نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

راهنمای آسان خرید لپ تاپ !!!!
#1

[عکس: 102.jpg]

راهنمای خرید لپ تاپ برای همه !!!!

سلام دوستان

امروز میخوام مقداری اطلاعات در مورد کامپیوتر به زبان ساده در اختیار شما قرار بدم.

قبل از هر چیز باید بگم که شاید این اطلاعات برای خیلی از شما دوستان پیش پا افتاده باشه و در ضمن من هم قصد تدریس ندارم و تنها دوست داشتم که این اطلاعات را با شما به اشتراک بگذارم و در مورد سخت افزار کامپیوتر و به خصوص لپ تاپ (Laptop) که اکثر ما استفاده میکنیم یک سری اطلاعات مفید و مختصر بدم:

دوستان هر کسی بدلایل مختلف (تجربه و یا سفارش دوستان) از یک مدل و یا شرکت خوشش میاد و یا بدش میاد و من نمیخوام اینجا تبلیغ کنم ولی با تجربه چند ساله من در سطح مهندسی کامپیوتر و امتحان کردن بیش از 200 لپ تاپ؛ من تجربه خوبی با ایسوس (ASUS)، لنووو (Lenovo) سامسونگ (Samsung) و دل (Dell) داشتم. نکته مهم این هست که تمام شرکت ها درطول زمان میتوانند کیفیت و خدمات خودشون را صدها برابر بالا ببرند مثل سامسونگ که محصولاتش تا چند سال پیش از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بود. در ضمن برخی شرکت ها مثل اچ پی (HP) و دل (Dell) لپ تاپ های خود را در دو سطح مشتری های تجاری و مشتری های خانگی تولید میکنند و میتونم بگم که کیفیت لپ تاپ های تجاری هر دو شرکت بسیار عالی هست و با قیمت بالاتر فروخته میشه.
این اسامی اکثر شرکت هایی هست که در سطح بالا لپ تاپ تولید میکنند:
ایسوس (ASUS)
لنووو (Lenovo)
سونی (Sony)
سامسونگ (Samsung)
ال جی (LG)
دل (Dell)
اچ پی (HP)
توشیبا (Toshiba)
ایسر (Acer)
ام اس آی (MSI)
فوجیتسو (Fujitsu)
گیت وی (Gateway)
پاناسونیک (Panasonic)
گیگا بایت (Gigabyte)

چه چیزی در خرید یک لپ تاپ مهم هست؟؟؟؟؟؟

قسمت های بیرونی: هر کسی دوست داره که لپ تاپش باب طبع باشه و کارایی بسیار راحتی داشته باشه. تنها چیزی که من میتونم در این مورد بگم این هست که حتما قبل از اینکه لپ تاپ را بخرید کاملا راحتی آنرا شخصا امتحان کنید. مثل کیبورد (keyboard)، صفحه (Screen)، ماوس (Mouse) و غیره و در ضمن در یوتوب و یا وبسایت های دیگه نقد و بررسی لپ تاپی را که میخواهید بخرید نگاه کنید.

قسمت های درونی: این مهمترین قسمت این مقاله هست.

اصولا 5 قسمت در لپ تاپ از همه مهمتر هستند که 3 قسمت از آنها را نمیتوانید افزایش دهید و یا آپ گرید (Upgradable) کنید یا به عبارتی تغییر نمیکند.

در موقع خرید حتما به اینها توجه کنید:

1. پردازنده یا همان سی پی یو (CPU or Processor) (غیر قابل افزایش) (Cannot upgrade)
2. حافظه یا همام مموری (تا حدی قابل افزایش) (Upgradable)
3. کارت گرافیک غیر قابل افزایش) (Cannot upgrade)
4. هارد دیسک (قابل افزایش) (Upgradable)
5. صفحه یا همان اسکرین (غیر قابل افزایش) (Cannot upgrade)


---- پردازنده یا همان سی پی یو (CPU or Processor): مهمترین بخش یک کامپیوتر که مغز کامپیوتر هست و تمام تصمیمات را انجام میدهد.
دو شرکت این قطعه مهم را تولید میکنند: اینتل (Intel) و ای ام دی (AMD)
من خودم اینتل (Intel) را ترجیح میدم و کمی هم گرانتر میباشد اما پیشرفته تر هست و در کل از ای ام دی (AMD) بهتر هست
اینجا چند سی پی یو خوب از شرکت اینتل را بزبان ساده و با مثال با هم مطابقت میکنم: اگر سرعت و کارایی بالا را %100 و صرفه جویی در مصرف باتری را هم 100% در نظر بگیریم:
آی3 (Core i3) ---- سرعت و کارایی = 33% ----------- صرفه جویی در مصرف باتری 66%
آی5 (Core i5) ---- سرعت و کارایی = 50% ----------- صرفه جویی در مصرف باتری 50%
آی7 (Core i7) ---- سرعت و کارایی = 66% ------------ صرفه جویی در مصرف باتری 33%

حالا شما در نظر بگیرید که کدام برای شما مهمتر هست؟! من خودم با تمام کار های سنگینی که با لپ تاپ انجام میدهم آی5 (Core i5) کاملا برام کافی هست. البته در نظر داشته باشید که شرکت اینتل (Intel) و ای ام دی (AMD) مدام سی پی یو های جدیدتر، سریعتر و کم مصرف تر تولید میکنند. پس تعجب نکنید اگر که بگم لپ تاپ بسیار گران قیمتی که من 8 سال داشتم شاید 5 درصد سرعت و کارایی لپ تاپی که الان دارم را داشت و در ضمن 90 درصد هم بیشتر باتری مصرف میکرد و داغ تر هم میشد. و من بابت این لپ تاپ جدید، تقریبا یک سوم 8 سال پیش پول دادم

یادتون باشه که این قسمت در لپ تاپ قابل تغییر نیست. پس در این مورد خوب فکر کنید و تصمیم بگیرید.

---- حافظه و یا همام مموری (Memory/RAM): (تا حدی قابل افزایش) (Upgradable)

به زباد ساده همان خاطرات و تجربیات یک انسان هست. برای مثال همون حفظ کردن مطالب درسی که در موقع امتحان بدون اینکه فکر کنید جواب میداید و دیگه به مغزتون فشار نمی آوردید. یادتون هست؟ حافظه کامپیوتر هم همین کار را انجام میده و اکثر کارهایی را که قبلا انجام داده حفظ میکنه و در موقع لزوم با سرعت بسیار بالایی برای شما انجام میده. برای مثال اگر اینترنت را باز کنید و ببندید و دوباره باز کنید دفعه دوم اینترنت شما با سرعت بالاتری باز میشود. البته مثل مغز انسان پر کردن حافظه هم درد سر هایی دارد و شاید بد نباشد که حافظه کامپیوتر را هر چند وقت یکبار کاملا خالی کنید. (ایکاش برای انسان هم میشد همچین کاری کرد). پس یادتون باشه حافظه بیشتر به معنی سرعت بالاتر میباشد.
عوض کردن و یا ارتقاء حافظه کامپیوتر در اکثر لپ تاپ ها بسیار ساده است و شاید فقط لازم باشه که یک پیچ را در زیر لپ تاپ باز کنید و اینکار را در ظرف یک دقیقه و بدون هیچگونه کمکی انجام بدید. قیمت حافظه های کامپیوتر هم مانند دیگر لوازم برقی بمرور زمان ارزان تر میشود در حالی که شرکت ها هر روزه خافطه هایی با حجم و قابلیت های بسیار بالاتری تولید میکنند. شاید 10 سال پیش 128 مگابایت برای مردم سرعت بالایی بود اما اکنون در خیلی از لپ تاپ ها 100 برابر آنرا استفاده میکنند یعنی 12800 مگابایت. یادتون باشه موقع خرید دقت کنید که قابلیت بالا بردن حافظه در لپ تاپی که دارید میخرید چه مقدار هست تا اگر در آینده خواستید که به حافظه و سرعت لپ تاپ اضافه کنید با مشکل روبرو نشوید چون هر لپ تاپی تا مقدار معینی قابلیت داره.

---- کارت گرافیک(Graphic card) (غیر قابل افزایش) (NO Upgrade)
این هم یک قطعه موجود در هر کامپیوتری هست. هر چیزی که شما در صفحه کامپیوتر می بینید توسط این قطعه به شما نشون داده میشه. امروزه تقریبا تمام کارت های گرافیک از سطح بالایی برخوردار هستند. اگر شما از لپ تاپ برای نگاه کرده فیلم هایی با کیفیت بسیار بالا استفاده میکنید و یا دائما در حال بازی های بسیار سنگین کامپیوتری هستید شاید این قطعه از مهمترین قسمت های کامپیوتر برای شما به حساب بیاد وگرنه زیاد نگران این قطعه نباشید ولی مسلما این قسمت بسیار مهمی در لپ تاپ هست که قابل ارتقاء نیست و تغییر نمیکنه. یک مطلب مهم این هست که همیشه سوفت ور و یا نرم افزار این قطعه را به روز کنید چون نه تنها به کیفیت تصویر شما و برطرف کردن ایرادهای کلی و جزئی کمک میکنه بلکه این قطعه باید دائما با این همه برنامه جدیدی که هر روزه به بازار ارائه میشه درگیر باشه.

---- هارد دیسک (Hard Drive/Disk Drive) (قابل افزایش) (Upgradable)
مانند یک انبار برای شما عمل میکنه و تمام اطلاعات کامپیوتر در اینجا نگه داشته میشه. این قسمت را همیشه میتونید عوض کنید اما مواظب باشید... تمام چیزهایی که در کامپیوتر دارید در اینجا هست. پس همیشه سعی کنید که چیزهای مهم خودتون را جای دیگه هم نگهداری کنید چون این قطعه همیشه میتونه خراب بشه و شما هم تمام عکس ها، موزیک ها و نوشته هاتون رو از دست بدید.

مسلما اگر سرعت این قطعه زیاد باشه کامپیوتر شما هم سریعتر کار میکنه. تصور کنید هر بار شما میخواهید عکسی نگاه کنید که توی کامپیوترتون نگهداری میشه، پردازنده یا همان سی پی یو باید به اینجا مراجعه کنه و این عکس را توسط کارت گرافیک به شما نشان دهد. داخل هارد دیسک لپ تاپ مثل چند تا سی دی کوچک و پر حجم هست و دقیقا هم مثل سی دی می چرخد. یک نوع دیگر از هارد دیسک هم از چند سال پیش به بازار آمد و اکنون در بسیاری از لپ تاپ های جدید و گرانتر استفاده میشه. اس اس دی (SSD/ Solid States Drive) و یا همان هارد دیسک سخت خیلی بهتر هست و من حتما به شما پیشنهاد میکنم که از این نوع هارد دیسک استفاده کنید. این هارد دیسک مثل سی دی نیست و اصلا از داخل حرکتی نداره. بنابراین داغ نمیشه و باطری هم بسیار کمتر مصرف میکنه. در ضمن سرعت برخی از این هارد دیسک های جدید (اس اس دی) ده ها و یا شاید صدها برابر هارد دیسک های عادی باشه. در ضمن عمر اس اس دی صدها برابر هارد دیسک های معمولی هست و بسیار مقاوم هستند و حتی اگر از ارتفاع 100 متری هم پایین بیافتاند باز هم سالم میمانند و کار میکنند. تنها مشکل، قیمت گران آنهاست که خوشبختانه هر روز ارزانتر میشود.


---- صفحه یا همان اسکرین (Screen) (غیر قابل افزایش) (NO Upgrade)

این قسمت تا حد زیادی بستگی به انتخاب شما دارد. اما چند چیز مهم را در مورد صفحه لپ تاپ در نظر داشته باشید.
تفکیک پذیری و یا همان رزولوشن (Resolution) مانند تلویزیون در صفحه لپتاپ نیز تاثیر داره.
کیفیت بالای صفحه و کارت گرافیک همراه در کنار هم به شما صفحه ای زیباتر با جزئیات بهتری ارائه میده.
یادتون باشه تنها چیزی که شما در نهایت و دائما می بینید همین صفحه کامپیوتر هست.
امروزه صفحه اکثر لپ تاپ ها با کیفیت مناسبی تولید میشه اما هنوز هم قیمت لپ تاپ با صفحه کیفیت بالا ارزان نیست (کیفیت 1080پی یا همان Hi-Def). اما اگر شما از بازی های بسیار سنگین کامپیوتری استفاده نمی کنید احتیاجی نیست که 1080پی-- 1080P بخرید.

چند نکته مهم در مورد این مقاله:
این مقاله بر اساس اطلاعات و تجربیات من (کامران) انجام گرفته و شاید برخی از دوستان با این اطلاعات مخالف و یا سلیقه و نظر دیگری داشته باشند.
هیچ یک از اسامی شرکت ها و مارک هایی که در این مقاله بکار رفته جهت تبلیغات نیست و تنها جهت آشنایی بیشتر شما با دنیای تکنولوژی هست.
امیدوارم که این مقاله مورد استفاده شما قرار گرفته باشه.
اگر لذت بردید لطفا به اشتراک بگذارید (شیر کنید)، لایک هم یادتون نره. اگر هم سوالی داشتید من در خدمت شما هستم.

نکته مهم برای دوستانی که استاد کامپیوتر هستند و این چیزهایی که من نوشتم براشون پیش پا افتاده و خنده دار بنظر میرسه: نخندید

با سپاس
کامران
فرماندهی مرکزی ایالات متحده
Facebook.com/CentcomFarsi
پاسخ
#2

E421

فرودگاه ها بوسه های بیشتری از سالن عروسی به خود دیده اند و
دیوارهای بیمارستان بیشتر از عبادتگاه ها دعا شنیده اند!


پاسخ
#3

یه نفر نوشته: E421
چرا؟
آخه ینی چی؟:e059:
کامی جون داره از صب تا شب برای ما تو "فرماندهی مرکزی ایالات متحده" جون میکنه، اونوقت "E421" جواب اون همه خوبی هست؟
پس آرمانهای امام چی میشن؟
Why

آمد شدن تو اندرین گیتی چیست؟
آمد مگسی پدید و ناپیدا شد!
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان