[MENTION=450]MEHDI[/MENTION] جان چیستان بیشتر بگذارید (:
من چیستان یکم که رسیدن به "برابری" بود را هم نگریستم, تا آنجاییکه گوگلیدم, به این راهها میشود به برابری رسید:
هیچ جوری نشود دیگری را مات کرد.
سه جنبش یکسان سه بار پشت سر هم بیایند.
...
در این یکمی, اگر تنها دو شاه بمانند برابر میشوند دیگر؟
Mehrbod نوشته: @MEHDI جان چیستان بیشتر بگذارید (:
من چیستان یکم که رسیدن به "برابری" بود را هم نگریستم, تا آنجاییکه گوگلیدم, به این راهها میشود به برابری رسید:
هیچ جوری نشود دیگری را مات کرد.
سه جنبش یکسان سه بار پشت سر هم بیایند.
...
در این یکمی, اگر تنها دو شاه بمانند برابر میشوند دیگر؟
اگر یکی از دو طرف بتواند کیش دائم(perpetual check) بدهد هم بازی مساوی است. کلا اگر یک پوزیسیون، سه بار تکرار بشود طرفین می توانند ادعای مساوی کنند. بله اگر دو شاه تنها بمانند بازی مساوی است.
به معنای اینکه هیچ شانس تئوریکی برای پیروزی وجود ندارد. ولی بعضی وقتها هم شانس تئوریک وجود دارد ولی در عمل احتمال آنکه رخ دهد بسیار اندک است. وقتی میگویم سفید مساوی می کند به معنای این نیست که لزوما بازی به یک تساوی تئوریک باید ختم شود. منظورم این است که سفید می تواند به وضعیتی برسد که با بازی دقیق براحتی می تواند مساوی را تضمین کند و هیچ راه عملی برای پیروزی وجود نداشته باشد.
مثلا:
[ATTACH=CONFIG]2630[/ATTACH]
پوزیسیون بالا یک تساوی تئوریک است چرا که سفید به هیچ شکلی نمی تواند با یک اسب و شاه، شاه سیاه را مات کند.همچنین با یک فیل و شاه هم نمی توان شاه سیاه را مات کرد.
[ATTACH=CONFIG]2631[/ATTACH]
ولی پوزیسیون بالا یک تساوی تئوریک نیست چرا که سیاه ممکن است به شکل بالا مات شود گرچه احتمال رخداد چنین وضعیتی بسیار اندک است و سیاه شاید حتی اگر رندم هم مهره ها را جلو عقب کند تصادفا اینگونه مات نشود.
[ATTACH=CONFIG]2632[/ATTACH]
پوزیسیون بالا هم احتمال پیروزی یکی از دو طرف بسیار اندک است مگر اینکه طرف چنان بازیکن آماتوری باشد که وزیرش را مفت تقدیم حریف کند ولی اگر دو طرف بیش از حرکت دادن مهره ها بلد باشند به بازی ادامه نمی دهند و مساوی را می پذیرند چون هیچ راه عملی برای مات کردن وجود ندارد.
[ATTACH=CONFIG]2633[/ATTACH]
سفید شروع و مساوی می کند.
[ATTACH=CONFIG]2634[/ATTACH]
سفید شروع می کند و می برد.
[ATTACH=CONFIG]2635[/ATTACH]
سفید شروع می کند و می برد.
فعلا روی این سه چیستان تمرکز کنید و پاسخ دهید تا با چیستان های تازه از راه برسم! :e405:
3 چیستان تازه اضافه می کنم. روی چیستان های پیشین هم فکر کنید.
گلر - اسپاسکی مسکو 1967
[ATTACH=CONFIG]2703[/ATTACH]
آخرین حرکت اسپاسکی 27...Rd8 اشتباه بوده است. گلر چگونه از اشتباه اسپاسکی سود برد؟
اسپاسکی - لارسن پالمادومایورکا 1969
[ATTACH=CONFIG]2704[/ATTACH]
آخرین حرکت لارسن 65...h4 اشتباه بزرگی بود. اسپاسکی چگونه از این اشتباه سود برد؟
کاسپارف - پتروسیان مسکو 1981
[ATTACH=CONFIG]2705[/ATTACH]
آخرین حرکت کاسپارف 40.Ra1-xa4 اشتباه بزرگی بوده است. پتروسیان چگونه پاسخ داد؟
MEHDI نوشته: - اسپاسکی مسکو 1967
آخرین حرکت اسپاسکی 27...Rd8 اشتباه بوده است. گلر چگونه از اشتباه اسپاسکی سود برد؟
[ATTACH=CONFIG]2711[/ATTACH]من اگر بودم رخ اورا میزدم:
Rxd8
و پس از اینکه او با اسب، رخ مرا زد، رخ دیگرش را با
Nxd8 ----Be4
در دام می انداختم
و اینگونه ٢ پوان میگرفتم که اگر رخ دومش زنده بود،
نمیشد و یک پوان باید میدادم چون دو سوار ۶ پوان دارند و یک رخ، تنها ۵ پوان.
مزدك بامداد نوشته: [ATTACH=CONFIG]2711[/ATTACH]من اگر بودم رخ اورا میزدم:
Rxd8
و پس از اینکه او با اسب، رخ مرا زد، رخ دیگرش را با
Nxd8 ----Be4
در دام می انداختم
و اینگونه ٢ پوان میگرفتم که اگر رخ دومش زنده بود،
نمیشد و یک پوان باید میدادم چون دو سوار ۶ پوان دارند و یک رخ، تنها ۵ پوان.
بعله کاملا درست است. البته ارزش مهره ها نسبی است و می تواند در وضعیت های مختلف، متفاوت باشد. در وضعیت پایانی، سیاه فقط 2 پیاده به ازای سوار دارد که ناکافی است و برتری متریالی سفید پیروزی اش را تضمین می کند.
Efim Geller vs Boris Spassky (1967)
اگر به پوزیسیون پایانی پس از 41 حرکت نگاه کنید پیروزی در این آخربازی ساده نیست. تلاش کنید این آخر بازی را برابر یک نرم افزار نیرومند ببرید. چالش برانگیز و آموزنده است.
MEHDI نوشته: 3
کاسپارف - پتروسیان مسکو 1981
[ATTACH=CONFIG]2705[/ATTACH]
آخرین حرکت کاسپارف 40.Ra1-xa4 اشتباه بزرگی بوده است. پتروسیان چگونه پاسخ داد؟
آقا من یک نظری دادم که حذفش کردم.گفتم سیاه وزیر رو ببره بهc1 وادامه ی بازی.ولی بعدا فهمیدم اشتباه کردم.رفتم تقلب کردم بازی رو دیدم(با عرض معذرت) و به نظرم کاسپاروف گندترین بازی ممکن رو در مقابل این حرکت انجام داد.چون این حرکت اولیش به نظرم اصلا اشتباه نبود.
Russell نوشته: 66-Qc8+ Kh2
67-Qxe6 fxe6
68-f7 h3
68-f8N+ Kg7
69-Nxg6...
بعله. بعد از 67.Qxe6 لارسن تسلیم شد.
Nevermore نوشته: آقا من یک نظری دادم که حذفش کردم.گفتم سیاه وزیر رو ببره بهc1 وادامه ی بازی.ولی بعدا فهمیدم اشتباه کردم.رفتم تقلب کردم بازی رو دیدم(با عرض معذرت) و به نظرم کاسپاروف گندترین بازی ممکن رو در مقابل این حرکت انجام داد.چون این حرکت اولیش به نظرم اصلا اشتباه نبود.
Qc1+ رخ b2 را میگیرد و کاسپارف این حرکت ساده را نادیده گرفت.
بازی اینگونه ادامه یافت:
40...Qc1+
41.Kf2 Qxb2+
42.Kf3 Kf7 و کاسپارف تسلیم شد.
اگر 41.Kh2 Rh6+
کاسپارف در کتابش پیشینیان بزرگ من جلد سوم در بازی های مربوط به تیگران پتروسیان نهمین قهرمان جهان، دو بازی از خودش با او را می آورد و تفسیر می کند. دو علامت سوال جلوی 40.??Rxa4 قرار می دهد(به معنای اشتباه فاحش) و می نویسد:
at the most inappropriate time!
40.Qg8+! Qf8
41.Qxf8+ Kxf8
42.Rxa4
would still have allowed white to resist in an inferior endgame
و در مورد 40...Qc1+
I simply overlooked this long move
MEHDI نوشته: بعله. بعد از 67.Qxe6 لارسن تسلیم شد.
Qc1+ رخ b2 را میگیرد و کاسپارف این حرکت ساده را نادیده گرفت.
بازی اینگونه ادامه یافت:
40...Qc1+
41.Kf2 Qxb2+
42.Kf3 Kf7 و کاسپارف تسلیم شد.
اگر 41.Kh2 Rh6+
کاسپارف در کتابش پیشینیان بزرگ من جلد سوم در بازی های مربوط به تیگران پتروسیان نهمین قهرمان جهان، دو بازی از خودش با او را می آورد و تفسیر می کند. دو علامت سوال جلوی 40.??Rxa4 قرار می دهد(به معنای اشتباه فاحش) و می نویسد:
at the most inappropriate time!
40.Qg8+! Qf8
41.Qxf8+ Kxf8
42.Rxa4
would still have allowed white to resist in an inferior endgame
و در مورد 40...Qc1+
I simply overlooked this long move
البته به نگر من کاسپاروف به راحتی می توانست رخ از دست رفته را با گرفتن رخ حریف جبران کند،اگر که آن حرکت احمقانه kf2 را نمی کرد،چگونه؟:
پس از کیش وزیر حرکت کاسپاروف می توانست این باشد:
bf1 Qxb2.41
Qg8+
و با کیش دادن شاه سیاه به راحتی می توانست رخ حریف را بگیرد.