نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خبر های علمی و دانشیک روز ایران و جهان
#1

ابد، نزدیک است


[ATTACH=CONFIG]6[/ATTACH]
سحابی «چشم گربه» از دید تلسکوپ فضایی هابل. این نمای زیبا، مثالی‌ست حقیقی از سرنوشت ستاره‌ای هم‌جرم خورشید ما که پیش از مرگ‌اش آرام و لایه‌لایه گازهای بیرونی‌اش را به فضا نشر می‌دهد (دایره‌های هم‌مرکز تصویر بالا) و در نهایت در انفجاری مهیب و رقص‌گونه از میان می‌رود (الگوی چشم‌مانند تصویر بالا). نقطه‌ی درخشان مرکز این سحابی نیز جرمی فوق‌چگال موسوم به کوتوله‌ی سفید است که باقیمانده‌ی هسته‌ی ستاره‌ی اولیه بوده و فقط به‌واسطه‌ی گرمایش این تابش را از خود گسیل می‌کند / ناسا/ اسا / STScI

نقل قول:جهان‌مان حدود ۱۴ میلیارد سال وجود داشته و تا آنجا که می‌دانیم، میلیاردها سال دیگر هم برقرار خواهد ماند. اما مطابق پژوهشی نوین، فرضیه‌ای پیرامون منشأ جهان‌مان وجود دارد که خود، پایان زمان را پنج میلیارد سال دیگر عنوان می‌کند که این، تصادفاً قرین با روزهای مرگ خورشید ما هم هست. این پیش‌بینی، ریشه در فرضیه‌ای موسوم به «تورم ابدی» (Eternal Inflation) دارد؛ فرضیه‌ای که مدعی‌ست جهان‌مان، جزئی از یک «ابرجهان» (Multiverse) است؛ ساختاری کبیر و حیرت‌انگیز که خود از جهان‌های فراوان، که هرکدام‌شان قادر به تولید بی‌نهایت «جهان دختر» هستند؛ ایجاد گشته.
مشکل اینجاست که با این حساب، هرچیزی‌که «می‌تواند» در زمانی و جایی رخ دهد؛ بی‌نهایت دفعه‌ی دیگر هم اتفاق «خواهد افتاد» و همین امر، اندازه‌گیری احتمالاتی مثلاً همچون شانس فراوانی سیاره‌های زمین‌مانند را ظاهراً غیرممکن می‌کند. «کن اولوم» (Ken Olum) از دانشگاه توفت ماساچوست که در این پژوهش نقشی نداشته، می‌گوید: «انگاره‌های معمول احتمال – که مثلاً می‌گویید اتفاق A یک‌بار رخ می‌دهد و اتفاق B چهار بار و نتیجه می‌شود که شانس وقوع B دو برابر است – در اینجا مؤثر واقع نمی‌شوند؛ چراکه به‌جای دو و چهار، با بی‌نهایت طرفید».
البته تعیین احتمالات در یک ابرجهان، فقط در حد مشکلی برای کیهان‌شناسان نیست. فیزیکدان نظری، دکتر «رافائل بوسو» (Raphael Bousso) از دانشگاه کالیفرنیا-برکلی با کمک همکاران‌اش، در مقاله‌ی مرتبط با پژوهش مزبور آورده است: «اگر ناظران فراوانی در سرتاسر جهان، به‌شکلی نامحدود قرعه را ببرند؛ در چه شرایطی یکی می‌تواند همچنان ادعای نامحتمل بودن برد قرعه را بکند؟».
فیزیکدانان این مسأله را با یاری رویکردی ریاضیاتی موسوم به «مقطوعات هندسی» (Geometric Cutoffs) که نشانه‌هایی معدود از ابرجهان را در نظرمی‌گیرد و برپایه‌ی همین نمونه‌ی محدود، اقدام به تعیین احتمالات می‌کند؛ این مسأله را مدنظر قرار داده‌‌اند. گروه بوسو در رساله‌ی جدیدی که نسخه‌ی آنلاین آن در ماه گذشته بر وبسایت arXiv.org، وابسته به دانشگاه کرنل قرار گرفت؛ نتایج حاصل از این تکنیک را غیرعمدی، و فعلاً مشرف بر اوضاع دانسته‌اند.
وی در این‌باره می‌گوید: «نمی‌توانید آن‌ها (مقطوعات هندسی) را صرفاً ابزارهایی ریاضیاتی بدانید که هیچ اثری [در جهان واقع] از خود برجانمی‌نهند. همان مقطوعاتی که منجر به این پیش‌بینی‌های زیبا و احتمالاً دقیق می‌شوند؛ از پایان زمان هم برایمان می‌گویند. به‌عبارتی دیگر، اگر از مقطوعی به‌منظور محاسبه‌ی احتمالات درگیر در [فرضیه‌ی] تورم ابدی بهره برید؛ همان مقطوع – و بنابراین پایان زمان – رخدادی می‌شود که وقوع‌اش محتمل است» ... ادامه
[URL="http://zamaaneh.com/science/2010/10/post_234.html"]
[/URL]


فایل‌های پیوست
.jpg TME-1.jpg اندازه 52.29 KB  تعداد دانلود: 402

خدای ار به حکمت ببندد دری - به کرمک زند قفل محکم تری  
پاسخ
#2

بازسازی مهبانگ در مقیاس کوچک

نقل قول:دانشمندان در مرکز تحقیقاتی سرن در سوئیس که روی طرح "برخورد دهنده بزرگ هادرون" کار می کنند، می گویند که "بیگ بنگ" یا "انفجار بزرگ" را در مقیاسی بسیار کوچک بازسازی کرده اند.
بیست سال است که دانشمندان تلاش می کنند با این طرح به راز خلقت پی ببرند. برخورد دهنده بزرگ هادرون، که بزرگترین، گرانقیمت ترین و پیچیده ترین وسیله علمی ساخت بشر است، سال گذشته با مشکلات فنی زیادی مواجه شد.
اما آزمایش تازه نمونه ای کوچکتر است که با موفقیت به پایان رسیده است.
جهان تقریبا چهارده میلیارد سال پیش بر اثر واقعه ای که کیهان‌شناسان به آن "انفجار بزرگ" می گویند، به وجود آمد.
حالا و با استفاده از برخورد دهنده بزرگ هادورن، شاید بتوان فهمید که جهان در نخستین لحظات پس از خلقت، چه شکلی داشته است.
نتیجه کار برخورد دهنده هادرون، تصویری است از برخورد ریزترین و در عین حال سنگین ترین ذرات بنیادین تشکیل دهنده ماده که می توانند نمونه کوچکی از "انفجار بزرگ" باشد.
بولک ویسلوچ، یکی از محققان مرکز تحقیقاتی سرن می گوید: "این، به معنی آغاز عصری تازه است، عصری تازه برای فیزیک. هرگز در شرایط آزمایشگاهی، این میزان انرژی آزاد نشده بود و هیچ آزمایشگاهی به چنین دمای زیادی نرسیده بود. ما امیدواریم که نتایج و اطلاعات فوق العاده جالبی درباره چگونگی جهان، درست بلافاصله پس از خلقتش، بدست آوریم."

لینک های مرتبط :

http://www.bbc.co.uk/persian/science/201...bang.shtml
http://edition.cnn.com/2010/WORLD/europe...tml?hpt=T2
http://richarddawkins.net/articles/54418...i-big-bang

خدا - هر روز کمرنگ تر از دیروز - دینگ دینگ

خدای ار به حکمت ببندد دری - به کرمک زند قفل محکم تری  
پاسخ
#3

نقل قول:قیمت600 هزار دلار آمریکا . ماشینی که توسط یک ایرانی ( آرش فربد ) ساخته شده است کارشناسان آن را یک رقیب جدی در طراحی و سرعت برای لامبورگینی میدانند
نقل قول:

This car should be published in the Indian automotive market in 2010 and will be presented by General Motors Ultimate. Demand for luxury cars in the Indian market has increased steadily over the years and make this request, Ultimate Motors, a dealer of these cars is the car on the Indian market. The Arash AF-10 has been found that the car with a 7.0-liter LS7 V8 gasoline engine is mounted. The length of the car is 4663mm, width is 2050 mm, while its height is 1145 mm. The heart of AF-10 is a 7.0-liter V8 in the Corvette Z06, tuned to 550bhp, which is connected to a power transmission six-speed Graziano is transferred to the wheels.
Autocar reports that the gearbox six-speed manual are in sequential Zonda F is also available as an option. Triple rear diffuser and front wing separated from the Yamaha OX99-11 supercar inspired so that the output generated huge Arash is a razor features precision handling. The performance data support the fact that the car weighs only 1260 kg. very few pieces on the AF-10 will come from other cars, which explains the price. The wheels are 19 inch front and 20 inches rear. The same company also plans to construct the Arash AF10-S, for example a 850 HP supercharged version of the standard model and a model high-end version of HP in 1200, rumors that it will be sold 1 be 6 million euros.

[ATTACH=CONFIG]150[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]151[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]152[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]153[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]154[/ATTACH]



فایل‌های پیوست
.jpg Arash-AF10-Rear-550x366.jpg اندازه 20.75 KB  تعداد دانلود: 222
.jpg Arash-AF10-Side-550x366.jpg اندازه 26.76 KB  تعداد دانلود: 207
.jpg Arash-AF10-Front-550x366.jpg اندازه 28.16 KB  تعداد دانلود: 272
.jpg Arash-AF10-Front-Angle-550x366.jpg اندازه 24.86 KB  تعداد دانلود: 192
.jpg Arash-AF10-Angle-550x366.jpg اندازه 30.29 KB  تعداد دانلود: 292

خدای ار به حکمت ببندد دری - به کرمک زند قفل محکم تری  
پاسخ
#4

ناسا نوع جدیدی از حیات را کشف کرد که در آن باکتری ها با استفاده از ماده سمی آرسنیک زیست می کنند

نقل قول:ناسا نوع کاملا جدیدی از حیات را کشف نموده است که اساس و ساختار بیولوژیکی آن با تمام موجودات زنده که در حال حاضر در کره زمین زندگی می کنند کاملا متفاوت است. امکان حیات بر روی کره زمین برای هر موجود زنده ای از یک آمیب ساده تا وال وابسته به 6 عنصر کربن، اکسیژن، هیدروژن، فسفر، نیتروژن و سولفور است. اما دانشمندان ناسا باکتری را کشف کرده اند که DNA آن کاملا با موجودات زنده دیگر در کزه زمین بیگانه است. باکتریی های کشف شده در دریاچه کالیفرنیا قادرند با استفاده از ماده سمی آرسنیک DNA، RNA و پروتئین ها و غشاء سلول های خود را تولید کنند. تاثیرات این یافته جدید در مورد شناخت ما از حیات و همچنین احتمال وجود موجودات فرا زمینی بسیار زیاد خواهد بود. تعریف و تنوع حیات بسیار گسترده از آن چیزی است که ما تصور می کنیم.

خدای ار به حکمت ببندد دری - به کرمک زند قفل محکم تری  
پاسخ
#5

گروهی از دانشمندان آمریکایی با ایجاد بافت روده از سلول‌های بنیادی در خارج از بدن، موفق شده‌اند اولین اندام انسانی را در لوله آزمایش بسازند و گامی بزرگ در تولید اندام‌های جایگزین بردارند. 
به نقل از نیچر، تاکنون تنها اندام طبیعی که با استفاده از سلول‌های بنیادی در آزمایش ساخته شده بود، ریه یک موش بود که ژوئن / تیر گذشته به دست آمد. اکنون دانشمندان بیمارستان اطفال سین‌سیناتی موفق شده‌اند برای اولین بار اندامی انسان را از سلول‌های بنیادی و در لوله آزمایش ایجاد کنند.

بافت رودهنتایج این تحقیقات می‌تواند راهی برای پیوند اعضا بدون خطر رد پیوند و امکان مطالعه بهتر بر روی برخی از بیماری‌های بسیار شایع روده را بگشاید.

جیمز ویل که به همراه جیسون اسپنس اولین بافت روده‌ای انسان را تولید کرده‌اند، گفت: «این اولین تحقیقی است که نشان می‌دهد سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسان می‌توانند در آزمایشگاه به روشی موثر برای تشکیل بافت انسانی با ساختاری سه‌بعدی و ترکیب سلولی کاملا شبیه به بافت طبیعی تمایز یابند».

در این تحقیق، برای ساخت روده در لوله آزمایش هم از سلول‌های بنیادی جنینی و هم از سلول‌هایی بنیادی استفاده شده که از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی بزرگ‌سال بدست آمده‌اند».

راز موفقیت این آزمایش در این است که این محققان توانسته‌اند تمام عناصر سازنده لازم برای تمایز سلول‌های نابالغ به سلول‌های روده را شناسایی کنند. آن‌ها به ترکیبی پایدار از فاکتورهای رشد دست یافته‌اند که می‌تواند محیطی را که در آن روده در سطح جنینی توسعه می‌یابد، بازسازی کند.

سلول‌های بنیادی سپس تا زمانی که به سلولهای بافت روده تبدیل نشده بودند در این ترکیب کشت داده شدند. پس از آن، مرحله تمایز آغاز شد. اولین گام تمایز در لوله آزمایش القای سلول‌های نابالغ برای تبدیل شدن به سلول‌های آندودرم یا بافت پیش‌رو برای ساخت دیواره‌های داخلی مری، معده و روده بود. در مرحله بعد، سلول‌های آندودرم برنامه‌های لازم برای تبدیل شدن به سلول‌های پیشرو را در ایجاد روده دریافت کردند و پس از 28 روز، بافت 3بعدی شبیه به روده جنین تشکیل شد.

آزمایش بر روی حیوانات نشان داده که این روده می‌تواند با موفقیت در پیوندها استفاده شود.


http://www.digitaljournal.com/article/24...Using_SCNT

معنای زندگی برای من دو چیز است : آزادی و بانویی که دوست اش دارم.
[INDENT][INDENT] داریوش رهازاد
[/INDENT][/INDENT]
وبلاگ شخصی داریوش رهازاد

Follow Me On
facebook: Dariush Rahazad

وبلاگ فرگشت (تکامل): فرگشت - Evolution
پاسخ
#6

کشف کامپیوتر 2000 ساله


[ATTACH=CONFIG]185[/ATTACH]

نقل قول:مکانیزم دستگاه Antikythera (نام اختصاصی این کامپیوتر 2000 ساله (، ساخته شده توسط یونانیان باستان از حدود 150 سال قبل از میلاد، در یک کشتی شکسته ، سال 1901 در شهر روم کشف شد. هنگامی که کارشناسان این دستگاه را شناسایی کردند آن چنان پوسیده بود که هیچ کس به طور کامل درک به اهمیت این وسیله را نداشتند.
در این امر پژوهشگران با استفاده از ابزارهای تصویر برداری پیشرفته یک قرن برای تحقق آنچه که آنها به دنبال ماهیت اصلی آن دستگاه در جهان بودند باعث شد که آنرا بعنوان دستگاه محاسبات اولیه که در دوران قدیم مورد استفاده قرار می گرفت. نما ببرند.
چرخش پذیری و کوک کردن و تطبیق صفحات مدرج آن باعث می شود که در باستان افراد با آن امر دقیق پیشگویی کسوف و خسوف را انجام دهند.
این دستگاه توسط عهد باستان برای پیگیری حرکات آسمانی و پیش بینی ماه گرفتگی و خورشیدگرفتگی مورد استفاده قرار می گرفت
.


فایل‌های پیوست
.jpg Ancient-Computer-Recreated_photo_medium.jpg اندازه 58.65 KB  تعداد دانلود: 1,494

خدای ار به حکمت ببندد دری - به کرمک زند قفل محکم تری  
پاسخ
#7

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/a...vered.html

اولین نشانه‌های علمی‌ وجود جهان‌های موازی ، جدا از چیزی که ما میدانیم و در آن هستیم.41

"A Land without a People for a People without a Land"


پاسخ
#8

یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می دهد: هورمون “اکسی توسین” که بر رفتار هایی مانند اعتماد، همدلی و سخاوت تاثیر می گذارد، بر رفتارهای متضاد آن مانند حسادت و تکبر نیز تاثیر دارد.
[عکس: 18.jpg]



به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ساینس دیلی ، محققان با توجه به یافته های این مطالعه اظهار داشتند: این هورمون برانگیزاننده احساسات اجتماعی است، بطوری که زمانی که ارتباط شخص مثبت است هورمون اکسی توسین موجب تقویت رفتارهای مثبت اجتماعی می شود و زمانی که این ارتباط منفی است این هورمون احساسات منفی را تقویت می کند.

مطالعاتی که پیش از این انجام شده نشان می دهد،‌ هورمون اکسی توسین تاثیر مثبتی بر روی احساسات مثبت دارد.

در یک مطالعه افرادی که هورمون اکسی توسین استنشاق کرده بودند، احساسات ایثارگرانه از خود بروز دادند. گمان می رود این هورمون در ایجاد ارتباطات میان افراد نقش مهمی ایفا می کند.

این در حالی است که مطالعات سایر محققان بر روی جوندگان نشان داد که این هورمون با پرخاشگری نیز ارتباط دارد.
محققان در این مطالعه تاثیر این هورمون را بر احساسات اجتماعی منفی بررسی کردند.

این مطالعه که در مجله “روان شناسی بیولوژیکی” منتشر شده است بر روی ۵۶ نفر انجام شد.

در این مطالعه نیمی از افراد در جلسه اول هورمون اکسی توسین استنشاق کردند و در جلسه دوم به آنها دارونما داده شد. به بقیه افراد در جلسه اول داورنما و در جلسه دوم اکسی توسین داده شد.

سپس محققان از شرکت کنندگان خواستند تا یک بازی شانسی را با یک رقابت کننده دیگر که در حقیقت یک رایانه بود انجام دهند.

در این بازی از هر کدام از افراد مورد مطالعه خواسته شد تا از میان سه در، یک در را انتخاب کنند و پولی را که در پشت یکی از درها مخفی شده بود، از آن خود کنند.

این افراد نسبت به رقیب خود برخی اوقات پول کمتر و برخی اوقات پول بیشتری برنده می شدند و به این صورت شرایطی ایجاد می شد که احساس حسادت و غرور را در شخص برمی انگیخت.

نتیجه این مطالعه نشان داد افرادی که “هورمون عشق” را استنشاق کردند، زمانی که رقیب پول بیشتری برنده می شد، حسادت بیشتری از خود بروز می دادند و زمانی که آنها جلو می افتادند، احساس غرور پیدا می کردند.

نتیجه جالب دیگری که از این مطالعه بدست آمد این بود که به محض پایان بازی، تفاوتی در این احساسات میان افراد شرکت کننده دیده نمی شد.

این امر نشان می دهد که احساسات منفی تنها در جریان بازی قوت می گیرد.

اکسی توسین یک نانوپپتید است که در هسته های مجاور بطنی و فوق بصری هیپوتالاموس ساخته می شود. این پپتید در بیشتر نورونهای ارسالی به نواحی مغزی بویژه جایگاههای اتصال دیده شده است و احتمالا هورمون توانمندی برای فعالیت نورو پپتیدهای ایجاد کننده رفتارهای جنسی نیز محسوب می گردد .

البته هورمون های استروئیدی نظیر استروژن و تستوسترون در رانه جنسی نقشی حیاتی ایفا می کنند و بدون آنها شاید هرگز وارد قلمرو پرخطر عشق واقعی نمی شدیم.

اکسی توسین که گاهی « ماده شیمیایی آغوش » نامیده می شود.بیش از همه به نقشی که در ایجاد انقباض حین زایمان و کمک به شیردهی نوزاد دارد شناخته می شود. دانشمندان اکنون بر این باورند که هر دوجنس هنگام آغوش و نوازش این هورمون پرورشی را ترشح می کنند و میزان آن در زمان ارگاسم ( اوج لذت جنسی ) به اوج می رسد.

اکسی توسین نیاز به در آغوش گرفتن را در عشاق بوجود می آورد و سبب می شود که تماس نزدیک با جفت افزایش یابد.

به گفته پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو، هورمون اکسی توسین « در ارتباط با توانایی حفظ روابط سالم بین اشخاص و مرز بندی های روان شناختی سالم با افراد دیگر است. » وقتی در هنگام ارگاسم ترشح می شود، به تدریج یک پیوند عاطفی ایجاد می کند. هرچه رابطه جنسی بیشتر شود، این پیوند هم قوی تر می شود.

به این ترتیب دو طرف به هم عادت می کنند. به همین دلیل است که جدا شدن این قدر کار دشواری است. حتی وقتی واقعا دیگر علاقه ای به طرف مقابل ندارید و میدانید که باید اورا ترک کنید، اغلب احساس می کنید که « نمیتوانید ». چرا؟ زیرا به او اعتیاد شیمیایی پیدا کرده اید. ترک اکسی توسین وقتی که شما را به فرد نامناسبی قلاب کرده باشد، میتواند حتی از ترک هروئین هم دشوارتر باشد. در واقع مسکن اکسی کانتین که ساختاری مشابه اکسی توسین دارد، یکی از اعتیاد آور ترین داروها به شمار می آید

معنای زندگی برای من دو چیز است : آزادی و بانویی که دوست اش دارم.
[INDENT][INDENT] داریوش رهازاد
[/INDENT][/INDENT]
وبلاگ شخصی داریوش رهازاد

Follow Me On
facebook: Dariush Rahazad

وبلاگ فرگشت (تکامل): فرگشت - Evolution
پاسخ
#9

گروهی از دانشمندان انگلیسی در تحقیقات خود کشف کردند که برای آموختن یک واژه خارجی مغز تنها به 15 دقیقه زمان نیاز دارد.
نوروساینتیست های دانشگاه کمبریج دریافتند که وقتی یک زبان خارجی یاد گرفته می شود برای آموختن یک واژه جدید کافی است که آن را 160 مرتبه تکرار کنیم.

نتایح این تحقیقات نشان می دهد که برای آموختن واژه جدید یک زبان خارجی مغز برای تمایز این واژه با لغتهای قدیمی به 15 دقیقه زمان نیاز دارد.

این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج، آزمایشاتی را بر روی 16 داوطلب انجام دادند. در این آزمایش، سیگنالهای مغزی داوطلبان درحالی که به واژگان آشنا گوش می دادند ثبت شد. سپس از آنها خواسته شد که یک اصطلاح اختراع شده را تکرار کنند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "در آغاز، مغز باید یک کار سخت را برای تشخیص این واژه اختراعی انجام می داد.

پس از 160 بار تکرار واژه که 15 دقیقه به طول انجامید، این واژه بر روی حافظه ذخیره شد به طوریکه کاملا با واژگان قدیمی قابل تمایز بود."

براساس گزارش تلگراف، نتایج این تحقیقات نشان می دهد که برای یاد گرفتن یک زبان جدید کافیست که به آن خوب گوش داد.

این کشف می تواند در توانبخشی افرادی که سکته مغزی بر روی تواناییهای زبانی آنها اثر گذاشته است کاربرد داشته باشد

معنای زندگی برای من دو چیز است : آزادی و بانویی که دوست اش دارم.
[INDENT][INDENT] داریوش رهازاد
[/INDENT][/INDENT]
وبلاگ شخصی داریوش رهازاد

Follow Me On
facebook: Dariush Rahazad

وبلاگ فرگشت (تکامل): فرگشت - Evolution
پاسخ
#10

برای جلوگیری از شلوغی و هرج و مرج در تالار، اخبار و تازه های دانش و فن آوری را در این جستار بیاورید.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع / نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان