• Empty
  • قاطی کردم
  • مهربون
  • موفق
  • متعجب
  • مریض
  • مشغول
  • معترض
  • ناراحت
  • هیچ
  • کنجکاو
  • کسل
  • گیج شدم
  • گریه
  • پکر
  • اخمو
  • از خود راضی
  • بی تفاوفت
  • بد جنس
  • بد حال
  • خونسرد
  • خواب آلود
  • خوشحال
  • خجالتی
  • خسته
  • دلواپس
  • رنجور
  • ریلکس
  • سپاسگزار
  • سر به زیر
  • شوکه
  • شاد و سر حال
  • عاشق
  • عصبانی
  • غمگین
  • غافلگیر
  • User Tag List

    برگ 3 از 3 نخستیننخستین 123
    نمایش پیکها: از 21 به 30 از 30
    Like Tree9پسندها

    جُستار: نقدعلم حدیث

    1. #21
      نویسنده دوم
      Points: 8,902, Level: 63
      Level completed: 51%, Points required for next Level: 148
      Overall activity: 0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      آغازگر جُستار
      بدون وضعیت
       
      هیچ
       
      cool آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Mar 2013
      نوشته ها
      252
      جُستارها
      26
      امتیازها
      8,902
      رنک
      63
      Post Thanks / Like
      سپاس
      386
      از ایشان 574 بار در 233 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      2 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      شرایط پذیرش و تایید راوی طبق نظر اهل سنت:
      جمهور پیشوایان و بزرگان عرصه ی حدیث و فقه،نظرشان بر این است که در راوی،دو شرط عمده و اساسی و محوری و بنیادین،شرط است که عبارتند از:
      الف)عدالت:و مرادشان از عدالت راوی،این است که راوی:مسلمان،بالغ،عاقل،سال از موارد فسق[از حدود خدا تجاوز نکند] و بدور از موارد شکننده ی جوانمردی و مردانگی باشد.
      ب)ضبط و اتقان:و مرادشان از ظبط و اتقان راوی،این است کهه راوی:با روایت اشخاص مورد وثوق و مورد اعتماد مخالفت نکند.بد حافظه نباشد;زیا دچار اشتباه و خطا نشود;در فراگیری حدیث،غفلت و بی توجهی و بی اعتنایی و بی ملاحظگی نکند، و متصف به کثرت اوهام نباشد.

    2. یک کاربر برای این پست سودمند از cool گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      sonixax (10-29-2013)

    3. #22
      نویسنده دوم
      Points: 8,902, Level: 63
      Level completed: 51%, Points required for next Level: 148
      Overall activity: 0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      آغازگر جُستار
      بدون وضعیت
       
      هیچ
       
      cool آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Mar 2013
      نوشته ها
      252
      جُستارها
      26
      امتیازها
      8,902
      رنک
      63
      Post Thanks / Like
      سپاس
      386
      از ایشان 574 بار در 233 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      2 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      به چه وسیله ای عدالت راوی،اثبات میگردد؟
      طبق نظر اهل سنت عدالت راوی به یکی از دو امر ذیل شناخته و ثابت میشود:
      الف)یا اینکه علمای تعدیل[توثیق کننده ی راوی]، یا یکی از انها بر عدالت راوی،تصریح نمایند.
      ب)و یا از روی شهرت و آوازه ی راوی،عدالت وی ثابت شود.
      مشکل اینجاست که هر عالم تعدیلی به یک سازی میرقصد و آدمی نمیداند با ساز کدامشان برقصد!این حدیث بالاخره صحیح است یا نه:
      أصاب الناس قحط فی زمن عمر رضی اللّه عنه، فجاء رجل إلى قبر النبی صلى اللّه علیه وسلّم، فقال: یا رسول اللّه! هلک الناس، استسق لأمّتک، فأتاه رسول اللّه صلّى اللّه علیه وسلّم فی المنام، فقال: إئت عمر فاقرأه منّی السلام، وأخبره أنّهم مسقون، وقل له: علیک الکیس.
      قال: فأتى الرجل عمر فأخبره، فبکى عمر رضی اللّه عنه، وقال: یا ربّ ما آلوا إلاّ ما عجزت عنه
      در زمان عمر، مردم دچار قحطى و خشکسالى شدند، مردى کنار قبر پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)آمد و گفت: اى رسول خدا مردم نابود شدند، از خداوند براى امّتت طلب باران کن، رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) در عالم خواب به آن مرد فرمود: نزد عمر برو و از جانب من به او سلام برسان و بگو: بزودى باران خواهد آمد و سیرآب خواهید شد، و بگو: کیسه سخاوت را گسترده ساز.
      آن مرد ماجراى خوابش را براى عمر نقل کرد، قطرات اشک از چشمان عمر جارى شد و گفت: خداوندا کوشش و جدیّت کردم، ولى همیشه ناتوان و عاجز بودم.
      ابن حجر در فتح الباری و ابن کثیر در البدایه و النهایه این حدیث را صحیح دانسته اند.(فتح الباری: ۲/۴۱۲، فی باب سؤال الناس الإمام الاستسقاء إذا قحطوا، والبدایة والنهایة: ۷/۱۰۵٫ فی واقعة سنة ثمانی عشرة.)
      اما شیخ آلبانی در کتاب التوسل (ص۱۳۲) در مورد این روایت می گوید: در این حدیث حجتی نیست زیرا مدار حدیث دور یک فرد مجهول می چرخد.و ذکر نام بلال بن حارث در روایت چیزی را عوض نمی کند زیرا سیف بن عمر محدثین در ضعفش اتفاق دارند وابن حبان در موردش میگوید که احادیث موضوع روایت می کرده.
      خود علم مصطلح الحدیث به طور کلی سفسطه مصادره به مطلوب است.یعنی فرض کنید همین راویت را همه ی علمای جرح و تعدیل صحیح میدانستند اما اهل سنت انرا قبول نخواهند کرد چرا که میگویند بر خلاف قران است و پذیرفته نیست!یا مثلا یک حکم مضحک در حدیث صحیح وجود داشته باشد میگویند چون خلاف قران است و از محمد چنین کارهایی بعید است یا در شان محمد نیست پس پذیرفته نیست!!
      در مورد ظبط و اتقات در پست اول توضیح دادم.عدالت راوی هم نیازی به توضیح ندارد چرا که میدانید کافران طبق گفته قران نجس هستند و نادان هستند وووو پس روایاتشون قابل قبول نیست!!

    4. یک کاربر برای این پست سودمند از cool گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      sonixax (10-29-2013)

    5. #23
      نویسنده دوم
      Points: 8,902, Level: 63
      Level completed: 51%, Points required for next Level: 148
      Overall activity: 0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      آغازگر جُستار
      بدون وضعیت
       
      هیچ
       
      cool آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Mar 2013
      نوشته ها
      252
      جُستارها
      26
      امتیازها
      8,902
      رنک
      63
      Post Thanks / Like
      سپاس
      386
      از ایشان 574 بار در 233 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      2 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      آیا جرح و تعدیل بدون بیان علت پذیرفته میشود؟
      تعدیل راوی:مطابق مذهب صحیح و مشهور،تعدیل راوی آن هم بدون ذکر علت قابل قبول است،چرا که اسباب و دلایل تعدیل(توثیق راوی)بسیارند و شمارش و حساب تک تک انها کاری بس سخت و دشوار است.(ترجمه تیسیر مصطلح الحدیث،در آمدی بر علوم حدیث تالیف دکتر محمود طحان،ترجمه و تعلیق:فیض محمد بلوچ ص 256)
      یعنی اگر همینجوری یه حدیثی رو یه عالم بدون ذکر علت گفته بود صحیح است،صحیح است دیگر قبول کنید حرفی هم نباشه((:

    6. یک کاربر برای این پست سودمند از cool گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      sonixax (10-29-2013)

    7. #24
      نویسنده دوم
      Points: 8,902, Level: 63
      Level completed: 51%, Points required for next Level: 148
      Overall activity: 0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      آغازگر جُستار
      بدون وضعیت
       
      هیچ
       
      cool آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Mar 2013
      نوشته ها
      252
      جُستارها
      26
      امتیازها
      8,902
      رنک
      63
      Post Thanks / Like
      سپاس
      386
      از ایشان 574 بار در 233 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      2 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      جرح راوی:در مورد جرح علت و دلیل جرح،ذکر شده و مشخص باشد.
      یعنی مثلا بگه فلان راوی یهودی بوده پس روایتش مورد قبول نیست

    8. یک کاربر برای این پست سودمند از cool گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      sonixax (10-29-2013)

    9. #25
      نویسنده دوم
      Points: 8,902, Level: 63
      Level completed: 51%, Points required for next Level: 148
      Overall activity: 0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      آغازگر جُستار
      بدون وضعیت
       
      هیچ
       
      cool آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Mar 2013
      نوشته ها
      252
      جُستارها
      26
      امتیازها
      8,902
      رنک
      63
      Post Thanks / Like
      سپاس
      386
      از ایشان 574 بار در 233 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      2 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      حکم روایت کسی که حدیثی را روایت کرده و آنرا فراموش کرده است:
      1-اگر با قطعیت و جزمیت،حدیثِ روایت شده از خود را نفی کند،روایتش پذیرفته نمیشود.مانند اینکه بگوید:به هیچ عنوان انرا راوایت نکرده ام یا اینکه بگوید او بر من دروغ بسته است و یا الفاظی شبیه اینها
      2-اگر در نفی آن مردد باشد،همانند اینکه بگوید:"نمیشناسم" یا "به خاطر نمی آورم" و یا الفاظی شبیه این،حدیثش پذیرفته میشود.
      یعنی اگه خودشم تو شک باشه و یا مطمئن نباشه که چنین چیزی گفته حدیثش قبول میشه!
      من دیگه چیزی نمیگم!

    10. یک کاربر برای این پست سودمند از cool گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      sonixax (10-29-2013)

    11. #26
      سخنور یکم
      Points: 5,769, Level: 49
      Level completed: 10%, Points required for next Level: 181
      Overall activity: 0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      بدون وضعیت
       
      خالی
       
      کوشا آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Oct 2013
      نوشته ها
      742
      جُستارها
      7
      امتیازها
      5,769
      رنک
      49
      Post Thanks / Like
      سپاس
      10
      از ایشان 202 بار در 171 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      8 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      گفت‌آورد نوشته اصلی از سوی cool نمایش پست ها
      شرایط پذیرش راوی که در پست اول نوشته بودم از این لینک کمک گرفته ام:راوی - ویکی فقه
      شایسته بود به جای بالای منبر رفتن میگفتید کجا اشتباه کرده ام.
      اینجا:

      5-عدالت:یعنی راوی باید مشهور باشد!

      در منبع در مورد عدالت چنین آمده است:

      ← عدالت

      شرط بودن عدالت در راوى به مشهور نسبت داده شده است.
      در مقابل، گروهى آن را شرط ندانسته و گفته ‏اند: وثاقت راوى یعنی مورد اعتماد و اطمینان بودن در نقل حدیث، براى پذیرش خبر وى کفایت مى‏کند. بسیارى از متأخران نیز این قول را برگزیده‏ اند.
      این نشان می دهد که شما حتی معنای عدالت را نمی دانید آن وقت می خواهید وارد یک بحث کاملا تخصصی شده و یک خط در میان با ریشخند کردن فهم خود از خواندن نوشته ها مثلا علم حدیث را نقد کنید.

      محض اطلاع بد نیست بدانید معنای جمله ای که بعد کلمه عدالت به عنوان یکی از شروط راوی آمده این است که

      عدالت را همه علمای این فن شرط نمی دانند بلکه لزوم این شرط، به مشهور (قولی که بین علما شناخته شده تر است) نسبت داده شده است.

      معنای کلمه عدالت: عدالت یک حالت خداترسی است که شخص را از انجام گناه کبیره بازداشته و اصرار بر انجام گناه صغیره ندارد.

    12. #27
      مدیر تالار
      Points: 213,674, Level: 100
      Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
      Overall activity: 58.0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience PointsGot three Friends
      سر گیجه !!
       
      مهربون
       
      Anarchy آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Oct 2010
      ماندگاه
      نا کجا آباد
      نوشته ها
      5,196
      جُستارها
      57
      امتیازها
      213,674
      رنک
      100
      Post Thanks / Like
      سپاس
      32,387
      از ایشان 11,750 بار در 4,886 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      83 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      گفت‌آورد نوشته اصلی از سوی کوشا نمایش پست ها
      این نشان می دهد که شما حتی معنای عدالت را نمی دانید آن وقت می خواهید وارد یک بحث کاملا تخصصی شده و یک خط در میان با ریشخند کردن فهم خود از خواندن نوشته ها مثلا علم حدیث را نقد کنید.
      بحث مثلا تخصصی شده چون با پیچیده جلوه دادنش سعی در کسب اعتبار برای اون دارن... در حالی که با این اوصاف و شرایطی که گذاشته شده ، فقط قصد تایید مطالبی هست که دوست دارن... در کمترین حالت ، علم حدیث آلوده به مغلطه پرداختن به سخنگو شده...

    13. 3 کاربر برای این پست سودمند از Anarchy گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      cool (10-30-2013),Russell (10-30-2013),sonixax (10-31-2013)

    14. #28
      نویسنده دوم
      Points: 8,902, Level: 63
      Level completed: 51%, Points required for next Level: 148
      Overall activity: 0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      آغازگر جُستار
      بدون وضعیت
       
      هیچ
       
      cool آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Mar 2013
      نوشته ها
      252
      جُستارها
      26
      امتیازها
      8,902
      رنک
      63
      Post Thanks / Like
      سپاس
      386
      از ایشان 574 بار در 233 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      2 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      گفت‌آورد نوشته اصلی از سوی کوشا نمایش پست ها
      این نشان می دهد که شما حتی معنای عدالت را نمی دانید آن وقت می خواهید وارد یک بحث کاملا تخصصی شده و یک خط در میان با ریشخند کردن فهم خود از خواندن نوشته ها مثلا علم حدیث را نقد کنید.

      محض اطلاع بد نیست بدانید معنای جمله ای که بعد کلمه عدالت به عنوان یکی از شروط راوی آمده این است که

      عدالت را همه علمای این فن شرط نمی دانند بلکه لزوم این شرط، به مشهور (قولی که بین علما شناخته شده تر است) نسبت داده شده است.

      معنای کلمه عدالت: عدالت یک حالت خداترسی است که شخص را از انجام گناه کبیره بازداشته و اصرار بر انجام گناه صغیره ندارد.
      خلاصه اش همان است که گفتم.حال اگر بعضی علمای جرح و تعیل انرا قبول ندارند بحث ما نیست.اینکه گفتم عدالت راوی یعنی اینکه راوی مشهور باشد یعنی اینکه عادل بودن وی با مشهور بودن وی ثابت گردد.به همین دلیل است که بعضی راویان را مجهول میدانند چونکه مشهور نیستند و معلوم نیست چنین شخصی و جود داشته یا نه.متوجه شدی عزیزم؟(:

    15. 2 کاربر برای این پست سودمند از cool گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Anarchy (10-30-2013),sonixax (10-31-2013)

    16. #29
      سخنور یکم
      Points: 5,769, Level: 49
      Level completed: 10%, Points required for next Level: 181
      Overall activity: 0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      بدون وضعیت
       
      خالی
       
      کوشا آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Oct 2013
      نوشته ها
      742
      جُستارها
      7
      امتیازها
      5,769
      رنک
      49
      Post Thanks / Like
      سپاس
      10
      از ایشان 202 بار در 171 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      8 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      گفت‌آورد نوشته اصلی از سوی cool نمایش پست ها
      خلاصه اش همان است که گفتم.حال اگر بعضی علمای جرح و تعیل انرا قبول ندارند بحث ما نیست.اینکه گفتم عدالت راوی یعنی اینکه راوی مشهور باشد یعنی اینکه عادل بودن وی با مشهور بودن وی ثابت گردد.به همین دلیل است که بعضی راویان را مجهول میدانند چونکه مشهور نیستند و معلوم نیست چنین شخصی و جود داشته یا نه.متوجه شدی عزیزم؟(:
      اگر در کمال تواضع قبول می کردی اشتباه کردی خیلی بهتر از این ماستمالی فجیعی است که انجام دادید !

      خدا کنه مخالفتت با اسلام در سایر حوزه ها همین قدر مستند ! و علمی ! نباشه

    17. #30
      نویسنده دوم
      Points: 8,902, Level: 63
      Level completed: 51%, Points required for next Level: 148
      Overall activity: 0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      آغازگر جُستار
      بدون وضعیت
       
      هیچ
       
      cool آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Mar 2013
      نوشته ها
      252
      جُستارها
      26
      امتیازها
      8,902
      رنک
      63
      Post Thanks / Like
      سپاس
      386
      از ایشان 574 بار در 233 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      2 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      گفت‌آورد نوشته اصلی از سوی کوشا نمایش پست ها
      اگر در کمال تواضع قبول می کردی اشتباه کردی خیلی بهتر از این ماستمالی فجیعی است که انجام دادید !

      خدا کنه مخالفتت با اسلام در سایر حوزه ها همین قدر مستند ! و علمی ! نباشه
      بسی خوشحال شدم که به من فهماندی که ماستمال یعنی چی!!

    18. 2 کاربر برای این پست سودمند از cool گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Anarchy (10-30-2013),sonixax (10-31-2013)

    برگ 3 از 3 نخستیننخستین 123

    داده‌های جُستار

    کاربری که سرگرم دیدن این جُستار هستند

    هم‌اکنون 1 کاربر سرگرم دیدن این جُستار است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    مجوز های پیک و ویرایش

    • شما نمیتوانید جُستار نوی بفرستید
    • شما نمیتوانید پیکی بفرستید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •