دفترچه

نسخه‌ی کامل: گفتگو درباره توالت
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2
در این جستار بحث درباره توالت، تاریخ آن، انواع آن و مزایا و معایب هر نوع را پی میگیریم. هر کس پرسشی در این مورد دارد میتواند بپرسد.

توالت - WiKi
توالت
یا مستراح (دستشویی، یا تشناب) سازه ساختمانی است که در درون اماکن مسکونی، اداری و غیره به منظور دفع مدفوع و پیشاب انسان تعبیه می‌شود. هدف اصلی از ساخت مستراح توسط بشر ایجاد امکان دفع به طور بهداشتی بوده‌است.
واژه مستراح از ریشه عربی ر. و. ح، بر وزن مُسْتَفْعَل به معنی محل استراحت می‌آید که در زبان عامیانه فارسی، گاهی بدان مستراب نیز می‌گویند. مَبال یا مَوال از دیگر لغات عامیانه ایست که در مورد آن به کار رفته است.


خودم درباره اینکه کدام نوع توالت بهتر است برام سئوال پیش اومده، منظورم بین فرنگی و ایرانی. درباره نوع ادرار کردن چه نظری دارید؟ بارها از دوستان مذهبی شنیده ام که ایستاده ادرار کردن مثانه را کاملا تخلیه نمیکند. البته گویا در توالت فرنگی میتوان نشسته هم این کار را انجام داد!
صفحه توالت در ویکی فارسی مطلب جالبی درباره سابقه توالت در ایران دارد(شد ما یک مطلب درباره تاریخ یک چیز بخوانیم و نبینیم مذهبیون با آن مخالفت کرده اند؟):

در ایران مستراح را پیشاب و"هواگش" و" خلا" نیز می گفته‌اند تا یکصد سال قبل توالت در ایران در داخل اتاق جداگانه در گوشه‌ای از سرا و بدور از اتاق‌های نشیمن وجود داشت توالت خانه در واقع بدون چاه بود یعنی فضای نشستن و سنگ توالت در روی بلندی قرار داشت و مدفوع بداخل محوطه شیب دار و گودالی در همان اتاق هدایت می‌شد و روی محوطه گودالی شکل خاک می ریختندبعد از هر چند مدت مدفوعها را برای مصارف کشاورزی بر بار خران حمل و به مزارع می‌بردند با زندگی شهر نشینی مدرن و تغییر سبک سراها به خانه‌های کوچک و آپارتمان حفر چاه سرپوشیده توالت در مستراح خانه‌ها مرسوم شد. از سال ۱۳۴۳ و با ایجادسپاه بهداشت و سپاه دانش ایجاد چاه سرپوشیده برای توالتها در روستاها نیز اجباری شد. علمای دینی در ابتدا با تغییر کاربری مستراح‌ها به چاه سرپوشیده و همچنین تغییر حمام‌های خزانه به حمام دوش گرمابه مخالفت می‌کردند. این مخالفت‌ها در مناطق سنی نشین و روستاها شدید تر بود بطوریکه مردان در روستاهای شرق خراسان و هم مرز با افغانستان حاضر به استفاده از توالتهایی که زنان از آن استفاده می‌کنند نمی‌شدند. در روستاهای افغانستان هنوز هم توالتها بیشتر حالت سرباز دارد و استفاده از چاههای سرپوشیده را مخالف شرع می دانند. در ایران تعداد توالتهای عمومی کم است به همین خاطر با وجود مراکز تاریخی و دیدنی فراوان در ایران، توریستها برای استفاده از سرویس بهداشتی دچار مشکل می گردند. از جمله مشکلاتی که برای استفاده مسافران از توالت می باشد نبودن آویز مناسب در سرویسهای بهداشتی است. هر چند اخیرا در بعضی از پایانه‌های مسافربری، فرودگاههاو یا ایستگاههای راه آهن نوعی جالباسی که به آن توشه نگهدار می گویند دیده‌ام که امیدوارم با توجه به نیاز جامعه و همراه با گسترش توالت‌های عمومی استفاده از توشه نگهدار هم فراگیرتر شود.
تا آنجا که من می‌دانم توالت سنتی برای زانو و کمر به شدت مضر است و توصیه می‌شود تا آنجا که می‌شود طولش ندهید ولی توالتیدن (!) در آن راحت‌تر است! راست‌اش دستشویی از جاهایی‌ست که من زیاد آنجا می‌مانم چون آنجا ناخودآگاه مشغولِ فکریدن می‌شوم:))
توالت جایی هست که میریم میشاشیم دیگه ، بحث چی‌ آخه؟E415
Theodor Herzl نوشته: توالت جایی هست که میریم میشاشیم دیگه ، بحث چی‌ آخه؟E415

فک کنم جای بحث دارد. ولی انگار فقط من نیستم که در اینباره موذب هستم. میدونم بحث جالبی نیست ولی میخواستم اطلاعاتم بره بالا در اینباره. کلا از دستشویی سنتی ایرانی بدم میاد... برای شما نوع توالت مهم نیست؟
Bibak نوشته: فک کنم جای بحث دارد. ولی انگار فقط من نیستم که در اینباره موذب هستم. میدونم بحث جالبی نیست ولی میخواستم اطلاعاتم بره بالا در اینباره. کلا از دستشویی سنتی ایرانی بدم میاد... برای شما نوع توالت مهم نیست؟

من از این توالتهای کشتیهای مسافر بری و هواپیما خیلی خوشم میاد!
با وکیوم سه سوت همه چیز رو میکشه تو تر و تمیز آب هم هدر نمیره E00e
sonixax نوشته: من از این توالتهای کشتیهای مسافر بری و هواپیما خیلی خوشم میاد!
با وکیوم سه سوت همه چیز رو میکشه تو تر و تمیز آب هم هدر نمیره E00e

خب یک عکسی چیزی هم ازشون بذار ببینیم شیرازی... ما مثل شما خارج رفته نیستیم از این چیزا دیده باشیم.
Bibak نوشته: فک کنم جای بحث دارد. ولی انگار فقط من نیستم که در اینباره موذب هستم. میدونم بحث جالبی نیست ولی میخواستم اطلاعاتم بره بالا در اینباره. کلا از دستشویی سنتی ایرانی بدم میاد... برای شما نوع توالت مهم نیست؟
آدم شاشش بگیره دیگه نوع توالت چه مهمه؟ پشت درخت ، هر جا که گیر بیاد آدم باید تخلیه کنه دیگه!
Bibak نوشته: خب یک عکسی چیزی هم ازشون بذار ببینیم شیرازی... ما مثل شما خارج رفته نیستیم از این چیزا دیده باشیم.
[ATTACH=CONFIG]3867[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]3868[/ATTACH]

اینها یک دفعه ای زرتی هرچی توشونه رو از طریق هوای فشرده میکشند تو نیاز به تمیز کاری هم ندارند! گیر هم نمیکنند.
Dariush نوشته: تا آنجا که من می‌دانم توالت سنتی برای زانو و کمر به شدت مضر است و توصیه می‌شود تا آنجا که می‌شود طولش ندهید
یک زمانی در تحقیقاتم پیرامون ارگونومی به یک توالت ایرانی برخوردم که توسط ارگونومیست های چینی طراحی شده بود. در قسمتی که پا قرار میگیره یک مقدار شیب داده بودند به سمت کون E415
صفحات: 1 2