نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی
#6

Archive: goftegu.com - پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - #5

***

kamran333
07-24-2008
پیک 37

با تشکر از مزدک گرامی و آزاد مرد عزیز
................... در آمدن جانـوران از آب ........ ( نور 45 ) ........
«خدا هر جانوری را (یعنی: همه جانـوران را) در آب آفرید. بنابر این آن که
رویِ شـکـم خـود راه می رود از آنهاست (از آنها آمده)، و آنکه روی دوپا راه
می رود از آنهاست (از آنها آمده)، و آنکه روی چهار پا راه می رود از آنهاست
(از آنها آمده). خدا هر چه را بخواهد می آفریند»..... وقـتی واژه «کُـلّ» بر
سر واژه نکره بیایـد بر تمامیت نوع آن دلالت می کند. مانند: نـَظـّـفـتُ
کُـلّ بـیتٍ=هر خانه ای را تمیز کردم، (که به معنی: "همه خانه ها را تمیز
کردم" می باشد). بنابر این قـاعـده عـبارتِ «کُـلّ دابّـةٍ=هر جانوری» به
معنی «هـمه جانوران» است. و مِـنْ در «مِـن ماء» به معنی «در» است که از
معانی آن است. مانند: « إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ
فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ...=هرگاه در روز جمعه برای نماز فراخوان
داده شد، بـیدرنگ برای پرستش خداوند بشتابید»، که «مِــنْ یَـوم الجمعة» به
معنی: فـی یَـوم الجمعة اسـت. و مِـنْ در «فـَمِـنـْهُـم» و در «مِـنـْهُـم»
ها برای تبعـیض است، (یعنی: برای جداسازی است. به این معنی که واژه «مِـن»
نیز به سهم خود معنیِ جدا شدنِ "آنـکـه روی شکم راه می رود و آنکه روی دوپا
راه می رود و آنکه روی چهار پا راه می رود" از حیوانات دریائی، را به جمله می
دهد). ............. نکـات آیـه: 1ــ همه جانوران در آب آفریده شده اند.
آنهائی که روی شـکـم یـا روی دو پـا یـا روی چهار پـا راه می روند (یعنی در
خشکی زندگی می کنند) از جانوران دریائی آمده اند:ابتدا موجودات دوزیست از آب
در آمده اند و طی میلیونها سال زندگی روی خشکی رفـته رفـته تکامل پیدا کرده
اند و جانوران تنوع یافته اند.قرآن در زمان محمد از طرف کسانیکه خود را
روشنفکر می پنداشته اند خرافات و افـسانه هـای پیشینیان خوانده می شده است.
ولی امروزه همین چیزهای خرافاتی آنروز، از خوراک های دست اول محافل علمی و
روشنفکری است ...... 2ـــ فعل یَخْـلُقُ به معنی می آفریند در وزن مضارع
است:مضارع بـودن فـعـل یَـخـْـلُـق به ایـن معـنی است که خدا همچنان موجودات
جدیدی را می آفریند. برخی می گویند تکامل بیولوژیکی تمام شده و نژادها و تیره
های جدید دیگری بوجود نمی آیند. ولی این صرفاً یک نظریه است و هیچ دلیل علمی
در این رابطه وجود ندارد. از طرفی انسان پیوسته موجودات جدیدی را در دریاها،
جنگـلها و بیابانها پیدا می کند. چند صد سال پیش انسان تعداد انواع موجودات
را چند هزار اعلام کرده بود. امروزه بیش از یک میلیون و هـفـت صد هزار نوع را
می شناسد. ...

***

Mazdak Bamdad
07-25-2008
پیک 38

نقل قول:خدا
هر جانوری را (یعنی: همه جانـوران را) در
خدا
هر جانوری را (یعنی: همه جانـوران را) [B] آب آفرید[/quote]
وَ
اللَّهُ خَلَقَ كلَّ دَابَّةٍ مِّن مَّاءٍ
فَمِنهُم مَّن یَمْشى عَلى بَطنِهِ ....
خدا همه جنبندگان را از
ى
آفریده بعضى از آنها با
شكم خویش و بعضى با دو پا و بعضى با چهار پا راه مى روند خدا هر چه بخواهد
خلق مى كند كه خدا به همه چیز توانا است (45)
http://www.ghadeer.org/qoran/almizan/j15...tm#link106


تفسیر
المیزان ،



چم مهادین را چنانكه در بالا امده نوشته : مِّن مَّاءٍ =
" از
آبی
" نه " در آب " :از آبی،
یعنی از آب منی آفریده،
در حالیكه این شارلاتان ، در آب بازگردان كرده!

یعنی تقلب زیركانه به سود اسلام ننگین.

***

kamran333
07-28-2008
پیک 39

با سپاس فراوان ........ بخش عمده هر موجود زنده
ای آب است ........ (انبیاء 30 ) ..... « و هر چیز زنده ای را از آب قرار
دادیم». ... نکـتـه آیه: بخش عـمـده هـر چیز زنده ای آب است:در زبان عربی
مـبحثی وجود دارد بنام مجاز. یکی از مباحث این مبحث اینست که: "می توان چیزی
را با بیشترین صـفـتی که در آن است" توصیف نمود. مثلا به "خانه ای که مصالح
آن عـمـدتاً از تخـته است"، می توان گـفـت: خانه تخته ای. هـر چـند عناصر
دیگری از قبیل آهن، شیشه و غیره نیز کم و بیش در آن بکار رفـته باشد
......... در چهار چوب این مبحث، قرآن موجودات زنده را با آب توصیف می کند.
یعنی: «قـرار دادن هـر چـیز زنده ای از آب»، به این معنی است که: «بخش عـمده
هر چیز زنده ای آب است».هـمـانطور که قرآن موجودات زنده را توصیف می کند «بخش
عـمده آنها (یعنی بیشترین عنصر آنها) آب است». مـثلاً 60 تا 65 درصد بدن خود
ما انسانها آب است. هیچ موجود زنده ای را نمی توان پیدا کرد که بخش عمده بدن
آن آب نباشد. ............

***

Mazdak Bamdad
07-28-2008
پیک 40

آیه و چم راستین ان از
تفسیرالمیزان:

http://www.ghadeer.org/qoran/almizan/j14/mizan_29.htm#link264
جَعَلْنَا
مِنَ الْمَاءِ كلَّ شىْءٍ حَىٍ ..

..
اما اگر مراد از رتق
آنها این باشد كه زمین از آسمان ، و آسمان از زمین ، جدا نبود تا چیزى از
آسمان به زمین فرود آید و یا چیزى از زمین بیرون شود، و مراد از فتق آن ،
مقابل این معنا باشد، آن وقت معناى آیه شریفه این مى شود كه : آسمان رتق بود،
یعنى بارانى از آن به زمین نمى بارید، پس ما آسمان را فتق كردیم ، و از آن پس
بارانها به سوى زمین باریدن گرفت ، و زمین هم رتق بود، یعنى چیزى از آن نمى
رویید، پس ما آن را فتق كردیم ، و در نتیجه روییدن آغاز كرد، و با این آیت
خود، برهان خود را تمام كردیم . در این صورت دیگر آیه شریفه با آن معنایى كه
علم امروز اثباتش مى كند ارتباطى ندارد، و چه بسا جمله ((و جعلنا من الماء كل
شى ء حى (( كه بعد از آیه مورد بحث قرار دارد، این معناى دوم را تاءیید كند،
چیزى كه هست در این صورت برهان آیه شریفه مختص مساءله باریدن
آسمان ، و روییدن زمین مى شود، و نظرى به سایر حوادث ندارد،
به خلاف
معناى اول كه برهان آیه بر آن معنا شامل همه حوادث مى شود.

http://www.ghadeer.org/qoran/almizan/j14/mizan_31.htm




منظور این بوده است كه همه چیز از اب،
( باران و رود و
..) زنده میماند و زنده شده
است، وگرنه همه چیز، از جمله جانداران،
از
پروتون ها و الكترون ها درست شده اند
و آب، تنها یك چینش و یك مولكول از
میان
بیشمار مولكولهایی است كه پیكر آدمی و یا
جانداران را میسازد.

یونانیان باستان هم باور داشتند كه همه چیز
در جهان از ۴ آخشیج باد و
آب و خاك و اتش
درست شده اند. و این هزار سال پیش از قران!


پس بهرروی میبینیم كه سخن معجزه آسا و
" دانشیك" در این
ایه ی قران نیست و بازهم
با خلط معنی، شارلاتان های اسلامیست،بازار
گرمی كرده اند!! [b]

***

kamran333
07-29-2008
پیک 41

مرسی از جواب های خوبتان ............ آفـریـنـش
انـسـان ........ (حجر 26 ) ..... یکی از مباحث مبحث مجاز در زبان عربی
"گـفـتـن نـتـیجه کار بجای خود کار" است. مانند:ـــ نان می پزم. بجای خمیر می
پزم.ـــ جام شـفـا نوشیدم. بجای جـام دوا نوشیدم.ـــ سیب کاشتم. بجای درخت
سیب یا تخم آنرا کاشتم.ــــ ساعت 12 پرواز می کنم. بجای هواپیما پرواز می
کند. .......... آیه مزبور نیز مانند جملات مزبور در چهارچوب مبحث مجاز گفـته
شده. یعنی "آفرینش انسان" در آیه به معنی آفرینش خود انسان نیست. بلکه آفرینش
چیز دیگری است که قرار بوده نتیجه آن آفرینش انسان بشود. پیش از این نیز در
آیه 20 عنکبوت دیدیم که قرآن گفـت: بروید در زمین و ببینید خدا حیات را چگونه
آغاز کردSad قـُلْ سـیروُا فِی الاَرْضِ فـَانـْظـُروُا کَـیْـفَ بَـدَاَ
الـْخـَلـْقَ). و در آیه 54 فـرقان دیدیم که خدا "موجود بی ریش و پشمی" را در
آب آفرید (خـَلـَقَ مِـنَ الْـماءِ بَـشَراً).و در این آیه، محل آغاز حیات و
مواد آنرا را گفـته، که از "خاک کوره (خاک آتشفشانی) و در مرداب و گِـل و لای
لجن متعـفـن" بوده است. (یعنی چنین حیاتی تکامل یافـته و راه به پیدایش انسان
برده است). ....... در سوره سجده آیات 7 تا 9 نیز چنین می خوانیم: « الَّذِی
أَحْسَنَ كُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الانـْسَانِ مِنْ طِینٍ ـــ
ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ مَاءٍ مَهِینٍ ــ ثُمَّ سَوَّاهُ
وَنَفَخَ فِیهِ مِنْ رُوحِهِ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ
وَالافْئِدَةَ قَلِیلاً مَا تَشْكُرُونَ ».« آن خدائی که آفرینش هر چیزی را
بهتر نمود و آفرینش انسان را در گِـل آغاز نمود ـــ مدت درازی بعد نسل وی را
از چکیده ای از آب بی ارزشی قرار داد ــ مدت درازی بعد او را راست (قامت)
نمود و از روح خود در او دمید. همینطور شنوائی و بینائیها و احساسات (اعصاب)
برای شما درست کرد. افراد کمی از شما سپاسگذار هستند». .............. در این
آیات می بینیم که انسان راست قامت کرده شده (یعنی در آغاز آفرینش خود راست
قامت نبوده)، و پیش از راست قامت شدن نیز از طریق نطفه تولید مثل داشته، و
راست قامت شدن وی نیز مدت زمان درازی پس از تولید مثل وی از طریق نطفه صورت
گرفته، (چنانکه حرف ثـُمّ که برای بیان فاصله زمانی و زمان بلند مدت است بر
آن دلالت دارد). دمیده شدن روح خدائی در وی بمعنی: دادن کارکرد و عملکرد
خدائی به وی است. یعنی اندیشمند نمودن وی. (واژه روح از جمله به معنی: حرکت و
کارکرد و عملکرد است).....................

***

Mazdak Bamdad
07-30-2008
پیک 42

اینهم بیخود است، چرا كه در قران امده است كه الله
جهان
را ( و از جمله آدم) را در شش روز آفرید و این
آفرینش در آن ۶ روز پایان
گرفته. در حالیكه روند تكامل
روندی همیشگی است و پایانی ندارد.
فزون
براین، معنی "ثم " : مدت درازی ! نیست بلكه " سپس"
است و بسته به سیاق
آیات است كه درازی و كوتاهی این
سپس، دانسته میشود. چون این عملیات انسان
سازی در
دوز های پایانی آفرینش ۶ روزه بوده، پس به تكامل آدمی
در روند
" پس از افرینش" پیوند ندارد و ثم به معنی سپسكوتاه مدت و یا بیدرنگ
است.


" این معنی از انجا یافت میشود كه قرار دادن چشم و
گوش
را پس از دمیدن روح كه اینجا " اندیشمندی" بازگردان شده،
بدست الله
انجام شده و روشن نیست كه این موجوداندیشمند!!
و .. چگونه تا آنزمان بدون
چشم و گوش زندگی میكرده!!"
ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ
فِیهِ مِنْ رُوحِهِ
وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ
اندیشمندی هم دارای درجات است
و نه اینكه بگوییم كه
از این مرز به پیش، آدمی اندیشمند نبوده و سپس
اندیشمند
بوده!" حتی میمون هم بدرخور خود، اندیشمند است : گویا
الله
كمی كمتر از روح خود را در شامپانزه دمیده!!
بهرروی این ها بازی با واژگان
قران، برای همساز كردن
آن با دانش مدررن و داروینیسم هست ، همان
داروینیسمی
كه دهه ها انكار و لعن میكردند و اكنون از ناچاری
دست
بدامان دانش شده و اراجیف قران را جامه ی دانش میپوشانند
تا چند
ناآگاه دیگر را به هوای علمی بودن ! قران ، خر كنندو به مفت خوری
فاشیستی خود پی بگیرند!


***

kamran333
07-30-2008
پیک 43

به قول تازیان همه این سایت ارجاف است ... ارجاف:
خبرهای نادرست و سخنان دروغ گفتن و مردم را به هیجان افکندن .... به امید
ایرانی بهکام ................ پـیـدایـش گـیـاه وار انسان ....... (نوح 17 )
.......... «خدا شما را "گیاه وار" از زمین رویانید»! ............ آیه نقل
قول صحبت حضرت نوح به قوم خود است. تـشـبیـه رویـش انـسـان از زمـیـن مانند
رویش گیاه بـه این معنی است که انسان درجا آفـریده نشده بلکه ضمن مراحلی گیاه
وار آفـریده شده است:ـــــــ گـیـاه (یعـنی دانه ای که منجر به پـیدایش گیاه
می شود) در ابتدای خود عنصری بسیار ساده و در آب و خاک است. بنابر این انسان
(یعنی موجودِ زنده ای که منجر به پیدایش انـسـان شـده) نـیـز در ابـتـدای
خـود می بـایست عنصری ساده در آب و خاک بوده باشد. بر اساس شناخت امروزی ما
از حیات اولـیه، چنین نیز بوده است. ... ...... ـــــــ گـیـاه رفـتـه رفـتـه
جـوانه می زند و شـاخ و بـرگ می دهد. بـنابر ایـن آن عـنصر حیاتی اولیه نیز
رفـته رفته پیچیده و پیچیده شده و صاحب شاخ و برگ یعنی دست و بال و غـیره شده
است.چـیـزی که یک پـیامبر در چند هزار سال پیش گفـته و کسانیکه خود را
روشنفکر می دانسته اند به آن می خندیده اند امروزه علم عصر ماست. ........

***

Mazdak Bamdad
07-31-2008
پیک 44

آیه و چم راستین ان از
تفسیرالمیزان:

http://www.ghadeer.org/qoran/almizan/j20/al200003.htm#link24
وَ
اللَّهُ أَنبَتَكم مِّنَ الاَرْضِ نَبَاتاً(17)
ثمَّ یُعِیدُكمْ فِیهَا وَ
یخْرِجُكمْ إِخْرَاجاً(18)


یعنى خدا شما را از زمین
رویانید، رویاندن نبات ، چون خلقت انسان بالاخره منتهى مى شود به عناصر زمینى
، و خلاصه همین عناصر زمین است كه به طور خاصى تركیب
مى شود، و به صورت مواد غذایى در مى آید، و پدران و مادران آن را مى خورند، و
در مزاجشان نطفه مى شود، و پس از نقل از پشت پدران به رحم مادران ، و رشد در
رحم كه آن هم به وسیله همین مواد غذایى است ، به صورت یك انسان در مى آید و
متولد مى شود.
حقیقت نبات هم همین است ، پس جمله مورد بحث در مقام
بیان یك حقیقت است ، نه اینكه بخواهد تشبیه و استعاره اى را به كار
ببرد.

ثمَّ یُعِیدُكمْ فِیهَا وَ یخْرِجُكمْ
إِخْرَاجاً

منظور از ((برگرداندن به زمین )) این است كه شما را مى میراند، و در قبر مى كند. و منظور از
((اخراج )) این است كه روز قیامت
براى جزا از قبر بى رونتان مى آورد. پس آیه مورد بحث با آیه قبلیش مجموعا
همان را مى خواهند افاده كنند كه آیه زیر در مقام افاده آن است
:


[color=#b00e]ترجمه تفسیر المیزان جلد 20 صفحه
50

و در اینكه فرمود: ((و یخرجكم )) و نفرمود: ((ثم یخرجكم )) اشاره است به اینكه اعاده شما به زمین و بیرون آوردنتان در
حقیقت یك عمل است ، و اعاده جنبه مقدمه را براى اخراج دارد، و انسان در دو
حال اعاده و اخراج در یك عالم است ، آن هم عالم حق است ، همچنان كه در دنیا
در عالم غرور بود.



همچنان كه از تفسیر المیزان هم
دیده میشود، سخن از این
است كه
آدمی در ریشه،از زمین آفریده!!?? شده.
سخنی از " گیاه وار"
آفریده شدن نیستو آدمی هم هرگز از "گیاهان" تكامل نیافته !


یس اینجا معجزه علمی ! در كار نیست!
آدمی هزاران سال پیش
از قران هم
میدانسته است كه زندگی و رویش
و به زندگی و رویش گیاهان
وابسته
است كه بنمایه بنیادین همه خوراكی
ها هستند. بر این پایه اینهم
یك شارلاتانبازی دیگر اسلامیست های ضد بشر بود.

***

kamran333
07-31-2008
پیک 45

مرسی مزدک عزیز ................. آفرینش بشر ضمن
مراحل بلند مدت .... (نوح 13-14 ) ................. « مشکل شما کدام است که
به خدا شکوهمندانه نگاه نمی کنید در حالیکه شما را طی دوره های بلند مدت
آفرید». ............. آیه نقـل قول از گفتارهای نوح به قوم خود است. وی چند
هزار سال پیش از میلاد به مردم خود گفته بوده که انسان ضمن مراحل بلند مدت
«انسان» شده، ولی مردم طبق معمول بـوی می خندیده اند و از جمله بوی می گفته
اند: تو حالت خوب نیست. (اطوار از جمله جمع « طـَور» است به معنی: یک گام، یک
مرحله، یک حالـت از گامها و مراحل و حالات شئ)...........................
منظور آیه از " روآوردن با وقار و شکوهمندانه به خدا" بخاطر آفرینش انسان در
دوره های طولانی، این بوده که از آنجا که انسان در دراز مدت آفریده شده مانند
هر چیز دست ساز وقـت گیرِ دیگر ارزشمند و نفیس است، و خالق آن نیز ارزشمندتر.
بنابر این انسان باید با وقار و شکوه به آفـریدگار شکوهـمـند خود
روبیاورد.............

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ


پیام‌های این موضوع
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-19-2012, 11:43 PM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 01:53 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 01:54 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 01:55 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 01:56 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 01:56 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 01:57 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 01:58 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 01:58 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 01:59 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:00 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:00 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:02 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:02 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:03 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:03 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:03 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:04 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:04 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:05 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:05 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:06 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:06 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:07 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:07 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:08 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:08 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:09 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:09 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:09 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:10 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Mehrbod - 12-20-2012, 02:10 AM
بایگانی: پاسخ به جفنگیات سایت قرآنولوژی - توسط Rouzbeh - 09-16-2014, 01:31 PM

موضوعات مشابه ...
موضوع / نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان