12-05-2010, 10:11 AM
این جمله بر خلاف تصور عموم مسلمانان که گمان می کنند به معنای ((الله بزرگ است)) می باشد چنان معنایی ندارد بلکه معنایش ((الله بزرگتر است)) می باشد. برای گفتن ((الله بزرگ است)) به زبان عربی باید گفت: ((الله کبیر)) نه ((الله اکبر)).
این جمله یادگار دوران پیش از اسلام و زمانی است که حدود 360 بت در کعبه بود و به مانند بسیاری از سنت های آنها مانند حج و برده فروشی و کنیز فروشی و خرافه هایی مانند جن این جمله هم وارد دین اسلام شده است. در آن زمان ((الله)) نام بزرگترین بتی بود که در خانه کعبه وجود داشت و به همین دلیل در توصیف الله می گفتند ((الله اکبر)) و اصلا نام الله چیزی نیست که محمد آن را اختراع کرده باشد. نام عبدالله (بنده الله) چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام یکی از نامهای رایج میان اعراب بوده است و حتی نام پدر محمد هم عبدالله بوده.
حال گروهی برای ماله کشی در معنای این جمله از خودشان چیزی می افزایند که انسان می ماند در این دو واژه چند خط معنی قرار است باشد. این گروه در معنا و یا بهتر است بگویم تفسیر این جمله می گویند ((الله بزرگتر از آن است که توصیف شود)).
نخستین چیزی که در پاسخ به این ماله کشان باید گفت این است که : موجودی که توصیف نشود وجود خارجی ندارد.
پس از این باید پرسید که الله از چه نظر بزرگ است؟ از نظر جسمی یا از نظر شخصیتی؟ چه از نظر جسمی باشد و چه از نظر شخصیتی کاملا قابل توصیف است.
در واقع این چیزی که این گروه در تفسیر این جمله می گویند به مانند همان تفسیرهای قرآن است که برای تعطیل نشدن کار و کاسبی خود و نا آگاه نگه داشتن مردم معنای قرآن را به خواست خود و برای منافع خود تغییر می دهند.
این جمله یادگار دوران پیش از اسلام و زمانی است که حدود 360 بت در کعبه بود و به مانند بسیاری از سنت های آنها مانند حج و برده فروشی و کنیز فروشی و خرافه هایی مانند جن این جمله هم وارد دین اسلام شده است. در آن زمان ((الله)) نام بزرگترین بتی بود که در خانه کعبه وجود داشت و به همین دلیل در توصیف الله می گفتند ((الله اکبر)) و اصلا نام الله چیزی نیست که محمد آن را اختراع کرده باشد. نام عبدالله (بنده الله) چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام یکی از نامهای رایج میان اعراب بوده است و حتی نام پدر محمد هم عبدالله بوده.
حال گروهی برای ماله کشی در معنای این جمله از خودشان چیزی می افزایند که انسان می ماند در این دو واژه چند خط معنی قرار است باشد. این گروه در معنا و یا بهتر است بگویم تفسیر این جمله می گویند ((الله بزرگتر از آن است که توصیف شود)).
نخستین چیزی که در پاسخ به این ماله کشان باید گفت این است که : موجودی که توصیف نشود وجود خارجی ندارد.
پس از این باید پرسید که الله از چه نظر بزرگ است؟ از نظر جسمی یا از نظر شخصیتی؟ چه از نظر جسمی باشد و چه از نظر شخصیتی کاملا قابل توصیف است.
در واقع این چیزی که این گروه در تفسیر این جمله می گویند به مانند همان تفسیرهای قرآن است که برای تعطیل نشدن کار و کاسبی خود و نا آگاه نگه داشتن مردم معنای قرآن را به خواست خود و برای منافع خود تغییر می دهند.
بر من قلم قضا چو بی من رانند / پس نیک و بدش ز من چرا می دانند
دی بی من و امروز چو دی بی من و تو / فردا به چه حجتم به داور خوانند
[URL="http://kheradgeraee14.blogspot.com/"]
[/URL] هر چیز را با خرد خود بسنجید
به یاد رضا فاضلی