سارا نوشته: راستش من هیچوقت کاری به دین و آیین کس دیگری نداشته ام چون به من مربوط نمی شود ولی به رفتار و منش چرا . رفتار و منش و کردار دیگران سبب می شود دنیای انسانها خوب یا بد شود . اسپینوزا مردی بود که رفتار و خلق و خوی مهربان و متواضعش ، حال دنیای ما را بهتر می کرد.استفاده از واژه ی "دین" برای کسی چون اسپینوزا نوعی بی سلیقگی محسوب می شود. اسپینوزا فیلسوفی بود که نظام فلسفی منحصر به فرد خودش را پایه ریزی کرد.
Rationalist نوشته: استفاده از واژه ی "دین" برای کسی چون اسپینوزا نوعی بی سلیقگی محسوب می شود. اسپینوزا فیلسوفی بود که نظام فلسفی منحصر به فرد خودش را پایه ریزی کرد. .
Rationalist نوشته: همچنین رفتار و منش آدمیان هم بی ارتباط با جهانبینی دینی یا فلسفی شان نیست و در این راستا گمان نمی کنم مورد اسپینوزا هم استثناء باشد.در مورد حرف شما مثال های نقض فراوان است! شما حتما در اطرافتان موحدین مومن بسیاری را می شناسید که بر طبق کتاب مقدسشان نباید دروغ بگویند، باید به خلق نیکی کنند و خوش رفتار باشند و.......... ولی در عمل عکس آن را انجام می دهند و نکنه جالب در اینجاست که شدیدا پایبند به این اصول هستند یعنی اگر کسی دروغ بگوید بدی کند و عمل زشتی انجام دهد سریع متذکر می شوند که این اعمال خلاف دین ماست و.... ولی خودشان....... بقول حافظ: واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند
Rationalist نوشته: استفاده از واژه ی "دین" برای کسی چون اسپینوزا نوعی بی سلیقگی محسوب می شود. اسپینوزا فیلسوفی بود که نظام فلسفی منحصر به فرد خودش را پایه ریزی کرد.[MENTION=273]Rationalist[/MENTION] جان یک نگاهی به این بیانداز:
همچنین رفتار و منش آدمیان هم بی ارتباط با جهانبینی دینی یا فلسفی شان نیست و در این راستا گمان نمی کنم مورد اسپینوزا هم استثناء باشد.
نقل قول:For 1,500 years Jewish society had been designed to produce
intellectuals… Jewish society was geared to support them…
Rich merchants married sages’ daughters; …Quite suddenly,
around the year 1800, this ancient and highly efficient social
machine for the production of intellectuals began to shift its
output. Instead of pouring all its products into the closed circuit
of rabbinical studies, …it unleashed a significant and ever-
growing proportion of them into secular life. This was an event
of shattering importance in world history. (A History of the Jews,
Paul Johnson 1988, 340-341)
سارا نوشته: در مورد حرف شما مثال های نقض فراوان است! شما حتما در اطرافتان موحدین مومن بسیاری را می شناسید که بر طبق کتاب مقدسشان نباید دروغ بگویند، باید به خلق نیکی کنند و خوش رفتار باشند و.......... ولی در عمل عکس آن را انجام می دهند و نکنه جالب در اینجاست که شدیدا پایبند به این اصول هستند یعنی اگر کسی دروغ بگوید بدی کند و عمل زشتی انجام دهد سریع متذکر می شوند که این اعمال خلاف دین ماست و.... ولی خودشان....... بقول حافظ: واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنندخیر! اگر شیوه ی نگاهمان را از ظاهر مفاهیم به عمق آنها بدگرانیم، تناقضی در مورد سخن من نخواهید یافت!
پس جهان بینی دینی اشان با کردار و عملشان نه تنها یکسان نیست بلکه متناقض هم هست!
Russell نوشته: @Rationalist جان یک نگاهی به این بیانداز:درود بر راسل گرامی:e303:
Rationalist نوشته: درود بر راسل گرامی:e303:درود رشنالیست عزیز، پوزش که پابرهنه پریدم وسط بحث
آیا مشکلی وجود دارد میان نظری که بیان داشتم با آنچه نقل قول نمودی؟