دفترچه

نسخه‌ی کامل: بررسی سوره المسد
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
[عکس: attachment.php?attachmentid=5009&stc=1]

در این کند وکاو به بررسی مواردی در مورد سوره المسد میپردازم که بیانگر این است که قران نوشته محمد میباشد و نه خدایش
در طول عمر هر کس، بارها مساِیلی پیش میاید که افراد دیگران را مورد نفرین قرار میدهند.برای مثال شخصی به شخص دیگر میگوید خدا لعنتت کند.بارها دیدید و شنیدیدوحتی شاید خود شما شخصی را نفرین کرده باشید.
اما این نفرین کردن چه زمان رخ میدهد و اصولا دلیل ان چیست و به چه معناست؟
نفرین به واگذار کردن شخصی به قدرتی بالاتر از خود انسان گفته میشود و در مواقعی انجام میگیرد که فرد نفرین کننده توان احقاق حق خود را از شخص روبرو نداردوآن را به خدا،پیغمبر ،روزگار و.......واگذار میکند که اگر قدرت داشت خودش احقاق حق میکرد.
حال چند نکته اساسی و قابل تامل
نکته اول:
در سوره المسد ذکر شده که تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ ....بریده باد دو دست ابولهب و مرگ بر او باد .
در این آیه به واقع ابی لهب مورد نفرین قرار میگیرد...اما اگر این آیه ها توسط خدا نازل شده وخدا قادر مطلق است،پس در این ایه خدا ابی لهب را به کدام قدرت بالاتر از خودش واگذار میکند.همانطور که میدانیم نفرین به قدرت بالاتر واگذار میشود وطبق گفته های مذهبیون بالاتر از خدا قدرتی نبست.
نکته دوم:
نام ابی لهب در اصل عبد العزی به معنی بنده عزی میباشد که همه میدانیم عزی نام یکی از بت های بزرگ زمان قبل از اسلام است.مراجع در جواب این سوال که چرا خدا از نام اصلی عبدالعزی در ایه استفاده نکرده و از کنیه استفاده کرده پاسخ میدهند که به خاطر اینکه خداوند نمیخواسته نام بت را در قران بیاورد،حال آنکه الله نیز نام بت بزرگی قبل از اسلام بوده است و بار ها در قران امده است وحتی نام پدر محمد نیز بوده است.
نکته سوم:
چرا با وجود اینکه ابی لهب مورد نفرین خدا قرار گرفت ،هیچگاه دستانش قطع نشد.ایا این نشان از بی اثر بودن این نفرین ندارد؟اما در زندگی بارها مردم را از غضب خدا میترسانند.
نقل قول:چرا با وجود اینکه ابی لهب مورد نفرین خدا قرار گرفت ،هیچگاه دستانش قطع نشد.ایا این نشان از بی اثر بودن این نفرین ندارد؟اما در زندگی بارها مردم را از غضب خدا میترسانند.
منظور آن دنیا است. به جعفر بال داد طیاره شد و دستان ابولهب را هم کندن به ابوالفضل العباس پیوند زدن.
برخی هم میگویند دستهای عباس را از کربلا بردن پیوند زدن و دستهای ابولهب را هم اشانتیون دادن بهش الان عباس چاردست و جعفر طیار تو بهشت به عملیات ژانگولر مشغولند.
" ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
ﺗَﺒَّﺖْ ﻳَﺪَﺍ ﺃَﺑِﻲ ﻟَﻬَﺐٍ ﻭَﺗَﺐَّ ۱ ﻣَﺎ ﺃَﻏْﻨَﻰ ﻋَﻨْﻪُ ﻣَﺎﻟُﻪُ ﻭَ
ﻣَﺎﻛَﺴَﺐَ ۲ ﺳَﻴَﺼْﻠَﻰ ﻧَﺎﺭًﺍ ﺫَﺍﺕَ ﻟَﻬَﺐٍ ۳ ﻭَﺍﻣْﺮَﺃَﺗُﻪُ ﺣَﻤَّﺎﻟَﺔَ ﺍﻟْﺤَﻄَﺐِ ۴ ﻓِﻲ ﺟِﻴﺪِﻫَﺎ ﺣَﺒْﻞٌ ﻣِّﻦ ﻣَّﺴَﺪٍ ۵ " " به شناسه خداوند مهرگستر خیلی مهربان
تباهی دید دو دستهای پدرِ لهبُ تباهی دید خودش 1 چه بهرمند کند داراییش باره اشُ چه اندوخت 2 زود پیوست میشود آتشی دارای زبانه ای 3 هم خانمش بارشده ای هیزم 4 در گردن زیبایش طنابی از ریسمان سخت 5 "
ببینید "تبٌت" جورِ کذًبت دروغ دانست میشود گذشته ای که انجام شد نه تباهی بیند یا پاره قطع شد، براستی سرنوشت کَسهایی چون این ناباور همینست دارایی هم اندوخته هاشان سودی ندهدشان که پیوست میشوند آتشی زبانه داری، خداوندا تویی که شکست دادی ناباورها که جز زشت رفتاری هم زشت دهنی چیزی بار ندارند مرا برپاساز پیوست نماز دار
mbk نوشته: " ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
ﺗَﺒَّﺖْ ﻳَﺪَﺍ ﺃَﺑِﻲ ﻟَﻬَﺐٍ ﻭَﺗَﺐَّ ۱ ﻣَﺎ ﺃَﻏْﻨَﻰ ﻋَﻨْﻪُ ﻣَﺎﻟُﻪُ ﻭَ
ﻣَﺎﻛَﺴَﺐَ ۲ ﺳَﻴَﺼْﻠَﻰ ﻧَﺎﺭًﺍ ﺫَﺍﺕَ ﻟَﻬَﺐٍ ۳ ﻭَﺍﻣْﺮَﺃَﺗُﻪُ ﺣَﻤَّﺎﻟَﺔَ ﺍﻟْﺤَﻄَﺐِ ۴ ﻓِﻲ ﺟِﻴﺪِﻫَﺎ ﺣَﺒْﻞٌ ﻣِّﻦ ﻣَّﺴَﺪٍ ۵ " " به شناسه خداوند مهرگستر خیلی مهربان
تباهی دید دو دستهای پدرِ لهبُ تباهی دید خودش 1 چه بهرمند کند داراییش باره اشُ چه اندوخت 2 زود پیوست میشود آتشی دارای زبانه ای 3 هم خانمش بارشده ای هیزم 4 در گردن زیبایش طنابی از ریسمان سخت 5 "
ببینید "تبٌت" جورِ کذًبت دروغ دانست میشود گذشته ای که انجام شد نه تباهی بیند یا پاره قطع شد، براستی سرنوشت کَسهایی چون این ناباور همینست دارایی هم اندوخته هاشان سودی ندهدشان که پیوست میشوند آتشی زبانه داری، خداوندا تویی که شکست دادی ناباورها که جز زشت رفتاری هم زشت دهنی چیزی بار ندارند مرا برپاساز پیوست نماز دار
تبت یدا ابی لهب و تب تبوتباببنابر آنچه جوهری معنی کرده به معنای خسران و هلاکت است
بعضی[SUP](2)[/SUP] هم گفته اند به معنای خیبت و نومیدی است.بعضی[SUP](3)[/SUP] دیگر آن را به معنای تهی دستی از همه خیرها دانسته اند

قرآن، سوره المسد (111) آیه 1

آیه پسین: سوره المسد (111) آیه 2
آیه پیشین: سوره النصر (110) آیه 3
عربی
تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ وَ تَبَّ
بدون حرکات عربی
تبّت یدا أبی لهب و تبّ
خوانش
Tabbat yada abee lahabin watabba
آیتی
دستهای ابولهب بریده باد و هلاک بر او باد
خرمشاهی
زیانكار باد دستان ابولهب، و خود او هم زیانكار شد.
کاویانپور
نابود باد دو دست ابو لهب و نابود شد.
انصاریان
نابود باد قدرت ابولهب، و نابود باد خودش؛
سراج
زیانكار باد هر دو دست أبو لهب و زیانكار (یا هلاك) شد
فولادوند
بریده باد دو دست ابولهب، و مرگ بر او باد.
پورجوادی
دستان ابو لهب زیان كرد و او زیانكار شد.
حلبی
هلاك باد دو دست ابو لهب و هلاك باد [ابو لهب‏]،
اشرفی
بریده باد دو دست ابى لهب بریده شدنى
خوشابر مسعود انصاری
شكسته باد دو دوستان ابو لهب، و [ابو لهب‏] هلاك باد
مکارم
بریده باد هر دو دست ابولهب (و مرگ بر او باد)!
مجتبوی
زیانكار- یا بریده- باد دو دست ابو لهب- یعنى كردارش- و نابود باد خود او.
مصباح زاده
بریده باد دو دست ابى لهب بریده شدنى
معزی
بریده باد دستهاى ابى لهب و بریده باد
قمشه ای
ابو لهب (که دایم در پی آزار و دشمنی پیغمبر بود با تمام اقتدار و دارایی) نابود شد و دو دستش (که سنگ به رسول می‌افکند) قطع گردید.
رشاد خلیفه
ابولهب نابود گردید و دو دستش قطع گردید .