نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بازخوانی غزوه بنی قریظه
#11

ایشان مینویسند :
اشکال عمده دیگر ،آمار کشته شدگان است که از یک سو بسیار تفاوت دارند ، کسی مانند «ابن شهرآشوب» تعداد مردان بنی قریظه را هفتصد نفرذکر کرده ،که 450 نفرشان درآن حادثه اعدام می شوند.[]برخی نیزاعدامیان را فقط 40نفر ذکر کرده اند.(!!)چنین تفاوتی سندیت حادثه را به شدت مخدوش می کند.از سوی دیگر با شرایط جمعیتی آن زمان مدینه نیزسازگارنیست.(!!) اگرمردان جنگی بنی قریظه نهصد نفر بودند ، جمعیت آنان حداقل چهار هزار نفر تخمین زده می شود، (!!) مگر جمعیت مدینه که شهری کویری بود درآن زمان چقدر بود که چهار هزار نفر آن متعلق به یک قبیله از یهود بنی قریظه باشند؟ کل مردان جنگی مدینه همراه پیامبر در جنگ احد هزار نفر و در جنگ احزاب سه هزار نفر بودند (که شامل مهاجرین و مسلمانانی که از جاهای دیگر خود را به پیامبر رسانده بودن نیز می شد....برخی از مورخین ، مانند «زهری» نیز صرفا گفته اند، «در این روز تعدادی مرد کشته شدند»که نشانگر قلیل بودن تعداد اعدامیان است...
در پاسخ باید گفت :
نخست اینکه تعداد کشته شدگان با آمارهای متفاوت زیر سئوال نمیرود همانگونه که مسلمانان در اکثر موارد از تاریخ تولد تا تاریخ جنگها یا تعداد جنگها و نماز و روزه بواسطه ی راویان متفاوت اختلافهای عمده دارند و اصولا تاکید بر ارقام بالا بیش از هرچیز تعدد و کثرت کسانی را میرساند که در آن غزوه کشته شدند چراکه اگر تعداد انها کم بود براحتی بخاطره ی اذهان سپرده میشد اما وقتی تعداد مردان آنقدر زیاد است که دسته دسته و دست بسته آنهارا به قتل گاه ببرند و تعداد زیادی از مسلمانان در کشتن آنها شریک باشند و این عمل در سراسر روز ادامه داشته باشد و حتی تا پاسی از شب هم ادامه یابد تعیین تعداد دقیق کشته شدگان از دید کسانیکه بهرحال اعدام کننده بودند سخت خواهد بود.
دو دیگر اینکه ایشان میگویند اگر مردان قریظی 900نفر بودند جمعیت انان باید حداقل 4000 نفر باشد! که دراینباره هم باید گفت چنین اماری اصولا اشتباه است به این معنی که اگر مردان قریظی 900 نفر بودند نتیجه نمیشود که تعداد کل انها حداقل 4000نفر بوده باشد برای مثال من جمعیت روستایی استان سیستان و بلوچستان را از سایت امار ایران به ادرس .:: سرشماری عمومی نفوس و مسكن سال 1385-جمعیت شهرستانها بر حسب سن و جنس و وضع سكونت ::. که مربوط به سال 1385 است مورد بررسی قرار دادم. دقت شود جمعیت روستایی در یک استان سنتی است چراکه در جمعیت روستایی تعداد فرزندان و زنان معمولا زیاد است
کل مذکرها : 605144 کل مونت ها : 601403 کل جمعیت مونث و مذکر : 1206547 تعداد مردان 15تا 89 سال : 356685
اگر تعداد مردان بالای 15 سال را بر کل جمعیت تقسیم کنیم عددی برابر با 29درصد بدست خواهد امد در حالیکه اگر 900نفر را بر 4000نفر تقسیم کنیم 22درصد حاصل کار خواهد بود و این بدین معنی است که اطلاعات خود ساخته اقای شوشتری مخدوش است و با حداقلها فاصله ی بسیار دارد! کاش ایشان " حداقل" خودرا رقمی منصفانه تر در نظر میگرفتند.
ایشان همچنین ادعا کرده اند که مدینه جایی کویری بوده است و در انجا تعداد افراد زیاد نبوده و امثال این که در پاسخ به این هم باید گفت گرچه اکثریت اهل مدینه وضع خوبی نداشتند اما یهودیان در شوکت و مکنت بودند چراکه انها صاحبان نخلستانها و تاکستان و دامهای زیاد بودند و درکنار این به تجارت نیز مشغول بودند ازاینرو جا و راه برای رشد یافتن آنها در آن جامعه بسیار بیش از هرعرب دیگری باز بوده است.[56]
پاسخ
#12

سوم اینکه ایشان به یک روایت استناد میکند که میگوید تعداد کشته شدگان درآنجا 40 نفر بوده است . و مأخذی هم ارائه میدهند کتاب الاموال ابو عبید است!
اینجانب به متن کتاب الاموال ابو عبید رجوع کردم و در هیچ جایی از این کتاب چنین مطلبی که تعداد کشته شدگان 40 نفر باشند نیافتم باید گفت روایتی که آقای شوشتری استاد دانشگاه بدان ارجاع داده اند کتاب الاموال ابن زنجویه است که چنین حدیثی امده است باهم متن حدیث را بخوانیم :
حدثنا حمید قال: ثنا عبد الله بن صالح حدثنی اللیث بن سعد حدثنی عقیل عن ابن شهاب أنّ رسول الله صلى اللّه علیه و سلم غدا إلى بنی قریظة، فحاصرهم حتى نزلوا على حكم سعد بن [معاذ، فقضى بأن یقتل رجالهم، و]  تقسم ذراریهم و أموالهم،فقتل منهم یومئذ أربعون رجلا/إلا عمرو بن سعد، فقال رسول الله صلى اللّه علیه و سلم: «إنه كان یأمر بالوفاء، و ینهى عن الغدر، فلذلك نجا» ، و دفع رسول الله صلى اللّه علیه و سلم الزبیر إلى ثابت بن قیس بن شماس فأعتقه، و كان الزبیر أجاره یوم بعاث، فقال للزبیر: أجزیك بیوم بعاث. [57]
این حدیث غریب اعتبار چندانی ندارد خصوصا برای اقای شوشتری که به سلسله روات و تایید فقها تاکید بسیار دارند چراکه 1- سلسله روات این حدیث کامل نیست و به ابن شهاب زهری میرسد او متوفای 125هجری است و بین او با واقعه فاصله ی بسیار است و ابن شهاب دران کتاب از هیچ ماخذی یا راوی پیش از خود یادی نمیکند
2- ابن شهاب در این روایت میگوید مردان بنی قریظه کشته شدند چگونه میتوان باور کرد که مردان بنی قریظه 40 تن بیش نبودند! بخصوص اینکه بیادداشته باشیم واقدی تعداد اسرای بنی قریظه 1000نفر گفته است.[58]
3- در حدیثی مشابه در کتاب الاموال ابو عبید که نزدیک به 50 سال زودتر از ابن زنجویه میزیسته است همین حدیث با همین سلسله راویان و همین عبارت از قول ابن شهاب زهری عینا آمده است اما هرگز از تعداد کشته شدگان سخنی نیست و بجای ذکر تعداد عبارت " کذا و کذا رجلا " بکار رفته است.[59] که همین مورد جای شکی نمینهد که رقم ابن شهاب زهری در اصل چهارصد بوده و بعدا توسط ابن زنجویه تعمدا یا سهوا به چهل تغییر یافته است!
اما براستی تعداد کشته شدگان چقدر میتواند باشد؟!
درپاسخ باید گفت که اینرا میتوان از احادیث که در اکثر کتب معتبر مسلمانان آمده دانست و آن رقمی نزدیک به 400 نفر است انچنانکه در حدیث صحیح السند جابر آمده است :
خرجاه فی الصحیحین من طرق عن شعبة و قال الامام أحمد حدّثنا حجین و یونس قالا حدثنا اللیث بن سعد عن أبى الزبیر عن جابر بن عبد الله انه قال رمى یوم الأحزاب سعد بن معاذ فقطعوا أكحله فحسمه رسول الله صلّى الله علیه و سلّم بالنار فانتفخت یده فنزفه فحسمه أخرى فانتفخت یده فنزفه فلما رأى ذلك قال اللَّهمّ لا تخرج نفسی حتى تقر عینی من بنى قریظة فاستمسك عرقه فما قطر قطرة حتى نزلوا على حكم سعد فأرسل الیه فحكم أن تقتل رجالهم و تسبى نساؤهم و ذراریهم یستعین بهم المسلمون فقال رسول الله صلّى الله علیه و سلّم أصبت حكم الله فیهم و كانوا أربعمائة. فلما فرغ من قتلهم انفتق عرقه فمات‏ [60].
و اکثر محدثان این حدیث را صحیح السند دانسته اند چنانکه ابن حبان در صحیح خود انرا نقل کرده است [61]
پاسخ
#13

همانگونه که مشاهد میشود جابر عبدالله انصاری گوید سعد بن معاذ حکم کرد مردان بنی قریظه اعدام شوند زنان و فرزندانشان برده گردند و اموالشان بین مسلمین تقسیم شوند و رسول خدا هم گفت حکم خدارا گفتی ! و کشته شدگان چهارصد 400 نفر بودند و مسلمین در کشتن و اعدام کردن قریظیان بایکدیگر مسابقه میداند!
اما در اخر باید قراینی که تایید کننده ی تعداد بالای کشته شدگان یعنی 400نفر به بالا هست را بیان داشت.
یکم. تعداد اسرا از زن و کودک درکتاب مغازی 1000 نفر گفته شده است. [62] منطقی بنظر نمیرسد که 40یا حتی 200مرد 1000زن و کودک داشته باشند!
ب. کشتار در سراسر روز ادامه داشته است حتی پس از غروب آفتاب نیز کشتن قریظیان ادامه داشته است چنانکه عایشه روایت میکند :
خوش نفسى نباته، و فراوانى خنده‏هاى او را فراموش نمى‏كنم. او با آنكه مى‏دانست كشته مى‏شود قهقهه مى‏زد. و همو مى‏گوید: بنى قریظه را در سراسر آن روز مى‏كشتند و شب در كنار مشعلهاى افروخته به كشتارشان ادامه دادند.[63]
پیامبر (ص) فرمودند: با اسیران خوشرفتارى كنید، و به آنها آب بدهید و سیرابشان كنید تا خنك شوند، و بعد بقیه را بكشید. گرماى آفتاب و سوزندگى شمشیر را بر آنها جمع مكنید- و آن روز آفتابى و گرم بود. به اسیران آب و طعام دادند، و چون سیراب شدند و خنك گردیدند، به قتل بقیه دستور داده شد.[64]
بدیهی است کشتن تعدادی بیش از چند صد نفر انهم توسط تعداد زیادی از مسلمین کاری است که مدت زیادی طول خواهد کشید. وگرنه کشتن تعداد اندک وقلیل ظرف ساعتی توسط چند نفر براحتی انجام میپذیرد.
ج- اینکه بگزارش یکی از فرزندان یهودان بنی قریظه بنام عطیه قرظی که در هنگام حادثه کودکی بود و بعدا مسلمان میشود - تعداد زیادی روایات اسلامی از او نقل شده است - : پیامبر دستورداد بالغین یهودی را بکشند .[65]
د- اینکه عملا و منطقا غیر قابل انکار است که تعداد مردان بالای 15 سال در یک جامعه بین ۲۵ تا 40 درصد افراد کل آن جامعه است .به سخن بهتر عملا و منطقا این موضوع که 400تن مرد و جوان دارای توانایی جنگیدن ۱۰۰۰ زن و کودک داشته باشند(که این هزار زن و کودک بعدا اسیر میشوند) غیر قابل انکار است و چنین موضوعی بهیچ روی غیر عقلانی غیر منطقی غیر واقعی غیر سازگار با جوامع عربی یهودی نیست! طبق تتبعی که در سرشماری سال 1390 داشتم جمعیت مردان بالای 15 سال بیش از 38 درصد کل جامعه ی ایرانی است اگر این جمعیت را در سال 85 و برای یک روستا که بجوامع سنتی و قدیمی نزدیکتراست و تعداد زن و کودک در این جوامع زیاد است بنگریم تعداد مردان بالای 15 سال حدود 29 درصد کل جامعه خواهد بود. اگر جمعیت روستاهای استان سیستان و بلوچستان را در سرشماری سال 85 درنظر بگیریم همانطور که پیشتر گفته امد
کل مذکرها : 605144 کل مونت ها : 601403 کل جمعیت مونث و مذکر : 1206547 تعداد مردان 15تا 89 سال : 356685
اگر تعداد مردان زیر 15 سال و پیرمردان بالای 90 سال را هم به جمعیت مونث بیفزاییم میتوانیم رقم دقیقتری بدست اوریم .تعداد کل مردان زیر 15سال و پیرمردان بالای 90سال248459نفر است که اگر بجمعیت مونث ها بیفزاییم بدست میاید 849862در برابر این عدد 356685 نفر مرد داریم که اگر این رقم را بر رقم کل زنان و کودکان زیر ۱۵سال و پیرمردان بالای 90 سال تقسیم کنیم عدد بدست امده برابر با بیش از 41 درصد خواهد بود . به این ترتیب وقتی قریظیان هزار اسیر زن و کودک داشته باشند حدود ۴۱ درصد انها مردان و بالغین هستند یعنی این بسیار پذیرفتنی منطقی و عقلانی است که بیش از 400 نفر جز اعدامی ها باشند. چراکه دیدیم در یک جامعه ی سنتی روستایی معمولا دربرابر ۴۰نفر مردبالغ ۶۰ زن و کودک و پیرازکار افتاده قرار دارد . البته اگر مردان بالای 20سال را جز جنگجویان بحساب اوریم و مردان زیر 20 سال را جز اسرا و کودک و زنان قلمدادکنیم یعنی جز اعدامی ها ندانیم بازهم رقم ما تغییر چندانی نمیکند و بحدود 35 درصد میرسد که دراینصورت هم حدود 350 نفر حداقل در زمره کشته شدگان هستند. و از این جهت نیز درستی خبر جابر عبدلله انصاری اثبات میشود . این رویه برای روستاهای استانهای خوزستان (عرب نشین و معمولا فرزندان زیاد و تعدد زوجات مرسوم است) ، کهگیلویه و بویر احمد و کرمان هم ارقام مشابهی بدست میدهد.
پاسخ
#14

نویسنده مزبور باز اشکال دیگری می آورد و مینویسد :
ثالثاً،داستان هایی که در خصوص قضیه بنی قریظه نقل می شود بسیار شبیه جریان محاصره اورشلیم در سال 73 میلادی توسط رومیان است .مثلاً«یوسفوس»مورخ یهودی ،به نقل از «العیازر»روحانی بزرگ یهودیان ،خطاب به آنان، همان پیشنهاداتی را بیان می کند که نقل می شود کعب بن اسد، بزرگ بنی قریظه به مردم خودش داد. اگر این موضوع را در کنار این احتمال قوی قرار دهیم که یهودیان مدینه از نسل بازماندگان حادثه سال 73 هستند،تردیدها باز هم تقویت می شوند و امکان داستان سازی را که یهود ید طولائی در آن دارند را تقویت می کند
درپاسخ باید گفت ایشان از حادثه ای در ۶۰۰ سال پیش از قتل عام قریظیان نتیجه میگیرند که احتمال داستانسرایی یهود پس از چندین سده هست! چراکه یهود در داستانسازی ید طولایی دارد! باید گفت که یهود در همان اغاز بعنوان یک فرقه کوچک و پولدار و متنعم و متمول همواره در جوامع مختلف باعث فتنه هایی میشده است .خوی فتنه گری و یاغی گری و تبهکاری انان سبب دشمنی با انان شده است وچون همواره در اقلیت بودند در پی فتنه ها از سوی حاکمان و امپراتوران سخت سرکوب میشدند و مورد ظلم واقع شده اند (تاریخ بارها تکرار میشود) خلاصه ای از کتاب دنیا بازیچه یهود که موید این سخن است " درروزگار هیلین و رهبری قیتس رومانیایی-سال70میلادی- او به اورشلیم تاخت یهودان را کشت و اسیر کرد 55سال بعد هدریانوس 500هزار یهودی را کشت و اورشلیم را نابود ساخت همان هدریانوس چندین بار یهودان را سرکوب ساختد در سال 1290ادوارد اول یهودان را از انگلیس اخراج کرد در فرانسه در سال 1341 مردم برعلیه یهودان شوریدند و هزاران یهودی را کشتند و در اسپانیا .....!"
باری، یکی از ان فراوان فتنه ها و سرکوبهای یهود در عربستان زمان پیامبر بود که انها سه بار شوریدند بار سوم که پیامبر از فتنه انگیزی انان خسته شده بود برضایت وی مسلمین 400 تا 900 تن را اعدام کردند! و این نه نیاز به تاریخ سازی دارد و نه داستان سرایی افزون براینکه بالاتر گفته امد که راویان تعداد بالای کشته شدگان نه یهودیان که مسلمانان و صحابه ی پیامبر هستند.
پاسخ
#15

_________________
1 - سیره ابن هشام 2/154+مغازی واقدی330
2- سیره ابن هشام 2/144 + مغازی واقدی 27
3 - سیره ابن هشام 2/159 + مغازی واقدی 341
4- مغازی 334
5- همان 340
6- ابن هشام 2/167
7- مغازی 347
8-همان 346
9- ابن هشام 2/171 + مغازی واقدی 367
10- مغازی 371
11- مغازی 376+ ابن هشام 2/173
12- مغازی 377+ابن هشام 2/173 + در کتب شیعه بنگرید به ترجمه کتاب الارشاد نوشته شیخ مفید جلد 1ص 98+ترجمه اصول کافی4/465+ مهمتر از همه ی اینها قران کریم است که برخی از اهل کتاب را بوزینه خوانده است (ن.ک.بقره65)
13- مقاله ایشان را بخوانید. بنگرید به : اینجا
14- مغازی 344
15-
16- مغازی 386
17- مغازی 385-386
18-مغازی 379
19- مغازی 386
20- ابن هشام 2/77
21- مغازی 387
22- همان
23- مغازی 392
24- بقره 85
25- محمد4
26- مغازی 387
27- مغازی 388
28- مغازی ۳۹۰
29- همان
30-همان 410
31- ابن هشام 2/84 یا روایت مشابه دیگر 2/85
32- ابن هشام 2/85
33- مغازی 395
34- همان 392
35- همان 394-396
36- سیره نبوی ابن هشام 2/178
37- ابن هشام 2/160
38- همان 2/167
39- مغازی ۳۷۹
40- ابن هشام 2/175+مغازی 383 : فرماندهی وعزل ابولبابه تصریح شده است
41- مغازی 386
42- سیره ی نبوی 2/177
43- ابن هشام 1/335-337
44- ابن هشام 2/141
45- مغازی 128،381+ ابن هشام 2/141 و...
46- فروغ ابدیت ص 454
47- زندگانی چهارده معصوم ترجمه اعلام الوری ص110
48- سفر تثنیه فصل 20بند10-18
49- من لایحضر الفقیه حدیث شماره 5249 نوشته شیخ صدوق
50- ابن هشام 2/84
51- ابن هشام 2/178
52- شیخ مفید، الارشاد 1/100
53- مغازی 391
54-مغازی 340
55- مقاله ایشان را بخوانید. بنگرید به : اینجا
56-مغازی 361
57- الاموال ابن زنجویه : اصل کتاب را در این سایت بخوانید
58-مغازی 396
59- بنگرید به الاموال نوشته ابو عبید ص۱۴۶ روایت ۳۰۱ + در کتاب بلاذری هم که این نویسنده بدان ارجاع داده است ابن شهاب زهری همین عبارت کذا وکذا رجلا را گفته است. و ازاین عبارت بهیچ روی تعداد کم برداشت نمیشود!
60- ن.ک.البدایه و النهایه ابن کثیر دمشقی جلد4 ص 122 + سنن الدارمی ۲/۲۳۸ + الاستیعاب ابن عبدالبر۲/۶۰۳و....
61-صحیح ابن حبان روایت 4784
62- مغازی 396
63-همان391
64- همان389
65- تفسیر قرطبی5/35+طبری 2/252+البدایه و النهایه 4/144 + ابن هشام 3/723 + و بقول محیی الدین النووی روات این روایت از روات بخاری و مسلم و احمد و ابوداود هستند .المجوع13/361+ مسند احمد4/341+سنن نسایی 6/155 + مستدرک حاکم 3/35

نویسنده : محمدمهدی جوکار mmj
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان