به نقل از جستار یکی از دوستان در انجمن هم میهن :
در این ایه دو دلیل برای برتری پس بر دختر ذکر شده یکی انکه دختران در زینت پرورش میابند و دوم در مجادله ناتوان هستند نظر دوستان چیست؟
[TABLE="class: quote, width: 100%, align: center"]
[TR]
[TD]
أَوَمَن یُنَشَّأُ فِی الْحِلْیَةِ وَهُوَ فِی الْخِصَامِ غَیْرُ مُبِینٍ
آیا كسی را كه در لابلای زینت و زیور پرورش مییابد ، و به هنگام گفتگو و كشمكش در بحث و مجادله ( به خاطر حیا و شرم و عاطفه نازكی كه دارد ) نمیتواند مقصود خود را خوب و آشكار بیان و اثبات كند ، ( فرزند خدا میدانید و پسران را فرزند خود ؟ ! ) . [/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Anarchy نوشته: در این ایه دو دلیل برای برتری پس بر دختر ذکر شده یکی انکه دختران در زینت پرورش میابند و دوم در مجادله ناتوان هستند نظر دوستان چیست؟
آیه بعدیش چیه؟ اینکه فقط مقدمات هست، حکم نداده که؟!
Russell نوشته: آیه بعدیش چیه؟ اینکه فقط مقدمات هست، حکم نداده که؟!
چرا دیگه ، حکم هم داده !
داستان آیه های قبل و بعد ، این هست که در فرهنگ اون زمان عربستان ، باور این بوده که "فرشته ها" دخترای خدا هستن... حالا محمد به این مطلب اعتراض کرده که شما ، دخترها که به این دو دلیل ضعیف هستن رو به خدا نسبت میدین و میگید بچه هاش دختر هستن و اون وقت پسرها را برای خودتون برداشتین ( پسر فرزند ارزشمند تر در فرهنگ اون زمان ) !!
آیه های 16 و 17 : أَمِ اتَّخَذَ مِمَّا یَخْلُقُ بَنَاتٍ وَأَصْفَاكُم بِالْبَنِینَ
آیا از میان مخلوقاتش دختران را برای خود انتخاب كرده، و پسران را برای شما؟!
وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِمَا ضَرَبَ لِلرَّحْمَنِ مَثَلًا ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِیمٌ
در حالی كه هر گاه یكی از آنها را به همان چیزی كه برای خداوند رحمن شبیه قرار داده (به تولد دختر) بشارت دهند صورتش از فرط ناراحتی سیاه میشود، و مملو از خشم میگردد!
آیه 19 : وَجَعَلُوا الْمَلَائِكَةَ الَّذِینَ هُمْ عِبَادُ الرَّحْمَنِ إِنَاثًا أَشَهِدُوا خَلْقَهُمْ سَتُكْتَبُ شَهَادَتُهُمْ وَیُسْأَلُونَ
آنها فرشتگان را كه بندگان خدایند مؤنث پنداشتند، آیا به هنگام آفرینش آنها شاهد و حاضر بودند؟ این گواهی آنها نوشته میشود و از آن بازخواست خواهند شد!
Anarchy نوشته: در این ایه دو دلیل برای برتری پسر بر دختر ذکر شده یکی انکه دختران در زینت پرورش میابند و دوم در مجادله ناتوان هستند نظر دوستان چیست؟
[TABLE="class: quote, width: 100%, align: center"]
[TR]
[TD] أَوَمَن یُنَشَّأُ فِی الْحِلْیَةِ وَهُوَ فِی الْخِصَامِ غَیْرُ مُبِینٍ
آیا كسی را كه در لابلای زینت و زیور پرورش مییابد ، و به هنگام گفتگو و كشمكش در بحث و مجادله ( به خاطر حیا و شرم و عاطفه نازكی كه دارد ) نمیتواند مقصود خود را خوب و آشكار بیان و اثبات كند ، ( فرزند خدا میدانید و پسران را فرزند خود ؟ ! ) .[/TD]
[TD][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
به نام خداوند مهرگستر خیلی مهربان
سراسر آیه16 را بد برگرداندید که آیا از آفریده های خداوند دختران باشند که بچه اش باشند "واصفاکم بالبنین " "هم گزینش کردتان به پسرها" نشان می دهد که خداوند شما را فرزند پسر خود نگرفته است هم دیگر آفریده هایش که فرشتگان باشند دخترش نیستند هر چند خودتان دختر دوست نیستید که به گفته خداوند در آرایش ساخته می شوند هم در بگومگو ها هم دشمنی ها بیگانه ازروشن شده باشند
پناه برخداوندی که برتر است جور ماباشد یا دارای دختر هم پسری
[TABLE]
[TR]
[TD="class: QuranArabic"]أَوَمَن یُنَشَّأُ فِی الْحِلْیَةِ وَهُوَ فِی الْخِصَامِ غَیْرُ مُبِینٍ ﴿۱۸﴾
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: QuranFarsi"]فولادوند: آیا كسى [را شریك خدا مىكنند] كه در زر و زیور پرورش یافته و در [هنگام] مجادله بیانش غیر روشن است
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: QuranFarsi"]مکارم: آیا كسی را كه در لابلای زینتها پرورش مییابد و به هنگام جدال قادر به تبیین مقصود خود نیست (فرزند خدا میخوانید)؟!
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: QuranFarsi"]خرمشاهی: آیا كسى كه در زر و زیور پرورش یافته است [دختر] كه در جدل هم ناتوان است [شایسته نسبت دادن به خداوند است؟]
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
این سه ترجمعه مختلف از این ایه می باشد
که به روشنی بیان گر ان می باشد که خداوند
از اینکه دختران را به او نسبت دهند بدش میاد
فکر کنم اگه همین جور پیش بره هر مسلمانی
قران رو به سبک خودش ترجمه و تفسیر خواهد
کرد
2567 نوشته: [TABLE]
[TR]
[TD="class: QuranArabic"]أَوَمَن یُنَشَّأُ فِی الْحِلْیَةِ وَهُوَ فِی الْخِصَامِ غَیْرُ مُبِینٍ ﴿۱۸﴾ [/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: QuranFarsi"]فولادوند: آیا كسى [را شریك خدا مىكنند] كه در زر و زیور پرورش یافته و در [هنگام] مجادله بیانش غیر روشن است[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: QuranFarsi"]مکارم: آیا كسی را كه در لابلای زینتها پرورش مییابد و به هنگام جدال قادر به تبیین مقصود خود نیست (فرزند خدا میخوانید)؟![/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: QuranFarsi"]خرمشاهی: آیا كسى كه در زر و زیور پرورش یافته است [دختر] كه در جدل هم ناتوان است [شایسته نسبت دادن به خداوند است؟][/TD]
[/TR]
[/TABLE]
این سه ترجمعه مختلف از این ایه می باشد
که به روشنی بیان گر ان می باشد که خداوند
از اینکه دختران را به او نسبت دهند بدش میاد
فکر کنم اگه همین جور پیش بره هر مسلمانی
قران رو به سبک خودش ترجمه و تفسیر خواهد
کرد
به نام خداوند مهرگستر خیلی مهربان
درود شاید بد دریافتید گفتم 16 نه 18 به دیدم 18 رو بهتر گفتند پناه بر خداوند
خوب شما بفرمایید اینجا خداوند خیلی مهربان
چی گفته منظورش چی بود
ایه شانزده تا هجده را مهر ورزید تفسیر و ترجمه
بفرمایید تا شک ما بر طرف شود فقط با منبع لطف
بفرمایید نه برداشت های شخصی
mbk نوشته: به نام خداوند مهرگستر خیلی مهربان
سراسر آیه16 را بد برگرداندید که آیا از آفریده های خداوند دختران باشند که بچه اش باشند "واصفاکم بالبنین " "هم گزینش کردتان به پسرها" نشان می دهد که خداوند شما را فرزند پسر خود نگرفته است هم دیگر آفریده هایش که فرشتگان باشند دخترش نیستند هر چند خودتان دختر دوست نیستید که به گفته خداوند در آرایش ساخته می شوند هم در بگومگو ها هم دشمنی ها بیگانه ازروشن شده باشند
پناه برخداوندی که برتر است جور ماباشد یا دارای دختر هم پسری
جناب ترول !!
جفنگ نگید لطفا ... ترجمه از من نیست ، از استاد شما آیت الله ناصر مکارم شیرازی هست !!
25
داستان و یا بگفته ی مسلمین "شان نزول" این آیهها این بوده که عربها باور داشتند الله سه دختر با نامهای "لات"، "عزا" و "منات" دارد.
محمد در قرآن میگوید، چرا برای خودتان پسر میخواهید ولی به الله که میرسد دختر ؟؟
یعنی پسر بهتر از دختر است.
Rouzbeh نوشته: داستان و یا بگفته ی مسلمین "شان نزول" این آیهها این بوده که عربها باور داشتند الله سه دختر با نامهای "لات"، "عزا" و "منات" دارد.
محمد در قرآن میگوید، چرا برای خودتان پسر میخواهید ولی به الله که میرسد دختر ؟؟
یعنی پسر بهتر از دختر است.
درود
جناب روزبه دربارهیِ حقوق زن در اسلام مرجع خوبی در مقایسهیِ قبل و بعد از اسلام سراغ دارید یا خودتان مقایسهای اجمالی میکنید؟
من پیشتر در بحث با مسلمین به این مساله برخوردهام که برخی محققین غربی معتقدند با ظهور اسلام حقوق زنان در موضوعاتی مانند ارث و... بیشتر شده.