• Empty
  • قاطی کردم
  • مهربون
  • موفق
  • متعجب
  • مریض
  • مشغول
  • معترض
  • ناراحت
  • هیچ
  • کنجکاو
  • کسل
  • گیج شدم
  • گریه
  • پکر
  • اخمو
  • از خود راضی
  • بی تفاوفت
  • بد جنس
  • بد حال
  • خونسرد
  • خواب آلود
  • خوشحال
  • خجالتی
  • خسته
  • دلواپس
  • رنجور
  • ریلکس
  • سپاسگزار
  • سر به زیر
  • شوکه
  • شاد و سر حال
  • عاشق
  • عصبانی
  • غمگین
  • غافلگیر
  • User Tag List

    نمایش پیکها: از 1 به 2 از 2
    Like Tree1پسندها
    • 1 Post By روزبه

    جُستار: بازنگری کارناوالهای سوگواری

    1. #1
      شناس
      Points: 2,101, Level: 27
      Level completed: 68%, Points required for next Level: 49
      Overall activity: 28.0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      بدون وضعیت
       
      خالی
       
      روزبه آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Jan 2013
      نوشته ها
      56
      جُستارها
      3
      امتیازها
      2,101
      رنک
      27
      Post Thanks / Like
      سپاس
      71
      از ایشان 122 بار در 45 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      0 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)

      بازنگری کارناوالهای سوگواری





      1 - انسان خاورمیانه انسانی سوگوار است . كاوش در اساطیر بین النهرین نشان می دهد نین لیل بر انلیل ، ایشتر بر تموز ، گیلگمش بر انكیدو ، مویه می كنند و رخت عزا می پوشند و داستانهای الواح بیشمار بابلی چون انومالیش پر است از خدایان و الهه های اندوهگین و سوگوار كه ما بین آسمان و زمین و جهان مردگان دچار لعنت و مرگ و مراسم عزاداری اند . عجیب است كه صاحبان این تمدنهای بزرگ این چنین مردمان اندوهگینی بوده اند . تمامی كارناوال ها ، اعیاد و جشن ها و سوگواری های آیینی خاورمیانه ریشه بین النهرینی دارند . شكوه بین النهرین خود ماحصل تمدن كشاورزی ست . بزرگترین خدای سومری انلیل منشاء غایی رستنی ها ، دام ، وسایل كشاورزی و فنون تمدن و آفریدگار كلنگ دو سر تا در اساطیر بابلی ایشتر خدای باروری و مسافر جهان تاریكی ها همه خدایان آفرینش و باروری زمین و كشاورزی هستند و هر سال به ترتیب كارناوال های منتسب به خدایان بخصوص اجرا می شده است . بزرگترین نمود الاهگانی كشاورزی كشمكش بین دو نیروی زندگی و مرگ را باز می آفرینند . اگر تمدن دامپروری بر كوچ و پراكندگی و جستجوی چراگاه های تازه استوار است و امید غایی رسیدن به سرزمین وعده داده شده می باشد كه این خود از خصایل دین های ابراهیمی ست و پایی در دوران پایین تر شكارگری دارد ، تمدن كشاورزی بر یكجانشینی و تراكم و تمركز نیروهای انسانی و به تبع آن بنا و تداوم شهرنشینی استوار می گردد .

      2 - اندوه كیفیتی ست انسانی و براورده ای ست تاریخی . اوج اندوه سوگواری ست و سوگواری عملی دست جمعی ست . دولت ها این اندوه را دست كاری می كنند . به نفع دستگاه خود نظم می بخشند و مصادره می كنند . در چنین وضعیتی سوگواری تبدیل به امر نمادین می شود و به اسطوره های رسمی پناه می برد . متوصل شدن به شهیدی ، بتی و رویدادی تاریخی كه از اینك انسان بریده شده و اندوه خود را در گذشته تحمیل شده جستجو می كند . توده های اندوهگین دیگر در محتوای اندوه تعمق نمی كنند بیشتر فرم و نظم و رفتار اندوه را تكرار می كنند . این خاصیت سوگواری های رسمی ست .

      3 - كارناوال - سوگ ها اندوه مشترك را باز نمی تابانند . چنین كارناولهایی به شدت خشك ، فرمالیستی و بی روحند . چون اندوه تنها توان آن را دارد كه از واقعه ای نزدیك حاصل شده باشد و از روزمرگی تغذیه شود . دولت ها این اندوه را به گذشته و اساطیر مرده انتقال می دهند تا گریبان خود را از از انباشت كنونی رنج تودها رها كرده باشند . دولت ها تولیدگران اندوهند بی آنكه مالكیت آنرا به عهده بگیرند .

      4 – كارناوال - سوگ های غیر رسمی هندسه منظمی ندارند . توده ها هر روز با سوار شدن به اتوبوسها و متروها در امتداد صف بانك ها و كارخانه ها به هروز و به هر ساعت كار ، سوگواری های خود را برگزار می كنند . كارناوال – سوگ های غیر رسمی انباشتی از اعتراض و انفجارهای سیاسی و انقلابی هستند اما كارناوال – سوگ های رسمی تمامی انرژی توده ای را به نفع هژمونی دولت تخلیه می كنند .

      5 - اگر در گذشته كارناول – سوگ ها از عوامل طبیعی نشات می گرفتند و به اساطیر مشابه متوصل می شدند اینك كارناوال – سوگ ها سیاسی اند و با جنبش ها پیوند می خورند . وقتی شاه كارناوال های باشكوه شاهنشاهی در شیراز برگذار می كرد ، خمینی میدانست كه در مقابل باید از كارناوال – سوگ های قم استفاده كند . عاشورای سال 88 تهران و عاشورای هر ساله در عراق و همچنین نمازجمعه های قاهره و صنعا و ... به راحتی تبدیل به نیروی سیاسی می شوند .

      6 - دین اینك در ایران یك شكل است نه محتوا . محتوای دین اینك دولت است . در خاورمیانه به شدت دینی نمی توان دنبال شكل مجعولی از سكولار و یا شهروندانی با اکثریت آته ایست بود و پافشاری در سنت های مدرن بدون شكل دینی در خاورمیانه پافشاری بر آرمانگرایی ست . نواندیشی می تواند شكل فرسوده دین را در خاورمیانه به نفع خود قالب ریزی كند و چنان شكل آنرا تغییر دهد كه در خود تجزیه شود . اگر نواندیشان ایرانی با این شكل فرسایشی كار كنند می توانند كارناول های دینی را با اشكال سیاسی خود پیوند بزنند و آنرا به نفع و استعداد و اراده خود مهار كنند . برای اینكه بتوان آینده دین را رقم زد فعلن باید با آن هم سو بود . منظور از این مشاركت سیاسی تولد دوباره نواندیشی التقاطی نیست . به جای اینكه دنبال پوزیتیویسم و ایده رادیكال باشیم بهتر است دنبال تاكتیك بود .


      توضیحی دیگر : نظریه ها در باب كارناوال با باختین ، نیچه و فروید آغاز می شود . هر سه به طریقی جشن های مردمی را در اسطوره های متفاوتی جستجو كرده اند و با ایده های مشابهی هم داستان می شوند . باختین كاوش كارناوال را از سده های میانی رنسانس آغاز و آنها را بین جشن رسمی و مردمی تقسیم می كند و در برابر همدیگر قرار می دهد . از بحث های جالب چون كارناوال سازی آگاهی ، بیگانگی زدایی زندگی در كاناولها ، رستاخیز ، بازی كردن زندگی در كارناوال ، كارناوال چونان زندگی دوم و ... بحث های مفصلی را گره گشایی می كند : ... " كارناوال های مذهبی تقدیس و تصدیق و تقویت نظام حاكم است ... به گذشته می نگرد و آن را تقویت می كند ... جشن رسمی سرشت حقیقی جشن انسانی را تحریف و باژگونه می كرد ... جشن مردمی با هرگونه جاودانه سازی ، فرجام و پایان مخالفت می ورزید و به آینده ای ناتمام چشم دوخته بود ... كارناوال با خوردن و نوشیدن جشن را زمینی می كرد و .... " نیچه نیز با دو خدای المپی ، اصل آپولوئی و اصل دیونوسی فرهنگ ، هنر ، اخلاق و تاریخ اروپا را می كاود . جهان فلسفی نیچه از آشوب و بی نظمی آفریده شده كه كشمكش بین دو قطب متضاد خدای آرامش و خرد آپولوئی و باروری و خوشی دیونوسی باعث تحمل و رنج و مصائب انسان می شوند . و فروید نیز با دو اسطوره یونانی اروس یا همان غریزه لذت و تحرك و جشن و زندگی و تاناتوس همان غریزه سكون و اندوه و سوگواری و مرگ ، انسان و تاریخ مضطرب انسان تاریخی را تفسیر می كند .

