نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

قانون طلایی و تاریخچه‌یِ آن
#1

undead_knight نوشته: "آنچه که برای خود نمیپسندی برای دیگران نپسند"
کنفسیوس این جمله و خیلی از تعلیمات مذهبی رو مدت ها پیش از ادیان ابراهیمی گفته(میشه گفت مفاهیم مذهبیش رو اونها دزدیدند!)و میتونیم کنفسیوس رو یک پیامبر بدون خدا بدونیم! :)
نادرست است:

کنفوسیوس در 551 پیش از میلاد به دنیا آمده و 479 پیش از میلاد مرده.

کورش کبیر 576 یا 600 پیش از میلاد به دنیا آمده و در 529 پیش از میلاد مرده، پس کورش با کنفوسیوس هم دوره بوده.

در تاریخ آمده که کورش با یهودیانِ بابل رفتار مهربانانه ای داشته، پس یهودیت دینی بوده که پیش از کورش (زمانی که دین یهود در فلسطین به وجود آمد) وجود داشته.

پس یهودیت پیش از کنفوسیوس وجود داشته.

یهودیت یک دین ابراهیمی است.

پس دین ابراهیمی ای وجود داشته که پیش از کنفوسیوس به وجود آمده.

(همین جوری حوصلم سر رفته بود خواستم یه گیری داده باشم!)
پاسخ
#2

Philo نوشته: نادرست است:

کنفوسیوس در 551 پیش از میلاد به دنیا آمده و 479 پیش از میلاد مرده.

کورش کبیر 559 پیش از میلاد به دنیا آمده و در 529 پیش از میلاد مرده، پس کورش با کنفوسیوس هم دوره بوده.

در تاریخ آمده که کورش با یهودیانِ بابل رفتار مهربانانه ای داشته، پس یهودیت دینی بوده که پیش از کورش (زمانی که دین یهود در فلسطین به وجود آمد) وجود داشته.

پس یهودیت پیش از کنفوسیوس وجود داشته.

یهودیت یک دین ابراهیمی است.

پس دین ابراهیمی ای وجود داشته که پیش از کنفوسیوس به وجود آمده.

(همین جوری حوصلم سر رفته بود خواستم یه گیری داده باشم!)

خب گیر شما اشتباه هست فیلوی عزیز E409 !! مگر فکر کردید همه مفاهیم ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی همزمان به ظهور پیامبرشون یا مدت کوتاهی بعدش به وجود اومده ؟ پس ربطی نداره پیامبر اون دین کی متولد شده باشه :e420:
پاسخ
#3

1. آنارشی گرامی من نمی دانم از کجای نوشته من بر می آید که "فکر کردم همه مفاهیم ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی همزمان به ظهور پیامبرشون یا مدت کوتاهی بعدش به وجود اومده".

2. بدیهی به نظر می رسد که دین یهود و تورات کتابِ مقدس یهودیان بسیار قدیمی هستند و در زمان زندگی کورش و کنفوسیوس وجود داشته اند. توراتی که من در اختیار دارم، در بالای کتاب اولش نوشته شده که این کتاب در 1446 تا 1406 پیش از میلاد، توسط موسی نوشته شده است.
می توانید این کتاب را از اینجا دانلود کنید: دانلود کتاب مقدس (تورات و انجیل) كتابخانه تاریخ فا | Tarikhfa Ebook


3. در آیه 34 فصل 19 کتاب سوم (لاویان، که طبق تورات اینجانب در همان زمان کتاب اول نوشته شده) چنین می خوانیم:
غریبی که در میان شما مأوا گزیند، مثل متوطن از شما باشد. و او را مثل خود محبت نما، زیرا که شما در زمین مصر غریب بودید. من یهوه خدای شما هستم.

این آیه به روشنی می رساند که یهودیان قاعده طلایی را می فهمیدند: وقتی شما در مصر غریب بودید دوست داشتید با شما چطور باشند؟ پس اکنون با غریب ها همانگونه باشید.
پاسخ
#4

Philo نوشته: 1. آنارشی گرامی من نمی دانم از کجای نوشته من بر می آید که "فکر کردم همه مفاهیم ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی همزمان به ظهور پیامبرشون یا مدت کوتاهی بعدش به وجود اومده".

