نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معمای شطرنج

سفید شروع و مساوی می کند.[ATTACH=CONFIG]2735[/ATTACH]


فایل‌های پیوست
.jpg 2.jpg اندازه 15.08 KB  تعداد دانلود: 100

هنگامی که کسی آگاهانه افکار تو را نمی فهمد
خودت را برای توجیه خسته نکن . . .
پاسخ

سفید در دو حرکت خود را مات می کند


فایل‌های پیوست
.jpg userupload_2013_20022716001382463746.2973.jpg اندازه 14.69 KB  تعداد دانلود: 100

هنگامی که کسی آگاهانه افکار تو را نمی فهمد
خودت را برای توجیه خسته نکن . . .
پاسخ

من اینطوری ترتیب حرکات را نمی فهمم. نمی فهمم پاسخ سیاه به حرکت سفید کدام است ولی مشخص است که اشتباه است.

با چنین نگرشی نمی توان چیستان ها را حل کرد. مثلا اگر پیاده سفید در چیستان نخست به جلو برود شاه سیاه به سادگی می تواند به سمتش حرکت کند و جلوی وزیرشدنش را بگیرد. راهنمایی من این است که حرکت نخست سفید Kg7 است.
این چیستان ها برای فرزند شما دشوار هستند. فقط و فقط سراغ حل چیستان های رده آسان برود. تازه فقط بعضی از آن ها مناسب یک پسر 9 ساله تازه کار هستند. او تازه شطرنج را شروع کرده. اصلا حل چیستان های خودماتی گمان نکنم برای یک مبتدی ایده خوبی باشد چون می تواند برایش گیج کننده باشد. توصیه من به شما این است که آن کتابی را که پیشنهاد کردم بخواند. آن کتاب برایش ایده آل است.
گمان می کنم هیات های شطرنج و همان جایی که پسر شما برای یادگیری می رود چنین کتاب هایی را دارند.
پاسخ

[ATTACH=CONFIG]2633[/ATTACH]
سفید شروع و مساوی می کند.

1.Kg7 h4
2.Kf6 h3
3.Ke6 h2
4.c7 Kb7
5.Kd7 h1=Q
6.c8=Q+ Kc6
و بازی مساوی است.
1.Kg7 Kb6
2.Kf6 h4
3.Ke5 h3
4.Kd6 و دوباره مساوی است چون پیاده سفید وزیر می شود.
اگر 3...Kxc6
4.Kf4 و شاه سفید هم پیاده سیاه را می گیرد.
با مانور Kh8-g7-f6-e5 شاه سفید همزمان به سمت دو پیاده حرکت می کند.
پاسخ

چیستان های زیبای زیر را هم می توانید بررسی کنید:

ChessBase News | ChessBase Puzzles: a dangerous game

ChessBase News | Mario Matous: 1947–2013
پاسخ

[ATTACH=CONFIG]2783[/ATTACH]
سفید شروع می کند و می برد.

1.Kg6 Ka8
2.Kf5 g5
3. Ke5 g4
4. Kd6 g3
5.Kc7 g2
6. b7+ Kxa7
7. b8=Q+ Ka6
8. Qa6#
if 4...Kb7
5.a8=Q+ Kxa8
6. Kc7 forced mate


فایل‌های پیوست
پاسخ

فیشر - تایمانوف بازی دوم مسابقه نامزدی قهرمانی جهان 1971
[ATTACH=CONFIG]2810[/ATTACH]
سفید شروع می کند و می برد.
آخرین حرکت تایمانوف، Kd5-e4 اشتباه بزرگی بود.

1.Bc8! حالا سیاه نمی تواند جلوی وزیر شدن پیاده را بگیرد.
چون اگر 1...Nf3
2.Bb7+ Kf4
3.Bxf3 و پیشروی پیاده سفید کار را تمام می کند. یا:
1...Nd3
2.Bf5+ بعد از تعویض فیل با اسب، پیاده وزیر می شود.
بازی اینگونه ادامه پیدا کرد:
82...Kf4
83.h4 Nf3
84.h5 Ng5
85.Bf5 Nf3
86.h6 Ng5
87.Kg6 Nf3
88.h7 Ne5+
89.Kf6 و تایمانوف تسلیم شد.

اما تایمانوف، پیش از انجام حرکت 81...Ke4 چگونه می توانست به تساوی برسد؟

[ATTACH=CONFIG]2812[/ATTACH]

در اینجا سیاه چهار حرکت قابل تامل دارد: Kd4,Kd6,Nd3,Ke4
که سه حرکت نخست به تساوی می رسد ولی تایمانوف حرکت چهارم را انتخاب کرد. برای مثال:
81...Nd3
82.h4 Nf4
83.!Kf5 Kd6
84.Kxf4 Ke7
[ATTACH=CONFIG]2813[/ATTACH]
دیاگرام تفسیر

وضعیت بالا، یک وضعیت مساوی شناخته شده است.
شاه سیاه به خانه h8 می رود و چون فیل سفیدرو نمی تواند به خانه سیاه h8 دسترسی داشته باشد، سفید راهی برای پیروزی ندارد.(امتحان کنید.)

81...Kd4 هم تساوی را تضمین می کرد:
82.Bc8 Nf3
83.Bb7 Nh4
84.Kg5 Ke5


فایل‌های پیوست
.jpg untitled.JPG اندازه 16.76 KB  تعداد دانلود: 53
.jpg untitled1.JPG اندازه 16.21 KB  تعداد دانلود: 54
پاسخ

MEHDI نوشته: آلخین - بلکبرن سن پترزبورگ 1914
[ATTACH=CONFIG]2718[/ATTACH]

آخرین حرکت آلخین Nd2 اشتباه بود. بلکبرن چگونه بازی را ادامه داد؟

کرس - فیلیپ مسابقه نامزدی قهرمانی جهان 1956
[ATTACH=CONFIG]2719[/ATTACH]
آخرین حرکت کرس Kh2 بود. سیاه چگونه ادامه داد؟

آلخین - ایوه مسابقه قهرمانی جهان 1937
[ATTACH=CONFIG]2720[/ATTACH]

بهترین حرکت سفید را بازی کنید.

[ATTACH=CONFIG]2722[/ATTACH]

بهترین حرکت سیاه را بازی کنید.

کسی در رابطه با این چیستان ها نظری ندارد؟
پاسخ

ChessBase News | Joys of Chess – the mother of all moves
پاسخ

در ادامه پیک پیشین:

Chess News | Joys of Chess – Mitrofanov's deflection follow-up
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 8 مهمان