دفترچه
ازدواج مجدد علی بن ابیطالب امام اول شیعیان - نسخه قابل چاپ

+- دفترچه (https://daftarche.com)
+-- انجمن: تالارهای ویژه (https://daftarche.com/%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87)
+--- انجمن: دین (https://daftarche.com/%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D9%86)
+--- موضوع: ازدواج مجدد علی بن ابیطالب امام اول شیعیان (/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%85%D8%AC%D8%AF%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D9%86-%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%DB%8C%D8%A7%D9%86)

صفحات 1 2 3


ازدواج مجدد علی بن ابیطالب امام اول شیعیان - Agnostic - 06-04-2012

من این متن را در کمپین امام نقی خواندم:

[COPY]علی آب طالبی درست سه روز بعد از مرگ زنش فاطمه و دخت پیامبر اسلام محمد چاخان، رفت و اولین زنش را عقد کرد و به حجله برد یعنی به عبارت دیگر شاشید به هرچی احترام گذاشتن به عزاداریه اونم زن خودش و دخت پیامبر اسلام! روز پدر بر همه علویان مبارک باد![/COPY]

آیا اینکه سه روز بعد از مرگ زهرا ازدواج کرده ،درست است؟


ازدواج مجدد علی بن ابیطالب امام اول شیعیان - shirin - 06-04-2012

بعید هم نیست. ممکنه درست باشه. کلا تو دین اسلام جنس نرینه نباید خیلی بهش فشار بیاد مخصوصا که امام هم باشه. سه روز بی زن خیلی سخته. همینطور یه چیزی میگید شما. 4


ازدواج مجدد علی بن ابیطالب امام اول شیعیان - Russell - 06-04-2012

یادم هست بهرام مشیری یک صحبتی میکرد از اینکه علی قبل از فاطمه فقط یک زمان داشته(از اونجا که دختر محمد بوده) ولی بعد از اون هست که مثل محمد بعد خدیجه به جند زنی.


ازدواج مجدد علی بن ابیطالب امام اول شیعیان - بانو یوتاب - 06-04-2012

درود

با سند تاریخی برایش بیاریم وگرنه الکی نمیشه چیزی گفت فردا هم رسوا شد
حالا خود پیامبر که شهوت پرستی نابکار بود جوری که عایشه رو توی 9 سالگی به زفاف برد و هیچوقت هم توی جنگ ها از بودن در کنار عایشه دست بر نمیداشت و همیشه باید بساط شهوت باید برپا میبود اما این علی هم ازش بعید نیست ولی باید براش سند آورد من تا الان نخوردم به همچین مطلبی.


ازدواج مجدد علی بن ابیطالب امام اول شیعیان - khayyam - 06-05-2012

سلام


برای فهمیدن این مسئله باید تاریخ دقیق وفات فاطمه و تاریخ دقیق دومین ازدواج علی بن ابی طالب را بدانیم !

تاریخ وفات فاطمه:

درباره ی تاریخ وفات فاطمه بین مورخین سنی و شیعه اختلاف بسیار زیادی وجود دارد, حدود 14 قول را در این باره ذکر کرده اند!

اکثر مورخین اهل سنت وفات او را در رمضان سال 11 هجری می دانند !


تاریخ دومین ازدواج علی بن ابی طالب:

مورخین دومین همسر علی بن ابی طالب را یکی از این سه نفر می دانند: أم البنين بنت حزام,أمامة بنت أبي العاص و خولة بنت جعفر

أم البنين بنت حزام
اکثر مورخین ذکر کرده اند که علی بن ابی طالب بعد از وفات فاطمه بنت محمد با أم البنين بنت حزام ازدواج کرده, اما ذکر نکرده اند که چند وقت بعد از وفات فاطمه با او ازدواج کرده !

طبق نظر طبری, أبو الفداء, ابن الوردي, بن اثیر و ... علی بن ابی طالب پس از فاطمه با أم البنين بنت حزام ازدواج کرده است


در دو لینک زیر نوشته شده که این ازدواج در سال 24 هجری صورت گرفته, اما هیچ منبعی برای این ادعا ارائه نشده:
http://www.alshirazi.net/monasabat/monasabat/148.htm
http://www.eslam.de/arab/begriffe_arab/20fa/fatima_kalabiyya.htm


أمامة بنت أبي العاص
بعضی از مورخین مثل واقدی, ابن الجوزی,محب الطبری و ... نیز ذکر کرده اند که علی بن ابی طالب پس از فاطمه با خواهر زاده ی او امامه بنت ابی العاص ( نوه ی پیامبر اسلام) ازدواج کرده است:

ابن الجوزی و ابن کثیر تاریخ این ازدواج را سال 12 هجری ذکر می کنند, یعنی حدود یک سال پس از وفات فاطمه !
اما ذهبی آن را در زمان خلافت عمر بن خطاب یعنی حدود 13 هجری می داند !

با توجه چندین قرن فاصله بین مورخین و زمان وقوع حادثه, قول ان ها در این باره چندان معتبر نیست !

خولة بنت جعفر

بعضی از مورخین ذکر می کنند که او در جنگ یمامه اسیر شده و سپس جزو سهمیه ی علی بن ابی طالب شده ! جنگ یمامه هم در سال 11 هجری در اوایل خلافت ابوبکر رخ داده است !
تاریخ تولد محمد ابن الحنفیه (فرزند خوله بنت جعفر) را در خلافت ابوبکر یا خلافت عمر ذکر می کنند
ذهبی می گوید در اوایل خلافت عمر بن خطاب به دنیا آمده است

پس با توجه به تاریخ تولد محمد بن الحنفیه این ازدواج می تواند حتی در سال 11 هجری هم صورت گرفته باشد !

اما باز هم به دلیل فاصله ی زمانی این قول چندان معتبر نیست !

نتیجه:

من تا کنون جایی منبعی ندیده ام که علی بن ابی طالب سه روز بعد از وفات فاطمه ازدواج کرد ! و بعید می دانم همچین منبعی وجود داشته باشد !
اگر هم بخواهیم با اطلاعات موجود نتیجه گیری کنیم دو مشکل وجود دارد:
تاریخ دقیق وفات فاطمه مشخص نیست !
نه تنها تاریخ دومین ازدواج علی بن ابی طالب مشخص نیست بلکه دومین همسر علی بن ابی طالب نیز مشخص نیست چه کسی بوده !

به نظر من به دلیل عدم منابع موثق و معتبر بررسی این مسئله امکان پذیر نیست
! و هیچ قطعیتی در این باره وجود ندارد !


ازدواج مجدد علی بن ابیطالب امام اول شیعیان - Mehrbod - 06-05-2012

بانو یوتاب نوشته: درود

با سند تاریخی برایش بیاریم وگرنه الکی نمیشه چیزی گفت فردا هم رسوا شد
حالا خود پیامبر که شهوت پرستی نابکار بود جوری که عایشه رو توی 9 سالگی به زفاف برد و هیچوقت هم توی جنگ ها از بودن در کنار عایشه دست بر نمیداشت و همیشه باید بساط شهوت باید برپا میبود اما این علی هم ازش بعید نیست ولی باید براش سند آورد من تا الان نخوردم به همچین مطلبی.


علی بیشتر زمان خود را در "رسیدگی" به بیوه‌زنان یتیم سپری می‌کرد، گمان نمی‌کنم سند چندانی در دست باشد.


اینهم داستان آشنایی علی و فاطی 2:

http://www.leader.ir/langs/vijename/3noor/index3.php

بارقه آشنایی

علی به طرف مسجد به راه افتاد. درب شبستان مسجد که رسید برادرش عقیل را دید که طبق معمول در سجاده اش نشسته بود.

عقیل در نسب شناسی مهارت خاصی داشت، و افراد برای حل مسائل خود به او مراجعه می کردند. علی(ع) منتظر ماند تا مردم رفتند، آنگاه نزد برادر رفت.

ـ سلام برادر. می خواهم همسری انتخاب کنم تا برایم فرزند شجاعی بیاورد. اگر بتوانی قبیله ای را به من معرفی کنی تا از میان آن همسری بدزدم. عقیل گفت: برادرجان تو که خود دانای عربی چرا از من می پرسی؟ علی(ع) فرمود: آمده ام با تو مشورت کنم.

عقیل اندکی تأمل کرد سپس گفت: قبیله کلاب مردان شجاعی دارد همه آنها از دلاوران روزگارند. بین آنها زنی را می شناسم به نام فاطمه دختر حزام بن خالد، زن خوبی است.

علی با رشادت همیشگی خود فاطمه را به رسم اعراب دزدید و مراسم خواستگاری و ازدواج برگزار شد. فاطمه به خانه علی آمد. در این زمان حسن و حسین مریض بودند. وی به خوبی از آنها پرستاری کرد و سعی نمود جای خالی مادر را برای فرزندان علی پر کند.

خانه علی روشن می شود
دیری نپائید که دیگربار خانه علی با تولد نوزادی روشن شد. همان طور که علی می خواست فرزندش آثار دلاوری و شجاعت در وجود او نمایان بود. کودک علی بسیار خوش اندام و زیبا بود. بعدها به خاطر این زیبایی وخوش اندامی به او لقب ماه بنی هاشم دادند. علی کودک را به دست گرفت در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه گفت. آداب ولادت را به جای آورد. نگاه معناداری به کودکش کرد؛ اشک چشمان او را فرا گرفت.

حسن و حسین هم به نوبت برادر خود را دیدند آنها هم خوشحال بودند که خداوند برادری نصیب آنها نموده است. حالا وقت آن رسیده که نامی برای فرزند معین کنند. علی کودکش را عباس نامید یعنی شیری که در میدان نبرد همه از او فرار می کنند و دختران بسیار میدزدد.

..


ازدواج مجدد علی بن ابیطالب امام اول شیعیان - bilbilak - 08-05-2012

بانو یوتاب نوشته: درود

با سند تاریخی برایش بیاریم وگرنه الکی نمیشه چیزی گفت فردا هم رسوا شد
حالا خود پیامبر که شهوت پرستی نابکار بود جوری که عایشه رو توی 9 سالگی به زفاف برد و هیچوقت هم توی جنگ ها از بودن در کنار عایشه دست بر نمیداشت و همیشه باید بساط شهوت باید برپا میبود اما این علی هم ازش بعید نیست ولی باید براش سند آورد من تا الان نخوردم به همچین مطلبی.

درود بر شما

این دوستمون درست میگه
ما برای اینکه این اسلامگرایانی را که ادعای حقانیت میکنند رو سر جاشون بنشوانیم نیاز به سند داریم هر چند که سندی انچنانی در اینباره در دست نیست اما من توی کتاب واقدی خوانده بودم که علی نزدیک 35 بچه داشته با ایحتساب این همه بچه حداقل شما بگیر از هر زنی 6 بچه داشته باشه نزدیک 5 تا 6 زن حداقل عقد رسمی داشته حالا چقدر توی جنگ ها با کنیزان و اسیران جنگی ارتباط داشته بماند که البته من مطلبی چند سال پیش خوندم امیدوارم توی کتابخونم پیداش کنم که روابط علی با کنیزان رو کاملا اونجا برداشت کرده بودم از کتب اهل سنت.


ازدواج مجدد علی بن ابیطالب امام اول شیعیان - Philo - 08-05-2012

علاوه بر مستندسازی هر ادعای تاریخی، باید از خود پرسید که آیا ما مجازیم با معیارهای برآمده از مترقی ترین تئوری های اخلاقی (که حاصل قرن ها تلاش نظری و عملی متفکران و دیگر انسان های برابری خواه و آزادی خواه است) انسانی را در 1400 سال پیش، که طبیعتا متاثر از عرف و اخلاقیات زمان خودش بوده، محکوم کنیم؟


ازدواج مجدد علی بن ابیطالب امام اول شیعیان - Mehrbod - 08-05-2012

Philo نوشته: علاوه بر مستندسازی هر ادعای تاریخی، باید از خود پرسید که آیا ما مجازیم با معیارهای برآمده از مترقی ترین تئوری های اخلاقی (که حاصل قرن ها تلاش نظری و عملی متفکران و دیگر انسان های برابری خواه و آزادی خواه است) انسانی را در 1400 سال پیش، که طبیعتا متاثر از عرف و اخلاقیات زمان خودش بوده، محکوم کنیم؟


درود به Philo گرامی 53

و درباره نکوهش کسی که در 1400 سال پیش و در زمان خودش زندگی کرده، ما منطق‌وار میتوانیم هر کسی از هر زمان تاریخ را که دوست داشتیم با اخلاقیات زمانه خودمان همسنجی نموده و او را نکوهش/ستایش کنیم.

ولی درباره محمد و خاندان او ما پروانه و حق بسیار بیشتری برای موشکاهی و نکوهش داریم، چرا که رفتار و کردار اینها را امروز به ما زورچپان میکنند و تازه دوست دارند به به و چه چه هم بکنیم!


اگرنه، اگر کسی سخنی از محمد و علی و نمیدانم پاکدامنی و دروغ‌های اینچنینی دیگر درباره‌اشان نمیزد، ما همانگونه که بسختی میبینیم کسی زندگی بودای به آن
بزرگی‌اش را امروز در ایران بررسی و نکوش کند یا کسی درباره زندگی نمیدانم مزدک بامداد چیزی بنویسد، کسی هم چیزی درباره محمد و علی و .. و کردارهایشان نمیگفت.


ازدواج مجدد علی بن ابیطالب امام اول شیعیان - sonixax - 08-05-2012

Philo نوشته: علاوه بر مستندسازی هر ادعای تاریخی، باید از خود پرسید که آیا ما مجازیم با معیارهای برآمده از مترقی ترین تئوری های اخلاقی (که حاصل قرن ها تلاش نظری و عملی متفکران و دیگر انسان های برابری خواه و آزادی خواه است) انسانی را در 1400 سال پیش، که طبیعتا متاثر از عرف و اخلاقیات زمان خودش بوده، محکوم کنیم؟

میشود رفتار همان فرد را با گذشتگانش یا کسان و جوامعی که با او تقریبن همدوران بوده اند سنجید .
وقتی به فرهنگها و اخلاقیات سایر جوامع همان دوران یا عقب ترش نگاه کنیم و رفتار این افراد ۱۴۰۰ سال پیش را باآنها مقایسه کنیم باز هم میبینیم که رفتاری غیر اخلاقی و بربر مابانه داشته اند .

ما فرهنگ یونان باستان را داریم
فرهنگ ایران باستان را داریم
فرهنگ مصر باستان را داریم
فرهنگ کشورهای شرقی مانند کره و چین را داریم که فرهنگی تقریبن ۷۰۰۰ ساله است .

وقتی با اینها مقایسه میکنیم میبینیم خبری از تجاوز به دختربچه ۹ ساله و مانند اینها نیست .
طبیعتن فرهنگهای قدیمی هر کدام زشتی های خاص خودشان را داشته اند مانند ازدواج خواهر و برادر در مصر ولی اگر همه را کنار هم بچینیم و یک برآورد کلی بکنیم میبینیم که فرهنگ تازیان از همه سیاه تر بوده و پس از اسلام هم دوز پلیدی اش بالاتر هم رفته .