      توضیح كمتر : ارسطو می گوید : " از میان تمامی موجودات زنده انسان تنها موجودی ست كه می تواند بخندد . " اما باید گریه ای نیز می بوده تا خنده ای می توانسته شكوفیده باشد . هیچ حیوانی نمی گرید و به تبع آن هیچ حیوانی دهان به انفجار خنده ای نیز نخواهد گشود . به خاطر همین است كه خنده و گریه دو همزادند و این سان در شكل و محتوا شبیه همدیگرند . تفاوت خنده و گریه تنها در فاصله مابینی قابل رویت است اما به زودی این تفاوت در گریه و اندوه محو می شود و رنگ می بازد . خنده حالتی ست از اندوه كه از اندوه فرار می كند و در اندوه فرو می غلطد . در همان فاصله فرار و گریز رویت می شود و باز مجبور است برای تنفسی دوباره خود را به جاذبه اندوه فرو بكاهد . خنده نمی تواند مستقل وجود داشته باشد و در خود امتداد یابد . آیا از یاد آوری خنده ای در گذشته می توان خوشی آنرا در اكنون باز یافت و همان احساس را تكرار كرد ؟ یاد آوری خنده خود اندوه زاست . خنده در رادیكالترین وضعیت قهقهه می شود و گریه مبدل به هق هق . بسیاری از اوقات در یك وضعیت مجرد تشخیص هر دو از همدیگر به سختی ممكن می شود مگر اینكه ما از اشیاء ، هندسه مراسم یا موقعیت و مكان بتوانیم این تفاوت را به سرعت از همدیگر جدا كنیم . زندگی معمول ما سنتز این دو قوه است . شادی و اندوه دو قوه و انرژی در خود نیستند . آنها با عوامل خارجی و بیرون از خود فعال و تحریك می شوند . غریزه نیستند اما اندامهای رشد یافته غریزه اند . مژكهای حساس در سطح بدن كه ریشه در اعماق دارند .

      Dariush این را پسندید.

    2. 2 کاربر برای این پست سودمند از روزبه گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      Dariush (11-02-2014),sonixax (11-02-2014)

    3. #2
      سرنویسنده سوم
      Points: 50,772, Level: 100
      Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
      Overall activity: 0%
      دستاوردها:
      First 1000 Experience Points
      بدون وضعیت
       
      خالی
       
      Agnostic آواتار ها
      تاریخ هموندی
      Oct 2011
      نوشته ها
      2,538
      جُستارها
      67
      امتیازها
      50,772
      رنک
      100
      Post Thanks / Like
      سپاس
      2,650
      از ایشان 3,328 بار در 1,555 پست سپاسگزاری شده است .
      یافتن همه‌یِ سپاسهای گرفته شده
      یافتن همه‌یِ سپاسهای داده شده
      Mentioned
      3 Post(s)
      Tagged
      0 Thread(s)
      ۱- ایرانیان قبل از اسلام اهل جشن و شادمانی بودند و گریه و عزاداری را بد می دانستند.
      ۲-عربهای سنی ها اهل عزاداری نیستند ولی شنیده ام در پاکستان و افغانستان و عراق به واسطه همزیستی با شیعیان به تقلید از آنان برای علی و عمر و ... عزاداری می کنند.
      این دو مورد از خاورمیانه
      ۳- کارناوال عزاداری در زمان صفویان بنیانگذاری شد و امری فرمایشی بود تا اینکه همان سنی های متعصب و بازماندگان سنی های کشته شده بدست شیعیان خودشان تبدیل به شیعه متعصب شدند و از آن به بعد جزو فرهنگ و رسوم و اعتقادات مردم ایران شد.
      ۴- اکنون که حکومت دینی است باز تحت تاثیر تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم حکومت عزاداری بیش از قبل جزو فرهنگ شده. درصد کمتری از مردم اهل این مراسم نیستند ولی بخصوص در مناطق محرومتر مردم متعصبترند.
      حضرت زهرا جنده آل محمد: تن زن عورت است
      موی سر حضرت زهرا و زنان مومن به اسلام موی زهار است پس سرشان مامله و حجاب اجباری است.

      کون لق بی بی دو عالم حضرت زهرا تعالی

      امام زمان مفعول است ... وارث پیغمبر است

    4. 2 کاربر برای این پست سودمند از Agnostic گرامی سپاسگزاری کرده اند:

      kourosh_bikhoda (11-03-2014),sonixax (11-02-2014)

    داده‌های جُستار

    کاربری که سرگرم دیدن این جُستار هستند

    هم‌اکنون 1 کاربر سرگرم دیدن این جُستار است. (0 کاربر و 1 مهمان)

    جُستارهای همانند

    1. محمد رسول الله همان دجال دین مسیح است!
      از سوی Agnostic در تالار دین
      پاسخ: 10
      واپسین پیک: 09-20-2014, 07:20 PM
    2. فرامسونری و جوامع مخفی‌
      از سوی Theodor Herzl در تالار سیاست و اقتصاد
      پاسخ: 29
      واپسین پیک: 02-09-2014, 01:27 AM
    3. پاسخ: 15
      واپسین پیک: 05-26-2012, 06:20 AM
    4. بهترین بازی ها کنسول های کلاسیک (Retro)
      از سوی sonixax در تالار رایانه، اینترنت، تلفن‌های همراه
      پاسخ: 9
      واپسین پیک: 12-03-2010, 04:58 PM
    5. درخواست کنسول سگا با قابلیت سیو
      از سوی philsof در تالار رایانه، اینترنت، تلفن‌های همراه
      پاسخ: 5
      واپسین پیک: 10-28-2010, 03:57 PM

    مجوز های پیک و ویرایش

    • شما نمیتوانید جُستار نوی بفرستید
    • شما نمیتوانید پیکی بفرستید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •