01-10-2011, 11:41 PM
kourosh_bikhoda نوشته: در بند 3 پرسیدید علم خود به آینده ولی در شبهه پاسخ این رو دادید که خود آینده رو نمیتونه! کدام درسته؟
من به نظرم میاد این ایراد وارد نیست چون خداوند همه چیز رو در یک "اکنون" میبینه. آینده و گذشته معنا نداره.
با سلام
همانطور که در پست اول هم گفته شد اگر خداوند فارغ از زمان باشد مثلا همه چیز را در یک "اکنون" ببیند آغاز آفرینش معنا ندارد چون خداوند از یک جایی تصمیم به آفرینش میگیرد و آفرینش را آغاز میکند و این نیازمند "توالی" اعمال است موجودی که در زمان نیست نمیتواند توالی پذیر باشد موجودی که از زمان فارغ است هیچگاه قادر به تغییر یا ایجاد تغییر نیست زیرا زمان در اینجا به معنی توالی در تغییر حالت یا حرکت است مثلا تصور کنید هیچ چیز از جمله خود شما تغییر یا حرکت نداشت و همیشه ثابت بود آنگاه زمان برای شما معنا نداشت .یه این سبب است که موجودی که بیرون از زمان است نه میتواند تغییر کن نه میتواند تغییر ایجاد کند
حتی اگر نظر شما را بپذیریم که خدا همه چیز را در یک "آن" میبیند باز هم میتوان پرسید آیا خدا میتواند این "اکنون" را تغییر دهد.اگر میتواند پس دید اولیه اش(علم نخستش) کامل نبوده