تمام سخنم این بود:
سارا نوشته: کسی طرفدار برخورد فیزیکی و قهری با روزه خواران نیست اصلا هیچ برخوردی نباید بشود هر کسی آزاد است در هر زمانی که دلش بخواهد بنوشد و بیاشامد و این منع قانونی ندارد! و نباید برخورد قهری با این شخص صورت گیرد چرا که مجرم نیست. اما اخلاق این وسط چه می گوید؟ و اینکه کسانی که به عمد و هدفمند سعی در حرمت شکنی و توهین به اعتقادات و آیین دیگران دارند آیا انسانهای اخلاق مداری هستند؟ کسانی که کمپین ِ تظاهر به روزه خواری و مانند آن را راه می اندازند انسانهای خردگرایی هستند؟
یکی از اصول اساسی فرهنگ همزیستی ،احترام به آیین و اعتقادات دیگران است که بی آن اصلا همزیستی رخ نمی دهد! هر جامعه ای حتی یک جامعه ی سکولار هم برای خودش آیینها و اعتقاداتی را دارد که کسی که در آن جامعه زندگی می کند علیرغم میل باطنی اش مجبور به محترم شمردن و حتی پیروی از آن است. برای نمونه در هنگام معرفی و احوالپرسی " دست دادن " نشاندهنده ی دوستی است که خب اگر شخص مقابل به دلیل مسلمانی دست ندهد یک حس بدی را به طرف مقابلش منتقل می کند و گویی دستِ دوستی را رد کرده است و نه یک دست فیزیکی!!
اینجا بحث سر این نیست که چرا روزه خواری می کنند چرا که اصلا اصطلاح "روزه خواری" برای فردی که خود را مسلمان نمی داند صدق نمی کند!! کسی که مسلمان نیست ملزم به روزه گرفتن نیست که حال بخواهد روزه اش را بخورد!!
بحث سر این "تظاهر" هست اینکه کمپین راه بیاندازیم و تعمدا و با هدف جلوی روزه داران بخوریم و بیاشامیم! وگرنه کسی با خوردن و نوشیدن دیگران کاری ندارد. فردی ممکن است گرسنه باشد و یا تشنه باشد و روزه هم نباشد خب دلیل ندارد که درصدد رفع گرسنگی و تشنگی اش بر نیاید!
اما اخلاق .. خب گویا واقعا اخلاق نسبی است.. برای نمونه بنده اگر وارد سرزمینی شوم که در آنروز مردمانش عزادار هستند حتی اگر آنروز بهترین روز زندگی ام باشد و دلم بخواهد رخت و جامه های رنگارنگ بپوشم و به آهنگ های شاد گوش دهم و ساز بزنم و پایکوبی کنم ... اما به احترام مردم ِ آن سرزمین و غمشان، سکوت پیش گرفته و شادی ام را آشکار نمی کنم! این یعنی احترام به انسانیت و نه مقدس شمردن دین و آیین دیگران!
Mehrbod نوشته: سزای بدی بدیست -> بازخورد.
ترجمه:
سزای نیکی بدی است!...> نا جوانمردی
Mehrbod نوشته: از آنجاییکه بجز ما آنانی نیز همواره هستند, این روشهایِ آموزش و پرورشی و هر کس مانند ما "درست" و "همزیستانه" نمیاندیشید
را بیاموزانید تا بیاندیشد تا یک آستانهای فراتر کار نمیکنند, از آن آستانه به آنور سیستم تکنولوژیک ناچار از "دستبردن در ژن" و "دستکاری
مغز و اندیشه" خواهد بود و همهیِ این دستکاریها نیز در هر گام خُرد و نخستین خود سودمند به چشم خواهند آمد, برای نمونه چه
کسی از اینکه در هواپیما بمب بگذارند خوشش میاید؟ هیچکس! خود مسلمان معمولی اش هم بیزار است. پس چه گیری دارد
که برای نمونه پیش از ورود به هواپیما مغز کسی را هم محدود اسکن کنند؟ یا چه اشکالی دارد مغز کسانیکه مسلماناند و از
کشورهای ریسکدار هم مهاجرت کردهاند و رویهمرفته مشکوک میباشند را زیر نظر داشته و اسکنهایِ هفتگی و ماهانه کرد؟
--
آنچه کازینسکی بهتر از همه به آن پرداخته و از دورنمای سیاه تکنولوژی پرده
برمیدارد همین است, چیزیکه بیشتر یاد آدم عادّی میافتد ولی پُرگاه ترمیناتور است,
در اینجا همین گامهایی خُرد و هر یک برای خود خواستنی, ولی با برایندی رویهمرفته بسیار ناخواستنی.
.
