دفترچه

نسخه‌ی کامل: جستار بررسی ورود و حیات آریان ها
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
وقتی صحبت از تاریخ ایران باستان میشود خواه نا خواه ذهن همه ما به سمت حکومت ماد و پیدایش سلسه هخامنشی میرود و از پیش از آن چیزی جز اطلاعات جسته گریخته ایی نداریم.
حال در این جستار بنده قصد دارم به کمک شما تاریخ دوستان عزیز به بررسی ورود آریان ها و بررسی مذهب , فرهنگ و طبقات اجتماعی انها بپردازم...
از شما میخواهم در این راستا بنده را یاری کنید زیرا منابع و مورخان زیاد هستند و نظرات متفاوت , خوب است که به یاری هم بشتابیم و اطلاعات و نظرات خود را در یک محیط دوستانه در اختیار هم بگذاریم امید است به اشتراک برسیم و بیش از پیش با تاریخ شکوهمند و عظیم کشورمان اشنا شویم .
با تشکر از یاری شما

آریان ها – شعبه ایرانی انها


آریان ها یکی از شعب مردمان هند و اروپایی اند . از حیث تحقیقاتی که راجع به مردمان هند و اروپایی میشود شعبه آریانی شعبه اولی است . آریان ها بعد از جدایی از مردمان هند و اروپایی به طرف جنوب رفته , باز به شعبه هایی تقسیم شده اند : شعبه هندی , شعبه ایرانی , شعبه سکایی.
گروهی از محققین عقیده دارند نمی توان تاریخ محققی معین کرد که در چه زمانی آریان ها از سایر مردمان هند و اروپایی جدا شده اند ولی موافق موازین علمی جدا شدن آریان ها از مردمان هند و اروپایی باید لااقل در حدود سه هزار سال ق.م باشد.
آنها بعد از جدا شدن به طرف آسیای وسطی رفته و مدت ها در آنجا زندگی کرده اند . بیشتر مورخان معتقدند آنها ما بین رود آمویه و سیحون می زیسته اند .
سکاها مردمانی بودند قوی , سلحشور و غالبا صحرا گرد و در ازمنه تاریخی مردمان سکایی از درون آسیای وسطی تا رود عظیم دانوب منتشر بودند .
آریان های هند و ایرانی پس از آنکه مدت ها با هم زندگی کردند از آسیای وسطی مهاجرت کرده به باختر آمدند و از آنجا شعبه هندی به طرف هندوکش رفته به دره پنجاب هند سرازیر شد و شعبه ایرانی به طرف جنوب و غرب متمایل شده در فلات ایران منتشر گردید. اسم ایران از اسم این مردمان است زیرا انها خود را آیریا می نامیدند که به معنی نجیب یا با وفا است. که در طول تاریخ طی تغییراتی به ایران تبدیل گردید.

آمدن آریان ها به فلات ایران

جهتِ امدن آریان ها به فلات ایران محققا معلوم نیست چه بود . اَوستا مملکت اصلی آریان ها را اَیرانَ وَاِجَ یعنی مملکت آریان ها می نامد و گوید مملکتی بود بسیار خوش آب و هوا و دارای زمین های حاصل خیز , ولی ارواح بد زمین را دفعتاَ سرد کردند و چون زمین سکنه را نمی داد مهاجرت شروع شد . در این بین محققاَ معلوم نیست که مقصود از اَیرانَ وَاِجَ چیست: مسکن اصلی آریان ها قبل از جدا شدن از مردمان هند و اروپایی یا مسکن انها زمانی که با هندی ها بوده اند ؟!
در باب تاریخ امدن انها به ایران سابقا بعضی از علما عقیده داشتند که در حدود دو هزار سال ق.م بوده زیرا ضمن تاریخ عیلام که در ذیل می آید برمی خوریم به قومی که گمان میکنند آریانی بوده اند ولی اخیراَ عقیده ایی که قوت یافته این است که از قرن چهاردهم این مهاجرت شروع شده و تا قرن هشتم امتداد داشته است.
راجع به اینکه آریان ها بعد از ورود به فلات ایران چگونه منتشر شده اند باید گفت که در اَوستا اسامی شانزده مملکت ذکر شده که یکی از آنها معلوم نیست کجا بوده و از پانزده مملکت دیگر اولی اَیرانَ وَاِجَ و دو مملکت آخری در صفحه البرز و پنجاب هند است. از اینجا بعضی محققین استنباط میکنند که این ممالک خط سیر و انتشار آریان ها را نشان می دهد, بنابراین عقیده خط انتشار آنها از این قرار بوده.
آریان ها ایرانی از سُغُد به طرف مَرو آمده , بعد هرات و نیسایِه و کابل را اشغال کرده اند.
پس از آن به طرف رُخُج و هیلمند رفته و چون به دریاچه زَرَنگ (دریاچه سیستان) رسیده اند و دریاچه مزبور در آن زمان بزرگتر از دریاچه کنونی بوده به آن طرف نگذشته اند , به خصوص که در جنوب آن اراضی بلوچستان و مِکران حالیه شروع میشود.
و این اراضی به واسطه بی آبی و اب و هوای بسیار گرم آریان ها را جلب نمیکرده , از این جهت بعد از اشغال سیستان به طرف مغرب رفته و ولایت جنوبی خراسان و صفحه دماوند و ری را اشغال نموده اند,

در باب اینکه چه مردمانی در ایران می زیسته اند عقیده ای که از تحقیقات حاصل شده این است :

در مغرب ایران مردمانی بوده اند موسوم به (کاس سو) که نژاد انها محققاَ معلوم نیست.
در مازندران کنونی تَپوری ها . در جنوب غربی عیلامی ها . راجع به باقی قسمت های ایران عقاید مختلف است بعضی به این عقیده اند که سواحل دریای پارس و عمان از حبشی ها یا از مردمان سیاه پوست مسکون بوده. برخی عقیده دارند که سکنه تمام فلات ایران و قفقازیه و اروپای جنوبی در زمان بسیار قدیم از سیاه پوست ها یا از نژادی که شکیل نبوده ترکیب می یافته . به هر حال وقتی که آریان ها به فلات ایران امده اند در اینجا مردمانی یافته اند که زشت و از حیث نژاد و عادات و اخلاق و مذهب از آنها پست تر بوده اند زیرا آریان ها مردمان بومی را دیویا تور نامیده اند . علاوه بر این در مازندران آثاری به دست امده که دلالت بر صحت این استنباط می نماید.

منابع: گزنفون. هرودوت . ژوستین و....

باقی در پست بعد...
رفتار آریان ها با این مردمان بومی مانند رفتار غالب با مغلوب بوده , به خصوص که آریان ها آنها را از خود پست تر می دانسته اند , بنابراین در ابتدا هیچ نوع حقی برای آنها قائل نبودند بلکه با انها دائما جنگ می کردند و هرجا آنها را می یافتند می کشتند ولی بعد ها که خطر بومی ها برای آریان ها رفع شد و آریان ها کارهای پر زحمت را از قبیل زراعت و تربیت حشم و خدمت در خانواده ها از دوش خود برداشته به آنها محول نمودند . بومی ها طرف احتیاج شدید واقع شده دارای حق گردیدند.
مانند حق غلام و کنیز در سابق که در تحت حمایت ارباب ها زندگانی می نمودند. از این زمان اختلاط آریان ها با بومی ها شروع شد .
ترتیب برقرار شدن آریان ها در ایران بعضا از داستان های قدیم ما و تا اندازه ای نیز از مقایسه طرز مهاجرت و برقرار شدن سایر مردمان هند و اروپایی در ممالک مفتوحه به دست آمده است.
آریان ها به ایران برای تاخت و تاز نیامده بودند بلکه میخواستند در این مملکت برقرار شوند و با این مقصود به هر جا وارد میشوند می بایست اراضی را از بومی ها انتزاع نمایند.
برای رسیدن به مقصود هر جا وارد می شدند پس از جنگ با بومی ها قلعه ای بنا می کردند.
درون قلعه را به دو قسمت تقسیم کرده قسمتی را به ساکن خانواده ها تخصیص می دادند و قسمت دیگر را به حشم.
در این محوطه شب ها آتشی با دو مقصود روشن می کردند : اولا برای اینکه خانواده ها از آن سهمی برند و دیگر از این جهت که اگر بومی ها شبیخون زدند پاسبانان آتش را تیزتر کنند تا مردان قلعه برای جنگ بیرون آمده دشمن را از اطراف قلعه برانند.


