Reactor نوشته: Mehrbod نوشته: ما اینجا کوشیدیم بگوییم میشود این جنگل را بشیوهیِ دیگر هم سر و سامان داد که کسی برای زنده ماندن نیاز به خوردن دیگران نداشته باشد, ولی برای
کسانیکه بالای این هرم هستند (کمتر از ١٠% مردم = سرمایهداران) این سخن بس گزافی میاید و دوست ندارند اینکه مفت مفت نشستهاند و از بهرهیِ دیگران میخورند را ول کنند,
برای همین میگویند این جنگل بسیار هم جای خوبه و به آن یک نام دهن پُر کن «بازار آزاد = Free Enterprise» دادهاند و از آن تا پای جان آمادهیِ دفاع کردن هستند!!
چطور میشود؟
توضیح دهید ما هم بدانیم
راههایِ گوناگون دارد, آسانترین و آزمودهترینِ آن باژ گرفتن از سرمایهدار بهرهکش و هزینه کردن و بازگردانی
آن برای تودهیِ بهرهده است, چیزیکه در اروپا تا یک اندازهیِ مرزمندی داریم و هر چه بهزیستی آنجا میبینیم, از همین میاید.
راهِ دیگر و آنچه من در این جُستار کوشیدیم بپردازم — ولی زیر خرواری از نوشتهها فرورفت — سپردن کار به ماشینها/روباتها بود, بگونهای که همبودی داشته باشیم که هر هومنِ زنده
سزامندی (= entitled) داشتن خوراک, نوشاک, پوشاک, درمان و سرپناه رایگان را بی نیاز از هرگونه کار و بیگاری داشته باشد. در چنین همبودی بیگمان همچنان کار و پیشههایی خواهیم داشت, کسانیکه میکوشند و کار میکنند هم فرنودانه درآمد و تراز زندگی
بالاتری دارند, ولی دیگر بهرهکشی (دستکم به گستردگی امروز) نخواهیم داشت, زیرا بهرهکشی تنها زمانی رخمیدهد که بهرهده اگر کار
نکند گرسنه میماند, ولی هنگامیکه کارگر گرسنه نبود و به کار برای
برآوردن نیازهای روزانهیِ خویش نمینیازید و تنها برای پیشرفت, بهکرد,
گسترش و افزایش دانش و خرد و رسیدن به چیزی والاتر و بالاتر از نان و آب بود که میکوشید, آنگاه میتوانیم خودمان را براستی خردگرا دانسته باشیم.
بروشنی, نیازی نیست از همین فردا ١٠٠% کارها به ماشین سپرده شوند, ولی میبایستی تا جاییکه میتوان کارها را به
ماشین سپرد (٧٠% بهتر از ٦٩% است, ٨٠% بسیار بهتر از ٧٠% است و ...) و مالکیت این ابزار فرآورش خودکاریزه نیز بی چون و چرا بایستی همگانی باشد.
چنین چیزی از دید فندین میدانیم همین امروز شدنی است, یعنی اگر آن ١٠% مفتخور
سرمایهدارِ بالای هرم کمی از آز و انگلواری خودشان بزنند و بسوی زیرساختارهای هر چه بیشتر فندین و
خودکاریزه روی بیاوریم, بیگمان میتوان ٧ میلیارد آدم زنده را تا اندازهیِ خوبی — نه آنجور که در اروپا باشد, ولی همچنان
خوبی — پشتیبانی نمود و بجای همبودی سرمایهدار و بهرهکش و هومنستیز, همبودی خردپذیر و هومندوست و دانشپرور داشت.
پارسیگر