09-23-2012, 01:22 AM
کلکبازیها و شایعهها
HOAX
&
RUMOR
شایعه
شایعه عبارت است، از یک گزاره ویژه و گمانی که ملاکهای اطمینان بخش رسیدگی در وجود، وجود نداشته باشدکه معمولاً به صورت شفاهی از فردی به فرد دیگر انتقال مییابد.
به نظر میرسد که دو شرط «اهمیت» و «ابهام» در انتقال شایعه، قانون اصلی شایعه را توضیح دهد. بدین معنا که فرمول حدت و شدت شایعه را میتوان به این صورت تعریف کرد: میزان رواج شایعه تقریباً برابر است با حاصلضرب اهمیت در ابهام موضوع مطروحه در آن شایعه. [۱]
در علم ارتباطات، شایعه را گفتمانهای غیر رسمی و نامعتبر و در نتیجه نهایی اطلاعات وارسی نشده میدانند که در چند مرحله در چارچوب نظام ارتباطی پرورانده شدهاست و از آنجایی که اطلاعات در هر مرحله دست به دست شدهاست، اغلب تحریفاتی در آنها صورت میگیرد. ممکن است بعد از چندین بار تحریف، محصول نهایی به کلی با آنچه در ابتدای کار منتقل شده متفاوت باشد. «هنگامی که افراد به شدت مشتاق کسب خبر درباره چیزی هستند، اما نمیتوانند اطلاعات موثقی بدست آورند، مستعد پذیرش شایعهها میشوند. [۲]
رواج شایعهها نشاندهندهٔ زودباوری مردم و ظرفیت آنها برای تن دادن به تلقین و همچنین همراهی با جمع است.[۳]
یکی از دلایل اهمیت بررسی شایعهها این است که «چه کسی از رواج این شایعه سود میبرد.» این امر برای درک منشاء این شایعهها سودمند است. البته ممکن است یک شایعه، ناشی از شوخی سادهٔ فرد یا افرادی باشد که شایعه پراکنیِ آنها به طور اتفاقی فراگیر میشود.[۳]
دیگر اهمیت شایعهها در این است که، رواج یک شایعه میتواند اطلاعاتی از میزان زودباوری مردم آن جامعه نسبت به خبری که شکبرانگیز و اثباتنشدهاست، در اختیار کارشناسان و همچنین دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی یک کشور گذاشته و در زمان بحران و یا در چهارچوب جنگهای روانی و رسانهای برایشان مفید باشد.[۳]
کلک بازی
کلک بازی ساخت ارادی یک مطلب دروغین برای جادادن آن به عنوان واقعیت است. کلک بازی را باید از خطا در مشاهده و قضاوت، شایعات ، شبه علم و یا دروغ سیزده که هدف مثبتی دارند و یا به عنوان جوک تلقی می شوند افتراق داد.
برای اطلاعات بیشتر:
Hoax - Wikipedia, the free encyclopedia
HOAX
&
RUMOR
شایعه
شایعه عبارت است، از یک گزاره ویژه و گمانی که ملاکهای اطمینان بخش رسیدگی در وجود، وجود نداشته باشدکه معمولاً به صورت شفاهی از فردی به فرد دیگر انتقال مییابد.
به نظر میرسد که دو شرط «اهمیت» و «ابهام» در انتقال شایعه، قانون اصلی شایعه را توضیح دهد. بدین معنا که فرمول حدت و شدت شایعه را میتوان به این صورت تعریف کرد: میزان رواج شایعه تقریباً برابر است با حاصلضرب اهمیت در ابهام موضوع مطروحه در آن شایعه. [۱]
در علم ارتباطات، شایعه را گفتمانهای غیر رسمی و نامعتبر و در نتیجه نهایی اطلاعات وارسی نشده میدانند که در چند مرحله در چارچوب نظام ارتباطی پرورانده شدهاست و از آنجایی که اطلاعات در هر مرحله دست به دست شدهاست، اغلب تحریفاتی در آنها صورت میگیرد. ممکن است بعد از چندین بار تحریف، محصول نهایی به کلی با آنچه در ابتدای کار منتقل شده متفاوت باشد. «هنگامی که افراد به شدت مشتاق کسب خبر درباره چیزی هستند، اما نمیتوانند اطلاعات موثقی بدست آورند، مستعد پذیرش شایعهها میشوند. [۲]
رواج شایعهها نشاندهندهٔ زودباوری مردم و ظرفیت آنها برای تن دادن به تلقین و همچنین همراهی با جمع است.[۳]
یکی از دلایل اهمیت بررسی شایعهها این است که «چه کسی از رواج این شایعه سود میبرد.» این امر برای درک منشاء این شایعهها سودمند است. البته ممکن است یک شایعه، ناشی از شوخی سادهٔ فرد یا افرادی باشد که شایعه پراکنیِ آنها به طور اتفاقی فراگیر میشود.[۳]
دیگر اهمیت شایعهها در این است که، رواج یک شایعه میتواند اطلاعاتی از میزان زودباوری مردم آن جامعه نسبت به خبری که شکبرانگیز و اثباتنشدهاست، در اختیار کارشناسان و همچنین دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی یک کشور گذاشته و در زمان بحران و یا در چهارچوب جنگهای روانی و رسانهای برایشان مفید باشد.[۳]
کلک بازی
کلک بازی ساخت ارادی یک مطلب دروغین برای جادادن آن به عنوان واقعیت است. کلک بازی را باید از خطا در مشاهده و قضاوت، شایعات ، شبه علم و یا دروغ سیزده که هدف مثبتی دارند و یا به عنوان جوک تلقی می شوند افتراق داد.
برای اطلاعات بیشتر:
Hoax - Wikipedia, the free encyclopedia
Qui Tacet Consentire