08-02-2016, 09:29 PM
موضوع انتخاب کفر و دین بیشتر تابع عوامل بیرونی است به عبارت دقیق تر بیشتر انسانها تا یک جایی در موضوع پذیرش وجود خدا با هم اشتراک فکری دارند و قبول رابطه علی و معلولی به عنوان یک پیش فرض در وجود همه ما نهادینه شده است
اما این خواسته ها و انتظارات ما از هستی پیرامون هستند که موجب سنگین شدن کفه به نفع یکی از دو طرف کفر و دین می شود و این موضوع عقل و احساس و سایر مواردی که دوستان اشاره کردند و یا در نظرات بعدی به عنوان دلیل ذکر می کنند در حقیقت بهانه اند نه دلیل
مثل دلائلی که هر کدام از طرفداران تیم های آبی و قرمز برای آبی و قرمز بودن خودشان ذکر می کنند
کفر و دین نیز تقریبا چنین حالتی دارد
اصل دین و وجود خدا با توجه به میل به جاودانگی که در وجود همه هست موضوعی قابل پذیرش برای همگان است اما
یک یا چند عامل بیرونی مثلا میل شدید به نوشیدن شراب یا داشتن رابطه آزاد با جنس مخالف و یا حتی داشتن یک تصور موهوم در یک موضوع و معقول پنداشتن آن سپس مخالفت دین با این تصور موهوم
موجب گرایش افراد و تغییر جهت فکری آنها می شود.
آنچه به عنوان صحت این ادعا می توان به آن تکیه نمود کاهش میزان خداناباوری با توجه به بالا رفتن سن افراد است
هر چه میزان هیجانات و شر و شور جوانی بیشتر باشد میل به معنویات و انجام تکالیف دینی کمتر است
و
هر چه این هیجانات کمتر و استقامت فکری و عقل بیشتر می شود میزان خداباوری و توجه به معنویات نیز بیشتر می گردد.
اما این خواسته ها و انتظارات ما از هستی پیرامون هستند که موجب سنگین شدن کفه به نفع یکی از دو طرف کفر و دین می شود و این موضوع عقل و احساس و سایر مواردی که دوستان اشاره کردند و یا در نظرات بعدی به عنوان دلیل ذکر می کنند در حقیقت بهانه اند نه دلیل
مثل دلائلی که هر کدام از طرفداران تیم های آبی و قرمز برای آبی و قرمز بودن خودشان ذکر می کنند
کفر و دین نیز تقریبا چنین حالتی دارد
اصل دین و وجود خدا با توجه به میل به جاودانگی که در وجود همه هست موضوعی قابل پذیرش برای همگان است اما
یک یا چند عامل بیرونی مثلا میل شدید به نوشیدن شراب یا داشتن رابطه آزاد با جنس مخالف و یا حتی داشتن یک تصور موهوم در یک موضوع و معقول پنداشتن آن سپس مخالفت دین با این تصور موهوم
موجب گرایش افراد و تغییر جهت فکری آنها می شود.
آنچه به عنوان صحت این ادعا می توان به آن تکیه نمود کاهش میزان خداناباوری با توجه به بالا رفتن سن افراد است
هر چه میزان هیجانات و شر و شور جوانی بیشتر باشد میل به معنویات و انجام تکالیف دینی کمتر است
و
هر چه این هیجانات کمتر و استقامت فکری و عقل بیشتر می شود میزان خداباوری و توجه به معنویات نیز بیشتر می گردد.
ما در عالمي زندگي ميكنيم كه جلوهگاه خداوند متعال است و جاذبه او اعماق وجود هر موجودي را فرا گرفته است و در پرتو همين جاذبه، از بزرگترين پديدههاي عالم تا كوچكترين ذره آن، ميل دروني به سوي مبدأ اعلا دارند. بزرگان عرفان و حكيمان هستيشناس نام اين ميل را ابتهاج و شوق معشوقي يا عشق نهادهاند. يعني خداوند متعال با شوق باطني صبغه عاشقي را همراه صبغه معشوقي دارد. خداست كه اول عاشق ما شده است و عشق او هم خالص است، اما عشقبازيهاي ما عموماً با غرض و منافع ما همراه است. دكتر اسماعيل منصوري لاريجاني