دفترچه

نسخه‌ی کامل: سنگسار
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
صفحات: 1 2 3
Angela نوشته: ....
از آنجا که من تصور میکنم شروع این بحث از آنجایی بود که من گفتم در بی‌بی‌سی آن گزارش را دیده‌ام و آن داده‌ها توجهم را جلب کرده‌‌اند، لازم به توضیح میدانم که من انسان هستم و ممکن است اشتباه شنیده باشم یا اشتباه دریافته باشم آنچه را که گزارشگر گفت؛ بنابراین آنچه امیرِ گرامی گفتند به استنادِ سخنِ من ، وابسته به صحتِ نقلِ من از گفته‌های آن منبع است که مسئولیت‌اش بی‌کم و کاست بر عهده‌ی خودم است و پیشاپیش اگر در نقلِ داده‌های آن گزارش دچار لغزش شده‌ام، پوزش میخواهم.
با اینحال سه تن از «زن ستیزان»ِ این انجمن (من، امیر و راسل)، همچنان آنقدر به صداقت برای پذیرشِ حقیقت اهمیت میدهند که تایید کردند که بنا بر آمارهای منتشر شده (رسمی و غیر رسمی) زنان بیش از مردان سنگسار شده‌اند. با اینحال سخنِ ما در این مورد که سنگسارِ یک زن بسیار بیشتر از سنگسار یک مرد واکنش‌های حقوقِ بشری، کمپین‌های بین‌المللی، فشارهای جهانی، حمایت‌های حقوقی و... را برمی‌انگیزد و همیچنین این سخن که سنگسار به دروغ و تزویر، حکمی سراسر زن‌ستیزانه از سوی جامعه مردسالار جلوه داده میشود، بی‌هیج تردیدی پابرجاست و نمیتوان از آن به سادگی عبور کرد.


پ.ن: از دوستانی که سرعت بالا دارند یا در کشورهای آزاد زندگی میکنند خواهش میشود یک یا دو دقیقه‌ی نخستِ آن ویدیویی که لینکش را گذاشتم که در آن مریم افشنگ به نقل از کمپین «نه به قانون سنگسار» آماری را در موردِ تعدادِ سنگسار شده‌ها در یک دهه‌ی اخیر و همچنین تعداد نجات‌یافته‌های زن و مرد ارائه میدهد، را ببینند و اینجا نقل کنند.پیشاپیش سپاس.
Dariush نوشته: از آنجا که من تصور میکنم شروع این بحث از آنجایی بود که من گفتم در بی‌بی‌سی آن گزارش را دیده‌ام و آن داده‌ها توجهم را جلب کرده‌‌اند، لازم به توضیح میدانم که من انسان هستم و ممکن است اشتباه شنیده باشم یا اشتباه دریافته باشم آنچه را که گزارشگر گفت؛ بنابراین آنچه امیرِ گرامی گفتند به استنادِ سخنِ من ، وابسته به صحتِ نقلِ من از گفته‌های آن منبع است که مسئولیت‌اش بی‌کم و کاست بر عهده‌ی خودم است و پیشاپیش اگر در نقلِ داده‌های آن گزارش دچار لغزش شده‌ام، پوزش میخواهم. با اینحال سه تن از «زن ستیزان»ِ این انجمن (من، امیر و راسل)، همچنان آنقدر به صداقت برای پذیرشِ حقیقت اهمیت میدهند که تایید کردند که بنا بر آمارهای منتشر شده (رسمی و غیر رسمی) زنان بیش از مردان سنگسار شده‌اند. با اینحال سخنِ ما در این مورد که سنگسارِ یک زن بسیار بیشتر از سنگسار یک مرد واکنش‌های حقوقِ بشری، کمپین‌های بین‌المللی، فشارهای جهانی، حمایت‌های حقوقی و... را برمی‌انگیزد و همیچنین این سخن که سنگسار به دروغ و تزویر، حکمی سراسر زن‌ستیزانه از سوی جامعه مردسالار جلوه داده میشود، بی‌هیج تردیدی پابرجاست و نمیتوان از آن به سادگی عبور کرد.
موضوع صداقت رو که خود امیر گرامی روشن کردند و بحثی درش نیست! من هم صادقانه به اندازه شما اطمینان ندارم که تعداد سنگسار شده های زن بیشتر باشه. و البته این شمردن نباید هیچ اهمیتی داشته باشه, وقتی هم مردها و هم زنها قربانی میشن گفتن یک زن بیشتر یا دو مرد... ؟!اما اینکه شما فکر می کنید تعداد زنان سنگسار شده بیشتره , و می دونید زنان محکوم به سنگسار زندانی هم تعداد بیشتری دارند و با اینحال هیچ کدوم از اینها براتون سوال یا اعتراضی پیش نمیاره و همه دغدغه تون اینه که "چرا زنهای بیشتری نجات پیدا می کنند؟" , فقط نشون دهنده بی تفاوتی شما به قربانی شدن زنان هست. همین!
بگذارید ببینم.
ما میدانیم که تلاش برای نجات زنان چندین برابر مردان است بطوری که بسیاری از مردان از جمله همینجا کافر،خود داریوش گرامی پیش از دیدن آن مستند (احتمالا البته) و من تقریبا فکر میکرده‌اند زنها تنها سنگسار میشوند.
از طرف دیگر آمار را هم دیدیم که با وجود اینکه زنان منطقا و البته با تایید آمار بیشتر باید شانس محکومیت به سنگسار داشته باشند (البته به علت مجاز بودن صیغه و راه در رو از طریق آن نه اینکه سنگسار برای زنان بیشتر در نظر گرفته شده و حکمی زنستیز است و چنین مهملاتی) میبینیم که اجرای جکم سنگسار مردان چندین برابر زنان است.

حالا سوال این است که جنسیت چرا باید عاملی در تفکیک اعتراض به سنگسار باشد و علتش چیزی جز بی‌ارزشی و عدم همدردی جامعه با مردان و دورانداختنی دیدن آنها نیست؟
واضح است که ما نمیگوییم زنان باید سنگسار شند بلکه میگوییم سهم حمایتشان نباید بیشتر از مردان باشد چنانچه دیدیم که در هزینه درمان هم بودجه عمومی درمان سرطان پستان چند برابر همان مردان یعنی سرطان پروستات است.کیک مشخصا بین زنان و مردان قرار است تقسیم شود سهم بیشتر زنان یعنی سهم کمتر مردان.این سخن شما که "ما میگوییم سهم مردان ناعادلانه است یعنی ما دوست داریم زنان سنگسار شوند" حقیقتا جای شگفتی دارد !
Angela نوشته: این خطابیه ست یا بیانیه یا تشریح خط مشی شما؟!
E402
از آنجا که امیر گرامی به استناد سخنِ من، استدلال کردند، بنابراین نیاز بود که توضیح دهم که من آن برنامه را یکبار بیشتر ندیدم و ممکن است اشتباه شنیده باشم. به همین جهت اگر آن آماری که ایشان دادند (اکثریتِ سنگسار شده‌ها مرد هستند)، در صورتِ اشتباه بودن، مسئولیتِ پذیرشِ خطای آن بر عهده من خواهد؛ حال تلاشِ شما برای به سخره گرفتنِ این توضیح نامش چیست؟


Angela نوشته: موضوع صداقت رو که خود امیر گرامی روشن کردند و بحثی درش نیست! من هم صادقانه به اندازه شما اطمینان ندارم که تعداد سنگسار شده های زن بیشتر باشه. و البته این شمردن نباید هیچ اهمیتی داشته باشه, وقتی هم مردها و هم زنها قربانی میشن گفتن یک زن بیشتر یا دو مرد... ؟!

تمامِ سخنِ ما هم این است که برای چنین عملِ ضدبشری‌ای، وقتی هم زن و هم مرد در معرضِ آن قرار دارند، وقتی آمارها از سوی حکومتی که منتشر میشود که دروغگویی کارِ هر روزه‌اش است و هیچ برایش اهمیتی ندارد که آنکس که سنگسار میشود زن است یا مرد، چرا ما باید تعدادِ زنان یا مردان را بشماریم و از آمارِ بیشترِ زنانِ سنگسار شده، چنین نتیجه گیری کنیم که سنگسار قانونی‌ست از سوی جامعه مردسالار برپادِ زنان(آنهم زمانی که تعداد سنگسار شده‌ها شاید به سدتا یا دویست‌تا برسد)؟ ما با چند مثال نشان دادیم که سنگسار را حکمی ضدزن معرفی میکنند در حالیکه اینطور نیست و دیدید که همینجا یکی از هموندان گفت که اصلا فکر نمیکرده مردان را هم سنگسار میکنند.(خود من هم تا چند سالِ پیش نمیدانستم مردان را هم سنگسار میکنند تا اینکه خبرِ سنگسارِ یک افغانی را شنیدم که توانسته بود خود را از گودالِ سنگسار نجات دهد). این کاریست که فمنیست‌ها کرده و میکنند(یا جامعه به هر طریقی آنرا به اشتباه باور کرده و به آن معتقد است) و سخنِ ما در واقع واکنشی بود به این تبلیغاتِ دروغین.


Angela نوشته: اما اینکه شما فکر می کنید تعداد زنان سنگسار شده بیشتره , و می دونید زنان محکوم به سنگسار زندانی هم تعداد بیشتری دارند و با اینحال هیچ کدوم از اینها براتون سوال یا اعتراضی پیش نمیاره و همه دغدغه تون اینه که "چرا زنهای بیشتری نجات پیدا می کنند؟" , فقط نشون دهنده بی تفاوتی شما به قربانی شدن زنان هست. همین!
سفسته نفرمایید. کجا من چنین گفتم یا چنین موضعی گرفتم؟ سخنِ من تنها این بود که سنگسارِ زنان واکنش‌های بسیار بیشتری را جلب میکند. من به عنوانِ یک انسانِ آزادی‌خواهِ رادیکال، هرجا تشخیص دهم حکمی علیه گروهی قلیل یا کثیر از انسان‌ها باشد فارغ از جنسیت، ملیت، قومیت، اعتقادات و تمایلات، در مبارزه با آن حکم، به هر طریقِ درستی که بتوانم به خود شک راه نخواهم داد. اگر بتوانم در نجاتِ یک زن از سنگسار موثر باشم به طریقی، تمام عمر به آن افتخار خواهم کرد. شما در تحلیل‌تان از گفته‌های ما دچارِ این خطا شده‌اید که ما معترضیم که چرا زنانِ بیشتری نجات پیدا کرده‌‌اند. خیر، بلکه ما این را تنها بدان دلیل بیان کرده‌ایم که نشانه‌ای باشد بر مدعاهامان که مظالم و مشقاتی که جامعه مردان آنها را به دوش میکشند بسیار کمتر توجه‌ها، اخبار، رسانه‌ها، واکنش‌ها، فشارها‌، حساسیت‌ها، حمایت‌ها و... را برمی‌انگیزد. و از لیستِ نجات یافتگانی که آوردم و در آن تقریبا همه‌ی نجات‌یافتگان زن بودند، بعنوانِ گواهی بر این مدعا استفاده کردم. یعنی شما باید متوجه باشید که این تنها یک بحث درون جنسیتی‌ست که بناست در آن با استفاده از شواهدِ آماری به نتایجی برسیم که راهکار مستقیمی از آن نمیتوان و نباید استخراج کرد،بلکه تنها مقدمه‌ای‌ست بر یک استدلال بر ضد استدلال دروغینِ دیگری که از سوی فمنیسم در کرنا شده و میشود، وگرنه هر زن برای من یک انسان است و برای من نجاتِ جانِ یک انسان جایی برای عصبانیت یا اعتراض ندارد که هیچ، هرکارِ درستی در آن راستا بتوانم خواهد کرد.
Dariush نوشته: از دوستانی که سرعت بالا دارند یا در کشورهای آزاد زندگی میکنند خواهش میشود یک یا دو دقیقه‌ی نخستِ آن ویدیویی که لینکش را گذاشتم را ببینند و اینجا نقل کنند.

من که نه سرعت بالایی دارم و نه در کشوری آزاد زندگی می کنم! [عکس: 34.gif]

حال این حرف ها به کنار ، آیا نباید یک عکس(فقط یک عکس) از یک مرد در حال سنگسار شدن در روزنامه ها یا خبرگزاری ها یا سایت های دیگه یافت بشه ؟! من هتا یک عکس هم از مردان ندیده ام ، در حالیکه تاکنون بیش از 30 عکس از زنان سنگسار شده دیدم

پ.ن: البته به دلیل سرعت پایین هنوز موفق به تماشای مستند مورد نظر نشدم
ویدیو


بالاخره توانستم این ویدیو را ببینم. در دقیقه 4:16، مریم افشنگ چنین گزارش میدهد:
از سال 1385 تا 1388، کمپینِ «نه به قانونِ سنگسار» در ایران فعالیت میکرد. در این سالها، این کمپین سنگسارِ 6 مرد و یک زن را تایید کرده است. این کمپین توانست با استفاده از وکلای داوطلب، شش زن و یک مرد را از مجازات سنگسار براهند و اجرای سنگسارِ شمارِ بیشتری را متوقف کند.

اکنون چند نمونه از تلاشها برای ضدزن نمایاندنِ این حکم :

زنان و قوانین در جوامع مسلمان � � کمپین جهانی توقف سنگسار: چرا سنگسار خشونت علیه زنان محسوب می شود؟

ریحانه گلی:سنگسار بزرگترین جنایت مهیب علیه زنان!

خشونت ‌نهادینه‌شده علیه زنان در ایران • مصاحبه | زنان | DW.DE | 25.11.2008

سنگسار زنان در ایران ادامه دارد‏

آزادی زنان: سنگسار زنان یک پدیده غیر انسانی در اسلام

قدری بگردید، در اینترنت نمونه های فراوانی می یابید.
صفحات: 1 2 3