دفترچه

نسخه‌ی کامل: شکل پدیدآمدنِ امام‌های شیعه
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
  • شکل پدیدآمدنِ امام رضا
حُمَیدد، مادر امام موسی کاظم علیه‌السلام که از جمله اشراف و بزرگان عجم بود. کنیزی خرید و او را تُکتَم نامید. تُکتم در عقل و دین و حیا و ادب، بهترینِ زنان بود. روزی حمیده با فرزندش امام موسی علیه السلام چنین گفت: «فرزندم! تکتم کنیزی است که من در زیرکی و اخلاق، بهتر از او ندیده ام و می دانم که فرزندان او، پاکیزه و مطهر خواهند بود. او را به تو می بخشم و از تو می خواهم حرمتش را حفظ کنی». بعد از مدتی که امام رضا علیه السلام از ایشان به دنیا آمد، او را «طاهره» نامیدند.

در روایتی آمده است که وقتی نجمه را از برده فروش مغربی خریدند، برده فروش گفت: من این کنیز را از دورترین نقطه مغرب زمین خریده ام. روزی زنی از اهل کتاب که این کنیز را با من دید پرسید: این را از کجا آورده ای؟ گفتم: این را برای خودم خریده ام. گفت: سزاوار نیست این کنیز نزد شخصی مثل تو باشد. او باید به دست بهترین شخص از اهل زمین برسد؛ زیرا پسری از او به دنیا می آید که اهل مشرق و مغرب از او اطاعت می کنند.

منبع:
http://www.hawzah.net/Hawzah/Magazines/M...0&id=42437
مورخین نوشته اند مادر اسماعیل و عبدالله و ام فروه فاطمه، نوه فرزند امام مجتبی، بود، مادر امام موسی بن جعفر علیه السلام، اسحاق، محمد و فاطمه کنیزی به نام حمیده ، و یحیی و عباس و اسماء و فاطمه صغری نیز از کنیز های دیگر بوده اند.

شیخ مفید در ارشاد نوشته است که حضرت صادق علیه السلام ده فرزند داشته است:
اسماعیل و عبدالله و ام فروه که مادرشان فاطمه، دختر حسین بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب بود، امام موسی کاظم و اسحاق و محمد از کنیز دیگری، و عباس و علی و اسماء و فاطمه از کنیزان دیگر.

منبع:
http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavar...eck&Rand=0[COLOR="Silver"]

---------- ارسال جدید اضافه شده در 05:49 PM ---------- ارسال قبلی در 05:41 PM ----------

[/COLOR]نهج‌‌البلاغه، نامه 23: وصیتى از آن حضرت (ع) که پس از او با اموالش چه کنند. آن را هنگامى که از صفین باز می‌گشت نوشته است:
از کنیزان من هر که با او همبستر بوده‌ام و صاحب فرزندى باشد یا فرزندى در شکم داشته باشد، به فرزندش واگذار مى‌شود و مادر بهره فرزند است. اگر فرزندش بمیرد و او زنده باشد، آزاد مى‌شود و نام کنیز از او برداشته مى‌شود و آزادى نصیب او گردد.