نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معمای شطرنج
#51

MEHDI نوشته: نه مزدک گرامی.این چیستان نیاز به دقت و حوصله بیشتری دارد.
گقتم چیستان های بعدی سخت تر هستند! E032
نخست اینکه سفید بعد از 2...Bxf3+ مات نیست.توجه کنید که شاه سیاه جابجا شده است ودیگر در c3 نیست.
همچنین بعد از Nf3+ سیاه اجباری به گرفتن اسب با Bxf3+ ندارد و می تواند 2...Kd3 یا 2...Ke4 را بازی کند.
Ok, next try:
Rb3+ Bxb3+
Bf1 Rxf1

خرد، زنـده ی جــاودانی شنـــاس
خرد، مايــه ی زنــدگانی شنـــاس
چنان دان، هر آنكـس كه دارد خرد
بــه دانــش روان را هــمی پــرورد
پاسخ
#52

MEHDI نوشته: مسئله زیر هم سرگرمی خوبی هست.البته حلش به این سادگی ها نیست.

ChessBase News | The infamous 1999 ChessBase Christmas Puzzle
اگر سیاه بخواهد سفید را در ۵ جنبش قانونی دلخواه (از هر دو سو) ،
همانگونه در آن تاربرگ گفته، مات کند و گفته که باید اسب رخ را بزند،
تنها راه اسب و دیگر مهره ها اینجوری است که با فتوشاپ درست کردم
ولی اگر سفید بخواهد سیاه را همینجوری مات کند، گمان نکنم بشود!
[SIZE=3][/SIZE]
[SIZE=3]
[ATTACH=CONFIG]2519[/ATTACH]
[/SIZE]


فایل‌های پیوست
.jpg puzzle001.jpg اندازه 90.9 KB  تعداد دانلود: 53

خرد، زنـده ی جــاودانی شنـــاس
خرد، مايــه ی زنــدگانی شنـــاس
چنان دان، هر آنكـس كه دارد خرد
بــه دانــش روان را هــمی پــرورد
پاسخ
#53

مزدك بامداد نوشته: Ok, next try:
Rb3+ Bxb3+
Bf6 Rxf6

منظورتان باید Bf1 باشد. ولی سیاه اجباری به بازی کردن Rxf1 ندارد.تکرار می کنم که سفید باید سیاه را مجبور کند که او را مات کند وگرنه سیاه اینکار را نخواهد کرد. این بار تلاش بهتری بود. با فکر کردن بزودی به پاسخ می رسید. البته باید حرکت ظریفی را پیدا کنید!

مزدك بامداد نوشته: اگر سیاه بخواهد سفید را در ۵ جنبش قانونی دلخواه (از هر دو سو) ،
همانگونه در آن تاربرگ گفته، مات کند و گفته که باید اسب رخ را بزند،
تنها راه اسب و دیگر مهره ها اینجوری است که با فتوشاپ درست کردم
ولی اگر سفید بخواهد سیاه را همینجوری مات کند، گمان نکنم بشود!
[SIZE=3][/SIZE]
[SIZE=3]
[ATTACH=CONFIG]2519[/ATTACH]
[/SIZE]

بله. کاملا درسته :e420:
پاسخ
#54

MEHDI نوشته: منظورتان باید Bf1 باشد.ولی سیاه اجباری به بازی کردن Rxf1 ندارد
درسته همان f1 بود.[SIZE=2]این "ناچار نبودن" هی یادم میرود!
[/SIZE]

خرد، زنـده ی جــاودانی شنـــاس
خرد، مايــه ی زنــدگانی شنـــاس
چنان دان، هر آنكـس كه دارد خرد
بــه دانــش روان را هــمی پــرورد
پاسخ
#55

MEHDI نوشته: این بار تلاش بهتری بود. با فکر کردن بزودی به پاسخ می رسید. البته باید حرکت ظریفی را پیدا کنید!
:e337:
خوب، برای اینکه راه فیل سفید برای پیشگیری از مات بسته شود، در آغاز وزیر را میاریم به

e۶ ، سیاه از ترس مات شدن، اسب را میاورد به c۴، سپس همان جنبشی را که پیام پیش گفتم ، رخ به b۳ را انجام میدهیم !
[ATTACH=CONFIG]2523[/ATTACH]


فایل‌های پیوست
.jpg asbRes.JPG اندازه 43.32 KB  تعداد دانلود: 55

خرد، زنـده ی جــاودانی شنـــاس
خرد، مايــه ی زنــدگانی شنـــاس
چنان دان، هر آنكـس كه دارد خرد
بــه دانــش روان را هــمی پــرورد
پاسخ
#56

مزدك بامداد نوشته: :e337:
خوب، برای اینکه راه فیل سفید برای پیشگیری از مات بسته شود، در آغاز وزیر را میاریم به

e۶ ، سیاه از ترس مات شدن، اسب را میاورد به c۴،

:e303:
حرکت درست است ولی همه امکانات سیاه را در نظر نگرفتید.
باید بگید از ترس مات کردن. چون این یک چیستان شطرنج است با این هدف که سفید در 2 حرکت خود را مات کند.

در چنین چیستان هایی شما باید امکانات مختلف رقیب را بیان کنید تا مشخص شود که آیا مسئله را واقعا فهمیده اید و چیزی را از قلم نینداخته باشید.
هدف Qe6 این است که سفید می خواهد Qb3 بازی کند تا بعد از Bxb3 مات شود.حالا سیاه چگونه می تواند از این تهدید سفید جلوگیری کند؟
1...Nc4
2.Rb3+ Bxb3

1...Nd5 این حرکت راه فیل را نمی بندد ولی راه رخ سفید به d1 را چرا.
2.Ne2+ Bxe2#
پاسخ
#57

MEHDI نوشته: :e303:
حرکت درست است ولی همه امکانات سیاه را در نظر نگرفتید.
باید بگید از ترس مات کردن. چون این یک چیستان شطرنج است با این هدف که سفید در 2 حرکت خود را مات کند.

در چنین چیستان هایی شما باید امکانات مختلف رقیب را بیان کنید تا مشخص شود که آیا مسئله را واقعا فهمیده اید و چیزی را از قلم نینداخته باشید.
هدف Qe6 این است که سفید می خواهد Qb3 بازی کند تا بعد از Bxb3 مات شود.حالا سیاه چگونه می تواند از این تهدید سفید جلوگیری کند؟
1...Nc4
2.Rb3+ Bxb3

1...Nd5 این حرکت راه فیل را نمی بندد ولی راه رخ سفید به d1 را چرا.
2.Ne2+ Bxe2#

ولی خب، سیاه هم باید پیرو قانون های شترنگ بازی کند
و آن این است که بهینه بکوشد از مات شدن خودش جلوگیری نماید.!?
هتّا در یک چیستان "خودمات"!

خرد، زنـده ی جــاودانی شنـــاس
خرد، مايــه ی زنــدگانی شنـــاس
چنان دان، هر آنكـس كه دارد خرد
بــه دانــش روان را هــمی پــرورد
پاسخ
#58

MEHDI نوشته: عادت به فکر کردن خیلی مهم است.چه در شطرنج و چه در زندگی. بعضی ها 5 دقیقه هم نمی توانند در اتاق تنها بنشینند و فکر کنند.
در کتاب آیین زندگی نقل قولی از شخص معروفی هست که می گوید: در ازای پرداخت هرپولی، تاکنون نتوانسته ام آدمی را پیدا کنم که 2 عادت زیر را داشته باشد: عادت به فکر کردن و عادت به انجام کارها به ترتیب اهمیت آن ها! چقدر خوب خواهد شد اگر بتواند از همین حالا این عادت ها را در خودش پرورش دهد.
روی 2 مسئله مربوط به پیاده ها فکر کند. آن ها حتما برایش آموزنده خواهند بود. وقتی خودش با مسئله درگیر شود و حل کند یا سپس راه حلش را ببیند این مسئله را به جای حفظ کردن می فهمد و دیدش عمیق می شود. آن وقت در موقعیت های مختلف و در وضعیت های مشابه می تواند از این تکنیکی که یاد گرفته استفاده کند چون با دیدن وضعیت مشابه این تکنیک خودبه خود به ذهنش می آید. خوشحال خواهم شد که عضو سایت شود. آن وقت ارتباط مستقیمی خواهیم داشت و خودش می تواند دیدگاه هایش را بنویسد. فکر می کند عضو شدن در چنین سایت علمی، برایش سودمند خواهد بود. روی این 2 چیستان که پیش از این دادم می تواند فکر کند.اول از چیستان زیر آغاز کند آنوقت می تواند چیستان دوم را هم با کمی فکر کردن حل کند.
من بزودی چیستان های ساده تری می گذارم که مناسب فرزند شما باشد.
متاسفانه عادت به فکر کردن در زمانی طولانی ندارد
گاهی اشتباهاتی خیلی پیش پا افتاده می کند که حاصل تصمیم گیری سریع اوست
با این رفتارش مشکل دارم ولی هنوز موفق نشدم کمکش کنم
شاید این رشته بتواند کمک خوبی برای او باشد
+
بعد از انجام تکالیف مدرسه اش دوباره مساله را از او خواهم پرسید
پ.ن
امسال ،سال سختی هست برای او، عضو شدن در انجمن باعث می شود وقتش را بگیرد (تا با چند و چون فرومها آشنا شود زمان می برد )
شاید تابستان زمان بهتری برای عضویت باشد
+
سپاس

هنگامی که کسی آگاهانه افکار تو را نمی فهمد
خودت را برای توجیه خسته نکن . . .
پاسخ
#59

مزدك بامداد نوشته: ولی خب، سیاه هم باید پیرو قانون های شترنگ بازی کند
و آن این است که بهینه بکوشد از مات شدن خودش جلوگیری نماید.!?
هتّا در یک چیستان "خودمات"!

مات کردن هدف یک بازیکن در بازی است.
در یک بازی بین دو نفر اینگونه است ولی ما اینجا مسئله طرح کردیم و عنوان مسئله هم خودمات کردن است پس ما هدف را تغییر دادیم.ما هم دنبال حل مسئله و برآورده کردن خواسته های مسئله هستیم.همانند چیستانی که امروز شما حل کردید.حرکات منطقی نبودند ولی قانونی بودند و هدف مسئله را برآورده کردند. ولی شما هیچ وقت مسئله ای نمی بینید که بگوید فرض کنید مثلا اسب می تواند به شکل وزیر هم حرکت کند حالا در 2 حرکت مات کنید چون قانون شطرنج را عوض می کند.اسب به یک شکل خاصی حرکت می کند و اگر این را تغییر بدید دیگر شطرنج بازی نمی کنید.
پاسخ
#60

mosafer نوشته: متاسفانه عادت به فکر کردن در زمانی طولانی ندارد
گاهی اشتباهاتی خیلی پیش پا افتاده می کند که حاصل تصمیم گیری سریع اوست
با این رفتارش مشکل دارم ولی هنوز موفق نشدم کمکش کنم
شاید این رشته بتواند کمک خوبی برای او باشد

این ها از آفت هوش هم هست چون اعتماد به نفس زیادی می دهد. همه چیز را ساده تر از آن چیزی که هست می پندارند و دست از سختکوشی برمی دارند.وقتی یک اشتباه می کنند فکر می کنند یک تصادف است و نیازی به تغییر کردن ندارند چون باهوش هستند ولی باز هم اشتباه می کنند.اینجا میتوانید بهش بگید:
اگر می خواهی اوضاع عوض شود(دیگر اشتباه نکنی) باید خودت عوض شوی!
یا آن چیزی را که می کاری درو می کنی! راه میان بری وجود ندارد.

خیلی مهم است که به این قانونمندی پی ببرد.آنوقت می فهمد که باید روی خودش کار کند تا دیگر یک اشتباه را تکرار نکند وگرنه بازهم اشتباه می کند.

یک چیستان بهش بدهید و یک زمان سنج را بگذارید برای 3 دقیقه بدون توقف فکر کند.بهش بگید تلاش کند به عمق وضعیت نفوذ کند و امکانات دو طرف را بررسی کند. فایده های اینکار را برایش توضیح دهید. بگید چقدر باعث پیشرفتش نسبت به همسن و سالهایش می شود. به مرور می توانید با سخت تر شدن چیستان ها این زمان را هم افزایش بدهید.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 2 مهمان