euphemism -
Russell - 06-09-2012
یک مساله ای که برای من جالب بوده این واژه euphemism در زبان انگلیسی هست.
" an indirect word or phrase that people often use to refer to sth embarrassing or unpleasant, sometimes to make it seem more acceptable than it really is"
در زبان فارسی هم این معنی براش اومده:
"حسن تعبير، استعمال کلمهء نيکو و مطلوبي براي موضوع يا کلمهء نامطلوبي"
فکر میکنم واژه حسن تعبیر هم چندان گویا نیست،شاید بهترین معادل برای اون همون ماله کشی باشه که البته باز هم در مفهوم متفاوتی هست.
جدا از اینها من داشتم فکر میکردم که در گفتگوی فارسی چه نوشتاری و چه گفتاری بعلت علاقه به ماله کشی و نبود صراحت و نقد بقدر کافی این مساله موج میزنه،مخصوصن در اسلام که در حد اعلا هست. در این تاپیک قرار هست بهترین هایی از این نوع رو که در اطراف میشنویم در اینجا جمعاوری کنیم.
euphemism -
Russell - 06-09-2012
خوب من از یکی از افراد نزدیک به اصلاح طلبان شروع میکنم.
مدیریت انتقاد:ساکت ماندن در قبال کشتار و شکنجه دگر اندیشان و فقط دفاع از خودیها
euphemism -
Mehrbod - 08-09-2012
قوانین سایبری
قوانین خودکامگی و دیکتاتوری و زورگویانه دولتی که در راستای خاموشاندن دگراندیشان و مخالفان در رسانههای آزاد مانند اینترنت باشد.
ریشه واژه گرایندانه همان زاب cybernetic (سایبرنتیک) انگلیسی یا پیشوند -cyber بجای زاب باشد.
نمونههایی از کارکرد واژه: «
سانسورهای سایبری دولت»
گروه سایبری ترویج عفاف و حجاب
پلیس سایبری:
معرفی پلیس فتا (فضای تولید و تبادل اطلاعات) نیروی انتظامی | پلیس فتا - پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
نقل قول:
در گذر زمان، با افزایش شناخت، آگاهی و دانش انسان در خصوص پدیدهها، نیازها و شیوهی پاسخگویی به آنها، رفته رفته علم و فنّاوری به وجود آمد و مدام در حلقهی پیشرفت قرار گرفت. تا جایی که امروزه این فنّاوری است که بسیاری از شؤون و جنبههای زندگی انسان را بازتعریف میکند و اگر چه مزایای فراوانی نیز برای او فراهم آورده است، گاه انسان را در پی خود کشیده، تا جایی که ساختهها و پرداختههای دست بشر، انسان سرگشتهی عصر انفجار اطّلاعات را اسیر خود ساخته و به هر سو که اراده کند، میکشد.
نیمهی پایانی قرن بیستم و پس از جنگ جهانی دوّم، دورهی طلایی دانش و فنّاوری بشر و دورهی انتقال از عصر صنعت و ماشین به عصر فنّاوری اطّلاعات است. توسعهی شبکهها با کارکردهای نظامی در ابتدا و توسعهی آنها و تعریف کارکردهای جدید و ایجاد امکان اتّصال مراکز دانشگاهی، پژوهشی، علمی و تبادل اطّلاعات با یکدیگر در این نیمه اتّفاق افتادهاست. تجاریسازی فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات و به تبع آن کاهش هزینههای رایج و امکان استفادهی عموم از این فنّاوری، اینترنت را به معنای امروز آن در دههی پایانی قرن بیستم به مردم معرّفی نمود و امروزه این فنّاوری عظیم با میلیاردها رایانه، میلیونها خدماتدهنده و صدها هزار شاهراه ارتباطی اصلی در برابر بشر قرار دارد تا از مواهب و مزایای بیبدیل آن استفاده کند یا خود را با پلیدیها و آسیبهای آن به نابودی کشد.
رایانه، اینترنت و تمامی ابزارهای مبتنی بر فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات، در ابتدا و در ذهن و تصمیم مبدعان و مخترعان آن، صرفاً با هدف خدمت به نوع بشر و سادهسازی و افزایش کیفیت زندگی انسان، طرّاحی و تولید شدند. امّا در عمل تبدیل به چاقوی دولبهی گشتند که سعادت و شقاوت را همزمان با هم به ارمغان میآورند و شهروند امروز دهکدهی دیجیتالی جهانی را در برابر یک انتخاب و یک سؤال بزرگ قرار دادهاست که «آیا انسان نیازمند بازتعریف نیازها، خواستهها، منافع و مضارّ خود در فضای به اصطلاح جدید مجازی است؟»
فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات ضمن تأثیرگذاری بر تمامی جنبهها و شؤون زندگی اجتماعی بشر، بر جرایم، تهدیدها و آسیبها نیز تأثیر گذاشته است. بسیاری از جرایم قدیمی با استفاده از ابزارهای رایانهای با سهولت، اثرگذاری و منافع بیشتر برای مجرمین از سوی آنان صورت میگیرند و حتّی دستهی دیگری از جرایم که کاملاً جدید بوده و صرفاً اختصاص به فضای مجازی دارند نیز شکل گرفته و در قاموس مجرمین از منظر ارتکاب و در قاموس پلیس از منظر پیجویی و مقابله وارد شدهاند.
جرایم رایانهای
همزمان با توسعه و کاربردپذیری رایانه و سیستمهای رایانهای، جرایم رایانهای هم به وجود آمدهاند. اگرچه دامنه و حوزهی وقوع جرم در هر حوزه با توجّه به ویژگیها و وسعت کاربرد و استفاده متفاوت بودهاست. از سال 1960 میلادی تا کنون سه نسل از جرایم رایانهای برشماری شدهاند. نسل اوّل که مقارن سالهای دههی هشتاد، هفتاد و اوایل دههی هشتاد میلادی است و چون استفاده از اینترنت در آن زمان شیوع نداشت، عمدهی جرایم مرتبط با رایانهها بود و از این رو این دسته از جرایم صرفاً به «جرایم رایانهای» یاد میشوند. نسل دوّم جرایم رایانهای از اوایل دههی هشتاد تا اوایل دههی نود به وقوع پیوستند که به «جرایم علیه دادهها» تعبیر میشوند. در این نسل، «داده» صرفنظر از اینکه در رایانه قرار داشته باشد، در واسطها و ابزارهای انتقال مورد توجّه قرار گرفت و دیگر تأکیدی بر رایانه نبود. نسل سوّم رایانهای نیز همزمان با فراگیر شدن اینترنت از اوایل دههی 1990 میلادی به وجود آمدند. این جرایم که با گسترش کاربرد شبکه و اینترنت به وجود آمدند نام «جرایم سایبری» را به خود گرفتند.
مبارزه با جرایم رایانهای
گسترش جرایم رایانهای در دنیا، خصوصاً در کشورهایی که بیشترین استفاده کنندگان رایانه و اینترنت در دنیا محسوب میشوند، باعث شد تا حکومتها به فکر ایجاد سازوکار قانونی و حقوقی رسیدگی و مبارزه با اینگونه جرایم بیافتند. کنوانسیونهای بینالمللی نیز برای تشریک مساعی در روند شناسایی جرم و مجرمین، همکاری در پیجویی و تعقیب قضایی و پلیسی مجرمان و تبادل دانش و اطّلاعات پلیسی در شناخت و کشف علمی جرایم سایبری نیز تشکیل شدند که از مهمترین آنها میتوان به کنوانسیون بوداپست در سال 2001 اشاره کرد. از کشورهای فعّال پیشرو در پیجویی و مبارزه با جرایم رایانهای میتوان به ایالات متّحدهی امریکا، روسیه، چین، کرهجنوبی، انگلستان، هند، فرانسه و آلمان اشاره کرد.
ضرورت تشکیل پلیس «فتا» در کشور
توسعهی روزافزون زیرساختهای فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در کشور و افزایش کاربران و استفاده کنندگان از اینترنت و سایر فنّاوریهای اطّلاعاتی، ارتباطی و مخابراتی نظیر خطوط تلفنهای ثابت و همراه، شبکههای دیتای کشوری و محلّی، ارتباطات ماهوارهای از جملهی دلایلی است که لزوم ایجاد و توسعهی سازوکاری برای برقراری امنیت در فضای تولید و تبادل اطّلاعات جمهوری اسلامی ایران را توجیه میکند.
همچنین توسعهی خدمات الکترونیک در کشور نظیر دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک، آموزش الکترونیک و سایر خدمات از این دست، نیز لزوم ایجاد پلیسی تخصّصی در مجموعهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را برای تأمین امنیت و مقابله با جرایمی که در این فضا به وقوع میپیوندند را آشکار میکند.
از سوی دیگر، رشد قارچگونهی جرایم در حوزهی فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور (فتا) مثل کلاهبرداریهای اینترنتی، جعل دادهها و عناوین، سرقت اطّلاعات، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و گروهها، هک و نفوذ به سامانههای رایانهای و اینترنتی، هرزهنگاری و جرایم اخلاقی و برخی جرایم سازمانیافتهی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاب میکند که پلیس تخصّصی که توان پیجویی و رسیدگی به جرایم سطح بالای فنّاورانه داشته باشد، به وجود آید.
از سوی دیگر با توجّه به تصویب قانون جرایم رایانهای در مجلس شورای اسلامی و لزوم تعیین ضابط قضایی برای این قانون و نیز مصوّبات کمیسیون افتای دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات، این پلیس در بهمنماه سال 1389 به دستور سردار فرماندهی محترم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، تشکیل گردید.
اهداف تشکیل پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات
تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور، صیانت از هویّت دینی، ملّی و ارزشهای انسانی جامعه در فتا، حفظ حریم خصوصی و آزادیهای مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملّی در فضای تولید و تبادل اطّلاعات، حفظ زیرساختهای حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیک و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی از جمله فعّالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور صیانت از حاکمیت و اقتدار ملّی از جمله اهداف تشکیل پلیس فتاست.
ماهیت پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات
ماهیت اصلی پلیس فتا، عملیاتی است به این معنا که به صورت کاملاً تخصّصی و از طریق تجهیز به منابع ارزشمند نیروی انسانی، دانشی و تجهیزاتی با توان عملیاتی خوب، نسبت به تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات با رویکرد مقابله با جرایم از طریق پیشبینی، پیشگیری و کشف جرم اقدام مینماید.
وظایف و مأموریتهای فضای تولید و تبادل اطّلاعات
ایجاد امنیت و کاهش مخاطرات برای فعّالیّتهای علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعهی اطّلاعاتی، حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملّی، مراقبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطّلاعات برای پیشگیری از تبدیل شدن این فضا به بستری برای انجام هماهنگیها و عملیات برای انجام و تحقّق فعّالیّتهای غیرقانونی و ممانعت از تعرّض به ارزشها و هنجارهای جامعه در فتا از جملهی وظایف و مأموریتهای پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجاست.
ویژگیهای پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات
پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجا دارای ویژگیهای ممتاز و برجستهای به شرح ذیل است. ویژگیهایی که نویدبخش امنیت و آرامش برای مردم در فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران است.
چشمانداز پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجا
تامین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور با سازمانی فعّال، نوآورانه و به سوی پیشرفت، کارآمد، پویا، پاسخگو و قانونمند در راستای فراهم نمودن اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه و صیانت از حاکمیت و اقتدار ملّی و ارزشهای اسلامی در افق ایران 1404 چشمانداز پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجاست.
euphemism -
Mehrbod - 08-09-2012
حرمت / از بین بردن حرمت / حرمت نگهداشتن / حرمت شکستن / هتک حرمت
واژهای که در آغاز زیباست و ما را به یاد «حریم شخصی» میاندازد، ولی در فربود (واقعیت) برای زور کردن رفتارهای دلخواه بکار میرود.
حرمت یک کس یا چیز برگرفته از قانونهای نانوشتهای میباشند (گاهی آمده در شرع) که دولت بنام مردم به مردم زورچپان میکند.
نمونههایی از کارکرد واژه:
نقل قول:روزه خوار بايد درك كند كه نمي تواند به صرف مسيحي بودنش (فرضا) اينچنين به قوانين انها بي حرمتي بكند!
نقل قول:یک مسلمان اگه ازنظر شرعی خودش هم نتونه روزه بگيره روزه خواری كه به شكل تظاهر و دهن کجي به روزه دارها باشه باهاش مخالفه.توجه داشته باشيد من با برخورد كاملا موافق نيستم.فقط بايد با افرادي كه آشکارا سعی در ازبين بردن حرمت و احترام اين ماه [رمضان] دارن برخورد بشه.
نقل قول:برخورد با روزه خواری نه به علت وسوسه شدن من بلکه به خاطر حفظ حرمت ماه مبارک هست.
حالا شما بیا و باز هم به مسخره بازی خودت ادامه بده و بگو یه وقت وسوسه نشی روزت رو بشکنی
نقل قول:داداش حرف شما درسته ولی نگه داشتن حرمت ماه رمضان واجبه و نباید طوری زفتار کرد که انگار نه انگار ماه میارکه..متاسفانه در سالهای اخیر تظاهر به روزه خواری زیاد شده و به نظر من باید برخورد بشه
گزارش تصویری/ تجمع اعتراض آمیز به هتک حرمت به مقدسات اسلام در مقابل سفارت دانمارک-1
euphemism -
Kaveh - 08-09-2012
این ماجرا فکر مرا هم مدتهاست که مشغول کرده، این تغییر واژگان که با تمام ابزارهای رسانه ای
که در دست دارند انجام می شد برای زبان فارسی هم خطرناک است. به نظرم این تاپیک می تواند
محل شروعی خوبی برای جمع آوری و مستند سازی این تغییر معانی واژگان باشد!
euphemism -
Kaveh - 08-09-2012
البته نمی دانم این هم شامل تعریف فوق می شود ولی به نوعی استفاده سوء استفاده جویانه از یک واژه است:
شهید که معنی اصلی اش همان شاهد بودن است ولی در میان هر دین عقیده معنی مطابق آن دین تغییر می کند:
نقل قول:A martyr (Greek: μάρτυς, mártys, "witness"; stem μάρτυρ-, mártyr-) is somebody who suffers persecution and death for refusing to renounce, or accept, a belief or cause, usually religious.
Wikimedia Error
نقل قول:شهید (اسلامی) در دهخدا:
شهید. [ ش َ ] (ع ص ، اِ) کشته در راه خدا. (ترجمان البلاغه ) (دهار) (مهذب الاسماء). کشته شده در راه خدا. آنکه به شهادت دست یافته بود در راه خدا. کشته شده بی قصاص و دیت . (یادداشت مؤلف ). کشته شده در راه خدای بدان جهت که ملائک رحمت او را حاضر شوند یا آنکه اﷲ تعالی و فرشتگان او شاهدند ازبرای او ببهشت یا آنکه او از جمله ٔ آن کسانی است که شاهدی از آنها طلب کرده خواهد شد در روز قیامت بر امتهای گذشته ، یا آنکه افتاده است بر شاهدة، یعنی زمین یا آنکه زنده و حاضر است نزد پروردگار خدای را. ج ، شهداء. (از منتهی الارب ) (از کشاف اصطلاحات الفنون ). کسی که در راه خدا و در راه خدمت بمدینه کشته شده باشد.
اما در کاربرد جدید عنصر در راه خدا حذف شده و این تعریف معادل کشته شدن در جهت منافع جمهوری اسلامی و یا به دست مخالفان مستقیم یا غیر مستقیم جمهوری اسلامی معنا می شود.
نقل قول:خبرگزاری فارس: شماری از خانوادههای شهدای عملیاتهای تروریستی سوریه با اشاره به اینکه شهدای آنها بیگناه قربانی عملیاتهای تروریستی شدند، تاکید کردند که این شهدا مایه مباهات و افتخار آنها هستند.
نقل قول:.آخرین گزارش شهید افشار درمانور پیروان ولایت از زیر دریایی ارتش بود که در بندرعباس تهیه گردید و در تاریخ 15/09/1384 هنگامی که برای ادامه تهیه گزارش مانور پیروان ولایت از تهران عازم چابهار بود با دیگر همکاران عرصه خبر بر اثر سانحه سقوط هواپیمای سی-130 نیروی هوایی به درجه رفیع شهادت نائل گشت و این گزارش ها هرگز از رسانه ملی پخش نگردید. و در گلزار شهدای بهشت زهرا(س)، قطعه 50شماره 42ردیف18 مقبره الشهدای اصحاب رسانه آرام گرفت.
euphemism -
Mehrbod - 08-22-2012
نقض حقوق شهروندی
واژهای که هنگام گرفتن خود "حقوق شهروندی" بکار میرود؛ برای نمونه حجاب را به شما زور کرده و سپس میگویند:
بدحجابی نقض حقوق شهروندی است
ریشه واژه: گِرایندانه از "احمد روزبهانی"، رییس پلیس امنیت اخلاقی.
نمونههایی از کاربرد
نقل قول:فرتورهای برخورد با بدحجابی - برج میلاد
احمد روزبهانی، رییس پلیس امنیت اخلاقی نیروی انتظامی روز ۱۹ اردیبهشت ماه خبر داد که ۷۰ هزار پلیس در این طرح شرکت دارند و مدعی شد که «عدم رعایت حجاب و استفاده از ماهواره نقض حقوق شهروندی است.»
نقل قول:آفتاب - سردار روزبهانی: عدم رعایت حجاب و استفاده از ماهواره نقض حقوق شهروندی است - نسخه قابل چاپ
سردار روزبهانی (رئیس پلیس امنیت اخلاقی): عدم رعایت حجاب و استفاده از ماهواره نقض حقوق شهروندی است