدالله چنین حرفی زده ، معلوم نیست ...
نیازی به بررسی سند نیست همین که روز بروز مفاد این حدیث واقعیت خارجی بیشتری پیدا می کند دلیل بر صحت آن است.
Anarchy نوشته: @کوشا
اینها را هم داشته باشید برادر !!
صبر و تحمل در برابر از دست دادن عزیزان
عن الرضا (علیه السلام ) عن ابیه (علیه السلام ) قال : راءى الصادق رجلا قد اشتد جزعه على ولده فقال : یا هذا جزعت للمصیبة الصغرى وغفلت عن المصیبة الكبرى ولو كنت لما صار الیه ولدك مستعدا لما اشتد علیه جزعك فمصابك بتركك الاستعداد اعظم من مصابك بولدك .[SUP](1)[/SUP]
از امام رضا (علیه السلام ) از پدر بزرگوارش (علیه السلام ) روایت است كه امام صادق (علیه السلام ) مردى را دید، بر مرگ فرزند خویش سخت مى نالید. فرمود: اى فلان ، براى مصیبت كوچك اینگونه ناله دارى ، در حالى كه از مصیبت بزرگ غافل مانده اى و اگر آن راهى كه پسرت رفته ، تو آماده و مستعد طى كردن آن باشى ، هیچوقت اینگونه ناله نمى كنى ، پس مصیبت آماده نبودن تو براى مرگ بزرگتر از مصیبت فرزندت خواهد بود.
عن الرضا عن ابیه قال : نعى الى الصادق اسماعیل وهو اكبر اولاده وهو یرید ان یاءكل وقد اجتمع ندمائه فتبسم ثم دعا بطعامه فقعد مع ندمائه وجعل یاءكل احسن من اكله سائر الایام ویحث ندمائه ویضع ایدیهم ویعجبون منه لا یرون للحزن فى وجهه اثرا، فلما فرغ قالوا یابن رسول الله لقد راءینا منك عجبا اصبت بمثل هذا الابن وانت ترى كما ترى . فقال : مالى لا اكون كما ترون وقد جاءنى خبر اصدق الصادقین انى میت وایاكم ، ان قوما عرفوا الموت فلم ینكروا ما یحفظه الموت منهم وسلموا الامر خالقهم عزوجل .[SUP](2)[/SUP]
امام رضا (علیه السلام ) از پدرش نقل مى كند كه وقتى خبر در گذشت اسماعیل به امام صادق (علیه السلام ) رسید، حضرت با یاران خود نشسته و آماده صرف غذا بودند. امام لبخندى زد و غذاى خود را طلبید و شروع به خوردن كرد. امام صادق (علیه السلام ) در آن روز بهتر از روزهاى دیگر غذا تناول كرد. همچنین یاران خود را بیش از پیش به خوردن غذا تشویق فرمود و برایشان غذا آورد. آنان از اینكه هیچ اثرى از غم و اندوه در چهره امام مشاهده نمى كردند: سخت شگفت زده شده بودند. هنگامى كه از غذا دست كشیدند، به آن حضرت عرض كردند: امروز عمل عجیبى از تو مشاهده كردیم . شما به مصیبت چنین فرزندى دچار شده اید، اما روحیاتتان مانند گذشته است . حضرت فرمود: چرا اینگونه نباشم ، در حالى كه از راستگوترین راستگویان به من خبر رسیده كه من و شما نیز خواهیم مرد. سپس فرمود:
همانا گروهى (از مردم وارسته دنیا) مرگ را مى شناسند و آنچه را كه مرگ از آنها به خاطر سپرده ، انكار نمى كنند. همچنین به سبب برخوردارى از صفت توكل امور زندگى خود را به خالق عزوجل واگذار مى كنند.
عجبا لمن عقل عن الله كیف یستبطى ء الله فى رزقه ؟ وكیف لا یصطبر على قضائه .[SUP](3)[/SUP]
در شگفتم از كسى كه خدا را مى شناسد، چگونه از او روزى مى طلبد و چگونه بر قضاى او صبر نمى كند!!
عن على بن الاسباط، عن ابى الحسن الرضا (علیه السلام ) قال : كان فى الكنز الذى قال الله ((وكان تحته كنزلهما[SUP](4)[/SUP] )) لوح من ذهب فیه :
بسم الله الرحمن الرحیم محمد رسول الله ، عجبت لمن ایقن بالموت كیف یفرح ، وعجبت لمن ایقن بالقدر كیف یحزن ، وعجبت لمن راءى الدنیا وتقلبها باهلها كیف یركن الیها؟ وینبغى لمن عقل عن الله لا یتهم الله فى قضائه ، ولا یستبطئه فى رزقه .[SUP](5)[/SUP]
از على بن اسباط روایت شده است كه حضرت امام رضا (علیه السلام ) فرمودند:
در گنجى كه خداوند در قرآن از آن یاد كرده و فرموده است ((و زیر آن دیوار گنجى براى آن دو برادر بود)) آن گنج ، لوحى زرین بوده است كه بر آن نوشته شده بود: به نام خداوند بخشایگر مهربان ، محمد (علیه السلام ) رسول و فرستاده خدواند است . در شگفتم از كسى كه به مرگ یقین دارد،
چگونه شادى مى كند؟ و عجب دارم از كسى كه به مقدرات الهى یقین دارد، چگونه اندوهناك مى شود؟ و عجب دارم از آن كس كه دگرگونى هاى دنیا را به ساكنان دنیا مى بیند، چگونه به دنیا دلبسته مى شود، و سزاوار است از براى كسى كه خداوند به او عقل كرامت و فرزانگیش از اوست ، خدا را در حكم و قضایش متهم نكند و به او در دیر رسیدن تهمت و افترا نبندد.
1-عیون اخبار الرضا، جلد 2، ص 5.
2- وسائل الشیعه ، جلد 2، ص 901.
3- بحارالانوار، جلد 68، ص 150.
4-سوره كهف / آیه 182.
5- تفسیر نور الثقلین ، جلد 3، ص 287.
--------------------------------------------------
این را هم بخوانید ، شاید کمی همان مسلمان واقعی شدید !!
[URL="http://www.tadabbor.org/Default.aspx?page=article&AID=11&desc=%D8%B5%D8%A8%D8%B1%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86"]صبر در قرآن
[/URL]
آنچه مذموم است ناشکیبایی از روی نا رضایتی است و سوگواری بر امام حسین علیه السلام اینگونه نیست؛ سوراخ دعا نباید اشتباه گرفته شود.
اگر خون امام حسین علیه السلام نبود تاکنون شیعه که جای خود دارد اسلام اهل سنت نیز از میان رفته بود.
امام خمینی:
این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.