اثبات وجود حق تعالی بوسیله برهان جناب معلم ثانی ابونصر فارابی(ره) -
ابن سینا - 08-19-2014
بسم الله الرحمن الرحیم
این نوشتار درباره اثبات وجود خدا توسط جناب معلم ثانی،ابونصر فارابی(ره) است که ما برای هدایت یا استدراج خواننده نی نویسیم و مطمئنیم جز این دو راه،راهی دیگر برای خواننده نخواهد بود و «إما شاکراً و إما کفوراً».در پایان به شبهه مسخره ای که بعض به اصطلاح فلاسفه در رد برهان علیت آورده اند بیان کرده و آن را رد می کنیم.
برهان جناب معلم ثانی به برهان علیت بسیار نزدیک است و اما شرح آن چنین است:ما در براهین وجودی به دنبال خدائی هستیم که عاری از هر نقص و عیبی است زیرا اگر عیب داشته باشد معلول خواهد بود و این با فرض مخالف است.پس ما می خواهیم آیا چنین خدائی هست یا به عبارت صحیح تر آیا چنین موجودی هست؟خوب اما اصل برهان.می دانیم تا زمانی که علت وجود نداشته باشد، معلول هم وجود نخواهد داشت.پس علت تقدم وجودی بر معلول دارد پس می توان نتیجه گرفت شرط وجود معلول،علت است و معلول همان مشروط است.حال اگر سلسله ای از علل و معلولات فرض کنیم،چون همه ممکن بالذات اند.وجود این ممکنات که همگی معلولند ،مشروط است به شرطی.اگر تمامی این سلسله ممکن باشد یعنی پذیرفته ایم تمامی این سلسله مشروط است بدون هیچ شرطی پس لزوماً باید قبول کنیم برای این سلسله مشروط،شرطی لازم است که باید واجب بالذات باشد.این شرط،همان چیزی است که هیچ شرطی ندارد،یعنی مشروط نیست.
اما شبهه معروف.مخالفین برهان علیت(البته شما دیدید که برهان فارابی نزدیک است به برهان علیت نه عین آن).اینکه اگر قانون علیت قانونی جهان شمول است پس باید خدا هم علت داشته باشد و اینطور باید برهان علیت از اعتبار ساقط شود چرا که خود خدا هم علت خواهد داشت(العیاذ بالله).اما پاسخ این سفسطه که بسیاری از فلاسفه غرب هم دچار آن شده اند این است که ما می دانیم هر اتفاقی که می افتد دلیل و علتی دارد نه اینکه هر چیزی علتی دارد.اتفاق یا پدیده همان چیزی است که وجود نداشته است و سپس به وجود آمده است که در فلسفه به آنها ممکنات گویند،حال فرض اینکه وجودی واجب باشد را با برهان ثابت می کنیم که همان خدا است.
والسلام علی من اتبع الهدی
و علی النبی وعلی عباد الله صالحین
اثبات وجود حق تعالی بوسیله برهان جناب معلم ثانی ابونصر فارابی(ره) -
Parisa - 08-19-2014
ابن سینا نوشته: .اما پاسخ این سفسطه که بسیاری از فلاسفه غرب هم دچار آن شده اند این است که ما می دانیم هر اتفاقی که می افتد دلیل و علتی دارد نه اینکه هر چیزی علتی دارد.اتفاق یا پدیده همان چیزی است که وجود نداشته است و سپس به وجود آمده است که در فلسفه به آنها ممکنات گویند،حال فرض اینکه وجودی واجب باشد را با برهان ثابت می کنیم که همان خدا است.
خیر، شما باید بدونید که معلول برای وجود همونقدر به علت نیاز داره که علت به معلول! این استدلال الان دیگه اینقد فرسوده شده که شنیدنش واقعا باعث تاسف میشه.
یکبار دیگه و به بیانی دیگه: در الهیاتِ اسلامی میدونیم که صفت اساسی الله ،آفرینندگی هستش و آفریننده بودن یعنی علت بودن یکسری از معلول ها ولی همین صفت به خودی نشون میده که اون علتِ ازلی چقد واسه اینکه علت باشه، به معلول داشتن نیازمنده.
اثبات وجود حق تعالی بوسیله برهان جناب معلم ثانی ابونصر فارابی(ره) -
mbk - 08-19-2014
Parisa نوشته: خیر، شما باید بدونید که معلول برای وجود همونقدر به علت نیاز داره که علت به معلول! این استدلال الان دیگه اینقد فرسوده شده که شنیدنش واقعا باعث تاسف میشه.
یکبار دیگه و به بیانی دیگه: در الهیاتِ اسلامی میدونیم که صفت اساسی الله ،آفرینندگی هستش و آفریننده بودن یعنی علت بودن یکسری از معلول ها ولی همین صفت به خودی نشون میده که اون علتِ ازلی چقد واسه اینکه علت باشه، به معلول داشتن نیازمنده.
به نام خداوند مهرگستر خیلی مهربان
یک پرسش نمیدونم آقایید یاخانم هر چی راستی زمانی که مامان باباتون را گشنه شد رفتند پیش هم که دستاوردش تو شد مامانت ساختت یا بابات ساخته تو رو یا تنها حال بردند پسش درد بزرگ کردنت یا خودت اونجا بودی رسا کردیی خودت را یا تکامل گرفتی یا خداوند دستش تو کاره تو که تا یک دو سال یادت نیست چجوری شیر می خوردی شاید نادر باشی یادت باشه اما تو شکم یادت هست ؟چجور بودی؟افسوس که آدمی خود باز است پناه بر خداوند یگانه
اثبات وجود حق تعالی بوسیله برهان جناب معلم ثانی ابونصر فارابی(ره) -
Parisa - 08-21-2014
mbk نوشته: یک پرسش نمیدونم آقایید یاخانم هر چی راستی زمانی که مامان باباتون را گشنه شد رفتند پیش هم که دستاوردش تو شد مامانت ساختت یا بابات ساخته تو رو یا تنها حال بردند پسش درد بزرگ کردنت یا خودت اونجا بودی رسا کردیی خودت را یا تکامل گرفتی یا خداوند دستش تو کاره تو که تا یک دو سال یادت نیست چجوری شیر می خوردی شاید نادر باشی یادت باشه اما تو شکم یادت هست ؟چجور بودی؟افسوس که آدمی خود باز است پناه بر خداوند یگانه
بچه ها این چی میگه؟!
اثبات وجود حق تعالی بوسیله برهان جناب معلم ثانی ابونصر فارابی(ره) -
Russell - 08-21-2014
Parisa نوشته: بچه ها این چی میگه؟!
I have no idea !!
اثبات وجود حق تعالی بوسیله برهان جناب معلم ثانی ابونصر فارابی(ره) -
ابن سینا - 08-22-2014
بسم الله الرحمن الرحیم
متأسفانه مفار وملحدین حاضر آنچنان سخنان بی پایه ای داشتند که بنده قصد نداشتم جوابی بدهم ولی دیدم گوئی ایشان در جهل مرکب اند.یکی از کاربرانی که با آواتار نه چندان در شأن یک بحث علمی نظر داده اند آنچنان سخن بی پایه ای زده است که جواب دادن آن به دور از شأن است ولکن بنده از جهت اتمام حجت سخنم را کامل می کنم.
دقت بفرمائید.این که می گوئید علت نیازمند به معلول است یعنی چه و از کجا چنین حرفی زده اید؟تنها یک احتمال دارد و آن اینکه علت برای علت بودن نیاز به معلول دارد.این تنها فرض است.مشخصاً این فرضی بس باطل است،زیرا علت و معلول دو اسم است که از دو حقیقت(مسمی یعنی چیزی که روی آن اسم گذارده شده است) حکایت می کند.مثل این می ماند که شما بگوئید پدری برای پدربودن نیازکند به بچه است.در پاسخ گوئیم که پدر و پسر بودن دو اسم یا لفظ اند و الفاظ اعتباری اند و نه حقیقت اصیل.و اینکه ما قانون علیت را بیان می کنیم اعتباری است لفظی از حقیقتی که در خارج است.متأسفم از سخنان بی پایه کافرین.
اثبات وجود حق تعالی بوسیله برهان جناب معلم ثانی ابونصر فارابی(ره) -
kourosh_bikhoda - 08-22-2014
اصلن این رابطه علت و معلولی خیلی رابطه قابل شکیه. دوست عزیز یه کم از اعماق تاریخ خارج بشید دیوید هیوم مطالعه کنید کل این نظام علی و معلولی براتون زیر سوال میره انقدم موتور نسوزونید سرش.
اثبات وجود حق تعالی بوسیله برهان جناب معلم ثانی ابونصر فارابی(ره) -
Anarchy - 08-22-2014
ابن سینا نوشته: ما می دانیم هر اتفاقی که می افتد دلیل و علتی دارد نه اینکه هر چیزی علتی دارد.اتفاق یا پدیده همان چیزی است که وجود نداشته است و سپس به وجود آمده است که در فلسفه به آنها ممکنات گویند،حال فرض اینکه وجودی واجب باشد را با برهان ثابت می کنیم که همان خدا است.
پس اگر فرض وجود
چیزی را متصور هستید که بدون علت است ، همان
چیز را
مجموعه هستی بنامید و ما رو از شر وجود خدا خلاص کنید !!
اثبات وجود حق تعالی بوسیله برهان جناب معلم ثانی ابونصر فارابی(ره) -
ابن سینا - 08-23-2014
بسم الله الرحمن الرحیم
جواب آقای کوروش
نظرات در مورد بحث علیت اصولاً به نظرم سه دسته:یک دسته نظر امثال فلاسفه اسلامی،دسته دوم نظر مشابه نظر کانت و دسته سوم نظر هیوم.اما ایشون در مورد نظر هیوم گفتند.مختصراً می توان گفت نظر هیوم بر آن است که بین علت و معلول هم زمانی است یعنی یک همراهی زمانی دائمی بین دو چیز است و ما از آن علیت را برداشت می کنیم ولی فی الواقع آنچه که ما می گوئیم علیت یعنی چیزی چیزی دیگر را بوجود آورد قبول ندارد بلکه صرفاً یک همراهی زمانی است.
نظر این فیلسوف!!!غربی!!!را اینطور می توان رد کرد که این نظر برخلاف بداهت عقل است.می پرسید چرا؟گوئیم به خاطر آنکه هر کسی حتی دانشمندان ملحد هم این را اعتقاد دارند که به سبب وجود ویژگی در چیزی،آن می تواند سبب پدیده ای شود.مثلاً دقت کنید که آتش سبب گرم شدن آب می شود.هر کس می داند از ویژگی های این آتش است که گرما ایجاد می کند.این بدیهی عقلی است که هر شیءای ویژگی دارد و متناسب با آن ویژگی می تواند سبب ایجاد چیزی شود.مثالی دیگر بزنم که رد آن توسط مخاطب مستلزم سفسطه در حرف های خودش شود.اگر از هیوم بپرسی که آقای هیوم!شما چرا به چنین چیزی معتقد هستید؟او هر چه بگوید دلیل اعتقاد خودش را بیان کرده است و این همان علت نتیجه اش است.یعنی او یک سری صغری و کبری می چیند(به عنوان مثال)و بعد نتیجه ای می گیرد.تا زمانی که آن مقدمات نباشند،چنین نتیجه ای هم نخواهد بود.پس باید آقای هیوم اقرار کند که یا نتیجه اش اشتباه بوده است و دچار سفسطه در برهان شده است یا اینکه بگوید حرفش تنها همراهی زمانی با مقدماتش دارد.خوب ما هم می گوئیم« حرف بی دلیل باد هواست»
اثبات وجود حق تعالی بوسیله برهان جناب معلم ثانی ابونصر فارابی(ره) -
ابن سینا - 08-23-2014
اما پاسخ آقای آنارچی
فکر نمی کنم حرفتان آنچنان روی دلیل و برهان باشد علی ای حال جواب میدهم.دقت بفرمائید.شما حرف بنده را توجه نفرمودید.بنده گفتم «هر معلولی علت دارد نه اینکه هر چیزی علت داشته باشد.»این یعنی آنکه هر معلولی مستلزم علت است و آنچه که علت ندارد،به آن دلیل،علت ندارد که نقص ندارد و این همان مفهوم خداست.خوب بعد ما می نشینیم و صحبت می کنیم که آیا چنین چیزی هست یا نه؟اما اینکه گفتید مجموعه هستی.این سخن شما چند مفهوم می تواند داشته باشد.1-آنکه شما به جای آنکه به این موجود عاری از هر نقص که همه چیز را آفریده است ولی خود آفریده چیزی نیست و هر چیزی به جز او ناقص است،خدا بنامید او را مجموعه هستی می نامید.ما بر سر نام که دشمنی نداریم.البته نام هم نباید مفهوم بدی نداشته باشد.ولی اگر شما دوست دارید چنین نامی بر آن بگذارید ولی به همان چه که گفتم معتقدید احسنت برشما که شما موحدید.2-اگر منظورتان از مجموعه هستی،مجموعه عالم ماده است سخن شما بسیار سخیف است به دلائل بسیار. دلیل اول آنکه این عالم از چندین جزء تشکیل شده است و لذا به این اجزا نیازمند است پس نمی تواند بدون نقص باشد و هر چیز ناقص را علتی لازم است چون معلول است پس خالق و علت العلل نخواهد بود.دلیل دوم آنکه فرض وجود نداشتن این عالم محال نیست پس این عالم عین وجود بی نقص و علت العلل نیست(چنانکه این برهان را سال ها قبل از فلاسفه اسلامی،امام رضا(ع) فرموده بودند).و دلائلی دیگر که برای طویل نشدن متن آنها را به خودتان واگذار می کنم.3-منظورتان از مجموعه هستی،خود هستی است.یعنی خود وجود.یعنی بودن و هستن و امثال اینها.اگر منظورتان چنین است به توحید ناب می رسید اگر هوشمند باشید.در این مورد اگر منظورتان این چنین بود بهتر است خصوصی صحبت کنیم زیرا عقل هر انسانی را گنجایش چنین سخنانی نیست.