مذهب آریان ها


راجع به مذهب آریان های ایرانی باید در نظر داشت که مدت ها مذهب آنها با مذهب هندی ها یکی بوده, چنانکه به زبان واحدی هم تکلم می کردند ولی در قرون بعد , جدایی مذهب بین آنها روی داد.
کی این جدایی روی داده محققا معلوم نیست ولی از کتیبه ای که در بوغاز (گُ اِ ی) در آسیای صغیر به دست آمده و تاریخ آن تقریبا از 1350 ق. م است استنباط میشود که در این زمان جدایی هنوز روی نداده بود , چه نجبای میتانیان که آریانی بوده اند به خداهای هندی قسم یاد کرده اند.
چون تاریخ نوشته شدن وِدا کتاب مقدس هندی ها از قرن چهاردهم بالا نمی رود و از قرن هشتم پایین تر نمی آید, پس تاریخ جدایی بین این دو قرن نهم و چهاردهم باید باشد. اما اینکه مذهب آریان های ایرانی چه بوده, از مطالعات محققین در مذهب هندی ها و مقایسه نتیجه آن با نتیجه مطالعات در اَوِستا این عقیده حاصل میشود:
آنها معتقد بودند به یک عده از وجود های خیر و خوب که گنج ها و ذخایر طبیعت را به انسان می رساندند. در میان این ذخایر مهمتر از هر چیز روشنایی و باران بود و نیز اعتقاد داشتند به وجود های بد و تیره که با وجودهای خوب در جنگ بوده و نمی خواستند انسان سعادتمند باشد. شب و زمستان و خشک سالی و قحطی و امراض و مرگ و بلیات را از وجود های بد می دانستند.
معلوم است که وجودهای اولی را می پرستیدند و حمد و ثنای آنها را می گفتند یا می خواندند و برای نیاز می دادند. در صورتی که ارواح بد را دشمن می داشتند و برای محفوظ ماندن از شر آنها باورادی متوسل می شدند که بعد ها باعث ترقی سحر و جادوگری شد و زرتشت برضد این خرافات قیام کرد.
بعضی از محققین بر این عقیده اند که پرستش (وَرَثرَغنا) رب النوع رعد و (میثرَ) رب النوع آفتاب در این زمان در مذهب آریان های ایرانی داخل بود. آفتاب را چشم آسمان می دانستند و رعد را پسر آن.
به عبارت دیگر باید گفت که آریان های ایرانی , مانند آریان های هندی عناصر را می پرستیدند ولی بعد به تدریج ترقی کرده , به درجه پرستش خدای یگانه رسیده اند و با پدید آمدن زرتشت اعتقاد به خدای یگانه پایه محکمی یافته چنانکه در جای خود بیاید.
آریان های ایرانی وقتی که به ایران امدند از حیث تمدن پست تر از همسایه های خود یعنی بابل و آسور بودند و چنانکه بیاید چیزهای زیاد از آنها اقتباس کردند ولی در اخلاق بر آنها برتری داشتند.
چه معتقدات مذهبی آنها سعی و عمل یعنی کوشش و کار کردن را با راستی و درستی تشویق می کرد و ایرانی های قدیم دروغ را یکی از بزرگترین ارواح بد می دانستند.
@izabel

اگر امکانش هست بن مایه ها رو دقیق تر ذکر کنید... همچنین حتما بهتر از من میدونید فرضیه مهاجرت آریایی ها به فلات ایران یکی از فرضیه هاست ولی فرضیه های دیگری هم داریم مبنی اینکه آریایی ها ساکنین همیشگی ایران بودن... برای جامع تر شدن بحث ، هر دو رو با ذکر شواهدی که برای هر کدوم هست ذکر کنید ، مطمئنا با این کار بحث سر و شکل بهتری پیدا خواهد کرد...

E032
نقل قول:اگر امکانش هست بن مایه ها رو دقیق تر ذکر کنید...

بله حتما... حق با شماست!!
من به طور مستقیم به منبع معتبر کتاب تاریخ ایران باستان از استاد مشیرالدوله مراجعه میکنم (نویسنده نخستین کتابی که به شیوه علمی و بر اساس مستندات و کشفیات باستان‌شناسی درباره گذشته تاریخی ایران نگاشته شد ایشون دقیق ترین تاریخ باستان رو ارائه دادن و تایید شده از طرف مورخان بزرگی چون اقبال اشتیانی , گنجی و ...هستند)
و منابع ایشون هم
نوشته های هرودوت . گزنفون . کتزیاس . دیودو سیسلی . ژوستن و لوح نبونید به اضافه آثار کشف شده و ...


نقل قول: همچنین حتما بهتر از من میدونید فرضیه مهاجرت آریایی ها به فلات ایران یکی از فرضیه هاست ولی فرضیه های دیگری هم داریم مبنی اینکه آریایی ها ساکنین همیشگی ایران بودن... برای جامع تر شدن بحث ، هر دو رو با ذکر شواهدی که برای هر کدوم هست ذکر کنید ، مطمئنا با این کار بحث سر و شکل بهتری پیدا خواهد کرد...


بله درسته من هم این جستار رو آغاز کردم تا همانطور که در پست اول گفتم با هم از فرضیه ها و منابع مختلف صحبت کنیم تا به دانسته هامون بیفزاییم...
بنده منبع اصلی رو ذکر کردم به اضافه اینکه هنوز فرضیه ایی رو که شما فرمودید کسی نتونسته ثابت کنه و شواهد فعلا نشان درستی فرضیه اول و مهاجرت آریایی ها دارد
این مهاجرت بقایایه زیادی از خودش به جا گذاشته و سنگ نبشته ها و شواهد تا به امروز نشانگر این هست که از زمانی به بعد حیات آریایی ها در این خاک شروع شده!