دفترچه

نسخه‌ی کامل: معمای شطرنج
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
سه معما هم از آخربازی قرار می دهم.

[ATTACH=CONFIG]2496[/ATTACH]

سفید شروع می کند و می برد.

[ATTACH=CONFIG]2497[/ATTACH]

سفید شروع می کند و می برد.

[ATTACH=CONFIG]2498[/ATTACH]

سفید شروع و مساوی می کند.
MEHDI نوشته: سه معما هم از آخربازی قرار می دهم.

[ATTACH=CONFIG]2496[/ATTACH]

سفید شروع می کند و می برد.

[ATTACH=CONFIG]2497[/ATTACH]

سفید شروع می کند و می برد.

[ATTACH=CONFIG]2498[/ATTACH]

سفید شروع و مساوی می کند.


دومی:

سفید ابتدا d5 را بازی میکند بعد هم a4 , فرار سرباز فایل a.

آخری:1-Kg3 h2
2-Kf2
بعد هم شاه را بین f1 و f2 حرکت میدهد بنوبت، و ترتیب حرکات اجباری جوریست که به پات شدن شاه سیاه میانجامد.
MEHDI نوشته: راه حلش برای یک پسر 9 ساله که چهار ماه است شطرنج کار می کند بسیار خوب بود ولی به این نکته توجه نکرد که قلعه رفتن قانونی نیست. شاید خودش پوزیسیون را اینجا ندیده و شما فقط برایش مهره ها را چیدید و گفتید حل کند.

در همه پوزیسیون هایی که در کتاب ها داده می شود، به عنوان یک عرف، همیشه سمت پایین صفحه، سفید است و سمت بالا سیاه( به معمای اولی که دادم نگاه کنید و به محل قلعه رفتن شاه نگاه کنید). پس شاه سفید حرکت کرده به بالای صفحه و وقتی شاه و رخ حرکت کنند دیگر قلعه رفتن ممکن نیست.اما اگر این حرکت قانونی بود، راه حل هوشمندانه ای بود.چون سیاه الان دو تهدید گرفتن رخ سفید و مات کردن سفید با Rh8# را دارد که قلعه رفتن هر دو تهدید را برطرف می کرد ولی حتی اگر قلعه رفتن ممکن بود که نیست، سفید باید هنوز راهی برای خلاص شدن از شر رخ سیاه پیدا می کرد تا بتواند با خیال راحت سیاه را مات کند. سفید یک حرکت بهتر در آستین دارد که بلافاصله پیروزی اش را تضمین می کند.بهتر است پسرتان اول روی معمای اولی که دادم فکر کند.

به پسرتان بگویید به فکر کردن روی این مسئله ادامه دهد چون معلوم است توانایی بالایی دارد. موضوع این نیست که به جواب می رسد یا نه، بلکه همین فکر کردن و درگیر شدن ذهنش، به پیشرفتش کمک می کند و امکانات جدیدی را کشف می کند.همچنین در برابر این وسوسه که این معما را به یک برنامه بدهد حل کند هم باید مقاومت کرد چرا که همین فکر کردن و کشف امکانات وضعیت هست که به عمیق شدن درک یک بازیکن کمک می کند. اگر نتوانست حل کند بگویید راهنمایی می کنیم ولی نباید جواب مسئله را به همین راحتی به کسی گفت بلکه باید قدم به قدم راهنمایی ها را بیشتر کرد تا بالاخره خودش به پاسخ برسد. در شطرنج شما باید مدام با مسائل مختلف درگیر باشید و هنگام بازی با رقبا، دیگر کامپیوتری در کار نیست که به شما یاری برساند.

سپاس بخاطر وقتی که صرف کردید:e303:

+

اول مایل بود اشتباهی که انجام داده رو جبران کنه

[ATTACH=CONFIG]2499[/ATTACH]


+

[ATTACH=CONFIG]2500[/ATTACH]

+
دخترم اصرار داشت او نیز مساله را حل کند (هنوز شش سال ندارد و اموزشش از طریق پسرم بود (البته دو جلسه خصوصی بتازگی گذرانده)

[ATTACH=CONFIG]2501[/ATTACH]
البته حرکت فیل را پسرم به او پیشنهاد داد قبل از اینکه اجازه ی فکر کردن به او بدهد
MEHDI نوشته: این یکی معما مربوط به همین چند روز پیش در بازی بین 2 استادبزرگ تراز اول جهان است و این تورنمنت هنوز تمام نشده.

ایوانچک-گریچک گراندپری پاریس 2013

[ATTACH=CONFIG]2495[/ATTACH]

گریچک(سیاه) با حرکتش ثابت می کند که آخرین حرکت ایوانچک 30.Rc1-c5 اشتباه بود. حرکت گریچک چیست و چگونه به برتری قاطع سیاه منجر می شود؟

شما هم اگر می توانید مسئله بگذارید تا حل کنیم.
تنها چیزی که به ویرم میرسد این است که راه برگشت رُخ را به رده بنیادینش با فیل در c4 ببندم و همزمان اسبش را در e2 به بیم افکنم.
در اینجا اگر سپید بجای آوردن شاه به یاری اسب، اسبش را به یکی از دو جایی که میشود،(c1 + c3) ببرد، آنگاه میتوان از فیل f1 برای
گرفتن سرباز پیش روی شاه سفید سود جست ، اگر نه، اگر شاه سفید را بجنباند f1 ، میتوان از اسب سیاه g4 برای فشار آوردن سود جـُست

[ATTACH=CONFIG]2502[/ATTACH]
[SIZE=3][/SIZE]
[ATTACH=CONFIG]2493[/ATTACH]
,...Bd2 Qa3 2.Qf6 Qf8 3.Bb4 Q*b4 4.R*b4 .

[ATTACH=CONFIG]2494[/ATTACH] ...a5 2.b*a5 h2+ 3. K*h2 Rb8
Russell نوشته: دومی:

سفید ابتدا d5 را بازی میکند بعد هم a4 , فرار سرباز فایل a.

آخری:1-Kg3 h2
2-Kf2
بعد هم شاه را بین f1 و f2 حرکت میدهد بنوبت، و ترتیب حرکات اجباری جوریست که به پات شدن شاه سیاه میانجامد.

آفرین. اولی رو حل می کردی. فکر نمی کنم مشکل باشد.
mosafer نوشته: سپاس بخاطر وقتی که صرف کردید:e303:

+

اول مایل بود اشتباهی که انجام داده رو جبران کنه

[ATTACH=CONFIG]2499[/ATTACH]


+

[ATTACH=CONFIG]2500[/ATTACH]

+
دخترم اصرار داشت او نیز مساله را حل کند (هنوز شش سال ندارد و اموزشش از طریق پسرم بود (البته دو جلسه خصوصی بتازگی گذرانده)

[ATTACH=CONFIG]2501[/ATTACH]
البته حرکت فیل را پسرم به او پیشنهاد داد قبل از اینکه اجازه ی فکر کردن به او بدهد

بله.پسرتان درست حل کرد.واقعا کارش خوبه که تونسته این معما رو حل کنه.

پسر شما معمای اولی رو هم به درستی حل کرد. حرکت وزیر به h5 که توسط دخترتان توصیه شده بدون تهدید است و به سیاه اجازه دفاع کردن و گسترش می دهد و خوب نیست.مثلا: 1...d5
2.Bd3 g6
3.Qh6 d4
سیاه 3 پیاده جلوست و سفید باید تا سیاه به وضعیتش سروسامان نداده کار را تمام کند.
MEHDI نوشته: آفرین. اولی رو حل می کردی. فکر نمی کنم مشکل باشد.
اولی هم ابتدا g4 بعد هم قلعه‌یِ سوزن شده را میزنیم.
مزدك بامداد نوشته: تنها چیزی که به ویرم میرسد این است که راه برگشت رُخ را به رده بنیادینش با فیل در c4 ببندم و همزمان اسبش را در e2 به بیم افکنم.
در اینجا اگر سپید بجای آوردن شاه به یاری اسب، اسبش را به یکی از دو جایی که میشود،(c1 + c3) ببرد، آنگاه میتوان از فیل f1 برای
گرفتن سرباز پیش روی شاه سفید سود جست ، اگر نه، اگر شاه سفید را بجنباند f1 ، میتوان از اسب سیاه g4 برای فشار آوردن سود جـُست

[ATTACH=CONFIG]2502[/ATTACH]
[SIZE=3][/SIZE]

کاملا درسته. دیدن مانور فیل به c4 و بعد f1 کار هر کسی نیست! البته من در جواب به Kf1 مرکز نشین کردن اسب با Nd5 را می پسندم که فشار زیادی به وضعیت سفید می آورد. Ng4 اجازه تعویض اسب بی استفاده f2 را می دهد.
Russell نوشته: اولی هم ابتدا g4 بعد هم قلعه‌یِ سوزن شده را میزنیم.

بله. تنها نکته اینجاست که سفید نباید برای گرفتن رخ عجله کند چون
1.Bxb7+ Kxb7 و شاه سیاه در دسترس پیاده g قرار گرفته.
صفحات: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21