نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گفتگو درباره جهنم
#1

تا بحال درباره جهنم از مسلمانان حرفهای متناقض، زیاد شنیده ام. واقعیت جهنم، از نظر اسلام، چیست؟


آیا منابع دینی اطلاعات کاملی از جهنم به ما میدهند؟


چه کسانی به جهنم می روند؟ آیا به صرف اینکه کسی به اسلام ایمان نیاورده به جهنم میرود؟ دانشمندان و مخترعینی که این همه خدمات مفید به بشریت و جهان کرده اند، ولی غیر مسلمانند به جهنم میروند؟ عموما روحانیون در جمع خود مسلمین و مساجد و ... میگویند که کفار به صرف ایمان نداشتنشان، جملگی به جهنم میروند و از این حرفها!! ولی اگر یک منتقد اسلام از آنها بپرسد این را رد میکنند و سعی میکنند چهره اسلام را مهربان نشان دهند!! E40d


آیا از نظر اسلام بیشتر مردم به جهنم میروند؟


اما مهم ترین سئوالی که داشتم اینکه آیا عذاب جهنم "ابدی" است یا بعد از مدتی عذاب دیدن، فرد به بهشت میرود؟ آیا آتش جهنم برای همیشه روشن خواهد ماند؟؟؟ عامه مسلمینی که من دیده ام، (درست یا غلط) میگویند که برای همه جهنمیان، بجز عده ای اندک، عذاب ابدی خواهد بود.


اما اخیرا از یک نفر که خیلی هم اطلاعات دینی دارد، شنیدم که تنها عده ای "انگشت شمار(بسیار اندک)" تا ابد در جهنم میمانند. آنهایی که اگر خداوند صدها بار هم به این دنیا برشان گرداند، با اینکه جهان آخرت را قبلا دیده اند باز هم از خدا اطاعت نمیکنند و کفر میورزند و ... . کسانی مثل یزید، شمر، ابوجهل، فرعون، قارون و ... منظورش بود گویا!!! طبق گفته او سایر جهنمیان پس از عذاب دیدن به نسبت گناهانشان، به بهشت میروند!!! ولی قبلا چنین حرفی را جایی نشنیده بودم. حال نمیدانم این حرفهایش صادقانه بوده یا میخواسته آن ایرادی که مطرح کردم را ماله کشی کند!!!


حالا من یکسری ایراد داشتم نسبت به جهنم، که بنظرم میتواند حتی وجود خدا را حداقل با آن صفاتی که مسلمین مطرح میکنند بشدت با مشکل مواجه کنه:


-اگر عذاب جهنم ابدی باشه، خیلی از صفات خدا مثل رحمانیت و عدالت رو به شدت زیر سئوال ببره.
-اگر عذاب جهنم ابدی نباشه و افراد بعد از n سال عذاب به بهشت برن دیگه دلیلی نداره ما از دین پیروی کنیم!! یعنی فوقش 1000 سال عذاب میبینیم و بعدشششش
زندگی خوب و خوشی رو در بهشت با حوریان و دیگر نعمتهای بهشتی تجربه خواهیم کرد... در این صورت جهنم چندان بازدارنده نخواهد بود!!

پاسخ
#2

Bibak نوشته: چه کسانی به جهنم می روند؟ آیا به صرف اینکه کسی به اسلام ایمان نیاورده به جهنم میرود؟

نمیدانم خمینی گفته بود یا یک ملای دیگر ، که ازش پرسیده بودند آیا شخصی مثل ادیسون یا پاستور با این همه خدمتی که به بشر کرده باز هم به جهنم میرود ؟ و پاسخ : اگر دست کم یک رکعت نماز خوانده باشند خیر !!!
در این مورد یک جستجوی کوچک هم بکنید میبینید که کلی از علما !!!! نظر داده اند که بارگاه الله دفتر ثبت اختراع نیست و ادیسون اگر نماز نخوانده باشد و کفر ورزیده باشد جایش در جهنم است !!!


Bibak نوشته: آیا از نظر اسلام بیشتر مردم به جهنم میروند؟

از نظر هر سه دین ابراهیمی تقریبن همه مردم به جهنم میروند !

خدای ار به حکمت ببندد دری - به کرمک زند قفل محکم تری  
پاسخ
#3

خب فکر نمیکنم از ادیان کلاسیک یا تفسیر کلاسیک اونها به نتیجهء روشن و محکمی برسید. توی این ادیان البته راه برای تفسیرهای متفاوت و تغییر ممکنه تاحد زیادی باز باشه؛ ولی روشن و قاطع چیزی نیست.

بنظر من بهترین نظامی که تقریبا همهء موارد رو توجیه میکنه، نظام زندگیهای چندگانه است. ولی ظاهرا بحث شما فقط دربارهء ادیانی مثل اسلام و مسیحیت و مکاتب متعارف اوناست؛ وگرنه ما حتی در اسلام هم مکتب داریم که به زندگی های چندگانه اعتقاد دارن.
پاسخ
#4

Bibak نوشته: اما مهم ترین سئوالی که داشتم اینکه آیا عذاب جهنم "ابدی" است یا بعد از مدتی عذاب دیدن، فرد به بهشت میرود؟ آیا آتش جهنم برای همیشه روشن خواهد ماند؟؟؟ عامه مسلمینی که من دیده ام، (درست یا غلط) میگویند که برای همه جهنمیان، بجز عده ای اندک، عذاب ابدی خواهد بود.
آنطور که معلوم است انجا کوره آجر پزی است و میاندازند فرد را داخلش و وقتی پخت میبرنش بهشت.
اصلا مسائلی مانند بهشت و جهنم در اسلام تنها جنبه ی ترغیب و ترس را برای سپاهیان جنگی داشته و محمد زیاد وقت نکرده به موشکافی مسائل برسد.عینا از کتب یهود چند مورد را برداشته و به خورد افراد داده.

ولی خوب گویا ترازویی در انجا هست اعمال بد و نیک را میسنجد.هر کدام سنگین تر سرنوشت فرد به انجا ختم میشود.:))
اما یزید همیشه جایش در جهنم است...E415(این را میدانم که ابدیست)
پاسخ
#5

عذاب کفر تقریبا ابدیه پس بیخود به دلتون صابون نزنید:))
شماری از ماله کشان اسلامی هم یک سری نطریات تخیلی مطرح میکنند که اگر نامسلمانی نیت پاکی داشته باشه،یا به دنیا برمیگرده یا اینکه مدتی عذاب میکشه و بعد رستگار میشه:))
در مسیحت هم تا اونجایی که اطلاع دارم بعضی به شدت باور دارند خداوند همه رو میبخشه(و حتی گروهی جهنم رو تحریف در مسیحیت میدونند!)ولی عقیده رایج این هست که جهنم و عذاب ابدی وجود داره.
یهودیت هم رو هم اطلاع چندانی ندارم ولی بعید میدونم یهوه چندان خوش رفتارتر باشه:))

نکته:در کل بخشنده بودن با عدالت تضاد داره حتی اگر عذاب ابدی در کار نباشه،یعنی چون این صفات خدا مطلق هست پس اگر بخشنده مطلق باشه دیگه عادل مطلق نیست و بعکس:)

To ravage, to slaughter, to usurp under false titles, they call empire; and where they make a desert, they call it peace
Tacitus-
پاسخ
#6

من در یک کتابی از همون مکاتب خاص در اسلام، اشاره ای دیدم بطور ضمنی که بنظرم خیلی جالب بود.
گقته بود ابدیت به معنای مطلقش فقط در انحصار خود خداست و از او ناشی میشه.
یعنی منظورش این بود که جهنم نمیتونه ابدی باشه. یعنی هیچ مخلوقی اصولا این ظرفیت رو نداره که به دست خودش باعث ایجاد جهنم ابدی بشه برای خودش.
تمام مطلق ها و ابدیت ها در انحصار خداست.
هیچ چیزی نمیتونه در هیچ جنبه ای مطلق باشه؛ نمیتونه مطلقا ابدی باشه؛ وگرنه در این صفت میشه همتراز مطلقیت خدا.
موجودی نمیتونه اونقدر مطلقا بدذات ابدی باشه یا مرتکب بدی بی نهایت بشه در برابر خدا، که در نتیجه به جهنم مطلقا ابدی بره.
بنظر میرسه منظور از ابدی درواقع مطلقا ابدی نیست.
مثل اینکه ما میگیم حبس ابد؛ خب درواقع حبس که ابدی نمیشه، چون دست آخر طرف میفته میمیره! ولی ما بهش میگیم حبس ابد.

حتی بهشت هم ابدی نیست تاجاییکه میدونم.
ولی بخاطر اینکه درجهء کمال و سعات نهایی انسان از بهشت هم خیلی فراتر هست و درواقع یک لذت بی نهایت است که نوعی پیوستن با خداست.
اینم که این لذت میتونه بی نهایت و ابدی باشه خب میشه گفت رحمت خداست.
ولی بدبختی و جهنم نمیتونه مطلقا ابدی باشه، چون خدا خواستار ایجاد شر مطلق و ابدی نیست بنا به ذاتش و اجازهء وجود چنین چیزی رو نمیده، چون هیچ معنا و هدف خیری نیست در خلق شدنش. چیزی که خلاف ذات/خواست او باشه نمیتونه مطلق باشه، وگرنه در اون جنبهء خلاف خدا میشه برابر با خود خدا!! ولی هیچ چیزی نمیتونه با خدا برابری کنه.
پاسخ
#7

sonixax نوشته: از نظر هر سه دین ابراهیمی تقریبن همه مردم به جهنم میروند !
البته یهودیت جهنم ندارد و در عهد عتیق هم نیامده،این اختراع مسیحیت است،کسری بگمانم بهتر بداند اینها را.

"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" Ezra Pound

پاسخ
#8

iranbanoo نوشته: آنطور که معلوم است انجا کوره آجر پزی است و میاندازند فرد را داخلش و وقتی پخت میبرنش بهشت.

البته فکر میکنم ابدی بودن عذاب جهنم بیشتر طرفدار داشته باشه. در بین آخوندها و مذهبیون و نیز عوام، اعتقاد به عذاب ابدی رواج بیشتری داره.

iranbanoo نوشته: اصلا مسائلی مانند بهشت و جهنم در اسلام تنها جنبه ی ترغیب و ترس را برای سپاهیان جنگی داشته و محمد زیاد وقت نکرده به موشکافی مسائل برسد.عینا از کتب یهود چند مورد را برداشته و به خورد افراد داده.

قبول دارم. بخاطر همین هم هست که هر کسی درباره ابدی یا موقتی بودن عذاب و اینکه چه کسانی عذاب ابدی می بینند و چه کسانی بعد از مدتی به بهشت میروند، یک ساز متفاوت برای خودش میزنه. کلا آشفته بازاری هست بینشون و خیلی اختلاف نظر وجود داره. هر کسی برای توجیه ابدی بودن یا نبودن عذاب جهنم، توجیهات و دلایل متفاوتی میاره!! یک دیدگاهی هم هست که میگه عذاب ابدی به اون معنا که هیچوقت تموم نشه نیست بلکه تا زمانی معین عذاب میبینند، بعد خدا آنها را نابود میکند و هستی از لوث وجودشان پاک می شود. E40d
پاسخ
#9

Bibak نوشته: البته فکر میکنم ابدی بودن عذاب جهنم بیشتر طرفدار داشته باشه. در بین آخوندها و مذهبیون و نیز عوام، اعتقاد به عذاب ابدی رواج بیشتری داره.



قبول دارم. بخاطر همین هم هست که هر کسی درباره ابدی یا موقتی بودن عذاب و اینکه چه کسانی عذاب ابدی می بینند و چه کسانی بعد از مدتی به بهشت میروند، یک ساز متفاوت برای خودش میزنه. کلا آشفته بازاری هست بینشون و خیلی اختلاف نظر وجود داره. هر کسی برای توجیه ابدی بودن یا نبودن عذاب جهنم، توجیهات و دلایل متفاوتی میاره!! یک دیدگاهی هم هست که میگه عذاب ابدی به اون معنا که هیچوقت تموم نشه نیست بلکه تا زمانی معین عذاب میبینند، بعد خدا آنها را نابود میکند و هستی از لوث وجودشان پاک می شود. E40d
مشکل با خدای ادیان این هست که مخلوقات خودش رو آزار میده و تست میکنه:)) وقتی همه دانای مطلق،قادر مطلق و... هست اصلا این کارها بی معناست:))

To ravage, to slaughter, to usurp under false titles, they call empire; and where they make a desert, they call it peace
Tacitus-
پاسخ
#10

folaani نوشته: ولی بدبختی و جهنم نمیتونه مطلقا ابدی باشه، چون خدا خواستار ایجاد شر مطلق و ابدی نیست بنا به ذاتش و اجازهء وجود چنین چیزی رو نمیده، چون هیچ معنا و هدف خیری نیست در خلق شدنش. چیزی که خلاف ذات/خواست او باشه نمیتونه مطلق باشه، وگرنه در اون جنبهء خلاف خدا میشه برابر با خود خدا!! ولی هیچ چیزی نمیتونه با خدا برابری کنه.

خب اینطوری که وضع برای اسلام بدتر میشه و استدلالهای مسلمین بیشتر خدشه دار میشه. همونطور که گفتم در این صورت دیگه جهنم نقش بازدارندگی ای نمیتونه داشته باشه که افراد رو از (باصطلاح)کار بد باز بداره. هر کاری دوست داشتیم میکنیم. فوقش n سال عذاب میبینیم و بعدش میپریم تو بهشت!!!

اما من نظرم اینه که از نظر اسلام این عذاب ابدی هست. بهشت و جهنم همیشه در کنار هم آورده میشن و به عنوان معکوس و قرینه یکدیگر حساب میشوند. اگر این فرق بزرگ که یکیشون موقت باشه رو داشتند اینطوری برابر و قرینه دانسته نمیشدند.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان