درود
نظامهای دموكراسی می گویند : مرز آزادی آنجا ست که به حریم آزادی دیگران خدشه وارد نشود . و این مرز را قانون تعین می كند . آنها آزادیهای مدنی نظیرآزادی عقیده . بیان . قلم . و نیز آزادی سیاسی و اقتصادی و غیره را توسط نمایندگان مردم در كسوت قانون در آورده اند .
در عرف جهانی منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد . یك حداقل هائی را برای آزادی افراد پیش بینی كرده كه از طرف همه ملتهای دنیا به رسمیت شناخته شده و ابعاد آن در شاخه های مدنی و سیاسی قابل تفكیك است .
آزادی برای ملت قدرت می آورد و برای مسئولین مسئولیت . و برای قانون گذاران اعتماد بنفس . تا بر اساس نیاز جامعه قانون بگذرانند و به نویسندگان جرات می دهد تا واقعیتهای جامعه را بنویسند .
شك نیست كه آزادی قانون مند موتور محرك نوآوری و عامل رشد و ترقی انسان بشمار می آید . چرا كه در تمام دورانی كه استبداد دین بر خطه اروپا حاكم بود . هیچ تحول فكری و شكوفائی علمی به بار نیآمد .
homayoun نوشته: من که خودم کمی متال گوش میدم اینو تو بیوگرافی اسلایر خوندم...پس اگه با کسی باشم اون گروهه :e057: چرا اندیشیدی که من که نگفتم ازادی بیان نباید برای این گروه باشه..
من هم چیز دیگری نگفتم. شما گفتی آزادی بیان نباید برای "آهنگ" های مشابه ِ اون آهنگ که مثال زدید وجود داشته باشه، چون باعث میشه یه عده با تاثیر گرفتن از این آهنگ ها مرتکب قتل و ... بشن. منظورتان همین بود درسته؟
آنجا که گفتم: "پس باید همه آهنگهای از این دست را ممنوع کنیم." منظورم آهنگهایی با محتوای مثلا زن ستیزانه بود. گفتم اگه بخوایم طبق نظر شما عمل کنیم باید همه ی آهنگ هایی که محتوای زن ستیزانه، مردستیزانه، و دهها موضوع ِ مشابه دارند را ممنوع کنیم.
خب؟
نقل قول:در مورد اون که کسی رو ازار بده برای نمونه اگه من فرتوهایی از یک زن برهنه در دستشویی با دوربین ندیدنی بگیرم و روی اینترنت بزارم و اون زن ببینه چی؟ این هم ازادی بیانه ... نباید دیگران رو ازار بده... اینو میخواستم بگم...
نه دیگه. خب این کار مستلزم نقض حریم خصوصی اون زن هست، چیزی که ربطی به آزادی بیان نداره. بعد از این نقض حریم، اگر اون تصاویر رو پخش کنه شامل آزادی بیان نمیشه چون منشا گرفته از یک کار غیراخلاقی هست و باید جلویش گرفته بشه. هر چند مطمئن نیستم ولی بعید میدونم به آزادی بیان ربطی داشته باشه. به هر حال چه ربط داشته باشد چه نداشته باشد، من با این کار مخالفم و باید جلوی انتشار این تصاویر گرفته شود.
Mehrbod نوشته: آزادی با مرزبندیِ آنچه آزاد نیست کراننمود میشود, پس نمیتواند بیمرز باشد!
پارسیگر
آزادی بیان رو گفتم مرزی ندارد.
Bibak نوشته: آزادی بیان رو گفتم مرزی ندارد.
کراننمودن = کرانههایِ یک فرایافت را روشن کردن.
اگر چیزی کرانه/مرز نداشته باشد که دیگر تعریف نمیشود!
آزادی سخن هم مرزی دارد, مرز آن میشود "چیزهاییکه شما نمیتوانید/نباید بگویید".
در کراننمایی همیشه بکوشید ازراه نایی (via negativa) هم پیشروید: اینکه یک چیزی چه چیزهایی نیست, بسیار بیشتر درباره اش میگوید تا اینکه چه چیزهایی هست.
پارسیگر
Mehrbod نوشته:
کراننمودن = کرانههایِ یک فرایافت را روشن کردن.
اگر چیزی کرانه/مرز نداشته باشد که دیگر تعریف نمیشود!
آزادی سخن هم مرزی دارد, مرز آن میشود "چیزهاییکه شما نمیتوانید/نباید بگویید".
در کراننمایی همیشه بکوشید ازراه نایی (via negativa) هم پیشروید: اینکه یک چیزی چه چیزهایی نیست, بسیار بیشتر درباره اش میگوید تا اینکه چه چیزهایی هست.
پارسیگر
خب اگه اینطوری بخوام بگم یک مقدار سخت تر هست چون جزئی تر میشه، ولی فکر میکنم منظور از آزادی بیان این هست که شما بتوانی هر حرفی را آزادانه در جامعه و محیط های عمومی مطرح کنی. به نظر من هیچ سخنی نیست که باید از انتشارش در محیط های عمومی جلوگیری بشه... هر کسی میتونه رسانه ای درست کنه و به دیگران فحش بده، دروغ بگه، ... . البته کسی نمیتونه کنارت بایسته و بهت فحش بده. هتا نمیتونه کنارت وایسه و داد و بیداد کنه. چون آزادی عمل تو رو گرفته. نمیتونه اطلاعات خصوصیتو بدون اجازه منتشر کنه.
پس اگه بخوام تعریفمو کاملتر بگم: "آزادی بیان باید مطلق باشد به این معنی که انتشار و بیان "هر چیزی، در هر جا و هر زمان" باید آزاد باشد، مگر اینکه حقوق دیگران را بگیرد." مثلا داد و بیداد کردن جلوی درب منزل، آزادی عمل شخص را میگیرد یا شهادت دروغ جلوی محاکمه عادلانه را می گیرد، پس شامل آزادی بیان نمی شوند.
اینها مواردی هست که به ذهنم میرسه.
Bibak نوشته: پس اگه بخوام تعریفمو کاملتر بگم: "آزادی بیان باید مطلق باشد به این معنی که انتشار و بیان "هر چیزی، در هر جا و هر زمان" باید آزاد باشد، مگر اینکه حقوق دیگران را بگیرد." مثلا داد و بیداد کردن جلوی درب منزل، آزادی عمل شخص را میگیرد یا شهادت دروغ جلوی محاکمه عادلانه را می گیرد، پس شامل آزادی بیان نمی شوند.
اینها مواردی هست که به ذهنم میرسه.
آفرین این بسیار بهتر شد, به کراننمایی اینگونه بنگرید, نخست ما یک چیزی داریم به نام "سخن":
کراننمایی: هر آنچه که بتواند به زبان بیاید.
سپس ما یک فرایافتی داریم که از آمایش سخن و آزادی ساخته میشود: آزادیِ سخن
به "آزادی" در بخشگفتارشناسی (Part of Speech) میگویند یک
modifier, یعنی روی بخشگفتاری از گزاره یک کاری میانجامد, در اینجا به نامِ «سخن» زاب «آزاد» میبندد: آزادیِ سخن = Freedom of Speech
پس اکنون ما باید سخن را یک خرده با modifier آن تنگتر کنیم و کرانههایِ آنرا باریکتر بنمایانیم:
آزادی سخن میشود توانایی در به زبان آوردن هر سخنی (اَوَستیِ کراننمایی), تا زمانیکه بهمان یا بیسار (کرانههایِ نمایانیدهیِ آن) نباشد.
من اکنون چند تا چیزهاییکه نمیتوانند در آزادی سخن باشند را میاورم:
تهدید: آیا کسی خواست باید بتواند نمونهدار دیگران را تهدید به مرگ کند؟
دروغگویی: اگر کسی خواست, آیا باید بتواند هر دروغی که خواست دربارهیِ دیگران بگوید؟
برهم زدن آسایش: اگر کسی خواست, میتواند شباروز در خیابان داد بزند؟
...
برخی از آنها آسان هستند. تهدید را میشود در ٩٩.٩% بارهها بآسانی بازشناخت.
چیزی مانند دروغگویی سخت است و نیاز به کراننمایی باریکتری دارد.
برهم زدن آسایش دوباره آسان است و ...
پارسیگر
مرز آزادی: اون جایی که ما بدمون میاد.
یا
مرز آزادی: تا اون جایی که زورمون میرسه.
درود
آزادی عقیده – جزو حقوق اولیه افراد است . كه حكومت مردم سالار وظیفه دارد برای مردم خویش تامین نماید . حتی وقتی حكومت یك باور مذهبی خاص را مضر بداند . مكلف است امنیت پیروانش را تامین نماید .
آزادی منحصر به جسم انسان نیست . كه فكر و روح نیز به آزادی محتاج است . مردمی كه فكرشان آزاد نیست هیچگاه آزاد نخواهند شد . بلكه به وسعت تفكرشان قفسی دیگر را تجربه خواهند كرد . بنابراین تمام شهروندان می باید در ابراز عقیده و پیروی از باورهای درونشان آزاد و مختار باشند .
آزادی مذهب شامل حق عبادت تك نفره و یا گروهی می گردد كه فرد می تواند در میان جمع و یا در خلوت خویش به جای آورد . و نیز شامل حق مشاركت در مراسم مذهبی و اجرای مناسك و نیز آموزش دین می شود . كه در همه حال باید بدون ترس از آزار حكومت یا گروههای دیگر جامعه و با آزادی كامل انجام گیرد .
azadah نوشته: مشاركت در مراسم مذهبی و اجرای مناسك
مانند سنگسار و بریدن دست و کتک زدن روزه خوار و بی حجاب ...
[SIZE=3]•[/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE]
[SIZE=3][/SIZE]
درود
ولتر فیلسوف فرانسوی عصر روشنگری (زاده 21 نوامبر 1694 و درگذشت 30 مه 1778) می گوید : من دشمن تو و عقاید تو هستم . اما جانم را می دهم تا تو بتوانی آزادنه حرفت را بزنی .
سقراط در دفاعیات خود می گوید : ای مردم آتن . چه مرا بی گناه شمارید و آزاد كنید . و چه نكنید . من هرگز از عقیده خویش باز نمی گردم . حتی اگر صدبار كشته شوم .
سخن مشهوری كه به حضرت حسین نسبت می دهند . جمله ان الحیاط عقیده و جهاد است . یعنی زندگی مبارزه است در راه عقیده . این جمله مصرعی از شعر شاعر مصری احمد شوقی نیزهست . با این مضمون كه :
قف دون رایك فی الحیاط مجاهدا / ان الحیاط عقیده و جهاد .
البته اینگونه شعارها در نظامهای آزاد تاوقتی جایز است كه در ستیز با عقیده دیگران نباشد . چرا كه اگر عقیده این باشد كه دیگران كافر و نجس بشمار آیند . یا مورد تعدی قرار گیرند . آن عقیده مخل آزادی خواهد بود و باید درآن تجدید نظر شود ؟ بنابراین نوع عقیده مهم است . عقیده ای می تواند آزاد باشد كه حقوق خود را با دیگر عقاید برابر بداند و نه برتر .
فلسفه آزادی در نجابت است نه در شر ارت .كبوتر را از آن جهت سمبل آزادی می شناسند كه مظهر نجابت است و بی آزاری . یكی از جملات كلیشه ای و عوامانه این است كه می گویند باید به اعتقادات مردم احترام بگذاری . در حالی كه احترام كسب كردنی است و نه امر كردنی . هركس حق دارد برای خود عقیده و تفكری داشته باشد . به شرط آنكه با اعتقادات خود موجب سلب آسایش دیگران نشود . یا در حریم خصوصی دیگران دخالت كند . بنابراین ما موظف به احترام گذاشتن به عقاید دیگران نیستیم . بلكه موظف به تحمل عقاید دیگران هستیم . تا زمانی كه به حریم آزادی ما تعرض نشود .
وفا سلطان می گوید . تو میتوانی به سنگ هم اعتقاد داشته باشی . تاوقتی كه آن را به سوی من پرتاب نكنی .
فرضا فردی كه به حجاب معتقد است . عقیده اش محترم است كه خودش رعایت كند . اما حق ندارند . بنا به قانون امر به معروف و نهی از منكر برای دیگرانی كه لباس به گونه ای دیگر دارند . تكلیف تعین نمایند . اجبار كردن دیگران به این امر نقض حقوق بشر است .
خیلی از موانع آزادی ما در نا آگاهی مردم است . اگر هركس به سهم خود در آگاهی از حق و حقوق انسانی خود و دیگران بكوشد . محدودیت ها كمتر خواهد شد .
انسان می خواهد آنچه را كه می فهمد و می اندیشد ابراز دارد و با دیگران در میان گذارد . اما حاكمان مستبد و متولیان دین در طول تاریخ راه تنفس آزاد را بسته اند . اندیشه را به بند كشیدند .و عقیده را به اسارت بردند . ولتر می گوید انسان آزاد نخواهد شد مگر آنكه آخرین آجر . آخرین كلیسا بر سر آخرینكشیش فرو افتد .