مهربد مطمئنی برای دنیایی که در آن هنوز سقط جنین و تجویز مرگ مصنوعی
در بیمارستانها مسائلی حلنشده هستند، اینهایی که میگویی به همین سادگی
هستند؟
سارا نوشته: یکی از اصول اساسی فرهنگ همزیستی ،احترام به آیین و اعتقادات دیگران است که بی آن اصلا همزیستی رخ نمی دهد! هر جامعه ای حتی یک جامعه ی سکولار هم برای خودش آیینها و اعتقاداتی را دارد که کسی که در آن جامعه زندگی می کند علیرغم میل باطنی اش مجبور به محترم شمردن و حتی پیروی از آن است. برای نمونه در هنگام معرفی و احوالپرسی " دست دادن " نشاندهنده ی دوستی است که خب اگر شخص مقابل به دلیل مسلمانی دست ندهد یک حس بدی را به طرف مقابلش منتقل می کند و گویی دستِ دوستی را رد کرده است و نه یک دست فیزیکی!!
اینجا بحث سر این نیست که چرا روزه خواری می کنند چرا که اصلا اصطلاح "روزه خواری" برای فردی که خود را مسلمان نمی داند صدق نمی کند!! کسی که مسلمان نیست ملزم به روزه گرفتن نیست که حال بخواهد روزه اش را بخورد!!
بحث سر این "تظاهر" هست اینکه کمپین راه بیاندازیم و تعمدا و با هدف جلوی روزه داران بخوریم و بیاشامیم! وگرنه کسی با خوردن و نوشیدن دیگران کاری ندارد. فردی ممکن است گرسنه باشد و یا تشنه باشد و روزه هم نباشد خب دلیل ندارد که درصدد رفع گرسنگی و تشنگی اش بر نیاید!
اما اخلاق .. خب گویا واقعا اخلاق نسبی است.. برای نمونه بنده اگر وارد سرزمینی شوم که در آنروز مردمانش عزادار هستند حتی اگر آنروز بهترین روز زندگی ام باشد و دلم بخواهد رخت و جامه های رنگارنگ بپوشم و به آهنگ های شاد گوش دهم و ساز بزنم و پایکوبی کنم ... اما به احترام مردم ِ آن سرزمین و غمشان، سکوت پیش گرفته و شادی ام را آشکار نمی کنم! این یعنی احترام به انسانیت و نه مقدس شمردن دین و آیین دیگران!
وقتی بخواهی با پس گردنی به بچه یاد بدهی که توی اتاق نشاند،
اگر فرصتش را پیدا بکند، نه تنها توی اتاق خواهد شاشید، بلکه
وقتی خواب هستی میاید توی تختت میشاشد!
مسلمانها میخواهند که حقی همه برای خود و دیگران قائل هستند (یعنی حق بدیهی
خوردن و آشامیدن ) را از غیرخودی ها سلب بکنند و روزه خواران را میگیرند شلاق میزنند،
به زندان می اندازد و به او فلفل و پیاز میخورانند (جالب آنکه در قانون سه بار روزه خواری
در ملا عام میتواند حکم اعدام در پی داشته باشد!)، بعد که یک عده ای می آیند
به تمام اینها به شکلهای مختلف اعتراض میکنند (که مسلما یکی از راههایش هم این است
که مظاهر روزه خواری شان را به رخ آنان که برایشان محدودیت کرده اند بکشند)
، ناله ها برمی آید که ای وای باز دارند به ما توهین میکنند، چقدر ما مظلوم هستیم!
من به دوستان این هشدار را بدهم که این مظلوم نمایی ها فقط تا زمانی ست
که دست اینها از شما دور باشد، اگر دستشان به شما برسد، همان داستان
شلاق و فلفل و پیاز است.
احترام به عقاید دیگران و اینها هم که ....
Dariush نوشته: مسلمانها میخواهند که حقی همه برای خود و دیگران قائل هستند (یعنی حق بدیهی
خوردن و آشامیدن ) را از غیرخودی ها سلب بکنند و روزه خواران را میگیرند شلاق میزنند،
به زندان می اندازد و به او فلفل و پیاز میخورانند (جالب آنکه در قانون سه بار روزه خواری
در ملا عام میتواند حکم اعدام در پی داشته باشد!)، بعد که یک عده ای می آیند
به تمام اینها به شکلهای مختلف اعتراض میکنند (که مسلما یکی از راههایش هم این است
که مظاهر روزه خواری شان را به رخ آنان که برایشان محدودیت کرده اند بکشند)
، ناله ها برمی آید که ای وای باز دارند به ما توهین میکنند، چقدر ما مظلوم هستیم!
من به دوستان این هشدار را بدهم که این مظلوم نمایی ها فقط تا زمانی ست
که دست اینها از شما دور باشد، اگر دستشان به شما برسد، همان داستان
شلاق و فلفل و پیاز است.
احترام به عقاید دیگران و اینها هم که ....
سفسطه ی فرد یکسان بین!!
همه ی مسلمانها همین نظر را دارند؟ همین کار را انجام می دهند؟ خوب است که در همان ابتدا هم گفتم که کسی موافق با زور و خشونت نیست چرا که خوردن و آشامیدن برای غیر مسلمان در ماه رمضان جرم نیست حتی برای مسلمانش هم جرم نیست! و تنها گناه محسوب می شود آنهم یک گناه شخصی که به هیچ کسی هم مربوط نیست!
بنده اصلا حرفم کلی بود حرف از احترام به دیگران زدم و می خواستم بدانم دامنه ی اخلاق در عالم بی خدایی آنهم از گونه ی ایرانیش چقدر است! پس چه مظلوم نمایی چه آه و ناله ای؟ گویا "روزه خواری" فشار آورده است؟:)
بنده هم به دوستان ِ نا دیده هشدار می دهم که چندان به هشدار اینان اهمیت ندهید چرا که
کافر همه را به کیش خود پندارد! وای به روزی که اینان به ایران مسلط شوند دست حکومت پیشینشان را از پشت خواهند بست! همین الان در دنیای مجازی چنین سفاک و ظالمند وای به روزی که در دنیای حقیقی به قدرت برسند!
یارب مباد که گدا معتبر شود
ور معتبر شود ز خدا بی خبر شود!
سارا نوشته: سفسطه ی فرد یکسان بین!!
همه ی مسلمانها همین نظر را دارند؟ همین کار را انجام می دهند؟ خوب است که در همان ابتدا هم گفتم که کسی موافق با زور و خشونت نیست چرا که خوردن و آشامیدن برای غیر مسلمان در ماه رمضان جرم نیست حتی برای مسلمانش هم جرم نیست! و تنها گناه محسوب می شود آنهم یک گناه شخصی که به هیچ کسی هم مربوط نیست!
بنده اصلا حرفم کلی بود حرف از احترام به دیگران زدم و می خواستم بدانم دامنه ی اخلاق در عالم بی خدایی آنهم از گونه ی ایرانیش چقدر است! پس چه مظلوم نمایی چه آه و ناله ای؟ گویا "روزه خواری" فشار آورده است؟:)
بنده هم به دوستان ِ نا دیده هشدار می دهم که چندان به هشدار اینان اهمیت ندهید چرا که کافر همه را به کیش خود پندارد! وای به روزی که اینان به ایران مسلط شوند دست حکومت پیشینشان را از پشت خواهند بست! همین الان در دنیای مجازی چنین سفاک و ظالمند وای به روزی که در دنیای حقیقی به قدرت برسند!
یارب مباد که گدا معتبر شود
ور معتبر شود ز خدا بی خبر شود!
من هم منظورم به شمای خاص نبود، شمای نوعی را گفتم.
شما اگر نمیکنید، قدرتمندان و حکومتیها به زور دارند اینها را
به ما میچپانند، بنابراین حتی اگر شما هم اینکار را نکنید، کسانی
هستند که دارند اینکار را به نام اسلام و الله میکنند بنابراین توجیه
اعتراضهای طغیانگرایانه، رفتار آنهاییست که چنان میکنند
نه شمایی که طور دیگری هستید.
بماند که ما بارها شاهد بودیم که مسلمانهای معمولی
هم در خیابان و مکانهای عمومی به کسانی که در ماه
رمضان در حال خوردن یا آشامیدن بودند گیر داده و با آنها
وارد مشاجره شدهاند. نمونهاش همین پنجشنبهی گذشته
در شرق تهران بود که خودم شاهدش بودم.
Dariush نوشته: مهربد مطمئنی برای دنیایی که در آن هنوز سقط جنین و تجویز مرگ مصنوعی
در بیمارستانها مسائلی نشده هستند، اینهایی که میگویی به همین سادگی
هستند؟
ستیز میان فرهنگ غربی که پیشرفت و گسترش تکنولوژی را بها میدهد, و فرهنگهایِ دیگر یک چیز روشن است. برای نمونه
فرهنگ اسلامی همین است که میبینید, میگوید چون ما روزه میگیریم کسی نباید به ما بیاحترامی کرده و روزهخواری نماید.
این ستیزها چگونه برداشته خواهند شد؟ یا همه باید یکسان و یکرنگ بشوند, دستکم در چیزهایی بُنیادین, که تا
به امروز کوشش همین بوده و آموزش و پرورش و رسانهها و ... همه در این راه گام برداشتهاند, ولی بروشنی همچون
چیزی ناشدنی است و هر چه فشار اینور بیشتر شود از آنور غدّههایِ چرکین القاعده و طالبان و ISIS بیرون میزنند.
اگر از راه نرم و آموزشی ستیزها نتوانند برداشته شوند, راههای بجا ماندهیِ دیگر چه خواهند بود؟
Mehrbod نوشته: ستیز میان فرهنگ غربی که پیشرفت و گسترش تکنولوژی را بها میدهد, و فرهنگهایِ دیگر یک چیز روشن است. برای نمونه
فرهنگ اسلامی همین است که میبینید, میگوید چون ما روزه میگیریم کسی نباید به ما بیاحترامی کرده و روزهخواری نماید.
این ستیزها چگونه برداشته خواهند شد؟ یا همه باید یکسان و یکرنگ بشوند, دستکم در چیزهایی بُنیادین, که تا
به امروز کوشش همین بوده و آموزش و پرورش و رسانهها و ... همه در این راه گام برداشتهاند, ولی بروشنی همچون
چیزی ناشدنی است و هر چه فشار اینور بیشتر شود از آنور غدّههایِ چرکین القاعده و طالبان و ISIS بیرون میزنند.
اگر از راه نرم و آموزشی ستیزها نتوانند برداشته شوند, راههای بجا ماندهیِ دیگر چه خواهند بود؟
نه؛ همانطور که گفتم این امر به سادگی امکانپذیر نیست. برای نمونه هنوز همین موضوع
سقط جنین در کشورهای غربی هم به تمامی پذیرفته نشده که هیچ، در آنجاهایی که
پذیرفته شده هم هنوز بحثها و مقامتهای دامنهداری پیراموناش شکل میگیرد.
من نمیگویم آنچه شما پیشبینی میکنید، کاملا غیرممکن است، بلکه باور دارم
خیلی بعیدتر از آن چیزیست که بیان میکنید. حداقل این است که راهها این اندازه
که میگویید هموار نیستند.
جنبهای دیگر از آنچه که وقوع پیشبینی شما را بعیدتر میکند، این است که اندیشیدهاید
سیستم تکنولوژیکال و کشورهای فناوریسالار، تمایلی با اولویت بالا برای حل همه چیز
به نفع خود دارند؛ آنهم با مشابه کردن همگان به خودشان! این حداقل به لحاظ تاریخی
کاملا اشتباه است. در نگاه به امروز جهان نیز، نقضهای پرشماری برای این باور شما میتوان
یافت. از جمله سیستم سیاسی-اقتصادیای که بقایش مطلقا وابسته به شرایط سلسلهمراتبی
امروزیست. اینها را نمیتوان به این سادگی نادیده گرفت.
Dariush نوشته: نه؛ همانطور که گفتم این امر به سادگی امکانپذیر نیست. برای نمونه هنوز همین موضوع
سقط جنین در کشورهای غربی هم به تمامی پذیرفته نشده که هیچ، در آنجاهایی که
پذیرفته شده هم هنوز بحثها و مقامتهای دامنهداری پیراموناش شکل میگیرد.
من نمیگویم آنچه شما پیشبینی میکنید، کاملا غیرممکن است، بلکه باور دارم
خیلی بعیدتر از آن چیزیست که بیان میکنید. حداقل این است که راهها این اندازه
که میگویید هموار نیستند.
جنبهای دیگر از آنچه که وقوع پیشبینی شما را بعیدتر میکند، این است که اندیشیدهاید
سیستم تکنولوژیکال و کشورهای فناوریسالار، تمایلی با اولویت بالا برای حل همه چیز
به نفع خود دارند؛ آنهم با مشابه کردن همگان به خودشان! این حداقل به لحاظ تاریخی
کاملا اشتباه است. در نگاه به امروز جهان نیز، نقضهای پرشماری برای این باور شما میتوان
یافت. از جمله سیستم سیاسی-اقتصادیای که بقایش مطلقا وابسته به شرایط سلسلهمراتبی
امروزیست. اینها را نمیتوان به این سادگی نادیده گرفت.
سیستم تکنولوژیک در چه راستایی کار میکند؟ در راستایی که گسترش تکنولوژی و شکوفایی اقتصادی
دربر داشته باشد. در این نگاه, در راستای پیشروی در این راستا, تنها برخی رفتارها بهینه اند و تنها برخی
فرهنگ ها سازگار اند, فرهنگی که سازگار نباشد, برای نمونه اسلامی, خواه ناخواه به رویارویی میافتد و در
این میان پرسش من از شما این بود, زمانیکه راههای نرم در این رویارویی پاسخگو نباشند و به زبان ساده,
مسلمانان یا هر گروه تندروی دیگری نخواهند با سیستم و راههای پذیرفته راه بیایند, آنگاه چه راه دیگری بجا میماند؟
متاسفانه در کشورهای اسلامی مرز مشخصی بین حوزه شخصی با حوزه اجتماعی و عمومی وجود نداره.حوزه اجتماعی ،ملک شخصی شما نیست که باورهای خود را تحت عنوان به ما احترام بگذارید، به جامعه وافراد جامعه تحمیل کنید.