• Empty
  • قاطی کردم
  • مهربون
  • موفق
  • متعجب
  • مریض
  • مشغول
  • معترض
  • ناراحت
  • هیچ
  • کنجکاو
  • کسل
  • گیج شدم
  • گریه
  • پکر
  • اخمو
  • از خود راضی
  • بی تفاوفت
  • بد جنس
  • بد حال
  • خونسرد
  • خواب آلود
  • خوشحال
  • خجالتی
  • خسته
  • دلواپس
  • رنجور
  • ریلکس
  • سپاسگزار
  • سر به زیر
  • شوکه
  • شاد و سر حال
  • عاشق
  • عصبانی
  • غمگین
  • غافلگیر
  • User Tag List

    برگ 1 از 3 123 واپسینواپسین
    نمایش پیکها: از 1 به 10 از 21

    جُستار: فهم فلسفه یونان باستان

    1. #1
      نویسنده یکم
      Points: 11,501, Level: 70
      Level completed: 63%, Points required for next Level: 149
      Overall activity: 7.0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      کارگر
       
      متعجب
       
      Philo آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Feb 2011
      نوشته ها
      378
      جُستارها
      5
      امتیازها
      11,501
      رنک
      70
      Post Thanks / Like
      سپاس
      1,049
      از ایشان 896 بار در 338 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      7 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)

      فهم فلسفه یونان باستان

      کسانی که با شوق فراوان به مطالعه ی تاریخ فلسفه روی می آورند احتمالا بدجوری با خواندن اینکه "تالس می گفت همه چیز از آب درست شده" توی ذوقشان خواهد خورد (این را راسل هم در تاریخ فلسفه غرب یادآور شده)، به خصوص برای انسان امروزی که ذهنش شدیدا به درک علمی (علم کنونی را عرض می کنم) جهان عادت کرده مدعیات یونانیان باستان بسیار غریب می نماید. از طرفی برای فردی که می خواهد دستگاه های فلسفی بعدی، حتی دستگاه های معاصر، را بفهمد راه گریز یا میانبری که از یونان باستان نگذرد متصور نیست.

      در اینجا، اگر زمان یاری کند، به کمک دوستان می کوشیم مسائلی که فیلسوفان یونان با آن ها روبه رو بوده اند و پاسخشان به این مسائل را بفهمیم.
      بیایید از تالس، که در سرآغاز فلسفه قرار گرفته شروع کنیم، تالس را چه شده بود که آن جمله ی ظاهرا عجیب را به زبان آورد؟
      Russell این را پسندید.

    2. 9 کاربر برای این پست سودمند از Philo گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Agnostic (11-05-2015),Alice (10-08-2012),Anarchy (10-08-2012),Mehrbod (10-08-2012),Ouroboros (10-08-2012),Rationalist (09-15-2015),Russell (10-08-2012),sonixax (10-08-2012),Unknown (10-09-2012)

    3. #2
      نویسنده یکم
      Points: 11,501, Level: 70
      Level completed: 63%, Points required for next Level: 149
      Overall activity: 7.0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      آغازگر جُستار
      کارگر
       
      متعجب
       
      Philo آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Feb 2011
      نوشته ها
      378
      جُستارها
      5
      امتیازها
      11,501
      رنک
      70
      Post Thanks / Like
      سپاس
      1,049
      از ایشان 896 بار در 338 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      7 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      بیایید فکر کنیم که کیبردمان از آب ساخته شده است؟ چطور ممکن است؟ من به شما می گویم: مگر شما خمیر را به هزار شکل و شمایل در نمی آورید؟ همه ی این اشکال در واقع قیافه های مختلفی اند که یک چیز، همان خمیر به خود گرفته است. تالس هم بی تردید مجسمه های مختلفی دیده بود که همه شکل های مختلفی از همان مایه ی مجسمه سازی بودند. وقتی خمیر میتواند آدم بشود، چرا آب نتواند کیبرد بشود؟! البته ما می توانیم توضیح دهیم که خمیر چطوری شکل آدم شده، ولی نمی توانیم توضیح دهیم که آب چطوری کیبرد شده، و این ما را به ایرادی رهنمون می کند که ارسطو هم به تالس و دیگر فیلسوفان ایونیایی وارد دانسته.

      اما خوب که چه؟ تالس چه مرگش بود که فکر کرد باید جهان خمیر مایه ای داشته باشد؟ می خواست چه مشکلی را حل کند؟

    4. 4 کاربر برای این پست سودمند از Philo گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Agnostic (11-05-2015),Anarchy (10-09-2012),Russell (10-09-2012),sonixax (10-09-2012)

    5. #3
      دفترچه نویس
      Points: 124,056, Level: 100
      Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
      Overall activity: 99.9%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience PointsGot three Friends
      نِشان‌ها:
      Activity Award
      A Believer
       
      Empty
       
      Ouroboros آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Dec 2010
      نوشته ها
      3,417
      جُستارها
      54
      امتیازها
      124,056
      رنک
      100
      Post Thanks / Like
      سپاس
      3,154
      از ایشان 10,830 بار در 3,278 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      51 Post(s)
      Tagged
      1 Thread(s)
      این ایده که همه چیز ناگزیر جوهری دارد؟ دلیل آنهم توضیح مسئله‌ی دگرگونی بود، اینکه یک چیز پس از تغییر چقدر همانست که بود. آب از آنجاکه «جوهرش» هیچ تغییری نمی‌کرد، تالس را به این فکر انداخت که می‌باید نقشی بسیار مهم در تشکیل عالم دائم درحال دگرگونی داشته باشد.
      «منطق را باید که به جنون آلوده، کور و نابود کرد. ایمان می‌باید همه‌ی خرد، هوش و شعور آدمی را زیر پا لگدکوب بکند.» مارتین لوتر

    6. 6 کاربر برای این پست سودمند از Ouroboros گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Agnostic (11-05-2015),Anarchy (10-09-2012),Philo (10-09-2012),Rationalist (09-15-2015),Russell (10-09-2012),sonixax (10-09-2012)

    7. #4
      دفترچه نویس
      Points: 146,654, Level: 100
      Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
      Overall activity: 34.0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience PointsGot three Friends
      نِشان‌ها:
      Community Award
      بدون وضعیت
       
      Empty
       
      Russell آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Nov 2010
      نوشته ها
      6,147
      جُستارها
      65
      امتیازها
      146,654
      رنک
      100
      Post Thanks / Like
      سپاس
      19,613
      از ایشان 15,276 بار در 5,851 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      67 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      جالب است این تفکر جوهری در امثال زیستشناسی مانع پیشرفت دانش بوده در حالی که در شیمی و تصور یکسری عناصر شیمیایی فوق العاده مفید بوده

      "Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" Ezra Pound



    8. 3 کاربر برای این پست سودمند از Russell گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Agnostic (11-05-2015),Philo (10-09-2012),sonixax (10-09-2012)

    9. #5
      نویسنده یکم
      Points: 11,501, Level: 70
      Level completed: 63%, Points required for next Level: 149
      Overall activity: 7.0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      آغازگر جُستار
      کارگر
       
      متعجب
       
      Philo آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Feb 2011
      نوشته ها
      378
      جُستارها
      5
      امتیازها
      11,501
      رنک
      70
      Post Thanks / Like
      سپاس
      1,049
      از ایشان 896 بار در 338 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      7 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      ممنون از توجه شما امیر عزیز.
      "جوهر" چیست؟
      "مسئله ی دگرگونی (تغییر)" دقیقا چه بود؟ تالس چه چیزی را "دگرگونی" قلمداد می کرد؟
      تالس چطور با ایده ی ماده المواد می توانست مسئله دگرگونی را حل کند؟

    10. 5 کاربر برای این پست سودمند از Philo گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Agnostic (11-05-2015),Anarchy (10-09-2012),Ouroboros (10-09-2012),Russell (10-09-2012),sonixax (10-09-2012)

    11. #6
      دفترچه نویس
      Points: 124,056, Level: 100
      Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
      Overall activity: 99.9%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience PointsGot three Friends
      نِشان‌ها:
      Activity Award
      A Believer
       
      Empty
       
      Ouroboros آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Dec 2010
      نوشته ها
      3,417
      جُستارها
      54
      امتیازها
      124,056
      رنک
      100
      Post Thanks / Like
      سپاس
      3,154
      از ایشان 10,830 بار در 3,278 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      51 Post(s)
      Tagged
      1 Thread(s)
      گفت‌آورد نوشته اصلی از سوی Philo نمایش پست ها
      ممنون از توجه شما امیر عزیز.
      "جوهر" چیست؟
      "مسئله ی دگرگونی (تغییر)" دقیقا چه بود؟ تالس چه چیزی را "دگرگونی" قلمداد می کرد؟
      تالس چطور با ایده ی ماده المواد می توانست مسئله دگرگونی را حل کند؟
      جوهر ذات ِ نامتغیر است، بخشی از خواص ِ متعین ِ چیزها که دگرگون نمی‌شود و یکسان می‌ماند. مسئله‌ی دگرگونی این پرسش است که مرز میان تغییر دقیقا کجاست، و از کجا چیزی در قیاس با آنچه بوده تغییریافته محسوب می‌شود، و آیا همانست یا چیز دیگر و... تالس به گمانم تغییر را امر غیرممکن می‌دانست؟ و می‌گفت چون همه چیز از آب و بر آب و در آب است، هیچ‌چیز حقیقتا دگرگون نمی‌شود.
      Rationalist این را پسندید.
      «منطق را باید که به جنون آلوده، کور و نابود کرد. ایمان می‌باید همه‌ی خرد، هوش و شعور آدمی را زیر پا لگدکوب بکند.» مارتین لوتر

    12. 4 کاربر برای این پست سودمند از Ouroboros گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Anarchy (10-09-2012),Philo (10-09-2012),Russell (10-09-2012),sonixax (10-09-2012)

    13. #7
      نویسنده یکم
      Points: 11,501, Level: 70
      Level completed: 63%, Points required for next Level: 149
      Overall activity: 7.0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      آغازگر جُستار
      کارگر
       
      متعجب
       
      Philo آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Feb 2011
      نوشته ها
      378
      جُستارها
      5
      امتیازها
      11,501
      رنک
      70
      Post Thanks / Like
      سپاس
      1,049
      از ایشان 896 بار در 338 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      7 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      جناب امیر چرا بگوییم امر غیر ممکن؟ ایا نقل قول صریحی از او در این باره سراغ دارید؟ می توانیم بگوییم تالس تغییر را مبدل شدن آب از یک شکل به شکل دیگر می دانست، من گمان می کنم همین تغییر شکل هم خودش یک جور "تغییر" باشد. در هر حال به گمانم نیازی به مناقشه در معنای تغییر نیست.

      مسئله ی دیگر مسئله ی کثرت است، آیا به تعداد این اشیای متفاوت به حکم حواس، مایه های متفاوت وجود دارد؟ به این تجربه توجه کنید: حیوان گیاه را میخورد و آنچه دفع میکند به رشد گیاه کمک میکند. این چرخش مواد میتواند ذهن را هدایت کند به این سمت که این اشیا ماهیتا با هم متفاوت نیستند بلکه صور گوناگون یک یا چند چیزند. شاید "سادگی" تالس را واداشته که کثرت را به وحدت برگرداند، نه به کثرتی با شمار کمتر.

      اینها تنها درک من هستند، بسیار مشتاق هستم که دوستان بیرحمانه از من اشتباه و حتی سوتی بگیرند! البته این یک تحدی نیست، بلکه یک درخواست یاری فروتنانه است.

    14. 4 کاربر برای این پست سودمند از Philo گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Anarchy (10-09-2012),Ouroboros (10-09-2012),Russell (10-09-2012),sonixax (10-09-2012)

    15. #8
      دفترچه نویس
      Points: 124,056, Level: 100
      Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
      Overall activity: 99.9%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience PointsGot three Friends
      نِشان‌ها:
      Activity Award
      A Believer
       
      Empty
       
      Ouroboros آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Dec 2010
      نوشته ها
      3,417
      جُستارها
      54
      امتیازها
      124,056
      رنک
      100
      Post Thanks / Like
      سپاس
      3,154
      از ایشان 10,830 بار در 3,278 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      51 Post(s)
      Tagged
      1 Thread(s)
      من مخالفتی با این صحبت‌ها ندارم. وانگهی وقتی همه چیز در ذات خود یکسان بماند به معنی تغییرناپذیری ماهییت است، و آن خود یعنی فقط ظاهر/سطح/صورت چیزی دگرگون می‌شود، و آنها پشت آن لایه‌ی ظاهری همان هستند که بودند(و اینها همه می‌شود همان ناممکن بودن تغییر). این مناقشه بیشتر روی مفهوم جوهر است تا تغییر. دانش اندک از جهان واقعی و نبود ابزار لازم برای مشاهده‌ی علمی و محدود بودن شناخت به استقرای منطقی باعث شده که تالس این اشتباه را مرتکب بشود. یونانیان باستان همه دچار یک اشتباهی بوده‌اند و آن اینکه جهان باید با عقل سلیم هماهنگ باشد، یعنی چیزها «باید» به نحوی وجود داشته باشند، امروز ما می‌دانیم که وجود، همانطورکه هست اصالت دارد، و چیزها همانطورکه وجود دارند درست هستند. اینگونه بود که دموکریتوس نتیجه می‌گرفت باید ذره‌ای وجود داشته باشد که کوچکتر از آن متصور نیست، یا زنون نتیجه می‌گرفت از آنجاکه باید برای رفتن از الف به ب نیمی از آن‌را طی کرد، و از آن نیمه باز هم نیمی را گذراند و ... پس حرکت کردن غیرممکن است!
      «منطق را باید که به جنون آلوده، کور و نابود کرد. ایمان می‌باید همه‌ی خرد، هوش و شعور آدمی را زیر پا لگدکوب بکند.» مارتین لوتر

    16. 4 کاربر برای این پست سودمند از Ouroboros گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Anarchy (10-09-2012),Philo (10-09-2012),Russell (10-09-2012),sonixax (10-09-2012)

    17. #9
      دفترچه نویس
      Points: 146,654, Level: 100
      Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
      Overall activity: 34.0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience PointsGot three Friends
      نِشان‌ها:
      Community Award
      بدون وضعیت
       
      Empty
       
      Russell آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Nov 2010
      نوشته ها
      6,147
      جُستارها
      65
      امتیازها
      146,654
      رنک
      100
      Post Thanks / Like
      سپاس
      19,613
      از ایشان 15,276 بار در 5,851 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      67 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      من از این جناب زنون و پارادوکسهای انبوهی که تولید کرده و دو هزاره ملت را سر کار گذاشته را بسیار دوست میدارم،جایی خواندم ایشان برای دفاع از همین وحدت که استادش پارمنیدس به وجه اعلای آن مطرح کرده این پارادوکسها را تولید کرده که بگوید یا وحدت است یا اینکه همه چیز متناقض میشود

      "Democracy is now currently defined in Europe as a 'country run by Jews,'" Ezra Pound



    18. 3 کاربر برای این پست سودمند از Russell گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Anarchy (10-09-2012),Philo (10-10-2012),sonixax (10-09-2012)

    19. #10
      نویسنده یکم
      Points: 11,501, Level: 70
      Level completed: 63%, Points required for next Level: 149
      Overall activity: 7.0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      آغازگر جُستار
      کارگر
       
      متعجب
       
      Philo آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Feb 2011
      نوشته ها
      378
      جُستارها
      5
      امتیازها
      11,501
      رنک
      70
      Post Thanks / Like
      سپاس
      1,049
      از ایشان 896 بار در 338 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      7 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      میماند یک بحث درباره ی اینکه چرا تالس آب را به عنوان خمیرمایه جهان انتخاب کرد، جناب امیر اشاره ای به این موضوع داشت: "آب از آنجاکه «جوهرش» هیچ تغییری نمی‌کرد، تالس را به این فکر انداخت که می‌باید نقشی بسیار مهم در تشکیل عالم دائم درحال دگرگونی داشته باشد."
      جناب امیر درباره ی این جمله بیشتر توضیح میدهید؟
      دوستان نظر شما چیست؟ چرا آب؟

    20. 3 کاربر برای این پست سودمند از Philo گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Anarchy (10-11-2012),Russell (10-11-2012),sonixax (10-11-2012)

    برگ 1 از 3 123 واپسینواپسین

    داده‌های جُستار

    کاربری که سرگرم دیدن این جُستار هستند

    هم‌اکنون 1 کاربر سرگرم دیدن این جُستار است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    جُستارهای همانند

    1. آشنایی‌ با صهیونیسم و کشور اسرائیل
      از سوی Theodor Herzl در تالار سیاست و اقتصاد
      پاسخ: 1756
      واپسین پیک: 04-12-2018, 05:41 PM
    2. شیوه گفتگو
      از سوی بهمنیار در تالار گفتگوی آزاد
      پاسخ: 2
      واپسین پیک: 02-28-2013, 10:00 AM
    3. فرق یهود و صهیونیست
      از سوی SOphie در تالار دین
      پاسخ: 1
      واپسین پیک: 02-08-2013, 08:00 AM
    4. شیوه ی نوشتار در تالارهای گفتمان
      از سوی Nocturne در تالار گفتگوی آزاد
      پاسخ: 24
      واپسین پیک: 10-06-2012, 05:15 PM
    5. پروسلوگیون
      از سوی Ouroboros در تالار فلسفه و منطق
      پاسخ: 18
      واپسین پیک: 09-23-2012, 04:16 PM

    مجوز های پیک و ویرایش

    • شما نمیتوانید جُستار نوی بفرستید
    • شما نمیتوانید پیکی بفرستید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •