نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نژاد پرستی چه است و چه نیست؟
#11

درود

عده ای علت پیشرفت كشورهای توسعه یافته را سفیدپوست بودن و علت عقب ماندگی كشورهای جهان سوم را رنگین پوست بودن آنها می دانند . و براین باورند كه نژاد سفید از گوهر وجودی وخصائل ذاتی ممتاز مثل هوشمندی . استعداد . چالاكی . نیرومندی و شجاعت برخورداراست . و نژادهای دیگر دارای نقصان هائی هستند . نقل قول از(امپریالیسم و عقب ماندگی . الهی . ص 17) .

این نظریه به چند دلیل مردود است . اولا بسیاری از ملتهای جهان سوم مانند آمریكای لاتین . اطراف مدیترانه و خاورمیانه از نژاد سفید هستند و درعین حال تكنولوژی پیشرفته ای هم ندارند . ثانیا ژاپن یك كشور پیشرفته است . درحالی كه نژاد زرد دارد . ثالثا از نظر تاریخی اروپائیان نه تنها از كشورهای چین و هند و مصر وخیلی نقاط دیگر. برتر نبوده اند . بلكه به مراتب عقب مانده تر بوده اند .

در این مورد می توان به تحقیقات پالمرز استناد كرد كه می نویسد : به هیچ وجه اروپائیان را نمی توان پرچمدار تمدن بشر محسوب داشت . زیرا قبل از آنكه اروپائیان خواندن و نوشتن فراگرفته باشند . نیمی از تاریخ بشری سپری گردیده بود . كاهنان مصر در خلال سنوات چهارهزار و سه هزار سال قبل از میلاد مسیح شروع به جمع آوری اسناد و نوشته ها كرده اند . در حالی كه حتی بیشتر از دو هزار سال پس از آن اشعار هومر در شهرهای یونان دهان به دهان نقل می شد . اندكی بعد از سه هزار سال قبل از میلاد .

در حالی كه فراعنه . نخستین اهرام را بنا می كردند . اروپایان قدرت ساختن چیزی جز تلهای عظیم زباله را نداشتند . ( تاریخ جهان نو . روزول پالمر . ترجمه ابوالقاسم طاهری جلد1 ص 5 و 6 )آرتوردوگوبینو (1816-1882) نویسنده خاورشناس مورخ و سیاستمدار فرانسوی نظرات نژادگرایانه را در عصر حاضر بررسی و ریشه یابی كرده و كتابی در این باره نوشته . كه درآن انسانها را به سه نژاد سفید . زرد و سیاه تقسیم كرده است .

او می گوید هرچه در باب پیشرفت مدنیت و مدرنیته صورت گرفته . توسط نژاد سفید بوده و دیگرنژادها كاری درخورتوجه نكرده اند .
پاسخ
#12

اصولا دلیل پیشرفت اروپاییان گرایش گسترده به خردگرایی و علم بوده و این هم نتیجه یک سری شرایط تاریخی و فرهنگی و البته اقتصادی(گذار از فئودالیسم به سرمایه داری)بوده(با کمی چاشنی خوش شانسی)مگر نه همین اروپاییان بودند که دادگاه هایی تفتیش عقاید و سوزاندن جادوگر! و شکنجه های وحشیانه رو به اجرا در میاوردند و عجیب هست که استعداد ژنتیکی! در طول تاریخشون فقط طی 500 سال اخیر شکوفا شده:))

To ravage, to slaughter, to usurp under false titles, they call empire; and where they make a desert, they call it peace
Tacitus-
پاسخ
#13


درود

اصولا نژاد به گونه های متنوعی از گیاه و جاندار اطلاق می شود كه صفات و خصوصیات مشترك دارند . و انسان هم از این قاعده مثتثنی نیست . علم ژنتیك به این حقیقت دست یافته كه ارتباط نژادی میان یک نسل و نسل بعدی بوسیله سلولهای جنسی برقرار می شود . و ژن های چسبیده بر كروموزوم نقش انتقال صفات وراثتی را به عهده می گیرند . كروموزوم از كرومانتین حاصل می شود و كرومانتین از DNA كه مخزن اطلاعات وراثتی می باشد . یوهان گری گور مندل كشیش و زیست شناس اتریشی ملقب به پدر دانش ژنتیك . موفق شد قانون حاكم بر صفات وراثتی را با آزمایشات متعدد شناسائی كند .

در عصرحاضر اصلاح نژاد تكنیكی است موثر و امری متداول در جهت حذف ژن نامطلوب و تثبیت ژنهای مفید در گیاه ودام و طیور . تا بستر مناسب بهره وری از رشد یك گونه نژادی خاص فراهم آید . در مورد انسانها نیز كلیه صفات براساس قانون وراثت توسط ژنها از یك نسل به نسل دیگر منتقل می شود . كه گاهی نهفته می ماند و زمانی بارز می شود .

هرنژاد ویژگی خاص خود را دارد . وجه تمایز نژادها مختص رنگ پوست نیست . بلكه عواملی نظیر رنگ مو . رنگ چشم . نقش چهره . تناسب اندام كه صفات ذاتی گفته می شوند . و فاكتورهای شخصیتی مثل جسارت . فراست . صفات خلقی . خصائل روحی . ضریب هوشی . قوای بدنی و خیلی چیزهای دیگر آنها را از یكدیگر متمایز ساخته . و در تعین هویت نژادی دخالت دارند . بعضی نقطه قوت به شمار می آیند و برخی نقطه ضعف .

پاسخ
#14

Hezbollah_yaAli نوشته: نژاد پرستی از زشت ترین مرام و مسلک هاست . حق فقط در اسلام شیعه است و جز حضرت محمد (ص) و خاندان پاکش هیچ کس بر مردم برتری ندارد. انشاالله با ظهور آقا امام زمان سایر عقاید را به زنجیر کشیده و اسلام شیعه بر جهان حکومت خواهد کرد. ظهور نزدیک است.
همانطور که مهندسین قبل از ساخت یک شهر ماکت آن را ساخته و محاسن آن شهر را در قالب ماکت به مردم نشان میدهند، خداوند متعال هم نظام پر برکت جمهوری اسلامی را در ایران برقرار ساخته تا شکوه حکومت آقا امام زمان را به جهانیان نشان دهد.
امروز مردم لیبی و تونس و مصر و یمن و بحرین خواهان حکومت اسلامی شده اند که این مقدمه ظهور آقا امام زمان است.

یک عقیده ممکنه نژادپرستی رو رد کنه ولی کارهایی بدتر از نژادپرستی رو مجاز بدونه. ممکنه کسی نژادپرست نباشه ولی عقاید خطرناکتری داشته باشه. زن ستیزی، دگراندیش ستیزی و همجنسگرا ستیزی در کارنامه اسلام میدرخشند. اینها به اندازه نژادپرستی غیر اخلاقی هستند. در ضمن نژادپرستی فقط شامل برابر دونستن سیاه و سفید نمیشه، بسیاری از مسلمانان عقاید فاشیستی ای نسبت به قوم یهود دارند.
پاسخ
#15

بعضی براین باورند كه ساختار نژادی یك قوم به پیروی از شرایط مكانی و زمانی تغییر می كند ؟ از نظر تجربی هم ثابت شده كه عواملی از قبیل موقعیت جغرافیائی . آب و هوای منطقه ای . شرایط زیست محیطی . میزان بارندگی . نورآفتاب . نوع خوراك . حاصلخیزی سرزمین . فراهم بودن نیازهای مادی و معنوی و دیگر عوامل ریز و درشت درشكل گیری و یا استحاله نژادی دخالت دارند .

بنابراین موهبت رشد یا نكبت عقب ماندگی به پارامترهائی بستگی دارد كه از كنترل و مهار انسان خارج است . یعنی فرهنگ ملتها ریشه در ساختار نژادی دارد و ساختار نژادی ریشه در عوامل دیگر . برای مثال اگر اسكیموها را با ساكنان قاره آفریقا مقایسه كنیم . این سئوال پیش می آید كه آیا تفاوت محیط زیست دو نژاد متفاوت پرورده ؟ یا نژادهای متفاوت محیط زیست خود را به دلخواه انتخاب می كند ؟

بدیهی است كه فرض اول درست است . یعنی ویژگی نژادی و فرهنگی هرقوم برخاسته از محیط زیست است . انسان در ارتباط با محیط زیست آن شده كه هست . فرضا رنگ تیره بومیان آفریقائی واكنش پوست بدن آنهاست در برابر تابش شدید آفتاب . ( بخاطر تراكم ملانین ها در پوست آنان تا مقاوم شود ) . این صفت گرچه اكتسابی اما طی چند نسل به صفت ژنتیكی تبدیل می شود .

فرضا اگر یك گروه سفید پوست اروپائی به منطقه هاره آفریقا مهاجرت كند . پس از چند نسل رنگ پوستش به تیرگی می گراید . در واقع آب و هوا ی گرم آفریقا سبب پرورش نژادسیاه و جثه درشت آن می گردد. در حالیكه سرزمین معتدل و حاصل خیز اروپا نژاد سفید و خوش استعداد را پرورش می دهد . و باز فلسفه مرغ و تخم مرغ پیش می آید .

اینكه نقاط خوش آب و هوا و حاصلخیز را نژادهای برتر تصرف كرده اند و یا اینكه آب و هوای خوب و سرزمین زرخیز توانسته نژاد برتر پرورش دهد ؟ آیا هوشمندی اروپائیان سبب شده كه سرزمین معتدل انتخاب كنند . یا سرزمین معتدل سبب تیز هوشی آنان شده ؟ خود جای بحث دارد .

نوع خوراك نیز بر كیفیت نژادی تاثیر تعین كننده دارد . فرضا افراد گیاه خوار طبع و طینتی آرام دارند . وگوشتخواران كه از گوشت خوك و یا گاو تغذیه می كنند خشن ترند . و همین طورافرادی كه گوشت طیور و ماهی می خورند طبیعتی متفاوت دارند .

لاكن اعتراف به برتری نژادی به این معناست كه قبول كنیم پیشرفت غربی ها به خاطر برتری نژاد آنها بوده . درحالیكه چنین نیست . بسیاری از اختراعاتی كه غرب در دوره مدرنیته بدان دست یافته . قرنها قبل چینی ها به آن دست یافته بودند . مانند اختراع كاغذ . باروت . ساعت . پمپ آب . ذوب فلزات و غیره . اما سیستم سیاسی و اقتصادی آنان مانع ادامه این روند گردیده .

در عین حال فاصله زیاد پیشرفت و شكاف عمیق ثروت بین اروپای سفید پوست و آفریقای سیاهپوست این شبهه را در ذهن القا می كند كه آیا اصولا ریشه نژادی می تواند سند برتری باشد ؟ و این كه اصولا اصل و نسب تا چه میزان در سعادت بشر نقش ایفا می نماید ؟

افتخار نژاد سفید در انحصار اروپائیان نیست . خیلی از اقوام نظیر عرب و ترك و فارس و كرد و بلوچ در ردیف نژاد سفید هستند اما پیشرفت چندانی نكرده اند . برعكس نژاد زرد در خاور دور در دهه های اخیر به پیشرفتهای بزرگی نائل آمده . و تفاوت فاحش فن آوری را در شرق و غرب آسیا موجب گردیده .آیا با درك این واقعیت ها می توان بر نظریه برتری نژادسفید مهرتائید نهاد ؟
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع / نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
آخرین ارسال توسط sonixax
05-04-2013, 11:51 PM
آخرین ارسال توسط Mehrbod
05-02-2011, 05:25 PM

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان