نامنویسی انجمن درست شده و اکنون دوباره کار میکند! 🥳 کاربرانی که پیشتر نامنویسی کرده بودند نیز دسترسی‌اشان باز شده است 🌺

رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اعضای فرگشتی بلااستفاده در بدن انسان
#1

الان این مقاله رو دیدم: 10 قسمت از بدنتان که به آن احتیاج ندارید! | نشریه اینترنتی نوجوان ها

متنش رو میذارم که اگر منبع اصلی دچار مشکل شد باشه:

--------------------------------------------

۱۰ قسمت از بدن هست که بر اساس نظریه تکاملی داروین، باقی مانده از اعضا اجداد انسان هاست که در بدن انسان به صورت کوچک و بدون عملکرد باقی مانده است.
۱- ارگان ومرونازال VOMERONASAL ORGAN: یا ارگان جاکوبسون که حفره ای است در پل های بینی دو سمت با گیرنده های شیمیایی که در انسان عملکردی ندارند. در جانوران پست تر وظیفه درک ماده شیمیایی فرومون را بر عهده دارند.


۲-عضلات خارجی گوش: عضله ای هستند که در بخش خارجی گوش واقع شده اند و در سایر حیوانات نظیر خرگوش ها و سگ ها، وظیفه حرکت مستقلانه گوش از سر را بر عهده دارند اما انسان ها هنوز دارای آن هستند و توسط این عضلات است که بعضی از افراد می‌توانند گوششان را تکان دهند.

۳-دندان عقل: در انسان های اولیه که مقادیر زیادی از گیاهان رو جهت به دست آوردن انرژی مصرف می‌کردند داشتن یک جفت اضافه دندان آسیا در هر فک مفید به نظر می‌رسید اما در انسان های امروزی که انواعی از غذاها را مصرف می‌کنند، زیاد ضروری به نظر نمی‌آید.

۴-دنده گردنی: حدود یک درصد از مردم یک جفت دنده اضافی در بالای دنده های خود (در بخش گردن) دارند که به نظر می‌رسد باقی‌مانده از اجداد خزنده ما باشد. این دنده می‌تواند در این افراد مشکلات عروقی یا عصبی ایجاد کند.

۵- پلک سوم: در اکثر پرندگان و پستانداران یک لایه محافظ به عنوان پلک سوم بر روی چشمشان وجود دارد که وظیفه حفاظت از چشم و خروج شن ریزه و گرد و غبار را از چشم بر عهده دارد. باقی مانده این پلک در انسان به صورت یک چین نازک در گوشه داخلی چشم وجود دارد.

۶- تکمه یا نقطه داروین: اگر لبه خارجی لاله گوش خود رو لمس کنید به یک برجستگی بر‌می‌خورید که به نام تکمه داروین مشهور است. در حیواناتی نظیر خرگوش این تکمه در انتهای گوش ها قرار دارد و وظیفه فوکوس صداهای دور را روی گوش بر عهده دارد.

۷- عضله زیر ترقوه: عضله کوچکی که در زیر شانه قرار دارد و از دنده اول به ترقوه کشیده شده است و در صورتی برای انسان مفید بود که هنوز بر روی ۴ پا راه می‌رفت. البته بعضی از مردم این عضله را ندارند و بعضی نیز یک جفت از آن را دارند.

۸- عضله پالماریس (خیاطه): عضله بلند و نازکی که از زانو به کمر کشیده شده و ۸۹ درصد مردم دارای این عضله هستند. این عضله در جانوران پست تر در آویزان شدن و بالا رفتن از درخت بسیار مهم است. جراحان معمولا این عضله را در جراحی های ترمیمی عضلات برداشته و از آن استفاده می‌کنند.
۹-عضلات صاف کننده مو: در بسیاری از جانوران این عضلات که در قاعده موهای بدن واقع شده اند وظیفه سیخ کردن موهای جانور را در هنگام بروز خطر دارند تا جانور بتواند از آن به عنوان ترساندن مهاجم استفاده کند.

۱۰-دنده سیزدهم: در شامپانزه ها و گوریل ها ۱۳ جفت دنده وجود دارد در حالی که در انسان ها ۱۲ جفت. اما ۸ درصد از مردم دارای جفت دنده سیزدهم هستند که به نظر نمی‌رسد عملکردی را در آن ها ایفا کند.

منبع: سایت دانشگاه فرهنگیان امیر کبیر

--------------------------------------------

یه بخش جالب بودن این مطالب بنظر من اینه که خیلی از این اعضاء در تمام انسانها وجود ندارن و ظاهرا در یک درصد خاصی بصورت رندوم (یا شاید باید بگیم تحت تاثیر ریشه ها و ترکیبات ژنتیکی اونا) وجود دارن، که این مسئله به گمانم خودش این مطلب رو که اینها حاصل فرگشت هستن و فرگشت همونطوری که نظریه پردازی شده کار میکنه رو تایید بیشتری میکنه.
پاسخ
#2

به نام خداوند مهرگستر خیلی مهربان
" ما یفتح الله للناس من رحمة فلا ممسک لها وما یمسک فلا مرسل له من بعده وهو العزیز الحکیم ﴿2﴾ یا ایها الناس اذکروا نعمت الله علیکم هل من خالق غیر الله یرزقکم من السماء والارض لا اله الا هو فانی توفکون ﴿3﴾فاطر" "چه میگشاید خداوند برای مردمان از مهربانی ای باز نباشد خوددارگشته ای تا برایش هم چه خودداری می کند باز نباشد فرستنده گشته ای برایش از چندگدارش هم اوست خیلی شکست ناپذیر خیلی فرمانروا 3ای همهء مردمان بازگو شوید بخششهای سراسری خداوندُ برتان اینجا از آفریننده ای بیگانهء خداوند توشه می دهدتان از آسمان هم زمین نباشد خدایی جز او باز که جوری می بافید 3شکافنده"
اگر ویژه گی های بینابین برابر میان آدمی هم جانواران بخواهیم پیدا کنیم بیشمارند همین غذا خوردن چشم داشتن راه رفتن شنیدن اون چیزی که هست هر کدام ویژگی های خود را دارایند
پناه بر خداوند آنی که ما آدمیان را از یک تن آدم آفرید هم از تخم پدر مادرمان درآورد که تا دو سه سالی کشید گفتگو کردن بیاموزیم برخی کر هم کورند که دستشان نبود در کوهها راه هایی سفید از سنگ گلهای سفید سرخ سیاه گوناگون رنگها از چیزهای گوناگون دارای نشانه های گوناگون آفریدی
پاسخ
#3

بعصی هاش مزاحم هم هست مانند دندان عقل و زائده اپاندیس و دنده گردنی
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان