نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معمای شطرنج

[ATTACH=CONFIG]2603[/ATTACH]
سفید شروع و مساوی می کند.(متوسط)

[ATTACH=CONFIG]2604[/ATTACH]
سفید شروع می کند و می برد.(دشوار)
اگر نخست چیستان پیشین را حل کنید، سطح این چیستان، متوسط است.

[ATTACH=CONFIG]2605[/ATTACH]
سفید شروع می کند و می برد.(دشوار)

[ATTACH=CONFIG]2606[/ATTACH]
پوزیسیون زیر بعد از انجام چهار حرکت توسط دو طرف ایجاد شده است. 4 حرکت آغازین چه بوده است؟(دشوار)


[ATTACH=CONFIG]2607[/ATTACH]
آخرین حرکت تایمانوف 81...Ke4 اشتباه بزرگی بود. فیشر(سفید) به دقت از این اشتباه استفاده می کند و می برد.(متوسط)




فایل‌های پیوست
پاسخ

MEHDI نوشته: آخرین حرکت تایمانوف 81...Ke4 اشتباه بزرگی بود. فیشر(سفید) به دقت از این اشتباه استفاده می کند و می برد.(متوسط)
شاه سفید اینجا پوزیسیون خوبی دارد و برای انیکه دست [SIZE=2]شاه سیاه و
اسب سیاه به فیل و پیاده نرسد و هم اینکه شاه سیاه ناچار بشود شاه
سفید را دور بزند، بهتر این است که فیل سفید را به خانه ی c8 [/SIZE][SIZE=2]ببریم.
خوبی فیل هم در پایان بازی ها همین [SIZE=2]د
وربـرد بودن شان است![/SIZE]
[/SIZE][SIZE=3][/SIZE]

خرد، زنـده ی جــاودانی شنـــاس
خرد، مايــه ی زنــدگانی شنـــاس
چنان دان، هر آنكـس كه دارد خرد
بــه دانــش روان را هــمی پــرورد
پاسخ

MEHDI نوشته: [ATTACH=CONFIG]2606[/ATTACH]
پوزیسیون زیر بعد از انجام چهار حرکت توسط دو طرف ایجاد شده است. 4 حرکت آغازین چه بوده است؟(دشوار)

1- Nf3 d5
2- N+d5 Nd7
3- N+C7 Nc6
4- N+b8 N+b8


شیوه‌یِ فرجامیابی:
١. سپید باید در سه جنبش سه مهره‌یِ سیاه راه بزند.
٢. سپید باید در واپسین زدن خود بگونه‌ای باشد که مهره‌یِ سیاه پس از زدن وی, سر جای مهادین خودش برگردد.

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ

Mehrbod نوشته:

1- Nf3 d5
2- N+d5 Nd7
3- N+C7 Nc6
4- N+b8 N+b8


شیوه‌یِ فرجامیابی:
١. سپید باید در سه جنبش سه مهره‌یِ سیاه راه بزند.
٢. سپید باید در واپسین زدن خود بگونه‌ای باشد که مهره‌یِ سیاه پس از زدن وی, سر جای مهادین خودش برگردد.
درست است E00e
البته علائم و نام فایل و اینها را قاطی کرده‌ای.
1-Nf3 e5
2-Nxe5 Ne7
3-Nxd7 Nec6
4-Nxb8 Nxb8

"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" Ezra Pound

پاسخ

مزدك بامداد نوشته: شاه سفید اینجا پوزیسیون خوبی دارد و برای انیکه دست [SIZE=2]شاه سیاه و
اسب سیاه به فیل و پیاده نرسد و هم اینکه شاه سیاه ناچار بشود شاه
سفید را دور بزند، بهتر این است که فیل سفید را به خانه ی c8 [/SIZE][SIZE=2]ببریم.
خوبی فیل هم در پایان بازی ها همین [SIZE=2]د
وربـرد بودن شان است![/SIZE]
[/SIZE][SIZE=3][/SIZE]

E00e
مزدک گرامی حرکت اول درست است ولی من باید حرکات را ببینم تا مطمئن شوم شما چیستان را حل کرده اید. چه بسا ایده کلی را کمابیش فهمیده اید ولی در شیوه رسیدن به این ایده غیردقیق عمل کنید پس فقط توضیح ایده کلی ماجرا نشان نمی دهد که چیستان حل شده. در مسابقات حل کردن چیستان ها هم باید حرکات نوشته شوند و امکانات سفید و سیاه توضیح داده شود تا داور مطمئن شود که مسئله حل شده. این پوزیسیون اقتباس از یک بازی واقعی است. تایمانوف هم تا چند حرکت به بازی ادامه داد تا مطمئن شود فیشر اشتباهی نمی کند و به پیروزی می رسد.

مثلا الان بعد از 82.Bc8 سفید به حرکاتی مثل 82...Nf3 یا 82...Nd3 و مهم تر از همه حرکت تایمانوف در بازی یعنی 82...Kf4 چگونه واکنش می دهد؟

Mehrbod نوشته:

1- Nf3 d5
2- N+d5 Nd7
3- N+C7 Nc6
4- N+b8 N+b8


شیوه‌یِ فرجامیابی:
١. سپید باید در سه جنبش سه مهره‌یِ سیاه راه بزند.
٢. سپید باید در واپسین زدن خود بگونه‌ای باشد که مهره‌یِ سیاه پس از زدن وی, سر جای مهادین خودش برگردد.

excellent. شما کار پیچیده را انجام دادی فقط کار ساده که نوشتن بود را اشتباه کردی. :e303:
از چپ به راست، ستون a تا h است. + علامت کیش است. x علامت زدن مهره است. فقط برای نوشتن حرکت سوارها از حروف بزرگ استفاده می شود.
Russell نوشته: درست است E00e
البته علائم و نام فایل و اینها را قاطی کرده‌ای.
1-Nf3 e5
2-Nxe5 Ne7
3-Nxd7 Nec6
4-Nxb8 Nxb8

متشکرم که علائم را درست کردید.E032
پاسخ

MEHDI نوشته: ...
excellent. شما کار پیچیده را انجام دادی فقط کار ساده که نوشتن بود را اشتباه کردی. :e303:
از چپ به راست، ستون a تا h است. + علامت کیش است. x علامت زدن مهره است. فقط برای نوشتن حرکت سوارها از حروف بزرگ استفاده می شود.


متشکرم که علائم را درست کردید.E032

Russell نوشته: درست است
البته علائم و نام فایل و اینها را قاطی کرده‌ای.
1-Nf3 e5
2-Nxe5 Ne7
3-Nxd7 Nec6
4-Nxb8 Nxb8

21 سپاس برای ویرایش, داشتم از خانه میدویم بیرون تندی نوشتم, دیرتر بیرون هم
ولی یادم آمد وارونه نشانه‌ها را زده‌ام, ولی به دردسر ویرایش از موبایل اش نمیارزید! (:

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ

MEHDI نوشته: [ATTACH=CONFIG]2604[/ATTACH]
سفید شروع می کند و می برد.(دشوار)
اگر نخست چیستان پیشین را حل کنید، سطح این چیستان، متوسط است.

یک آزمونی میزنیم:

نخست:
Kg6

اکنون سیاه برای پیشگیری از دست دادن سربازهایش و همچنین ندادن دستیافتی به سرباز سپید برای ارتقاء, میرود:
Ka8

آنگاه یک همپیشی داریم میان شاه سپید برای رسیدن به سربازهایش و سرباز سیاه برای ارتقا یافتن, با این دگرسانی که تا اینجا یک جنبش پیش افتاده‌ایم; سپید میرود:
Kf7

در اینجا سیاه دو راهبرد دارد, اگر شاه را بازگرداند سر جای پیشین اش, آنگاه با نزدیکیدن شاه سپید و بالاروی سربازِ
وی مات میشود. اگر شاه را سر جایش نگه دارد و سرباز اش را بجایش به پایین و ارتقاء ببرد, خواهیم داشت:

...
5- Kc7 h2
6- b7+ Ka7
...


در اینجا اگر همه چیز را درست دیده باشیم, میشود در سپید با بالا بردن سرباز b7 و همزمان وزیر شدن و کیش,
نخست سرباز سیاه در h2 را زده, سپس با همیاری شاه, سیاه را به گوشه رانده و به کیش و مات رسید.

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ

Mehrbod نوشته: یک آزمونی میزنیم:

نخست:
Kg6

اکنون سیاه برای پیشگیری از دست دادن سربازهایش و همچنین ندادن دستیافتی به سرباز سپید برای ارتقاء, میرود:
Ka8

آنگاه یک همپیشی داریم میان شاه سپید برای رسیدن به سربازهایش و سرباز سیاه برای ارتقا یافتن, با این دگرسانی که تا اینجا یک جنبش پیش افتاده‌ایم; سپید میرود:
Kf7

در اینجا سیاه دو راهبرد دارد, اگر شاه را بازگرداند سر جای پیشین اش, آنگاه با نزدیکیدن شاه سپید و بالاروی سربازِ
وی مات میشود. اگر شاه را سر جایش نگه دارد و سرباز اش را بجایش به پایین و ارتقاء ببرد, خواهیم داشت:

...
5- Kc7 h2
6- b7+ Ka7
...


در اینجا اگر همه چیز را درست دیده باشیم, میشود در سپید با بالا بردن سرباز b7 و همزمان وزیر شدن و کیش,
نخست سرباز سیاه در h2 را زده, سپس با همیاری شاه, سیاه را به گوشه رانده و به کیش و مات رسید.

E032
مهربد گرامی به نظر درست می آید ولی لطف می کنی همه حرکات را بنویسی مثل این:
1.Kg6 Ka8
2.Kf7 Kb7
....
فقط حرکات را بنویس تا آخر که معلوم شود چیزی را از قلم نینداختی. اگر دوست داری از یک صفحه شطرنج استفاده کن یا چه بهتر که درذهن خودت تجسم کنی. این موضوع به دقیق تر شدن دیدت و توجه به جزییات کمک می کند. نیازی به توضیح نیست فقط حرکات.
به صفحه نیاز داشتی برو به لینک زیر:
Analysis Board, PGN Editor, Chess Diagram Tool - Chess.com
برو روی position setup و مهره ها را روی صفحه بکش و بیاور.
سپس دوباره گزینه analysis board را کلیک کن و بازی کن. حرکات بازی هم ثبت می شوند.
پاسخ

MEHDI نوشته: E032
مهربد گرامی به نظر درست می آید ولی لطف می کنی همه حرکات را بنویسی مثل این:
1.Kg6 Ka8
2.Kf7 Kb7
....
فقط حرکات را بنویس تا آخر که معلوم شود چیزی را از قلم نینداختی. اگر دوست داری از یک صفحه شطرنج استفاده کن یا چه بهتر که درذهن خودت تجسم کنی. این موضوع به دقیق تر شدن دیدت و توجه به جزییات کمک می کند. نیازی به توضیح نیست فقط حرکات.
به صفحه نیاز داشتی برو به لینک زیر:
Analysis Board, PGN Editor, Chess Diagram Tool - Chess.com
برو روی position setup و مهره ها را روی صفحه بکش و بیاور.
سپس دوباره گزینه analysis board را کلیک کن و بازی کن. حرکات بازی هم ثبت می شوند.

این را دیرتر مینویسم, ولی تا آن زمان این یکی را هم بمهر یک نگاهی بیاندازد مهدی جان, پاسخش را بیش از اندازه تند در آوردم, از همینرو بگرایند میتواند نادرست باشد:


MEHDI نوشته: [ATTACH=CONFIG]2605[/ATTACH]
سفید شروع می کند و می برد.(دشوار)

1- Q×f7 Bg6
2- ×g6 ×g6
3- Rh3+ Qh4
4- R×h4‡




پارسیگر

.Unexpected places give you unexpected returns
پاسخ

Mehrbod نوشته: این را دیرتر مینویسم, ولی تا آن زمان این یکی را هم بمهر یک نگاهی بیاندازد مهدی جان, پاسخش را بیش از اندازه تند در آوردم, از همینرو بگرایند میتواند نادرست باشد:

1- Q×f7 Bg6
2- ×g6 ×g6
3- Rh3+ Qh4
4- R×h4‡




پارسیگر

سفید پیاده را می گیرد شاه سیاه را بی حفاظ تر می کند و وزیر سیاه هم نمی تواند به خاطر مات شدن، رخ سفید را بگیرد.
Qxf7 یک حرکت خوب و طبیعی و برای بردن کافی است ولی جواب مسئله نیست.
من نوشتم سفید شروع می کند و می برد. باید می نوشتم بهترین حرکت سفید را بازی کنید.
سفید یک حرکت زیبا و بهتر دارد که بلافاصله کار را تمام می کند.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 4 مهمان