2. بدیهی به نظر می رسد که دین یهود و تورات کتابِ مقدس یهودیان بسیار قدیمی هستند و در زمان زندگی کورش و کنفوسیوس وجود داشته اند. توراتی که من در اختیار دارم، در بالای کتاب اولش نوشته شده که این کتاب در 1446 تا 1406 پیش از میلاد، توسط موسی نوشته شده است.
می توانید این کتاب را از اینجا دانلود کنید: دانلود کتاب مقدس (تورات و انجیل) كتابخانه تاریخ فا | Tarikhfa Ebook


3. در آیه 34 فصل 19 کتاب سوم (لاویان، که طبق تورات اینجانب در همان زمان کتاب اول نوشته شده) چنین می خوانیم:
غریبی که در میان شما مأوا گزیند، مثل متوطن از شما باشد. و او را مثل خود محبت نما، زیرا که شما در زمین مصر غریب بودید. من یهوه خدای شما هستم.

این آیه به روشنی می رساند که یهودیان قاعده طلایی را می فهمیدند: وقتی شما در مصر غریب بودید دوست داشتید با شما چطور باشند؟ پس اکنون با غریب ها همانگونه باشید.

1) نیازی به گفتن مستقیم شما نبود ، چون آندد عزیز هم نگفته بود مفاهیمی نیست که از قبل از کنفسیوس در ادیان ابراهیمی بهش اشاره نشده باشه...

2) موسای بدبخت اول ثابت بشه خودش وجود داشته ، بعدا سواد داشتنش بعد هم کتاب نوشتنش !! معلوم نیست واقعا این کتاب ها رو کدوم بابایی و کی نوشته، بعد زده به نام موسی و شرکا...

3) حالا غیر از این ، اصلا این گونه توضیه ها رو تقریبا هر انسانی مخصوصا اونهایی که بدبختی و غربت کشیدن خوب میفهمن، اول و دومش زیاد مهم نیست، اما اشاره آندد عزیز بیشتر به توصیه علی بی ابی طالب به پسرش حسن (یا شایدم جمله خود مش حسنه ، دقیقا یادم نمیاد ) بود که عین همین جمله کنفسیوس رو بهش گفته بود...

4) خیلی از مفاهیم مثلا همین یهودیت رو از آیین زرتشتی گرفتن مثل اعتقاد به جزا و پاداش اخروی...

5) حالا من هم اومدم همین جوری یه گیری بدم شما جدی نگیر E105
پاسخ
#5

Anarchy نوشته: 1) نیازی به گفتن مستقیم شما نبود ، چون آندد عزیز هم نگفته بود مفاهیمی نیست که از قبل از کنفسیوس در ادیان ابراهیمی بهش اشاره نشده باشه...

2) موسای بدبخت اول ثابت بشه خودش وجود داشته ، بعدا سواد داشتنش بعد هم کتاب نوشتنش !! معلوم نیست واقعا این کتاب ها رو کدوم بابایی و کی نوشته، بعد زده به نام موسی و شرکا...

3) حالا غیر از این ، اصلا این گونه توضیه ها رو تقریبا هر انسانی مخصوصا اونهایی که بدبختی و غربت کشیدن خوب میفهمن، اول و دومش زیاد مهم نیست، اما اشاره آندد عزیز بیشتر به توصیه علی بی ابی طالب به پسرش حسن (یا شایدم جمله خود مش حسنه ، دقیقا یادم نمیاد ) بود که عین همین جمله کنفسیوس رو بهش گفته بود...

4) خیلی از مفاهیم مثلا همین یهودیت رو از آیین زرتشتی گرفتن مثل اعتقاد به جزا و پاداش اخروی...

5) حالا من هم اومدم همین جوری یه گیری بدم شما جدی نگیر E105
1. ایشان حتی تاکید کردند که ادیان ابراهیمی از کنفوسیوس این مفاهیم را (از جمله قاعده طلایی را) دزدیده اند!
از سخن ایشان معلوم است که ایشان (به درستی) فرض کرده اند که قاعده طلایی در ادیان ابراهیمی وجود داشته:
نقل قول:کنفسیوس این جمله و خیلی از تعلیمات مذهبی رو مدت ها پیش از ادیان ابراهیمی گفته(میشه گفت مفاهیم مذهبیش رو اونها دزدیدند!)
می گوید "این جمله (قاعده طلایی، که به فرم های مختلفی قابل بیان است) + خیلی از تعلیمات مذهبی" را کنفوسیوس "پیش از ادیان ابراهیمی" گفته. اشاره به دزدی هم هر شکی را در این باره که ایشان مدعی اند: "قاعده طلایی را خیلی پیش از اینکه ادیان ابراهیمی بیان کنند، کنفوسیوس بیان کرده"، برطرف می کند.

2. اصلا مهم نیست که موسی وجود داشته یا نه، این موضوع نه کمکی به موجه شدن استدلال های شما می کند نه بنده. تنها خواستم عین متنی که در بالای سفر پیدایش تورات خودم نوشته شده را آورده باشم. آنچه مهم این است که "در زمانی که کنفوسیوس زندگی می کرده (چه بسا حدود هزار سال قبل از او) تورات و در نتیجه دین یهودیت وجود داشته است"، شما در درستی این گزاره تشکیک ایجاد کرده بودید.
حتی ما از تاریخ می دانیم که عده ای از یهودیانِ بابلی، کورش را منجی موعود خود محسوب می کردند، این خود نشان می دهد که دین یهود در زمان کوروش (و در نتیجه در زمان کنفوسیوس) وجود داشته است.

3. درود بر شما، اگر خوب می فهمن پس نیازی نیست از کنفوسیوس دزدی کنند (یا کنفوسیوس از آن ها دزدی کند)، اصلا قاعده طلایی نیازی به دزدی ندارد. علی هم اگر بخواهد بدزدد از تورات (که دم دستش بود) می دزدد نه از کنفوسیوس!

4. بسیار زیبا گفتید و به نکته بسیار نغزی اشاره کردید، اما این هم کمکی به موجه نمودن سخن جناب آندد نمی کند.

5. خوب گیر شما اشتباه بود آنارشی عزیز:e303:
پاسخ
#6

Philo نوشته: حتی ما از تاریخ می دانیم که عده ای از یهودیانِ بابلی، کورش را منجی موعود خود محسوب می کردند، این خود نشان می دهد که دین یهود در زمان کوروش (و در نتیجه در زمان کنفوسیوس) وجود داشته است.
حالا وسط این گیر و واگیر من یک نکته بگم، از آنجایی که نام کوروش در همان عهد عتیق آمده.پس زمان نوشته شدن عهد عتیق میشود پس از کوروش و در نتیجه باز کنفسیوس میشود اول کسی که قانون طلایی را ثبت کرده E404

"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" Ezra Pound

پاسخ
#7

Philo نوشته: 1. ایشان حتی تاکید کردند که ادیان ابراهیمی از کنفوسیوس این مفاهیم را (از جمله قاعده طلایی را) دزدیده اند!
از سخن ایشان معلوم است که ایشان (به درستی) فرض کرده اند که قاعده طلایی در ادیان ابراهیمی وجود داشته:

خب بلی E404 !! البته اول باید یکی مشخص کنه خود کنفسیوس اصلا همچین حرفی زده :e057:

Philo نوشته: می گوید "این جمله (قاعده طلایی، که به فرم های مختلفی قابل بیان است) + خیلی از تعلیمات مذهبی" را کنفوسیوس "پیش از ادیان ابراهیمی" گفته. اشاره به دزدی هم هر شکی را در این باره که ایشان مدعی اند: "قاعده طلایی را خیلی پیش از اینکه ادیان ابراهیمی بیان کنند، کنفوسیوس بیان کرده"، برطرف می کند.

حالا آندد کلی گویی کرده و گرنه ادیان ابراهیمی خودشون فراز و نشیب و تغییر محتوایی کم نداشتن...لازم نیست که حتما زمان ظهور پیامبرشون رو در نظر بگیرید !! تازه اکثر ادیان مدت ها بعد از مرگ پیامبرشون بوده که به طور سیستماتیک شکل گرفتن...

Philo نوشته: 2. اصلا مهم نیست که موسی وجود داشته یا نه، این موضوع نه کمکی به موجه شدن استدلال های شما می کند نه بنده. تنها خواستم عین متنی که در بالای سفر پیدایش تورات خودم نوشته شده را آورده باشم. آنچه مهم این است که "در زمانی که کنفوسیوس زندگی می کرده (چه بسا حدود هزار سال قبل از او) تورات و در نتیجه دین یهودیت وجود داشته است"، شما در درستی این گزاره تشکیک ایجاد کرده بودید.
حتی ما از تاریخ می دانیم که عده ای از یهودیانِ بابلی، کورش را منجی موعود خود محسوب می کردند، این خود نشان می دهد که دین یهود در زمان کوروش (و در نتیجه در زمان کنفوسیوس) وجود داشته است.

من در نقطه آغاز دین یهود تشکیکی نکردم، در زمان نوشتن کتب مقدس شک کردم و اینکه مطالبش رو احیانا از چه منابع دیگه ای به دست آورده !! راسل عزیز هم به نکته خوبی اشاره کردن و همین اومدن نام کوروش در کتب مقدس یهودی ها خودش نشون میده متون اینها کم تغییر و تحول نداشته در طول زمان...



Philo نوشته: 3. درود بر شما، اگر خوب می فهمن پس نیازی نیست از کنفوسیوس دزدی کنند (یا کنفوسیوس از آن ها دزدی کند)، اصلا قاعده طلایی نیازی به دزدی ندارد. علی هم اگر بخواهد بدزدد از تورات (که دم دستش بود) می دزدد نه از کنفوسیوس!

من فکر میکنم بیشتر منظور آندد این بود که این سخنانی که میبندن به ناف الله و اولیای الله رو افراد عادی هم میتونن بگن و گرنه منم فکر نمیکنم اونا قطعا از کنفسیوس دزدیدن !! اصلا بدبخت کنفسیوس چند هزار کیلومتر فاصله داشته با اینا E409



Philo نوشته: 4. بسیار زیبا گفتید و به نکته بسیار نغزی اشاره کردید، اما این هم کمکی به موجه نمودن سخن جناب آندد نمی کند.

سخن آندد با کمی اغماض و برداشت درست از منظورش و شاید تاکید بیشتر روی اسلام و نه ادیان ابراهیمی ، به نظر من موجه هست...



Philo نوشته: 5. خوب گیر شما اشتباه بود آنارشی عزیز

به نظر خودم که نبود ، حالا اگرم بود شما دیگه صداشو در نیار :e405:E032
پاسخ
#8

Russell نوشته: حالا وسط این گیر و واگیر من یک نکته بگم، از آنجایی که نام کوروش در همان عهد عتیق آمده.پس زمان نوشته شدن عهد عتیق میشود پس از کوروش و در نتیجه باز کنفسیوس میشود اول کسی که قانون طلایی را ثبت کرده E404
این استدلال نیازمند یک مقدمه است که شما آن را مفروض گرفته اید، به این شکل:
"همه ی عهد عتیق" در یک زمان خاص نوشته شده است.

که نادرست است. عهد عتیق در زمان های مختلف و توسط افراد مختلف نوشته شده است، و مثلا کتاب هایی مثل عذرا و دانیال (که در آن ها نام کوروش آمده) متاخرتر از پنج کتاب اولِ عهد عتیق (=تورات موسی) هستند.

پس با چنین مقدمه ای استدلال شما ناسالم می شود.

بعد نوشت:
اگر خیلی دقیق باشیم، می توانیم بگوییم برای اینکه استدلال سالم باشد، میتوانیم مقدمه ی محذوف را به این صورت بنویسیم:
اگر نام کسی در عهد عتیق آورده شده باشد، همه ی عهد عتیق بعد از او نوشته شده است.

که اثباتش بسیار مشکل است، و بر عهده شما.
پاسخ
#9

Philo نوشته: این استدلال نیازمند یک مقدمه است که شما آن را مفروض گرفته اید، به این شکل:
"همه ی عهد عتیق" در یک زمان خاص نوشته شده است.

که نادرست است. عهد عتیق در زمان های مختلف و توسط افراد مختلف نوشته شده است، و مثلا کتاب هایی مثل عذرا و دانیال (که در آن ها نام کوروش آمده) متاخرتر از پنج کتاب اولِ عهد عتیق (=تورات موسی) هستند.

پس با چنین مقدمه ای استدلال شما ناسالم می شود.

بعد نوشت:
اگر خیلی دقیق باشیم، می توانیم بگوییم برای اینکه استدلال سالم باشد، میتوانیم مقدمه ی محذوف را به این صورت بنویسیم:
اگر نام کسی در عهد عتیق آورده شده باشد، همه ی عهد عتیق بعد از او نوشته شده است.

که اثباتش بسیار مشکل است، و بر عهده شما.
باز هم چنین نمیشود، خود شما در اینجا از فرض اینکه همه عهد عتیق یکزمان نوشته شده است بهره برده‌اید، البته میدانیم که عهد عتیق هم به مرور نوشته شده خود شما خودتان گفتید:
Philo نوشته: بدیهی به نظر می رسد که دین یهود و تورات کتابِ مقدس یهودیان بسیار قدیمی هستند و در زمان زندگی کورش و کنفوسیوس وجود داشته اند. توراتی که من در اختیار دارم، در بالای کتاب اولش نوشته شده که این کتاب در 1446 تا 1406 پیش از میلاد، توسط موسی نوشته شده است.
اساسا موسی از نظر تاریخی با تقریب خوبی تماما افسانه است.بنابراین قدمت آن احتمالا همانقدر قابل استناد است که ادعای آن مبی بر اینکه این نوشته‌یِ دست اولی از موسی است.و اساسا حتی معلوم نیست که این کتاب چه تعداد نویسنده داشته .

بنابراین برای تعیین قدمت آن تنها اینکه یک بند در کتاب به آن اشاره شده کافی نیست. البته ممکن است که قدیمی‌تر باشد، ممکن است هم نباشد.ولی شما اگر قرار است قدمت آن نوشته در تورات را مشخص کنید طبیعتا بار اثبات آن هم بدوش شما میافتد چرا که ادعای معمول این است که "قدیمی‌ترین نسخه قانون طلایی که تاریخ آن مشخص شده به کنفسیوس باز میگردد" ، این گزاره مانند هر گزاره کارشناسانه و علمی احتمال خطا و رسیدن داده جدید را در نظر میگیرد و راه را برای اصلاح باز میگذارد.
شما باید نشان دهید که آن عبارت خاص قدمتش چگونه است یا همه عبارات مندرج در تورات قدمتشان از گفته‌یِ کنفسیوس بیشتر بوده.

حالا از این‌ها گذشته اصلا من بحث در اینباره را نشنیده بودم و سخن آندد گرامی درباره ادیان ابراهیمی احتمالا اشتباه است و منظور مسیحیت بطور خاص بوده چرا که مسیحیان همواره اعتبار قانون طلایی را به عیسی نسبت میداده‌اند و آنرا از آموزه‌هایِ مهم او میدانسته اند.دانستن اینکه کنفسیوس آنرا چند صد سال پیشتر گفته بوده در این کانتکس است که بیشتر اهمیت خود را پیدا میکند است.
گمان من این است که این قانون بارها و در زمان‌ها و مکان‌هایِ مختلف دوباره و دوباره کشف شده.

"Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" Ezra Pound

پاسخ
#10

Russell نوشته: حالا وسط این گیر و واگیر من یک نکته بگم، از آنجایی که نام کوروش در همان عهد عتیق آمده.پس زمان نوشته شدن عهد عتیق میشود پس از کوروش و در نتیجه باز کنفسیوس میشود اول کسی که قانون طلایی را ثبت کرده E404
با درود
کنفسیویس و قانون طلایی؟
کنفسیوس قانون طلایی ندارد؟
چی میگین
کنفسیوس قانون نقره ای دارد
که متفاوت است با قانون طلایی مسیحیت
گویا اینجا تالار بی سوادان است
سپاسگذارم
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع / نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان